Alexander van Eenennaam (AD Media-podcast): ‘We praten over wat ons bezighoudt’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Alexander van Eenennaam (AD Media-podcast).

Waarom hebben jullie voor podcast gekozen in plaats van een blog of vlog?
Omdat audio een eigen platform is dat goed bij ons past. We doen al heel veel print en online en we hebben al een enorm aanbod in video. Bovendien voegt beeld inhoudelijk weinig tot niets toe aan de inhoud van onze podcast.

In de AD Media Podcast bespreken tv-columniste Angela de Jong en verslaggevers Dennis Jansen, Gudo Tienhooven en Alexander van Eenennaam. Hoe is de rolverdeling?
Angela brengt vooral de mening, Dennis en Gudo brengen de analyse en de achtergronden en alle drie kunnen ze ook uit hun eigen dagelijkse ervaringen putten door bijvoorbeeld te vertellen over een eigen ontmoeting/interview. Ik (Alexander) bewaak de lijn, presenteer de onderwerpen en lever context waar nodig, om te voorkomen dat de iets minder goed geïnformeerde luisteraar het niet meer kan volgen.

Podcasting wordt steeds populairder Wat merk je bij eigen podcast van de groeiende belangstelling van podcasting?
We merken het in de goede luistercijfers en ook zeker in de reacties. We hebben er vanaf het begin al meteen veel feedback op gekregen, niet alleen uit de mediawereld zelf.

Naast AD.nl staat de podcast ook op diverse andere plekken. Waaronder iTunes. Welk platform trekt de meeste luisteraars?  
De site AD.nl. Daar komen de meeste luisteraars vandaan.

De dagbladen zijn zuinig met het delen van hele content. Bij podcasts lijkt dat anders: die zijn in hun geheel op andere distributiekanalen te vinden. Spotfiy is momenteel bezig met het aankopen van podcastproducenten. Gaan we naar een podcastwereld met ‘exclusives’ zoals we dat kennen van de Netflix Originals?
Dat is goed voorstelbaar, de tijd moet het uitwijzen.

Jullie zijn allen zeer actief als journalist. Hebben jullie wel tijd voor het maken van een podcast?
Jawel, het mooie is dat wat je in de podcast hoort, ook echt zo realtime is opgenomen. Er wordt (tot nu toe in elk geval) niet in gemonteerd. Dus duurt de podcast 54 minuten, dan hebben wij er ook maar een uurtje tijd in gestoken. Ik bereid het voor, maar schrijf bewust niets uit en deel de inhoud vooraf slechts ten dele. Ik wil de collega’s nu en dan verrassen om het lekker spontaan te houden. Angela, Gudo en Dennis schudden 80, misschien wel 90 procent zo uit hun mouw omdat ze er dagelijks mee bezig zijn. Wij leven met media.

Podcasts worden steeds populairder. Gaat het volgens jou in de toekomst een bedreiging worden voor de landelijke radiostations? Eerder een aanvulling. Net als Netflix voor tv is. Maar dat effect zal in de radio minder groot zijn, vermoed ik. Omdat radio bijvoorbeeld in de auto of trein nog steeds een heel fijne afleiding biedt. Je kunt ook radioprogramma’s terugluisteren en radiomakers (neem Ruud de Wild) maken zelf ook podcasts.

Waarom zouden mensen een keer naar jullie podcast moeten luisteren? 
Om een kijkje achter de schermen van onze redactie te krijgen en omdat we laagdrempelig zijn. We praten over wat ons bezighoudt, het is een mix van kennis, ervaring en enthousiasme. Bijkomend voordeel is dat je onze onderlinge chemie hoort. Wat je in de podcast hoort, zo gaat het ook tussen ons bij de koffieautomaat. Met dat verschil dat daar wat meer flauwe grappen worden gemaakt. 

Kijk voor meer informatie op www.onlineradioawards.nl

Dit interview wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*