De beste Spreekbuis-interviews van 2019

Net voor het einde van 2019 selecteerde Spreekbuis de beste interviews van afgelopen jaar.

December
Harry van der Molen (CDA): ‘NPO heeft op gebied van het jongerenpubliek een uitdaging’

Philip Oomen (MassiveMusic): ‘Goede reclamemuziek gaat direct naar het hart’

Radio Inside: Wat gebeurde er de laatste 6 maanden van 2019 op radiogebied?

Liedewij Hentenaar (RAB): ‘Muziek zou onderdeel moeten zijn van het reclameconcept’

Vincent Bijlo interviewt Rick Brink (KRO-NCRV) in Het Mediacapitool

November
Joost Sneller (D66): ‘Terughoudendheid NPO om content te delen op Instagram of YouTube is niet gerechtvaardigd’

Gerard Schuiteman (RPO): ‘Teleurstellend dat er geen budget is voor Regiovensters’

Erik van der Hoff: De crossroads van een jonge opa

Rick Brink: ’Minister’ met tv-camera

Nieuwenhuijssen interviewt Huub Wijfjes over honderd radio

Oktober
Patrick Kicken over zijn nieuwe boek ‘Leven Zonder Stress’

Alex Oosterveen: ‘Het enige bestaansrecht van radio is alles behalve muziek’

Frits Spits maakt boek over het gemis van zijn vrouw

Jan Slagter: ‘Bijna 70% van de kijkers vindt Sterreclame helemaal niet erg’

‘Geld verdienen met online radio en podcasting’

In ’Moet je horen…’ beschrijft Govert van Brakel 100 jaar radio

Lenca Molleman: ‘Dutch Media Week is hét mediafestival van Nederland’

September
Richard Otto en Peter Contant: ‘Met Online Radio Day kijken we in dit 100-jarig jubileumjaar vooral vooruit’

Hans Everling (SOB) over het belang van audiovormgeving

Will Luikinga: ‘Radio is voorgekauwde handel geworden’

Ruth Zwart-Tak: ‘Mijn identiteit ligt bij de EO’

YPCA: ‘Wij kijken naar specifieke niches’

Domien Verschuuren: ‘Onze podcast is voortgekomen uit vriendschap’

Niels Baas: ‘NLZIET heeft potentie om grootste videoplatform van Nederland te worden’

Jan van Veen komt binnenkort met Candlelight podcast

Patrick Kicken: ‘Ik speel met het idee om radio helemaal vaarwel te zeggen ‘

Studio 21 compleet vernieuwd

Augustus
Rick van Velthuysen lanceert podcastreeks

Bert van der Veer: ‘Rob Out maakte tv-hit van zeezender’

Lisa Westerveld (Groenlinks): “Publieke omroep moet zich niet voor het karretje laten spannen van techplatforms”

Mandy van der Wal (TMG): Dialoog met consument belangrijk voor groei

Juli
Flypack: de lean and mean mobiele regieset voor de dance-wereld en meer

Juni
Soul Radio: ‘De techniek is allang niet meer de grootste uitdaging’

Thierry Aartsen (VVD): “Pavlovreactie van de NPO op de mediabrief”

Astrid de Jong: ‘Ik wil niet de vrouw van de radio zijn’

Marco Raaphorst: ‘Er zijn vele podcastmakers die totaal anders denken dan radiomakers’

Mei
Ger Jochems over de ‘Hallo Hier Hilversum’-podcast

Richard Lamb: Opvolger 6 Inside door ‘oude monniken’

Elco Brinkman: “De Hilversumse verzuiling was mijn grootste tegenstander”

Jan Roos: ‘Internet een van de weinige plekken waar mainstream media geen vat op hebben’

Viacom ziet samenwerking als toverwoord in verdere groei

Martijn van Dam (NPO): ‘Ik vind dat we als publieke omroep ook een aanjager zouden moeten zijn van innovatie in de Nederlandse mediasector’

Richard van de Crommert: ‘Al jaren wilde ik een podcast over het Songfestival maken’

