Botte Jellema: ‘Eeuw van de Amateur heeft in z’n hele bestaan exact 20 euro uitgegeven aan promotie’

Jelle Bottema, Paulien Cornelisse en Ype Driessen
Y

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Botte Jellema (Eeuw van de Amateur).

‘Eeuw van de Amateur’ is een opmerkelijke naam voor een podcast, die vorig jaar is uitgeroepen tot beste Nederlandse podcast in de categorie Journalistiek en Media. Tevens ben jij een professionele radiomaker voor diverse omroepen. Hoe kwamen jullie bij deze naam?
Ik liep, voordat ik met de podcast begon, al rond met het idee dat deze tijd de eeuw van de amateur is. Ik schreef de titel op, als idee voor een artikel of zoiets. Het ging me er daarbij om dat een ‘amateur’ in deze technologisch wonderlijke tijden zijn gang kan gaan als nooit tevoren, op gebieden die tot voor kort slechts ontsloten waren voor professionals. Denk op het gebied van media aan fotografie, YouTube, maar eerder ook al met blogs. Het fascineert me. Het fijne van deze opmerkelijke titel voor de podcast is dat iedereen weet hoe je het schrijft, en je toch heel goed googlebaar bent. Verder vind ik het leuk om mensen te vragen of ze een amateur een prutser of een liefhebber vinden.

Met jullie podcast zitten jullie onder een ‘podcastuitgeverij’ Dag en Nacht. Dit podcastnetwerk genereert flink wat bereik, maar regelt ook de advertising. Wat voor partijen hebben al in jullie podcast geadverteerd?
Ik weet het allemaal niet precies meer, maar de belangrijkste zijn Storytel en HelloFresh.

Je maakt de podcast met fotostripmaker Ype Driessen en met schrijfster en cabaretier Paulien Cornelisse. Hoe bereiden jullie je voor en hoe kiezen jullie de onderwerpen?
De onderwerpen die aan bod komen ontstaan uit ons dagelijks leven en de gebeurtenissen daarin, maar worden in belangrijke mate ook aangedragen door luisteraars. Die kunnen bellen naar de Eeuw-o-Foon, en daar een voicemail-bericht voor ons achter laten. Ik selecteer en orden die vervolgens. Geloof het of niet, maar er is voor elke aflevering een draaiboek.

Welke voordelen brengt jouw radio-ervaring mee bij het maken van deze podcast?
In het begin was het voordeel van technische aard: ik had al wat professionele apparatuur en wist hoe je met audio kan werken in de computer. Later werd mijn ervaring als presentator belangrijker. En voorbeelden lopen uiteen van kleine dingen als even benoemen dat iemand z’n handen een halve meter uit elkaar houdt als er iets met gebaren wordt uitgelegd, tot spanningsbogen in de afleveringen.

Is het maken van een podcast totaal anders dan het maken van radio?
Ik vind van wel. Want naast voordelen die ik bij de vorige vraag noemde, zijn er ook nadelen. Zo dacht ik in het begin dat ik een afwisselende show moest maken, met bijvoorbeeld rubriekjes, en dat de show een vaste lengte moet hebben. Dat zijn typische radiodingetjes, die bij podcasting niet noodzakelijkerwijs in je voordeel werken als je ze inzet. 

Wat doen jullie om jullie publiek te bereiken?
Eeuw van de Amateur heeft in z’n hele bestaan exact 20 euro uitgegeven aan promotie van zichzelf – dat twintigje kreeg ik van iemand in de kroeg die zei dat hij onze podcast zo waardeerde. Ons publiek is jong en almaar groeiende. Ik vind het nog steeds ongelooflijk dat we het publiek hebben weten te bereiken dat we bereiken, en er zijn in Hilversum zendermanagers die voor zoiets een moord zouden plegen. Het gaat echt van mond tot mond en volledig op eigen kracht.

Podcasting wordt steeds populairder Wat merk je bij eigen podcast van de groeiende belangstelling van podcasting?
Dat we steeds meer luisteraars krijgen. En dat er ook steeds hogere eisen worden gesteld aan podcasts; je komt echt niet meer weg met een opname op een smartphone.

Welke zaken zouden op podcast-gebied nog verbeterd moeten worden om nog meer luisteraars te bereiken?
Het hele model van podcastpublicatie is gebaseerd op gratis content. Daar is de hele infrastructuur ook op ingericht: er is geen andere manier om er geld mee te verdienen dan met reclame. Terwijl het publiek steeds meer geneigd is, ook in Nederland, om maandelijks een paar euro te geven voor content. We realiseren ons steeds meer dat muziek, films en ook podcasts niet gratis zijn. Ik zou het fantastisch vinden als dit technisch mogelijk wordt; het zou heel goed zijn voor het imago van podcasts. Van een Netflix-film verwacht je ook meer dan van een YouTube-film.

Hoe kun je het beste luisteraars aan je te binden, zodat zij weten wanneer er een nieuwe podcastaflevering klaar staat?
Het blijkt dat regelmatig en over lange periodes publiceren daarbij enorm helpt. Zeker als je de kwaliteit hoog weet te houden. De Eeuw van de Amateur is een wekelijkse podcast, en hoewel dat een forse inspanning is, blijkt dat dit goed werkt om publiek aan je te binden. Maar ik kan alleen voor mijn eigen serie spreken; De Brand in het Landhuis, die al weken op 1 staat, doet het weer heel anders. Daarbij heeft het uitstekende cliffhanger-element in de vertelling en de reclame op NPO Radio 1 ongetwijfeld geholpen.

Er zijn tientallen distributieplatformen beschikbaar. Welke werkt bij jullie het best?
Ik houd me daar niet meer zo mee bezig sinds we bij Dag & Nacht Media zitten. Zij werken voor ons met Art19.

Hoe ziet volgens jou het Nederlandse podcastlandschap er over 3 jaar uit?
Als ik in de toekomst kon kijken dan zat ik natuurlijk niet hier. Maar in het algemeen zie je een duidelijke trend dat meer en meer mensen de podcast ontdekken. De markt groeit nog steeds. Het aanbod wordt ook steeds beter; ik zie vooral een grote kwaliteitssprong in Nederlandstalige producties de laatste jaren. Verder weet ik dat er bij distributeurs gewerkt wordt aan nieuwe verdienmodellen, bijvoorbeeld de abonnementsvormen. Dus als je die lijnen doortrekt, dan worden de komende jaren reuze interessant!

Kijk voor meer informatie op OnlineRadioAwards.nl
Dit interview is mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van Stichting Hilversum Marketing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*