Patrick Kicken: ‘Ik speel met het idee om radio helemaal vaarwel te zeggen ‘

In aanloop van de Online Radio DayOnline Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal radiomaker, podcaster én ‘social entertainer’ Patrick Kicken.

Je bent al 30 jaar radiomaker. Niet meer bij de landelijke radio, maar wel bij de interregionale Wild Hitradio. Tevens schrijf je één maal per twee weken een column over radio en interview je radiomakers. Je hebt een haat/liefde verhouding met het medium. Blijft dat radiobloed je leven lang door je heen stromen?
Heel eerlijk: nee. Sterker nog: ik speel met het idee om radio helemaal vaarwel te zeggen. Het medium is niet meer vernieuwend en op zijn weg terug. Net als de jukebox, de walkman en de typemachine een ouderwets iets. De magie van radio, het intieme, wordt ook nagenoeg niet meer beoefend omdat de videostreams & social media alles prijsgeven wat in de studio gebeurt. De radiodeejay van nu is vooral bezig zichzelf te profileren in beeld in plaats van op de eerste plaats in geluid.

Volgende week heb je precies 10 jaar je podcast ‘Praten over bewustzijn’. Met 50.000 luisteraars per maand is het één van de populairste podcasts van Nederland. Wat moet je als podcaster doen om zo’n groot aantal luisteraars naar je podcast te trekken?
Eigenlijk alles wat een goed radioprogramma ook doet: luisteraars aan je binden, invloed laten uitoefenen, direct contact met ze onderhouden. Dingen over jezelf prijsgeven, een echt mens zijn en niet alleen maar een stem. Zo hebben Paul Smit en ik een aparte whatsappgroep waarin we met luisteraars appen, ze voicemessages sturen die we in de podcast laten horen en we geven regelmatig bijeenkomsten waarin we een live podcast opnemen met ze. Ambassadeurs voor je podcast maak je daarmee, die via mond op mond reclame extra fans en luisteraars voor je regelen.

Je brengt zelfs een boek uit over dit thema. Wat kunnen we hierover verwachten komende tijd?
Het boek is een vervolg op mijn andere podcast, Leven Zonder Stress. Van Praten over Bewustzijn verscheen een jaar of 8 geleden al een boek, een samenvatting van de eerste 50 podcasts. Opvallend is hoe grote uitgeverijen ook hun oog hebben laten vallen op succesvolle podcasts. Zo werd ik zelf benaderd om er een boek van te maken.

Tijdens de Online Radio Day op woensdag 9 oktober is ‘Geld verdienen met online radio en podcasts’ één van de belangrijke thema’s. Kan de Nederlandse online radio- en podcast op gebied van inkomsten een professionele volwassen industrie worden komen jaren?
De komst van 5G gaat heel veel mogelijk maken, ook op verdiengebied. Ongelimiteerde data is nu nog een schaars iets. Backme.org is al een mooi initiatief om via abonnees kleine bedragen op te halen. Als je iets brengt wat er nog niet is zal er vanzelf een markt voor ontstaan. Zo is het van de gekke dat de meeste online radiostreams nog geen terugspoelfunctie hebben, of een mogelijkheid tot veel meer invloed. Nummers skippen, het tempo verhogen, de deejay uit- of aanzetten, als je niet onderweg bent de fileberichten skippen: het zou technisch allemaal mogelijk moeten zijn. Ook zouden online stations veel meer met de data kunnen of moeten doen die het luistergedrag met zich meebrengt. Wanneer schakelt men uit? Bij welke nummers en welke deejays? Waardevolle informatie.

Uit onderzoek van Multiscope blijkt dat 75% van de online muziekconsumptie in handen is van Youtube en Spotify. Wat kunnen de Nederlandse radiopartijen, zoals Talpa Radio, NPO, Slam en Radiocorp volgens jou doen om toch een rol te blijven spelen in de toekomstige digitale radiowereld.
Daar is een simpel antwoord op: naast de hits hun eigen content aanbieden, in combinatie met muziek. Dat is wat ze voor hebben op Spotify, Apple en Google. Laat mij zelf een stream samenstellen met jaren 80 muziek, afgewisseld met de moppen van Rob van Someren, Lieve Marianne van de ochtendshow op 538, de files, de flitsers, het nieuws en Opa Beelen van Giel Beelen. Ik druk op play en geniet van de Talpa content, met mijn favoriete muziek! Ik kan mijn ‘personal radiostation’ delen via mijn sociale media met mijn vrienden. Daar zou ik zomaar 5 euro per maand voor over hebben, zo’n ‘Spotify Plus’. De techniek is er. Nu nog iemand die groen licht geeft.

De radioluisteraar is gemiddeld 50 jaar oud. Jongeren omarmen tot op heden ook nog niet de podcasts, terwijl Youtube wel razendpopulair onder kids is. Gaat podcast komende jaren wel een ‘jongerending’ worden?
Er zijn steeds meer vloggers die een podcast beginnen. Monica Geuze, de Knolcast van Milan Knol. Het wordt vanzelf populair als er meer namen die populair zijn bij de kids een podcast erbij lanceren. Ook zou hier een mooie rol zijn weggelegd voor de NPO: kids vertellen dat ze ook naar audio kunnen luisteren on demand in plaats van alleen video kijken. Overigens zijn millennials wel al flink verknocht aan podcasts luisteren, kan ik mooi zien in de statistieken bij Spotify. De reden dat kids liever video hebben is ook simpel: ze kijken dingen af. Ze moeten nog van alles leren en dat is nou eenmaal makkelijker als ze het zien gebeuren dan dat ze het alleen maar horen.

