Patrick Kicken: Een uitgeverij die Radio Veronica, 100pNL en Slam! opkoopt nog voor de frequentieverdeling, een hele riskante onderneming

[BLOG] Iets wat al een tijdje in de lucht hing is dan nu toch waarheid geworden: Talpa Radio stoot haar meest verliesgevende radiostation, Radio Veronica af, nog voordat de nieuwe FM frequenties verdeeld zijn. Het zal een opluchting zijn voor John de Mol, die al genoeg verliezen te verduren krijgt in TV land, het meest recente fiasco Avastars als voorbeeld. Ook het noodlijdende RadioCorp, dat naar verluidt nog een lening bij De Mol open heeft staan, is denk ik blij dat ze er op deze manier vanaf zijn, meebieden op de frequenties was een drama geworden. Is het een slimme zet van het Vlaamse Mediahuis om deze merken in te lijven nog voordat het duidelijk is of ze vanaf september nog wel op FM te ontvangen zijn?

Als er één ding is dat De Mol goed kan dan is het op het juiste moment dingen verkopen of aankopen. Denken we even terug aan een jaar of tien geleden, toen John probeerde zo’n beetje alles wat los en vast zat op mediagebied aan te kopen. Hij had zelfs zijn zinnen op nieuwsdienst ANP gezet destijds. Door een slimme deal met de TMG (Telegraaf Media Groep) kreeg hij de zenders Sky Radio en Radio Veronica voor een habbekrats in handen. Diezelfde TMG had voor veel te veel geld en wel hele rooskleurige winstcijfers een aantal jaren eerder de ‘Sky Radio Group’ overgenomen van een aantal Engelse investeerders. Het bleek allemaal niet zo winstgevend te zijn als ze dachten en ze wilden er weer vanaf. Nu duiken ze er weer in. Ik snap wel dat ze in Vlaanderen denken ‘gaaf, we kopen hét Nederlandse radiomerk allertijden’, maar Radio Veronica is natuurlijk al zeker tien jaar haar glans en glorie kwijt. De Vlamingen geilen op Veronica, sexy in de 80’s & 90’s, alleen wij Nederlanders weten dat het merk vergane glorie is.

Kranten en radiostations, het is nooit zo’n goed huwelijk gebleken. Het eerste wat in mij opkomt als ik dit nieuws zo hoor is: kat in de zak gekocht. Want wat heb je ook aan radiomerken als het niet eens zeker is dat ze vanaf september gewoon goed te ontvangen zijn op je autoradio. Tuurlijk, je koopt het station, de medewerkers, de merkbeleving en haar luisteraars, maar die zijn bij de aangekochte merken aardig wispelturig en niet zo trouw. Bovendien zijn dit nou juist de drie radiozenders waar het maar blijft kwakkelen. De hoofdprijzen, Sky Radio, Radio 538 en Radio 10 worden niet verkocht. Het zijn de kruimels die van de hand gaan. Bijelkaar opgeteld hebben deze drie radiostations nu 6,9% marktaandeel, minder dan het marktaandeel van één van de andere Talpa zenders. Als ze Sublime, de zender die Mediahuis nu al in bezit heeft, ook laten meedingen voor frequenties halen ze 7,5%. Maar vier stations is er één teveel, aldus de nieuwe regelgeving.

