Media streamen op de Samsung Galaxy Z Fold 3 (recensie)

Sinds eind augustus is de nieuwe versie van vouwbare smartphone verkrijgbaar en sindsdien zijn er al diverse reviews hierover gepubliceerd. Spreekbuis.nl kiest ervoor om met deze review te focussen over de mogelijkheid om op dit grote vouwbare scherm films en tv-series te streamen. Is de Fold 3 een ideaal device voor je streamingplatformen?

De Galaxy Z Fold 3 heeft twee prachtige AMOLED-schermen. Aan de voorzijde zit  een 6,2 inch wat net wat smaller is dan reguliere smartphones. Het bekijken van video’s  is, ondanks de 120 Hz verversingssnelheid, daarom niet ideaal. Als je de telefoon openklapt heb je met het 7,6 inch scherm juist een veel groter ‘kijkoppervlak’, dat net wat prettiger in de handen ligt dan een tablet.

Het 7,6 inch QXGA+ Dynamic AMOLED scherm heeft net als het kleinere front scherm  een verversingssnelheid van120 Hz, waardoor, waardoor games, films en tv-series zeer vloeiend worden weergeven. De uitvouwbare display heeft met 2208 x 1768 pixels een  bijna vierkante verhouding. Doordat de meeste video’s een 16:9 verhouding hebben wordt daardoor het hoofdscherm niet optimaal gevuld. Bij het kijken van films en tv-programma’s van bijvoorbeeld NPO Start, NLZIET, Videoland en Netflix heb je te maken met zwarte balken aan de boven- en onderzijde. Het videoformaat is daardoor slechts iets groter dan wat je bij een iPhone Pro 13 Max of Samsung Galaxy Note 20 in horizontale stand voorgesorteerd krijgt. Da’s zonde want daardoor komt voor het bekijken van video’s de gehele vouwfunctie niet geheel tot zijn recht.

Oude tv-programma’s en muziekclips uit bijvoorbeeld de jaren de jaren ‘80 op Youtube zijn nog niet in 16:9 verhouding en vullen wel het gehele scherm.

Oude video’s op Youtube, waaronder muziekclips geven wel volledig beeld.

Andere toepassingen, waaronder veel games, Spotify, nieuwssites en ebooks maken wel gebruik van het volledige scherm en geven het grote voordeel van het opvouwbare scherm zien. De vouwrand is overigens enkel nadrukkelijk zichtbaar als je niet recht voor het scherm zit. Alleen een video kijken werkt daarom probleemloos, maar kijken met meer personen zal geen ideale kijkbeleving geven. In diverse reviews werd ook kritiek geleverd op de batterij. Uit het gebruik in onze test bleek dat de Fold 3 prima batterijduur te hebben, maar verwacht niet dat je de hele dag kan bingewatchen zonder tussentijd op te laden.

Samsung laat zien dat zij vooraan lopen op het gebied van vouwbare telefoons (al ziet de concept foldable phone van Oppo er ook imponerend uit, maar deze is nog niet beschikbaar). De Fold 3 is voor het streamen van films en series ons inziens echter nog niet ideaal. Daarvoor zal Samsung in de toekomst met vouwbare toestellen moeten komen met een andere schermverhouding. Is het bekijken van videocontent echter niet het allerbelangrijkst voor jou, maar wil je het voor de talrijke andere toepassingen gebruiken, waaronder emailen, gamen, browsen, ebooks of magazines lezen, dan is dit toestel wellicht het uitproberen waard. Bij veel telecomshops kun je de Samsung Galaxy Z Fold overigens in de winkel testen.

Films en series zijn in 16:9 en geven daarom aan de boven en onderzijde een zwarte balk.

Geef als eerste een reactie