GVP: ‘We worden in de kinderboekenwereld nu ook vaak gevraagd om over podcasts te komen praten’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Jaap Friso en Bas Maliepaard (De Grote Vriendelijke Podcast)

De Grote Vriendelijke Podcast gaat over jeugdliteratuur. Krijgen kinderboeken te weinig aandacht in andere media, zoals kranten, radio en tv?
Er is de afgelopen jaren inderdaad steeds minder belangstelling voor kinderboeken in de reguliere media. Kinderboekenmakers worden zelden op tv of radio geïnterviewd en in kranten staan veel minder kinderboekrecensies dan pakweg tien jaar geleden. Trouw is de enige landelijke krant die nog wekelijks een kinderboek bespreekt. Daarnaast zijn alle vakbladen omgevallen, meestal door geldgebrek. Heel jammer, want er verschijnen zoveel mooie kinderboeken en wij weten zeker dat er volwassenen zijn die daar graag over geïnformeerd worden. Vandaar dat we deze podcast zijn gestart, waarin we boekentips geven en een schrijver, illustrator of vertaler interviewen over nieuw werk.

Jaap Friso heeft ook de jeugdliteratuur recensiesite JaapLeest.nl en Bas Maliepaard schrijft wekelijks over kinderboeken in Trouw. Waarom hebben jullie nu gekozen voor een podcast?
Omdat we naast kinderboekenliefhebbers ook podcastliefhebbers zijn! Jaap heeft bovendien veel ervaring bij de radio en Bas presenteert en interviewt geregeld live op congressen, dus we hadden het gevoel dat samen een podcast maken zou kunnen werken. Podcast is de laatste jaren in opmars, maar er bestond er nog geen over jeugdliteratuur. Het leek ons een mooi medium om een nieuw podium voor het kinderboek op te richten.
We hebben, samen met radiotechnicus Marc Brouwer, een pilot gemaakt in kinderboekwinkel Kiekeboek in Haarlem en dat ging meteen goed. We zijn aan elkaar gewaagd en vullen elkaar aan. Ons format is helder, maar daarbinnen experimenteren we wel. Zo maakten we een Eindejaarsaflevering met drie schrijvers aan tafel en drie dagen nadat bekend werd dat schrijver Peter van Gestel was overleden, hadden we een uitgebreide In Memoriam-aflevering online.

Wat doen jullie om nieuwe luisteraars aan te trekken?
Bij de lancering, rond de Kinderboekenweek 2018, hebben we naar aanleiding van ons persbericht onverwacht veel media-aandacht gekregen. Dat hielp om een basisgroep luisteraars aan ons te binden. Verder zijn we erg actief op sociale media. Op Facebook, Twitter, Instagram en Goodreads hebben we veel volgers met wie we contact onderhouden. Maar er zijn nog genoeg mensen die ons niet kennen en wel geïnteresseerd zijn in jeugdboeken, zoals pabo-studenten. Die zijn we nu actief aan het benaderen, via een mailing aan de opleidingen. We krijgen sinds begin dit jaar financiële steun van Stichting Lezen, de Gemeente Haarlem, De Versterking en het Nederlands Letterenfonds, waardoor we in staat zijn om iets aan marketing te doen. We hebben bijvoorbeeld stickers laten maken met de tekst ‘Getipt door De Grote Vriendelijke Podcast’, die boekhandels op de boeken kunnen plakken die wij aanraden. Daarnaast zijn we de komende tijd te vinden op een aantal festivals en congressen om te praten over onze podcast.