Je zou kunnen denken dat je sterker staat bij de biedingen als je al bestaande stations mee laat dingen naar de frequenties, maar uiteindelijk gaat het Vadertje Staat maar om één ding: zoveel mogelijk geld binnenharken. Een voordeel is wel dat John nu van zijn geclausuleerde zender af is en RadioCorp ook, toch zal ook voor de zender met extra beperkingen in spraak en muziek ook een flink bedrag neergeteld moeten worden willen ze op FM uitzenden. Wat waarschijnlijk later deze maand bekend wordt is dat BNR NieuwsRadio ook van eigenaar verwisseld, DPG (De Persgroep, grote concurrent van Mediahuis, nu eigenaar van o.a. zender Qmusic) kan nu niet achterblijven en moet op z’n minst deze zender erbij krijgen. Zuur voor hun dat zij deze deal niet te pakken hebben gekregen, want de plannen om Joe 70’s & 80’s op de frequenties van Veronica uit te laten zenden lagen er al. Het mooiste wordt natuurlijk dat Rob Stenders, een echte VARA man, dadelijk samen moet werken met De Telegraaf. Benieuwd hoelang dat huwelijk stand houdt. Hij schijnt al weer meerdere malen bij de NPO gesignaleerd te zijn, onze ome Rob, dus om hem hoeven we ons geen zorgen te maken. Om de 25+ discjockeys die van onder andere 3FM naar zijn toko zijn gekomen wel.

Patrick Kicken

61 Comments

  1. We weten uiteraard niet wat de exacte verkoop is. Wellicht voor een minimaal bedrag overgenomen of een voor klein bedrag met een extra betaling als ze door de veiling komen. Dat laatste lijkt mij een logische. Als Mediahuis dan ook nog een nieuwszender gaat starten (dat zijn de geruchten) dan zijn ze direct een hele grote speler in radioland.

  2. Misschien gewoon wel een slimme zet. De markt alvast verdelen voor de veiling. Hoeft iedereen ook niet te overbieden. En wat houdt DPG straks tegen om Veronica om te dopen in Nostalgie?

  3. Patrick, je stelt:

    “Door een slimme deal met de TMG (Telegraaf Media Groep) kreeg hij de zenders Sky Radio en Radio Veronica voor een habbekrats in handen. Diezelfde TMG had voor veel te veel geld en wel hele rooskleurige winstcijfers een aantal jaren eerder de ‘Sky Radio Group’ overgenomen van een aantal Engelse investeerders. ”

    Patrick je stelt wel heel aparte dingen. Hier wat nuances:
    1) Engelse investeerders? Dat was News Corp, dat Amerikaans (Keith Rupert Murdoch) is niet Engels, hoogstens Australisch. In eerste instantie in 2006 samen met ING Corporate Investments Participaties en Vereniging Veronica overgenomen. Totale overnamesom was toen 190 miljoen euro. In 2006 kreeg Telegraaf Media Groep 85 % en nam dus het belang van ING Corporate Investments Participaties over
    2) Als de overname in 2016 van Sky Radio Groep door Talpa Network voor een habbekrats was, waar baseer je dat op? En je beschuldigt ‘hele rooskleurige’ winstcijfers alsof men daar fraudeert. Kom met feiten en bronnen in plaats van halfslachtige geruchten die je niet kan staven?
    3) Die overname in 2017 ging uiteindelijk met aandelenruil en een deal waarin de aandelen van John de Mol in Telegraaf Media Groep uitgeruild werden in een complete deal met Mediahuis en Sky Radio Group betrokken was, dus waar baseer je dat allemaal op?
    4) Je opermking over geclasuleerde zender is vervallen per 1 september 2023 want die kavels van Slam! en Radio Veronica worden ongeclausuleerd.
    5) Ook je opmerking Joe kan nog steeds op landelijk FM kwestie van bieden en het meeste bieden.
    6) Jij gaat er vanuit dat de radiostation gaan vallen onder Mediahuis Nederland. Dat is geen uitgemaakte zaak. Mediahuis bestaat in Nederland uit Mediahuis NRC, Mediahuis Nederland (waar de krant de Telegraaf onder valt), Mediahuis Noord, Mediahuis Limburg en Audiohuis (waar Sublime onder valt) en nu dus ook RadioCorp. Nhet is niet gezegd dat Radio Veronica direct onder Mediahuis Nederland komt te vallen. Sublime viel voor dat de unit Audiohuis werd gecre-eerd onder Mediahuis NRC.

