Patrick Kicken: Nu is het moment om NPO radio te dwingen om te hervormen

[BLOG] Het rommelt bij de NPO, is je dat al opgevallen? De ene rel is nog niet achter de rug (Andere Tijden gaat verdwijnen, oh nee toch niet) of de volgende rel dient zich aan. Nu moeten na een seizoen de presentatoren van De Vooravond het veld ruimen, door gekonkel achter de schermen. Heel Hilversum spreekt er schande van en Frits Spits roept zelfs op tot een staking. Hoe zouden commerciële omroepen hier munt uit kunnen of zelfs moeten slaan?

Een van de redenen dat ik al zo’n 8 jaar columns schrijf over het radiolandschap is het feit dat het zo ongelofelijk oneerlijk geregeld is op de FM band. Regionale commerciële radio maakt geen schijn van kans, door allerlei regeltjes en beperkingen waarna landelijke zenders voor een prikkie de kavels kunnen opkopen en er een non-stop editie van Q of 10 op kunnen uitzenden, wat zorgt voor een paar procent extra marktaandeel. Maar je kunt het die commerciële landelijke radiozenders niet eens kwalijk nemen. Ze worden namelijk door ‘publieke’ stations, waaraan ze nota bene zelf meebetalen, nog het meest beconcurreerd. Een bokswedstrijd waarbij een van de twee partijen (lees: de commerciële) met één hand op de rug moet proberen de wedstrijd te winnen. Schrikbarend hoge bedragen moet betalen voor de frequenties. Terwijl ze bij NPO radio alles kado krijgen, inclusief een enorm budget. Het is dat NPO Radio 5 (nog) geen FM pakket heeft, waardoor Talpa’s Radio 10 z’n ding kan doen. Maar anders stond 5 naast 2 gewoon in de top 3, in plaats van 10. Marktdominantie, betaald door de overheid.

Ik blijf het zeggen: in Nederland is eigenlijk geen publieke omroep. We hebben alleen hele en halve commerciële omroep. Dat wil zeggen: zenders die hun eigen broek moeten ophouden door veel reclame en populaire muziek uit te zenden en zenders die exact hetzelfde doen maar dan ook nog een grote zak met geld van de staat krijgen. Vergelijk het maar met twee hamburgerrestaurants, waarbij de een subsidie krijgt en de ander niet. Toch verkopen ze allebei nagenoeg dezelfde hamburgers, op dezelfde plek. Rara welk restaurant de langste adem heeft en het hardst kan roepen ‘wij zijn de beste!’. Hoe anders is het in Amerika geregeld, waar de NPR (National Public Radio, maar een letter verschil) haar taak wel serieus neemt en de Amerikaan voorziet van uiterst inhoudelijke, beschouwelijke en zeer informatieve radio. Ze laten het popi jopi gedoe over aan de commerciëlen.

Maar… er gloort hoop aan de horizon. Als de politiek correcte club jonge mensen die zichzelf ‘woke’ noemt al iets goeds teweeg brengt dan is het dit: zij willen diversiteit terugzien op TV en terughoren op de radio! En snel een beetje! Aangezien zo’n beetje iedereen aan de top bij de NPO bang is voor hun baan gaan ze natuurlijk op hun tenen lopen zodra er ook maar iets van maatschappelijke onrust ontstaat. En daar kun je als commerciële omroep nu eindelijk eens je gram halen, voor zoveel tientallen jaren aan oneerlijke concurrentie.

Zie maar wat er nu gebeurd is nu Rob Stenders naar Veronica is vertrokken: er moest en zou een vrouw in de dagprogrammering bij NPO Radio 2 komen. Er wordt niet gekeken naar ervaring, kwaliteit, aansprekendheid kortom: wie is de geschiktste kandidaat, nee, een vrouw, punt. Zodra je dus weer een aansprekende naam wegplukt uit de programmering bij NPO Radio 2, kun je op je vingers uittellen dat het een transgender wordt. Of een gekleurd iemand. Daarna een non-binair iemand die alleen maar fluistert en we vullen de programmering ten slotte aan met iemand met gilles-de-la-tourette, die de hele middagspits aan elkaar vloekt.

