Kamer pleit voor publiek-private samenwerking in media: hoe maken we dat concreet?

[Blog door Richard Otto] Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer heeft vorige week de motie voor meer samenwerking tussen NPO, RTL en Talpa aangenomen. Geen vrijblijvende praatgroepjes of incidentele deals meer, maar een structureel en strategisch verbond dat het Nederlandse medialandschap toekomstbestendig maakt. Met de opkomst van big tech platforms, zoals Facebook, TikTok, Youtube, Netlflix en Amazon Prime, verdwijnen de Nederlandse omroepen langzaam maar zeker uit beeld – letterlijk en figuurlijk – op de schermen van miljoenen Nederlanders.

Versnippering
De huidige situatie is versnipperd. NPO Start, Videoland, KIJK, NLZIET – allemaal afzonderlijke platforms waar je als kijker moet zoeken naar Nederlands aanbod. En intussen groeien internationale spelers in bereik, invloed en (reclame)omzet. De Kamer heeft het goed gezien: alleen door krachten te bundelen kan er een vuist worden gemaakt tegen deze techreuzen. En ja, de NPO zal zich meer moeten richten op haar kerntaken – journalistiek, cultuur en sport – maar juist dáárom is een partnership met commerciële zenders cruciaal. Entertainment, amusement en grootschalige fictie hoeven volgens diverse fracties geen publieke taak te zijn, maar ze zijn wél essentieel om het brede publiek te blijven bereiken. De kracht van de publieke omroep wordt sterker als ze op dat punt samen optrekt met partijen als RTL en Talpa.

Bestaande samenwerkingen
De samenwerking tussen de grote mediapartijen is overigens niet nieuw. NPO, RTL en Talpa werken al op verschillende vlakken samen in de Nederlandse Datakluis (JouwID), het meldpunt Mores, het Mediapact Respectvol Samenwerken, het Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) en via brancheorganisaties zoals Screenforce en Audify. Maar dit zijn vooral samenwerkingen of afspraken over marktonderzoek en zelfregulering, waar je het Nederlands medialandschap in zeer beperkte mate mee versterkt. De drie grote Nederlandse tv-partijen werken ook samen op het gebied van distributie en hebben ook de gezamenlijke streamingdienst NLZIET.

Uitbreiding van samenwerking
Er wordt dus op diverse vlakken al samengewerkt, dus wat verandert er dan concreet? De nieuwe motie van de Tweede Kamer biedt nu ruimte om deze samenwerking verder en structureel uit te breiden. Door bijvoorbeeld meer focus te leggen op één gezamenlijk laagdrempelig platform voor Nederlandse content in plaats van diverse losse Nederlandse streamingdiensten, waarin publieke content – die nu vaak alleen via NPO Start beschikbaar is – gratis én centraal in een gezamenlijk platform toegankelijk moeten worden gemaakt. Hierdoor wordt de vindbaarheid van deze content vergroot en kunnen ook doelgroepen bereikt worden die anders afhaken. Een reeds bestaande coöperatie waarbinnen publieke en commerciële omroepen al samenwerken, zonder afhankelijk te zijn van buitenlandse techbedrijven of commerciële distributeurs zoals KPN of Ziggo. Bovendien behoudt elke partij binnen platform zeggenschap over de eigen content en identiteit.

Gratis platform
Het ontwikkelen van een gratis, advertentie-gedreven versie van bijvoorbeeld NLZIET kan daarbij fungeren als brug naar een breder publiek. Zo kan de combinatie van publieke waarden met commerciële slagkracht niet alleen de zichtbaarheid van Nederlandse programma’s vergroten, maar ook nieuwe inkomsten genereren via online advertenties. Zeker in een tijd waarin bezuinigingen op de publieke omroep aanstaande zijn, kan dit model verlichting bieden. Tegelijk ontstaat de kans om samen te werken aan nieuwe technologieën: denk aan algoritmes die de publieke waarde vooropstellen in plaats van enkel kijkcijfers, en gezamenlijke innovatie op het gebied van AI, meertalige toegankelijkheid en inclusieve interfaces. Op deze manier wordt niet alleen gebouwd aan een gezamenlijk platform, maar aan een gedeelde strategie die het Nederlandse medialandschap toekomstbestendig maakt – en waarin de publieke omroep haar rol behoudt als gids, aanjager én verbinder in een steeds veranderende mediamarkt.

1 Trackback / Pingback

  1. Blog Guido van Nispen: Eén platform, twee werelden – en alle stekkers erin - Spreekbuis.nl

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.