    • Nou David ik werkte destijds bij de SRG en we hebben er natuurlijk allemaal mee te maken gehad, de overname door TMG en het bijbehorende besparingsbeleid omdat de winsten wel erg tegenvielen. Zover ik weet blijf het kavel van 100pNL en dat van BNR nog steeds aan strikte regels onderworpen. Om over de FM dekking maar te zwijgen.

      • Die strikte regels voor kavel A9 (het Nederlandstalig kavel) worden wel heel anders dan nu en de verdeling is dus ook anders dan in 2003. bij kavel A9 moet nu 70% Nederlandstalig/20% Europees. 45% niet ouder dan 1 jaar. Dat wordt dus per 1-9-2023: 50 % Nederlandstalig. Dekking A4/nederlandstalig is 60,4%.

        Voor het nieuwskavel A4 geldt thans tysseb 07-19 uur 100% nieuws, informatie en actualiteiten ma-vr. Zaterdag/zondag: 75%. Dat wordt per 1 september 2023 dus 70 %. Dekking nieuwskavel is 66,77%

        Wat anders is dat er geen vergelijkende toets voor beide kavels zal zijn maar een pure veiling waarbij de minimumeisen gelden en meer niet. In 2003 werd men op inhoudelijke kriteria beoordeeld; dat maakte dat Herbert Visser de rechtszaak won en het toenmalige RTL FM zijn frequenties in 2006 moest inleveren. Nu is dat toch echt geld dat telt.

        Kortom die regels worden dus minder strikt dan nu.

        En met betrekking tot Radio Veronica dat toen onderdeel was van Sky Radio Groep; ja kan dat winsten minder werden/waren destijds. Maar dat wil niet zeggen dat News Corp gefraudeerd heeft in de boekhouding of valsheid in geschrifte heeft gepleegd in de presentatie daarvan, tenzij je het hard kan maken. Toen News Corp het eigendom had gingen zaken vanuit een buitenlandse entiteit. Na overname werd het een Nederlandse entiteit (Sienna Holding).

        Het is algemeen bekend dat het toenmalige Telegraaf Media Groep soms simpelweg te veel geld voor bepaalde overnames heeft betaald in het verleden en dan ging afboeken en/of bezuinigen. Overnames gingen dan om er bij te horen. Herinner je Hyves nog?

  4. DPG kan gewoon gaan voor zoveel mogelijk frequenties en daar, naast Q, Joe opzetten.
    Veronica kan concurrentje krijgen van 10 en Joe, naast R2. Allemaal 80-90 s.
    Voor een USP zou ik teruggaan naar 60-70, waarvoor het wel een perfecte naam heeft.
    Going Back to my Roots.

    • 60’s en 70’s verkoopt niet op FM. Fact. Dat is meer iets voor DAB+ daar zit de doelgroep ook die zo’n radio heeft.

      • Wat een onzin.
        De oudjes, onder ons, en dat zijn er heel veel, grootste groep, weten als geen ander wat FM is, zelfs nog AM. Daar zijn ze mee opgegroeid, Veronica RNI was A way of Life.
        Maar je bent er waarschijnlijk te jong voor, net als die mafkees die alleen maar hitradio wil.

    • Er is geen rol voor de vereniging. (helaas) Zij verlenen in licentie de naam Veronica aan de radio en tv zender. Voor de tv zender zoals die nu al jaren is weggegooid geld van Talpa en voorheen van de andere eigenaren. Ik denk dat er niet meer of minder kijkers zijn voor die zender als hij een andere naam zou hebben of als de zender V8 was blijven heten.

      Talpa heeft alleen wat aan de naam Veronica als deze naamvoering voor alle zenders gebruikt zouden hebben. Zou voor de kijker duidelijker zijn i.p.v. Alle losse namen van de tv en radiozenders. De Talpa zenders zouden beter op de rit zijn en meer eenheid en herkenbaarheid bij de kijker hebben.

  5. Qmusic kan de Joe 80 en 90s nog steeds op de oude frequentie van Veronica laten uitzenden. Die frequentie is immers voor iedereen om op te bieden. En nu hoeven ze niet Veronica en de Djs over te nemen.

