Thijs Maalderink: ‘In het donker is er tijd voor lange gesprekken’

T[INTERVIEW] Voor de Nachtwacht Award 2019-verkiezing voor het beste nachtprogramma op de Nederlandse radio interviewt Spreekbuis diverse radiomakers. Ditmaal: Thijs Maalderink, Eind 2018 staakte hij zijn nachtprogramma om zich volledig te focussen op De Wild in de Middag.

Voordat je sidekick was van Ruud de Wild, maakte je weekend- en nachtprogramma’s. Is er veel verschil in voorbereiding tussen je dag- en nachtuitzendingen?
Het grote verschil is dat ik bij Ruud in een team werk met allemaal creatieve gekken. Ruud, Cielke, regisseur Gijs en ik komen allemaal met ideeën en verhalen voor de show. Op elk idee associëren we door om het nog beter of leuker te maken. Regelmatig hebben meer content dan dat er past in 2 uur radio. En Ruud weet live altijd weer een unieke draai te geven aan elk onderwerp. Ruud is de host, maar we houden elkaar allemaal scherp. Dat vind ik fijn werken. De voorbereiding van de Radio 2 nachten deed ik meestal alleen, maar soms had ik een producer of redacteur.

Veel radio-dj’s zijn van mening dat nachtradio intiemer is dan overdag. Tijdens de Top 2000 heb je opeens een live publiek voor je staan. Kun je door de Top 2000 en het publiek nog wel intieme radio maken?
Nee, eigenlijk moet het raam van de Top 2000-studio afgesloten worden met luxaflex. Geintje natuurlijk, het is juist heel bijzonder dat je één week per jaar letterlijk oog-in-oog met je luisteraar staat. En vergeet niet dat er geen enkele week is waarin er per minuut meer berichtjes binnenkomen dan je als programmamaker kunt lezen. Ik heb daaraan vorige maand gezien dat het evenement mensen echt in hun hart raakt.

Hoe hield jij je luisteraars wakker?
Muziek, snelheid en goede verhalen zijn daarbij belangrijk vind ik. De grootste valkuil van nachtradio is jazz-bedjes instarten en 8 minuten gaan praten met luisteraars die insomnia hebben. De meeste luisteraars zijn namelijk gewoon aan het werk, bijvoorbeeld als verpleegkundige of beveiliger. Een andere valkuil is je programma volledig richten op de vrachtwagen-chauffeur omdat die reageert als je het studio-telefoonnummer roept. ’s Nachts moet je uptempo blijven draaien en goede verhalen laten horen. Rick van Velthuysen doet dat op NPO Radio 2 de laatste maanden erg leuk vind ik en Sophie Hijlkema op 3FM.

De meeste reacties kreeg ik overigens op mijn Radio 1 nacht-programma De Wereld van BNN, waarin ik met Nederlanders in het buitenland praatte over allerlei onderwerpen. Dat ging van “hoe gaan verkiezingen bij jou?” tot aan “hoe zit het in jouw land met daten”? Veel artiesten en collega-dj’s luisterden dit programma. Ik kreeg bijvoorbeeld berichtjes van Tim Knol of Claudia de Breij. Op weg naar huis bleven ze wakker van de mooie, interessante en grappige verhalen die werden verteld.

Wat kun je bij nachtradio doen, wat niet kan bij radio overdag?
“De nacht is oneindig en heeft geen tijd”, zei een eindredacteur me eens, en het klopt. In het donker is er tijd voor lange gesprekken en kun je na een uur weer terugkomen op een onderwerp. Overdag kan dat minder makkelijk, want luisteraars zappen veel meer, zijn onderweg naar een afspraak/werk en luisteren korter. Bovendien voelt het ’s nachts intiemer, waardoor je elkaar meer vertelt dan bij daglicht.

Wat maakt nachtradio zo speciaal?
Dat het voelt als wij (het kleine groepje mensen dat ‘s nachts wakker is) tegen de rest van de wereld (iedereen die overdag wakker is).

De Radio 2-studio in het omroepgebouw aan de ‘s Gravelandseweg is ‘s nachts aardig verlaten. Dit jaar komt daar verandering, want Radio 2 gaan naar het NPO Radiohuis op het Mediapark, waar ook andere NPO-zenders in de nacht uitzenden. Wat zijn je verwachtingen van de nieuwe studio?
In het radiohuis heb ik vorig jaar al een paar keer achter de microfoon mogen zitten bij de Nieuws BV en ook ‘s nachts in de zelfschuifstudio’s voor NPO Radio 1. Het is er prachtig. Er zijn mooie open en lichte ruimtes en je kunt er goed gasten ontvangen. Ik vind het slim dat alle zenders en de NOS bij elkaar in de buurt komen te zitten, omdat dat samenwerking stimuleert. Het wordt alleen iets meer reizen straks, want de Radio 2 studio’s zitten nu nog in hetzelfde gebouw als waar KRO-NCRV zit.

Het pand aan de ‘s Gravelandseweg is trouwens ’s nachts niet helemaal verlaten, want er werken de leukste portiers van Nederland. Met Rob en Daniël – die ik tegen hun zin altijd aansprak als “bewaker” – heb ik de grootste lol getrapt.

De Nachtwacht Award wordt mede-mogelijk gemaakt door Spreekbuis.nl en Hilversum Marketing.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*