Ik chargeer nu een beetje, maar niet heel veel. Ze willen daar gewoon het braafste jongetje van de klas zijn bij de NPO en dat is prima, maar daarmee gaan ze natuurlijk hun eigen zenders om zeep helpen. Het is jammer dat we eigenlijk niet heel veel commerciële partijen hebben en de FM frequenties zo schaars zijn. Anders zou bijvoorbeeld het oldies station Joe, onder de vlag van Qmusic, zo Gijs Staverman en Ruud de Wild weg kunnen kapen bij 2. Daarmee is het marktleiderschap binnen no time om zeep, kunnen ze zich eindelijk eens volledig op hun publieke taak gaan richten en krijgt een station als Radio Veronica ook de kans om zich volledig te ontplooien. Ze durven bij de NPO namelijk geen grote namen meer aan te trekken ter vervanging. Giel Beelen heeft het geluk dat hij nog nét de overstap heeft kunnen maken, maar ook dat heeft naar het schijnt nogal wat voeten in de aarde gehad.

Concluderend: pluk die programmering van NPO Radio 2, 3 en 5 nog verder kaal. Haal eenieder met talent weg bij NPO Radio 1 en parkeer ze bij BNR. Zo vormt de Nederlandse Publieke Omroep haar radiozenders vanwege de tijdsgeest automatisch om naar waarvoor het bedoeld is: informeren, onderzoeken en maatschappelijk belang tonen. Het is dan afgelopen met verkapt commerciële radio spelen, waardoor stations als Veronica en Kink eindelijk de ruimte krijgen hun volle potentieel te benutten. De radiomarkt een stuk gezonder wordt. En er op den duur misschien zelfs nog wel eens aan succesvolle regionale commerciële radio gedacht kan worden! Wat weer goed is voor de ontwikkeling van nieuw radiotalent. Dus hup, in beweging die radiocarrousel. Nu is het moment! NPO Radio 2.0

Patrick Kicken

43 Comments

  1. Concurrentie door NPO valt wel mee, Patrick.

    Radio 1 heeft als enige commerciële concurrent BNR, maar deze twee verschillen enorm en kunnen uitstekend naast elkaar bestaan. BNR weet ook hele andere adverteerders te trekken. Die hoor je ook niet mopperen, BNR doet gewoon iets anders.

    Er zijn 5 landelijke commerciële zenders die in dezelfde vijver vissen: Sky, 538, 10, Veronica en Q. Ze verschillen misschien een beetje, maar vissen uiteindelijk in dezelfde vijver: de adverteerders voor 20-49 jarigen. Alleen de publieke NPO Radio 2 vist in dezelfde vijver, echter niet de adverteerders, maar de luisteraars van 20-49 jaar.
    5 tegen 1 dus. Deze 5 commerciëlen beconcurreren vooral elkaar en ja: Radio 2 doet het best leuk.
    3FM heeft nauwelijks luisteraars over, dus kun je geen concurrent noemen. Hoogstens van Kink, die helaas geen FM heeft gekregen door de zinloze “noodverlenging”, de advertentie inkomsten voor radio gaan immers alweer flink omhoog.
    Radio 4 zendt klassieke muziek uit; er is geen enkele commerciële radio die dit doet op de FM. Classic FM is de enige die maar een klein beetje op DAB+ zit. Ik heb te weinig verstand van klassiek om deze twee te vergelijken.
    Radio 5 heeft geen landelijke commerciële tegenhanger, is immers de enige landelijke die zich richt op 55+. Best veel luisteraars zonder ether-FM! En alweer: Radio 5 doet iets anders dan anderen.

    Commerciële radio zou een stuk meer luisteraars kunnen krijgen, als ze zich eens gingen richten op een stuk meer luisteraars. Klinkt logisch, he? Die enge focus op 20-49 is nogal banaal, nu blijkt dat de gemiddelde leeftijd van alle radio luisteraars 51 jaar is.
    Commerciële radio richt zich dus op minder dan de helft van de luisteraars!
    Tja wie profiteert daarvan?
    De enige zender die zich richt op 55+!