    • Alle frequenties zijn voor iedereen, zolang je maar veel te veel geld hebt. Dus dat heeft verder niets met Veronica te maken.

  6. ik denk dat het een hele tactische zet kan zijn voor Mediahuis.
    Mediahuis gaat mee bieden op 3 kavels en wel de Nieuwskavel, Hollandsehits kavel en een open kavel.

    En radio Veronica gaat als een feniks herrrijzen op alle 3 de kavels!

    Veronica Nieuws Radio

    Veronica Hilversum 2 oa Will wil wel, Nederland Muziekland, Pats boem show, Polder pop parade

    Veronica Hilversum 3 je bent jong snel en brutaal….

    Denk dat het ergens in die richting gaat worden als ze de kavels kunnen bemachtigen, de succesvolle formules van het oude Veronica weer nieuw leven inblazen!

    • Dat zou een goede zet zijn al zie ik niet veel in die 2e zender die je noemt. Beter (en dat zal lastig worden) haalt mediahuis dan ook Kink binnen en maakt daar Veronica Kink van.

    • Veronica leeft helemaal niet meer als merknaam. De “je bent jong en je wilt wat”-generatie bestaat niet meer. En die nieuwe generatie luistert niet naar die bedompte lachzakken

      • Dat is precies de waarheid , alleen diegene die de zender uit het zeezender tijdperk hebben meegemaakt, adoreren de naam nog en zitten voor de radio als er weer een herdenkingsprogramma wordt uitgezonden bij een zoveel jarig bestaan van de zender op 19 april of 31 augustus . ja dan horen ze de muziek en programma`s weer via de oude banden die dan weer uitgezonden worden compleet met hits van Gert en Hermien ,the Beatles Kinks Heintje , the Motions Cowbow Gerard Hollies en noem ze maar op ja geweldig, maar de jeugd heeft er niets mee en over een X aantal jaren als de jaren 60 , 70 , 80 generatie in de hemelen zijt bestaat Veronica ook niet meer en het Veronica schip naar de sloop , de 2000 generatie hebben niets met de naam Veronica en de jaren 60 muziek , vinden ze ouwe lullen muziek net zoals wij toen in onze jeugd dat van louis Davids Max v Praag The Platters The Ramblers of Frank Sinatra dat vonden Denk ook dat er over 20 30 jaar de geschiedenis van Veronica in de zee verdwijnt en niemand naar een hedenkings programma meer luistert

        • ik heb een klein kutzendertje in Utrecht met gouwe ouwe, vooral 60/70
          Het waren opvallend veel jongeren die reageerden en luisterden, bijna de helft, en dat op AM!

        • Het merk Veronica is prima om te gebruiken. Ook voor de nieuwe jeugd. Echter zoals jij het geschetst zoals het toen was moet het natuurlijk niet.

      • Het leeft niet meer en dat komt door de verschillende eigenaren die het merk te grabbel hebben gegooid de afgelopen jaren.

        Veronica is in de kern een heel sterk merk dat je wel weer op kunt bouwen. Ook bij de jongeren van nu maar dan moet het zich niet alleen beperken tot radio in de ether en muziek alleen. Dan moet het een merk zijn op verschillende vlakken waaronder muziek, radio, tv, online, film, games en meer. Het kan wel als het goed gedaan word en als er geïnvesteerd durft te worden. Het kan met Veronica als merk zelfs internationaal worden uitgerold. Voor Mediahuis zou het mooi zijn als ze de enige rechthebbende voor het gebruik van de naam zouden zijn. Dat is nu nog niet want Talpa is en blijft de andere voor de tv zender. Ik zou hier als Mediahuis zijnde wel over proberen te onderhandelen. Voor Talpa is het niet perse noodzakelijk dat de tv zender Veronica blijft heten.