De meeste landelijke radiostations hebben te maken met een vergrijzende doelgroep. Kunnen podcasts een belangrijke rol spelen om de jeugd weer aan het luisteren te krijgen?
Voor er misverstanden ontstaan: wij richten ons op volwassenen, al zullen er vast ook tieners zijn die naar ons luisteren. Van docenten Nederlands die we gesproken hebben, krijgen we terug dat het grootste deel van de studenten nog niet naar podcasts luistert. Er valt dus nog een wereld te winnen. Maar dat geldt niet alleen voor studenten: we hebben berichten van twintigers, dertigers, veertigers en ouder gekregen die zich dankzij het onderwerp van onze podcast voor het eerst aan het medium hebben gewaagd. Wij merken dat er nog grote behoefte is aan voorlichting over wat podcasts zijn en hoe je ze kunt beluisteren. We spreken wekelijks zowel jonge als oudere mensen die wel naar ons wíllen luisteren, maar nog niet weten hoe, en dat het gratis is. Iedereen kan het leren, waarschijnlijk is onze oudste, trouwe luisteraar de oma van Bas: 92 jaar!

Podcasting wordt steeds populairder Wat merk je bij je eigen podcast van de groeiende belangstelling van podcasting?
Die populariteit merkten we aan het enthousiasme waarmee onze podcast werd ontvangen en de enorme hoeveelheid media-aandacht die we kregen. Podcast is hot bij de reguliere media! Ook het feit dat we subsidie konden krijgen heeft deels te maken met het feit dat men podcast als the next big thing ziet. We worden met name in de kinderboekenwereld nu ook vaak gevraagd om over podcasts te komen praten. We merken dat mensen het een fijn medium vinden als ze er eenmaal een beetje aan gewend zijn.

Er zijn tientallen distributieplatformen beschikbaar. Welk platform is het populairst bij jullie luisteraars?
Onze host is Podbean en er zijn behoorlijk wat mensen die via de Podbean-app luisteren. Maar bijna de helft luistert via Apple Podcasts. Stitcher staat ook vrij hoog, Spotify scoort minder goed. Er zijn ook best veel luisteraars die rechtstreeks via onze site luisteren. Daar zetten we ook veel extra achtergrondinformatie bij de aflevering op. Dat wordt erg op prijs gesteld, horen we.

Hoe belangrijk gaat podcasting in zijn algemeenheid worden?
Podcast is al belangrijk, omdat je zo goed een niche kunt bedienen, die in de reguliere media niet aan bod komt. Of je nu van sportvissen, oldtimers of kinderboeken houdt – er is of komt wel een podcast over. Uiteindelijk zal er ook weer een aantal verdwijnen, omdat het lastig is eraan te verdienen. De komende jaren gaat blijken hoeveel podcasts een lange adem hebben en een echte community weten op te bouwen. Wij gaan ons best doen lang te ademen!

De Grote Vriendelijke Podcast is vernoemd naar het boek GVR van Roald Dahl. Is dat ook jullie favoriete kinderboek?
We zochten naar een naam die opvalt en die mensen meteen met kinderboeken associëren en deze naam bleek een schot in de roos. Hij is als afkorting (de GVP) ook nog eens gemakkelijk te hanteren. Roald Dahl is zeker een van de schrijvers die we bewonderen, maar we kunnen zo honderd favoriete kinderboeken opnoemen.

Waarom zouden er meer mensen naar De Grote Vriendelijke Podcast moeten luisteren?
Omdat er zoveel prachtige verhalen schuilgaan in én achter kinderboeken. Wie naar de GVP luistert, ontdekt hopelijk dat kinderboekenschrijvers en –illustratoren echt interessant kunnen praten over hun werk. Je moet natuurlijk wel van boeken, (voor)lezen, schrijven of tekenen houden om de GVP te kunnen waarderen, maar verder hebben we luisteraars in alle soorten en maten: vaders, moeders, leerkrachten, maar ook mensen die zelf geen kinderen hebben en voor hun eigen plezier jeugdboeken lezen. Wij proberen de GVP inhoudelijk en in een goede sfeer te maken, en steeds gevarieerd te blijven. Tot nu toe lukt dat heel aardig en we hopen dat dat terug te horen is.

Kijk voor meer informatie op Onlineradioawards.nl. Dit interview is mede mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*