Ahmed Aarad lanceert Nederlands donatieplatform BackMe

Radiocoach Pierre Papa: ‘Podcasts en streaming radio gaan steeds meer naar elkaar toe groeien’

April
Max Moszkowicz: ‘De podcast geeft me heel veel vrijheid’

NEP: Nieuwe talenten in Mediatechnologie gediplomeerd

Ruud de Wild: ‘Podcasts maken is een verlengstuk van radio’

Tv-spektakel The Passion opnieuw te horen met audiodescriptie

Wielrennerpodcast ‘Kop over Kop’ wil met commentatoren en specialisten het verschil maken

Makkelijk Praten-podcast laat jonge wetenschappers aan het woord

Elger van der Wel: ‘Mensen vragen vaak wat het geheim is van de Trust Nobody-podcast’

 Jaap Friso (De Grote Vriendelijke Podcast): ‘We worden in de kinderboekenwereld nu ook vaak gevraagd om over podcasts te komen praten’

André Vroegindeweij (Pratensis Media):Bij gezamenlijk OTT-pakket vervalt afhankelijkheid van kabelexploitant’

Koen Maas (De Perfecte Podcast): ‘Radio en podcasts kunnen goed naast elkaar bestaan’

Marc Stakenburg: ‘Ik heb een bloedhekel aan Hilversumse omroeppolitiek’

Rico Brouwer (Potkaars) wil opensource en onafhankelijk podcastplatform

Hajo Magré: “De luistertijd van mensen zal meer versnipperd raken”

Maart
Amer Grgic (Bits vs Bytes): ‘LinkedIN is een geweldig platform voor mij om publiek te bereiken’

Gijs Groenteman: ‘Je hoeft je niet aan de wil van een zenderbaas te houden’

Alexander van Eenennaam (AD Media-podcast): ‘We praten over wat ons bezighoudt’

Wierd Duk: ‘Ik wil vooral onafhankelijk zijn’

Peter Kroon: ‘Voor ons is podcasting hetzelfde als radio’

Simon Heijmans over het megasucces van de ‘De Brand in het Landhuis’-podcast

Hans Schiffers: ‘Een podcast vraagt zo veel meer intimiteit tussen jou en iemand die luistert’

Tino Zwirs (LAYZER): ‘Slimme speakers zullen een gigantische boost gaan geven’

Daniël Kegel: ‘We leggen Met Nerds om Tafel wel eens uit als een kroeggesprek.’

David Achter de Molen: Podcast binnen 5 jaar groter dan radio

Glenn van der Burg (People Power): ‘Podcasts moet je veel eerder vergelijken met bijeenkomsten’

Erwin van der Zande: ‘Audio was de ontbrekende schakel in het portfolio van Bright’

Damn, Honey: ‘Onze podcast draait om doen waar je zelf zin in hebt’

Chris Bajema (Man met de microfoon): ‘Inmiddels luisteren zo’n 30.000 mensen naar een aflevering.’

Arjan Snijders: ‘Per podcast-aflevering gaat er snel een uur of tien voorbereiding in zitten’

Roelof de Vries: ‘Podcasts zijn een prachtige aanvulling op het audio-aanbod’

Hollandistan wil alle nieuwe media inzetten om een alternatief verhaal te kunnen vertellen

Botte Jellema: ‘Eeuw van de Amateur heeft in z’n hele bestaan exact 20 euro uitgegeven aan promotie’

Michiel Veenstra: ‘In het huidige medialandschap is alles potentiële concurrentie’

Gonny van der Zwaag (iCulture.nl): ’Ik heb wel gemerkt dat je zelf op zoek moet gaan naar een geschikte sponsor’

Ben van der Burg (De Technoloog): ‘Ik houd niet van podcasts waarbij luisteraars interacteren met de makers’

Alexander Stevens (Grand Prix Radio): ‘Ik zie meer toekomst in autoradio’s met internet dan DAB+’

Roderick Veelo (TPO podcast): ‘Zorg dat je podcast er elke week op een vaste dag is’

Jurgen van den Berg (NOS Radio 1): ‘Nieuws maken is heel lastig’