        Het zou mooi zijn voor Mediahuis en het merk Veronica als ze het heel breed kunnen uitrollen met radio, tv, online, streaming, geschreven pers en events. Dat verdient het merk Veronica en de naam is sterk genoeg om mee verder te bouwen.

      • Wel eens gehoord van oudjes.
        Die weten allemaal wat Veronica is.
        En ze hebben niks met hitradio en andere zooi die op 20-49 is gericht. Als ze er naar luisteren is het omdat ze geen alternatief kunnen vinden.

  7. We weten helemaal niet voor hoeveel (of hoe weinig) de stations aan de Belgen zijn verpatst. Kortom: lekker afwachten tot de veiling achter de rug is, en dan weten we welke stations over blijven.
    Mediahuis heeft hiermee in elk geval de radiostations die specifieke doelgroepen bedienen gekocht. Talpa blijft zitten met de stations die de wat meer algemene genres bedienen. De toekomst zal uitwijzen of dat op de langere termijn zo slim is.

  8. Het was te verwachten dat Talpa radio Veronica zou gaan verkopen! Nu eens afwachten of er dan echt de concurrentie met alle andere radiozenders aangegaan gaat worden?

    De Radio Veronica ochtendshow en Ekdom in de morgen richten zich op hetzelfde publiek. Als Radio Veronica definitief eigendom van Mediahuis is hoeven zij geen rekening meer met elkaar te houden en kan de luisteraar misschien na de FM veiling echt wat te kiezen hebben? Eens met Patrick Kicken dat dit een omslachtige constructie is.

    Dan kan de Radio Veronica Ochtendshow met Tim Klijn, sidekicks Rick Romeijn, Niels van Baarlen en nieuwslezeres en/of sidekick Florentien van der Meulen zonder het juk van Talpa er echt voor gaan. En natuurlijk moet Johan Derksen met muziek voor volwassenen blijven. Mocht Stenders vertrekken of niet, dat Mediahuis hier in ieder geval niets aan veranderd. Maar vanaf de zomer weten we meer.

  9. Het zou zomaar kunnen dat eind van dit jaar 6 van de 9 commerciële landelijke FM-kavels in handen zijn van Belgen…

      • Wat moet Frankrijk in Nederland zoeken. Wat moeten andere landen hier. Onze markt is helemaal niet interessant voor andere landen, we zijn veel te klein. Van de Belgen snap ik het nog wel maar van Engelse, Fransen of misschien Amerikanen kan ik me niet voorstellen dat ze hier even lekker radio komen maken. Het wordt echt allemaal niet zo spectaculair van wat er straks na de veiling over blijft. Meer van hetzelfde, meer van dezelfde namen met 1 of 2 nieuwe spelers. Nou geweldig. Iedereen dronk een glas etc…

  10. ik ben voor max 1 fm frequentie voor 1 partij. Gigantische biedingen op meerdere kavels, levert alleen maar op dat slechts een paar partijen de kosten er weer uit moeten krijgen, wat weer zorgt voor ‘veilige en brave’ formats en zo weinig mogelijk risico’s worden genomen. Misschien is wat dat betreft een periode geen fm frequentie voor veronica, goed om te herbezinnen en weer uitdagende radio te maken

  11. Dhr Kicken heeft natuurlijk de nodige rancune t.o.v. Veronica. Hij was een zeer middelmachtige dj, die voor zijn beroep plaatjes draaide en niet echt uitblonk in zijn presentatie.
    Het huidige Veronica kenmerkt zich door het uitzenden van goede muziek onder leiding van Rob Stenders. Een echte liefhebber van muziek. Dat onderscheidt hem van al die andere jocks waaronder …… etc

3 Trackbacks / Pingbacks

  1. John de Mol vende a la niña problemática Radio Veronica: '¡Gato en una bolsa!' - Teknomers Noticias
  2. John de Mol vend l'enfant à problèmes Radio Veronica : 'Chat dans un sac !' - Teknomers Nouvelles
  3. John de Mol sells problem child Radio Veronica: 'Cat in a bag!' - World News | TakeToNews

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*