
De Tweede Kamer heeft een motie van de Kamerleden Mohandis (GroenLinks-PvdA) en Paternotte (D66) aangenomen die de regering oproept om samen met NPO, RTL en Talpa te komen tot een gezamenlijk plan om de positie van Nederlandse media te versterken. Al enkele jaren werken de publieke en commerciele zenders reeds samen in streamdienst NLZIET.
De motie stelt dat het medialandschap snel verandert en dat internationale techbedrijven inmiddels bijna 80% van de digitale advertentiemarkt in Nederland beheersen. Dit zet het verdienmodel van Nederlandse media verder onder druk.
Met verwijzing naar het WRR-advies uit 2024, waarin werd gepleit voor een krachtiger nationaal mediabeleid, roepen de indieners op tot concrete voorstellen vóór oktober. Deze voorstellen moeten onder meer gaan over samenwerking tussen de drie grote omroepen op het gebied van economische slagkracht, zichtbaarheid van Nederlandse content op digitale platforms, investeringen en publiek-private samenwerking.
De regering wordt verzocht het initiatief te nemen in dit overleg en te zorgen dat het plan met snelheid wordt uitgewerkt. De motie kreeg brede steun in de Kamer.
1 Trackback / Pingback