BVA wil geen reclamevrije NPO

BVA Bond van Adverteerders ziet geen heil in de plannen van de NPO om de NPO reclamevrij te willen maken, zoals NPO voorzitter Shula Rijxman vorige week aankondigde. Dat meldt de belangenvereniging voor adverteerders.

“De huidige duale financiering van de publieke omroep biedt vele voordelen”, zegt BVA directeur Henriette van Swinderen. “Reclames garanderen een pluriforme, kwalitatieve publieke omroep. Het reclamevrij maken van de NPO heeft uitsluitend negatieve gevolgen voor de burger als kijker en belastingbetaler en de adverteerder”.

BVA begrijpt dat NPO zoekt naar mogelijkheden om toekomstbestendig te zijn en financieel gezond te blijven. Wel betreurt BVA het dat NPO een deel van de oplossing zoekt in het reclamevrij maken van de publieke omroep. Van Swinderen: “Reclame draagt bij aan een financieel gezonde publieke omroep van een hoog niveau, zonder dat er aan kwaliteit of onafhankelijkheid wordt ingeboet. Dankzij reclame-inkomsten krijgt het publiek op televisie en online gratis toegang tot een groot informatie- en entertainmentaanbod. ”

Als de NPO volgens BVA stopt met het uitzenden van reclame op radio, televisie en online, vallen minimaal 150 miljoen euro aan jaarlijkse reclame inkomsten weg. Dat betekent hen dat NPO ófwel minder programma’s kan maken of dat de overheid de NPO met 150 miljoen moet compenseren.

“De kijker en de belastingbetaler worden de dupe. Het kost meer geld of de kwaliteit van de totale NPO programmering moet fors naar beneden worden bijgesteld”, aldus Van Swinderen

BVA vraagt zich af welk probleem het reclamevrij maken van de publieke omroep eigenlijk oplost. Henriette van Swinderen denkt niet dat de NPO zonder reclame beter wordt: “Kwaliteitsmedia als dagbladen zijn voor een groot deel afhankelijk van reclamegeld, maar redactioneel volledig onafhankelijk zonder inmenging van adverteerders. Juist redactionele onafhankelijkheid maakt een kwalitatief sterk content-aanbod mogelijk dat kijkers waarderen. BVA is van mening dat de NPO in haar huidige vorm een aantrekkelijk podium biedt voor adverteerders .”

De BVA vraagt zich verder af of eventuele volledige financiering door de overheid meer zekerheid zal bieden. Dit lijkt volgens hen onwaarschijnlijk gezien de uiteenlopende ideeën hierover bij de politiek en de vele bezuinigingen die NPO in de afgelopen jaren vanuit Den Haag opgelegd heeft gekregen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*