ZTACK, de toekomst van radio en meer voor jongeren

Peter van Bruggen: ‘In Hilversum bestrijden de ego’s elkaar’

Elger van der Wel over het succes van Mol-podcast ‘Trust Nobody’

Februari
Harry Vermeegen: ‘De Nederlandse tv is aan het vertrutten’

Lennart van der Meulen (VPRO): “Meer innovatie in mediasector mogelijk met mediaproductiefonds”

Florent Luyckx (Radio Veronica): ‘Radio is een emotioneel product’

Felix Meurders: ‘Radio moet tot de verbeelding spreken’

AVROTROS-omroepbaas Eric van Stade: “Gunst van kijker verlies je als je hun gewoontes afpakt”

Jan van Veen: Ridder van de radioromantiek

Eddy Keur: “Ik was vroeger heel erg bitter omdat ik niet gebeld werd”

Internetondernemer Tim van der Wiel: “Grote tech veranderingen beginnen in China”

Januari
Felix Meurders: ‘Ik wist al heel lang dat ik geen contractverlenging zou krijgen’

Özcan Akyol: ‘Als de omroep mij in een keurslijf zou willen stoppen, scheid ik er meteen mee uit.’

Babette Kasteleijn (NPO Radio 2): ‘De uren zijn voor dit programma ideaal, omdat we alle vrijheid krijgen’

Rutger Radstaake (NPO Radio 2): ‘De studio’s voelen soms als mijn tweede thuis’

Sophie Hijlkema (3FM): ‘Nachtradio geeft je het ‘wij tegen de wereld’ gevoel’

Yoeri Leeflang (3FM): ‘Nachtradio is dé plek met de ruimte voor bijzondere, vrolijke en droevige verhalen’

Toekomstvisie producenten: “Laat ons wat meer ondernemer zijn”

Joost Schulte (3FM): ‘’s Nachts voelt het alsof je in een soort parallel universum bent.’

Kevin van Arnhem (3FM): ‘De betrokkenheid en openheid is veel groter dan overdag’

Interview met Madeleine de Cock Bruning (Commissariaat voor de Media) Mediawaakhond neemt mediaconsument beter in bescherming tegen ‘schadelijke’ video’s op internet

Rob Janssen (3FM): ‘Vrijdagnacht is een magische nacht waarop écht alles kan en mag’

Anoul Hendriks (Radio 538): ‘Je kan bij mij zo instappen op de radio’

Thijs Maalderink: ‘In het donker is er tijd voor lange gesprekken’

Prem Radhakishun: ‘Ik ben als belastingbetaler mede-eigenaar van de Publieke Omroep’

Martijn Kolkman (Qmusic): ‘Het voelt als een warm bad met superleuke luisteraars’

Wouter van der Goes: ‘Beleving van nachtradio maken en luisteren veel intenser’

Desmond Baidjoe (Radio 538): ‘Er gaat altijd wel een energiedrankje in’

Emmely de Wilt: ‘Ik heb het idee dat er ’s nachts intensiever naar radio wordt geluisterd’

Thomas van Vliet: ‘De meeste nachtluisteraars zijn gewoon aan het werk’

Frank van ’t Hof: ‘De band met luisteraars in de nacht is uniek’

Gido Kuin (Qmusic): ‘Radio overdag is vluchtiger dan ’s nachts’

Edwin Noorlander (Radio 538): ‘Het is erg leuk om mensen wakker te houden tijdens hun nachtdienst’

Bas Menting (538): ‘Voor veel mensen ben je ècht een maatje’

Astrid de Jong (Nachtzuster): Ik ben niet tegen ‘experimenteren’ in de nacht

Rick van Velthuysen: ‘Het lijkt wel alsof de nacht “de paradijsvogel” in de luisteraar losmaakt’

Patricia van Liemt (100% NL): ‘Ik denk dat we uiteindelijk volledig naar internet radio gaan’

Arjan Snijders: ‘Ik denk dat de radio afkalft’

Rob Goossens: Leg de macht van het bestel bij de omroepen

3 Comments

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*