    Altijd dat gemopper op NPO is te makkelijk. Laat de commerciëlen zich eens richten op meer dan 20-49!
    De eigenaar van 4 van die 5 dezelfde vijver-vissers is zelf veel ouder dan 49….. Doe 1 of 2 zenders op ouder dan 49 en je zult de verschillen zien.
    Dat zijn echte draconische maatregelen: twee zenders voor 40-99 jarigen!

    • Ga je nou niet voorbij aan een cruciaal punt? Vrijwel geen enkel reclameadviesbureau koopt radio in voor 55+, omdat dat meer dan afdoende door televisie is gedekt. Dus zet je je commerciële radioclub in voor ouder dan 20-49, dan kun je vermoedelijk naar je geboekte campagnes fluiten.

      Dit zijn althans de geluiden die ik hoor vanuit de Amstelveense Omnicom-groep, waaronder de grootste bureaus ressorteren.

    • In mijn ogen zou ik de publieke omroep opnieuw opzetten.
      NPO Radio 1 kan in grote lijnen blijven zoals het nu is.
      NPO Radio 2 en NPO Radio 5 zouden samengevoegd kunnen worden tot een muziekzender met brede doelgroep waarmee het probleem van het ontbreken van een FM-frequentie voor NPO Radio 5 óók opgelost is ÓF NPO Radio 5 wordt omgevormd tot een ÉCHTE oldies-zender met voornamelijk sixties en seventies-muziek waarbij óók ruimte is voor de minder bekende nummers (de pareltjes!). Die laatste optie heeft mijn voorkeur.
      NPO Radio 3 kan opgeheven worden. Hun marktaandeel is te klein om daar nog geld in te steken. Laat wat zij uitzenden maar door de commerciële zenders gebeuren.
      NPO Radio 4 blijft als enige écht klassieke muziekzender natuurlijk bestaan en kan min of meer zo blijven als hij nu is.

      Het zou best wel eens kunnen zijn dat een dergelijke opknapbeurt meer luisteraars trekt in de toekomst. Voor mezelf weet ik het wel zeker. Ik luister nu hoegenaamd nooit naar de publieke radio en vrijwel geheel naar internetradio.

      • Wat een bullshit column PK. Annemieke heeft voldoende ervaring en kunde. Ze zet een heel lekker programma neer. Bovendien zat ze 4 jaar geleden al op die plek waar ze net zo goed scoorde als Stenders.

        En als je iets zegt over Beelen met een zuigend ondertoontje van dat heeft schijnbaar heel wat voeten in de aarde gehad zeg dan wat het is of laat het weg.

        Je columns kunnen best raak zijn maar hier ga je echt mee onderuit.

        En ik geloof nooit dat radio 5 verdubbelt puur met een FM frequentie er bij

        Dat ze intern schuiven is logisch. er is talent genoeg

  2. Het probleem is dat er te veel publieke zenders zijn. De commerciële zenders hebben daar uiteraard last van. NPO Radio 1 en NPO Radio 4 zijn belangrijk (hebben een functie) en moeten daarom behouden blijven. NPO Radio 2 en NPO 3FM zijn twee overbodige publieke radiozenders. De oplossing is om deze zenders af te stoten, omdat het steeds niet lukt om de commerciële zenders niet in de weg te zitten.

    Bij de publieke televisiezenders kan in elk geval NPO 3 weg. Programma’s kunnen verplaatst worden naar commerciële televisiezenders. Informatieve programma’s kunnen bij NPO 1 en NPO 2 worden ondergebracht.

  3. Ik zou er niet aan moeten denken de hele dag naar die commerciëlen te moeten luisteren
    met hun zeer beperkt muziekaanbod van iedere dag/week dezelfde nummers.
    Nee Radio 2 en 5 zijn de beste en ze hebben de grote namen niet nodig.
    Ik ga der van uit Patrick dat jij zelf bijna geen radio meer luistert anders
    sprak je wel anders over Veronica , 538 , Sky etc. Eenheidsworst muziek.

