Mark Koster per direct weg bij mediarubriek op NPO Radio 1

Deze week kwam Mark Koster met een kritisch stuk over de NPO op FollowTheMoney.nl. Via social media laat Koster weten dat hij per direct geen rol meer speelt in de mediarubriek WNL Op Zaterdag op NPO Radio 1.

Koster meldt: ‘Derde in mijn leven weg vanwege kritiek op eigen troepen. Op middelbare school verwijderd, bij De Pers in 2010. NPO zouden open staan voor kritiek… Persvrijheid. Haha.;

In het Follow The Money -artikel wordt ingegaan op de machtsconcentratie bij de NPO ten nadele van de omroepen. “De NPO mag zich volgens de mediawet niet bemoeien met de inhoud van programma’s, maar dat is een papieren werkelijkheid. En dat weet ook iedereen die de trap naar de eerste etage neemt om een programma of een radioshow te pluggen. Hier moet je zijn als je iets wilt slijten op de Nederlandse radio of televisie. Wie hier geen vinkje scoort, komt niet op de buis of op de radio.”

Spreekbuis.nl heeft van vanochtend WNL-presentator Margreet Spijker gesproken. Zij wil graag een reactie geven op de ontstaande situatie, aangezien ze het belangrijk vind voor het zelfreinigend vermogen van het publieke bestel. WNL heeft ervoor gekozen om Mark Koster geen plek meer te geven in het programma, aangezien wij de publiciteit rondom het FTM-artikel over de NPO zeker zouden bespreken. Koster is echter freelancer en niet het vaste gezicht van WNL. Er is gekozen om zijn rol door een vaste WNL-medewerker over te laten nemen, die zelf de keuze maakt, welk medianieuws wordt besproken.

Spijker wil extra benadrukken dat WNL-baas Bert Huisjes de journalistieke onafhankelijkheid en de freedom of speech hoog in zijn vaandel heeft staan, maar dat dit item een precaire situatie voor WNL in het bestel kan opleveren. ‘Hij kiest ten alle tijden voor de luisteraar en de kijker’, aldus Spijker.

Ze geeft ook aan dat zij en Bert Huisjes de mens en journalist Mark Koster zeer waarderen. Eerder is bekend geworden dat het radioprogramma en de podcast (van het media-item wordt een losse podcast gemaakt) per 1 januari wordt geschrapt. NPO Radio 1-baas Klaske Tameling heeft bij haar besluit aan WNL gemeld dat NPO een diversiteitsagenda te volgen heeft en dat er meer kleur op Radio 1 moet komen.

UPDATE:
WNL-baas Bert Huisjes heeft ook een reactie gegeven:

“Ik heb Mark Koster inderdaad gevraagd om gedurende zijn onderzoek en publicaties naar de NPO,  voorlopig een stap terug te doen als mediadeskundige in de programma’s van WNL. Met zo’n aangekondigde omvangrijke publicatiereeks is het journalistiek ongemakkelijk om het hier tijdens een uitzending er niet over te hebben. En om het er wekenlang wel over te hebben, zou betekenen dat we de bevindingen en beschrijvingen als omroep onderschrijven. Dat kan ik nu maar voor een klein deel inschatten. Daarmee is dit naar mijn oordeel ook voor hem een duidelijke moment van verschoning als regulier commentator. Op basis van het eerste artikel kan ik nu slechts vaststellen dat ik zijn smakelijke vertelstijl herken, net zoals ik onderken dat er rancune en teleurstellingen bestaan bij oud-medewerkers in het publieke bestel. Het voorlopige eerste beeld dat hij schetst laat ik voor rekening van de onderzoekende auteur. Gezien mijn eigen informatiepositie zal ik de latere publicaties vanzelfsprekend beoordelen op het onderscheid tussen de feiten en de beelden, die mij bekend zijn. Dat is mijn werk als onafhankelijke hoofdredacteur binnen de NPO, met een verantwoordelijkheid voor de inhoud van de WNL programma’s. Dit alles is Mark Koster in goed overleg ook meegedeeld na lezing van de eerste publicatie. Het is immers zijn verhalenreeks, waarvoor hij zelf verantwoordelijk is. We kennen elkaar al ruim dertig in de journalistiek, dus ik heb de indruk dat hij mijn standpunt en verantwoordelijke uitstekend begrijpt. Ik zal zijn verhalen met belangstelling volgen.”

7 Comments

  1. NPO meldt dat de journalistieke onafhankelijkheid in Nederland onder druk staat, maar lijkt vooral intern onder druk te staan.

  2. Dit is zo fout, en de hele omroep zit er vol mee, te beginnen bij de lokale en via de regionale naar de publieke omroep.

    Kan uit mijn tijd bij de lokale omroep ( 1990-1998 ) wel vertellen dat wij als omroep de taak kregen van de gemeente ( waar onze subsidie vandaan kwam ) om bepaalde politici en partijen naar de achtergrond te drukken en anderen op de voorgrond te zetten, we moesten ook alle nieuws, actualiteiten en politieke uitzendingen opnemen, en deze binnen 24 uur na uitzending afgeven op het gemeentehuis, daar werden de uitzendingen beoordeeld, door een ambtenaar, als die vond dat wij niet aan de door de gemeente opgestelde regels voldeden kregen wij een papieren transcriptie waar het om ging en wat wij fout deden, en ging er vervolgens weer 2 gulden van onze subsidie af….

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*