Kijk voor meer informatie over online radio en podcasting op onlineradioday.nl. TweetShare

5 Comments

  1. Hé Patrick,

    Je schrijft:
    “Laat mij zelf een stream samenstellen met jaren 80 muziek”

    En wij de babyboomers dan?, die zijn opgegroeid met de jaren 60 en 70.
    Maar aan de andere kant, de babyboomers luisteren ook niet veel naar Podcasts, in hun jeugd heette dat cassette.
    En tegenwoordig moet je er bij horen, dus maak je een podcast.

    “het is aan mij niet besteed…”

    • Laat ik het dan toch maar even uitleggen. Patrick geeft als voorbeeld die jaren 80 muziek. Als u liever 60’s en 70’s heeft, of smartlappen, keiharde techno of van mijn part opera, dan is het natuurlijk aan de betreffende database om dat beschikbaar te hebben, maar 60’s en 70’s moet VAST lukken.
      Van mijn part 3 kolommen die aan te vinken zijn: Eentje met genres, eentje met decennia en eentje met verschillende thema’s. Dan kun je zelf kruislings aanvinken en filteren wat u in uw persoonlijke mix wilt hebben.

  2. Live radio is nog steeds heel populair bij miljoenen luisteraars, omdat het live is, hier en nu, en dat zal nog heel lang zo blijven. Een podcast is een aardige aanvulling voor spoken words, maar het is nog maar de vraag of het mainstream wordt en een blijvend succes.

  3. Ik bespeur een zekere interne inconsistentie in het verhaal van Patrick Kicken. Enerzijds beklaagt hij zich over het feit, dat: “… de magie van radio, het intieme, nagenoeg niet meer wordt beoefend, omdat de videostreams & sociale media alles prijsgeven wat er in de studio gebeurt. De radiodeejay is nu vooral bezig zichzelf te profileren in BEELD in plaats van op de eerste plaats in GELUID.” Hij heeft zich gestort op het maken ‘podcasts’, die eigenlijk moeten doen wat (vroeger?) goede radioprogramma’s ook deden: “…luisteraars aan je binden, invloed laten uitoefenen, direct contact met hen onderhouden. Dingen over jezelf prijsgeven, een echt mens zijn en NIET ALLEEN MAAR EEN STEM.” Sinds de komst van de mobiele telefoon en de sociale media via internet leven we inderdaad steeds meer in een beeldcultuur: “een plaatje of filmpje zegt vaak meer dan duizend praatjes.” Maar die ontwikkeling was toch al gaande sedert de komst van de TV in de jaren ’50 van de vorige eeuw? Het verschil zit hem denk ik vooral in het feit dat alles vroeger thuis moest gebeuren met aan een stopcontact gebonden apparaten en op vaste tijdstippen, die in de radiogids stonden aangekondigd en die door programmamakers werden bepaald. Tegenwoordig kunnen we alles onderweg doen en is het aantal alternatieven tot bijna oneindig uitgebreid. De snelheid en de draag/reikwijdte van informatie- en muziekvoorziening kennen haast geen grenzen meer. Vroeger leek uitzenden eenrichtingsverkeer van zender naar ontvangers en had de consument geen enkele invloed op de inhoud van het aangebodene. De technologie heeft geleid tot een enorme democratisering, individualisering, activering, participatie van de luisteraar/kijker. Wat wil Patrick nou eigenlijk? De rol- en machtsverdeling tussen producent en consument is gigantisch verschoven in de richting van de gebruiker. Enerzijds lijkt hij dit toe te juichen. Want met zijn podcasts streeft hij deze doelen eveneens na en wil zijn doelgroep op haar wenken bedienen met toepassing van alle technologische middelen. Anderzijds schijnt hij het verlies aan inhoud (‘content’), autoriteit, decorum en intimiteit van de ouderwetse radio te betreuren. Nu ben ik zelf een “achterlijk eiland” op het gebied van omgaan met MT en SM en laat mij nog graag verrassen door wat de traditionele media (analoge radio en televisie) door de dag heen te bieden hebben. Ik ben nog gewend om langere tijd aandacht & concentratie op te brengen voor informatie of muziek, die niet in “hapklare, lekker smakende en makkelijk slikbare brokken” worden opgediend. Zit hem daar niet een beetje de kneep? Veel jongeren verwerken prikkels parallel: een bombardement van stimuli in koptelefoon of op scherm: er wordt onmiddellijk gefocust op dat wat hart & ziel op een specifiek moment boeit, de rest wordt genegeerd en weg gegooid. Voordelen: snelheid, flexibiliteit, reactiviteit en alertheid van informatieverwerking. Nadelen: een ontstellend gebrek aan parate kennis, kunde, begrip van samenhang en weinig tolerantie voor dubbelzinnigheid en afwijkend materiaal. Tip: ik beluister heel vaak NPO Radio 1 in de nachtelijke uren. Een fantastische mix van amusement, informatie en interactie op de radio, die niet onder doet voor de kwaliteit van vroeger. Alleen minder geschikt als je moet slapen om de volgende dag te kunnen werken. Dat is mijn genot en geluk: dat hoef ik niet meer. Dan zijn podcasts natuurlijk wel een uitkomst!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*