Glenn van der Burg (People Power): ‘Podcasts moet je veel eerder vergelijken met bijeenkomsten’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Glenn van der Burg (People Power-podcast).

Er zijn al veel podcasts. Wat maakt jouw podcast/ online radio-uitzending uniek? 
Met podcasts kun je een specifiek onderwerp omarmen voor een specifieke doelgroep. Podcasts moet je veel eerder vergelijken met bijeenkomsten, dan met traditionele massamedia. People Power richt zich op de kracht van mensen in organisaties. Hoe kun je die kracht ontketenen? Daarmee is onze doelgroep leidinggevenden, HR professionals en adviseur. Wij waren de eerste wekelijkse podcast over dat thema en hebben ondertussen een schat aan content (ruim 200 afleveringen)

Podcasting wordt steeds populairder. Wat merk je bij eigen podcast van de groeiende belangstelling van podcasting?
Luistercijfers groeien gestaag, maar vooral de interesse bij potentiële klanten is groter geworden. Ze willen er iets mee.

Hoe kun je het beste luisteraars aan je te binden, zodat zij weten wanneer er een nieuwe podcastaflevering klaar staat?
Wij geloven erin dat onze studiogasten hun eigen luister netwerk meenemen. Hun eigen posts op LinkedIn leiden tot extra en nieuwe luisteraars. Daarnaast hebben wij een Whatsapp service waar luisteraars zich op kunnen abonneren. Het mooie daarvan is dat je kunt zien wie er geïnteresseerd zijn.

Wat doen jullie om nieuwe luisteraars aan te trekken?
Zorgen voor goede content, interessante gasten, goede beschikbaarheid, veel content maken en stimuleren van gasten om onze content te delen. Afgelopen maanden zijn Ben Tiggelaar en Berthold Gunster (Omdenken) te gast geweest en ze hebben de podcast via hun eigen socials gedeeld. Dat zorgt voor nieuwe luisteraars. Maar groei van luisteraars is niet de grootste prioriteit. We willen graag de juiste luisteraars.

Waarom hebben jullie voor podcast gekozen in plaats van een blog of vlog? 
Ik schreef voorheen ook veel blogs, maar het voordeel van podcasts is dat het er veel sneller is. Daarnaast is de luisteraar bij het interview in plaats van de afstand die woorden op het scherm creëren. En ja, voor een vlog ben ik gewoon niet mooi genoeg…

Waarom is een podcast een ideaal medium voor jullie thema?
People Power is een zakelijke podcast. Veel van onze luisteraars reizen voor hun werk in auto of trein. Daar kunnen zich laten inspireren en informeren over hun vak als leidinggevende of HR professional. Daarnaast is ons onderwerp gericht op vakmensen die zich willen verbeteren in hun vak. In een podcast heb je de tijd om de diepte in te gaan.

Hoe bereid je je voor bij het maken van een podcast aflevering?
Steeds minder. Dit onderwerp is ook mijn vak. Ik schrijf een goed intro, lees wat over mijn gasten en bepaal welke hoofdvraag ik heb per blokje in mijn programma. De rest ontstaat in het gesprek. Loslaten en meebewegen met mijn eigen nieuwsgierigheid is de ontwikkeling in ruim 200 afleveringen People Power.

Momenteel schieten de podcasts als paddenstoelen uit de grond. Gaan podcasts een zware concurrent worden van de reguliere radio?
Ja, zeker omdat mensen geen herhaling (BNR), reclame (alle stations) of geklets willen. Voor elke gemoedstoestand en interessegebied is er straks wel een podcast. Ook al vind ik radio ook nog steeds heerlijk als ik me wil laten verrassen of ik weet even niet waar ik zelf zin in heb.

Jouw People Power-podcast heeft dezelfde naam als jouw bedrijf. Kun je hiermee jouw bedrijf anders positioneren?
Mijn bedrijf wordt hiermee heel erg vereenzelvigd met online radio, presenteren, interviewen. Dat heeft een prima invloed ons andere werk als podcastmakers voor klanten, dagvoorzitter, facilitator en workshopleider. Daarnaast zorgt het voor een continue stroom aan nieuwe inzichten en nieuwe contacten die bijzonder leuk en waardevol zijn.

Jouw podcast wordt gemaakt bij YPCA/ De Radiofabriek. Welke voordelen brengt dat met zich mee?
Bij YPCA/ De Radiofabriek ben je onder vakgenoten. Alles ademt online radio en podcasts. Elke week doe ik wel weer een nieuw idee of nieuwe vaardigheid op. Daarnaast is alles strak geregeld zodat je snel kan produceren. Maar wellicht het belangrijkste is de beleving voor onze studiogasten en klanten. Zij komen op de radio op het mediapark in Hilversum. Bij ons in het programma komen is een belevenis met een warm ontvangst met goede koffie in het hart van de media. Dat is toch wat anders dan in een vergaderkamer met een paar microfoons.

‘Het verdienmodel’ is een centraal thema bij de Online Radio Day 2019.  Wat is het inkomstenmodel van jouw podcast?
People Power maakt content samen met partners. Met ABN AMRO maken we elke maand een programma over Diversiteit en Inclusie, met Centraal Beheer over Duurzame Inzetbaarheid en sinds de start maken we met eelloo programma’s over mensgericht organiseren. Samen met partners zoeken we gasten en onderwerpen uit. Sponsored content, maar dan wel met een veto van mij op inhoud. Aangezien het een programma is dat aan mij als persoon en professional hangt, moet het wel bij mijn visie en waarden passen. Je zult mij dus geen programma horen maken over payrolling.

Tijdens de Online Radio Day organiseren we ook weer de Online Radio Awards voor het beste online radioprogramma, podcast en presentator. Waarom zou het publiek op jou moeten stemmen?
De online radioawards gaan naar de programma’s en podcasts met de meeste fans. Ik ga dus nooit winnen met een niche programma. Dus wellicht een goede tip voor de organisatie om een prijs te maken die podcastmakers elkaar onderling geven.

Kijk voor meer informatie op Onlineradioawards.nl

Dit interview is mede mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*