  4. Erwin,NPO Radio2 is exact dezelfde eenheidsworst-muziek. Zij kunnen het zich veroorloven enkele keren per uur af te wijken van het strikte eenheidsworst-format omdat het geen ene rotmoer uitmaakt. Het geld stroomt tóch wel binnen. Voortaan nadenken voordat je iets doms roept.

  5. Publieke radio is voor het publiek. Waarom ze niet geven waar ze bij van worden. Van niche shit wordt het merendeel niet blij. Die willen gewoon fijne makkelijke radio.

    Of je moet zeggen: terug naar 2 zenders en een beperkt budget: 1 met nieuws en 1 met cultuur: klassiek, jazz, cabaret, poëzie, etc.

    Maar in ieder geval niet veel publiekgeld voor een hele kleine doelgroep.

      • Dan heb je Dirk geloof ik niet helemaal begrepen. Dirk wil helemaal geen geld geven aan geluiden van levensbeschouwelijke clubjes, want niches, Dirk wil een NPO die juist voor de grote hoop is en met programma’s waar iedereen blij van wordt. Nou, ik word daar helegaar niet blij van.

        En anders, zegt Dirk, Twee uitgeklede doelgroepenzenders die niks mogen kosten. Ik geloof niet dat ik graag op de verjaardag van Dirk kom, zit je de hele avond op een droogje met keiharde muziek van alleen Hazes.

        Zeg maar niets meer.

        DJ

  6. Een publieke nieuwszender lijkt mij een must. Verder kan je het zo invullen als je zelf wil. In de praktijk komt dat meestal neer op een zender voor algemene muziek (focus op eigen taal) en een zender voor klassieke muziek. Als naast nieuws alles vrij was, wat zou je dan doen?

  7. Niet de beste, maar gewoon een vrouw?
    Waar komt die haat tegen Annemieke Schollaart vandaan? Omdat zij wel een dagelijks goed beluisterd radioprogramma heeft en jij alleen zure stukjes mag schrijven?

    • Ach dit is weer een van de stukken van Kicken waar nauwelijks doorheen is te komen en bol staat van de blatante onzin. Een column dat uitpuilt met onwaarheden van iemand die kennelijk alleen maar naar commerciële radio luistert en niet naar de NPO-zenders en aan de opgeblazen buik en kop van Kicken te zien vreet ie daardoor kennelijk alleen maar dure fastfood = ongezonde rotzooi- in plaats van gezonde maaltijden te nuttigen die Radio 1, 3, 4 en 5 hem gesubsidieerd nog wel kunnen voorschotelen. Maar hij proeft het verschil waarschijnlijk ook niet meer, de stakker, Ok bij Radio 2 kan je ook een patatje speciaal eten, nou en, de boog hoeft niet altijd gespannen te staan.

      En inderdaad Mark de misogynie van Kicken spreekt ook weer boekdelen door vrouw en paard niet te noemen: Annemieke Schollaardt is haar naam. Vroeger waarschuwde de wetenschap al tegen het eten van teveel hamburgers, want je kan er de gekke koeienziekte van krijgen. Ik zou eens even bij de dokter langsgaa Patrick.

      • Dat de opmerking van Patrick over Annemieke erover gaat is duidelijk. Moet jij dan nog een post vol persoonlijke beledigingen aan het adres van Patrick sturen? Jammer: als ik al je persoonlijke punten eraf haal blijft er geen inhoudelijk standpunt over.

        • Dienstmededeling = Zondagavond 13 juni 20-21

          =

          Giel Beelen had ik al geappt dat ie wat mij betreft naar de planeet Kukuru mag lopen en daarstraks naar Leo Blokhuis op Radio 2 onderstaand appje gestuurd:

          =

          Hai Leo. Je bent een goed mens, maar na vorige week en je kinderachtige gedrag naar mij hou ik het voor gezien met jou. Maar niet alleen daardoor er is natuurlijk meer. En dit is tevens mijn laatste appje naar Radio 2 en dat heeft diverse andere redenen en om een positieve te noemen, Ik stop nu op m’n hoogtepunt. Het ga je goed. Ook namens Crowded House, The Beatles en Herman Stok.

