‘Bij gezamenlijk OTT-pakket vervalt afhankelijkheid van kabelexploitant’

André Vroegindeweij, managing director Pratensis Media, distributeur van onder andere TV5MONDE en Rai Uno, merkt dat kabelexploitanten telkens op de doorgiftevergoeding korten. Dat is volgens Vroegindeweij zorgelijk omdat de distributie daarmee onder druk komt te staan.

Vroegindeweij: ‘We maken flinke kosten op gebied van aanlevering, maar vooral in ondertiteling. Dat laatste is noodzakelijk, aangezien 56 procent van de TV5MONDE-kijkers in Nederland niet Franstalig is.’

LEES OOK: Angst bij kleine tv-themazenders over voortbestaan

Kabelexploitant Ziggo heeft onlangs in De Telegraaf gemeld op den duur geheel van doorgiftevergoedingen af te willen. KPN bijvoorbeeld maant distributeurs van buitenlandse zenders aan om samen met andere tv-zenders uit hetzelfde land een betaalapp te creëren, die zij binnen hun platform voor een split revenue willen verkopen.

Hiermee zijn alle buitenlandse zenders niet meer in het basispakket te vinden en vervalt de doorgifte vergoeding uit het basispakket. Volgens Vroegindeweij is dat nu maandelijks een paar eurocent per aansluiting. Door het grote aantal basis tv-abonnementen is dit toch kostendekkend. De nieuwe ontwikkelingen  zijn volgens Vroegindeweij  niet alleen slecht voor de kijkers, maar op den duur ook voor exploitanten zelf: ‘Wat men vaak niet realiseert, is dat dit voor de kabelexploitant op lange termijn geen juiste en goede oplossing is. In Italië en Spanje zijn er gesprekken gaande tussen de publieke en commerciële zenders. Wij merken dat deze partijen de koppen bij elkaar steken om een gezamenlijk OTT-pakket samen te stellen zoals dat bij NLZIET in Nederland al het geval is.’ Volgens hem is de afhankelijkheid van een kabelexploitant op de lange termijn dan niet meer nodig.

‘Waarom een exploitant betalen als het OTT-pakket direct bij de consument kan worden gebracht via smart tv en een internetabonnement van de kabelexploitant?’, aldus Vroegindeweij. Volgens hem vallen zijn zenders voor exacte doelgroepen onder ‘need to have’ in plaats van ‘nice to have’, waardoor hij een standalone app met kanalen uit Italië en Spanje kansrijker acht dan veel muziek- en lifestylezenders.  Toch hoopt hij dat exploitanten, zoals KPN en Ziggo alsnog tot inkeer komen. Door middel van geoblocking kan er een gezonde win-winsituatie gecreëerd worden tussen programma-aanbieders en exploitanten, zodat de content exclusief via dergelijke providers in de huiskamers van de consument kan worden gebracht.

1 Comment

  1. TV5 Monde levert standaard een ondertiteling in o.a. het Nederlands mee. Dat kost een provider niets extra. Dit is wel een heel slecht voorbeeld. Het alternatief van live streams OTT heeft een heel grote beperking in beeld en geluid. DVB signalen zijn nog altijd leidend in kwaliteit.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*