          DirkJan

          Maar, Don’t dream it’s over …

          =

          Einde dienstmededeling.

          “Wij houden van Oranje, om hun daden en zijn doen.”

          Gute Nacht Freunden,

          DJ
          37

  8. Zolang Jurre Bosman aan het roer staat veranderd er NIETS! Deze graaiert beschermt liever zijn eigen hachje dan omkijken naar de doelgroep.

  9. Jij zit altijd maar af te geven op de publieke zenders blij dat ze er zijn man.de commerciële pulp weg ermee.mer al die fuck reclame.en zo zakken vullen.

  10. Ik zou alle omroepen opheffen…
    En dan het volgende indelen:
    NPO R1 = Nieuws/doc/cabaret/hoorspel
    NPO R2 = Pop/dance/easy (evt. r2 en r3 samenvoegen)
    NPO R3 = Oldies/nl (r5)
    NPO R4 = Classic/Blues/Soul/Jazz
    NPO R3 kan dan opgeheven worden.

  11. De zogenaamde jongerenzenders hadden het lekker makkelijk. Koop maar mensen weg bij 3FM, nu die uitverkocht zijn zullen ze zelf nieuw talent moeten zoeken. Publieke omroep is er voor iedereen en kom dan niet met in Amerika doen ze het anders. Zeker, maar daar luistert ook haast niemand naar de publieke radio. De NPO doet het eigenlijk te goed en is populair. Dat vinden de Talpas van deze wereld echt niet leuk.

  12. @Edwin Ja heel apart altijd. Als mensen zoals HadieDave ergens geen gebruik van maken dan moet het altijd maar weg. Luister gewoon lekker niet Dave! Er is er maar een dom en dat ben jij!

  13. Gewoon een DAB+ radio aanschaffen. Hier in Roermond ontvang ik 121 zenders.
    Geweldig wat er uit België komt. Joe 70+80 , Nostalgie en Nostalgie plus, Stadsradio
    etc. EEN VERADEMING !!!!! Geen gezwets van die overbetaalde DJ’s.
    John de Mol luister eens naar de Vlaamse commerciëlen . Zo moet het.

  14. Wat een gekeuvel hier allemaal weer. Er is maar 1 oplossing voor NPO Radio en dat is 3FM juist weer helemaal terug op de kaart zetten! Met lekkere stevige popmuziek. Het voorportaal, daar waar het ondekt wordt, wat het altijd was en met de beste dj’s. Doelgroep 40-65. Hoe simpel kan het zijn?! De ouderen die jong blijven. Rock n Roll..Bam!!
    Radio 1 zeker blijven!
    Groetjes.

      • #1 DJ

        Uh … Nu was ik even te snel. Ik ben het wel met Sijbrand eens over 3FM, maar de doelgroep niet beperken tot 40-65, maar ik zou zeggen van 12 tot hoe jong je je voelt. Voor de oudere jongeren is er al KINK en ook ik – De Haag `1960 – vind het aardig en interessant om af en toe de muziek te horen die nu populair is in de voorhoede bij jongeren … Dus.

  15. als je de parallel mag trekken tussen kranten en radio/tv dan zie je wat hoor: kranten hebben geen last van staatsbladen, en desalniettemin zijn de meesten afgedaald tot het niveau van Bild Zeitung

    • #2 DJ

      Zeg Rett+Clemens, je raaskalt over de Nederlandse kranten: ‘de meesten afgedaald tot het niveau van Bild Zeitung’. noem eens drie titels met dat lage niveau?

  16. Het zijn wel oude knarren he, waarbij het hart nog vol van muziek en radio is en waar de mond van overloopt? Of valt dat mee?
    3FM moet gewoon een station met ballen worden en daar is een doelgroep voor in Nederland. De adverteerders komen vanzelf.
    En Kink is zalig!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*