Patrick Kicken: De zomerhit van 2020 komt uit Zuid-Afrika, maar Nederlandse radiostations draaien hem niet

[BLOG] Ieder jaar is het weer spannend en de vraag: wat wordt dé zomerhit van het jaar. Dit jaar leek het Banana van Shaggy te worden, of Savage Love van Jason Derulo. De echte zomerhits worden al lang niet meer door de radio gemaakt, die ontstaan online, op TikTok en in het (buiten)land op feesten. De afgelopen maanden is ‘Jerusalema’ van de Zuid-Afrikaanse DJ & producer ‘Master KG’ wereldwijd uitgegroeid tot een ware hype. Alleen bij de radio weten ze het nog niet.

Ik mis het landelijke radio maken niet vaak meer, maar wel als het zó overduidelijk is dat een nummer al een hit is in het land en het voor de radio nog maar een kwestie van inkoppen is door de luisteraars er ook een plezier mee te doen. Veel muzieksamenstellers die ik inmiddels getipt hebt komen met het verhaal ‘ik heb hem hier aan een aantal mensen laten horen en die vinden het niks’.

Maar het gaat er helemaal niet om wat de mensen bij de radio er van vinden, het gaat erom wat het publiek er van vindt. Wanneer realiseren we ons bij de radio nou dat we al láng niet meer trendsettend zijn maar de trends op tijd moeten spotten én volgen? Ik heb ‘m afgelopen vrijdagavond maar even gedraaid op Wild Amsterdam / Paradise Curacao & Holland FM Gran Canaria waar ik een syndicated showtje doe.

Een mooie graadmeter is de Viral Netherlands chart op Spotify, waar dit nummer langzaam richting de top tien kruipt. Hallo Radio 538, Radio 2, 3 en QMusic, is jullie hoofd muzieksamensteller op vakantie? Of zit hij of zij vanuit zijn of haar ivoren toren zelf te bepalen wat een hit is en wat niet? Get real, dat bepaal jij al lang niet meer. Het enige wat je nog bepaalt is hoelang je achter de feiten aan blijft hollen.

Het was twintig jaar geleden trouwens niet veel beter hoor. Ik zat toen in de muziekredactie bij 3FM, in een tijd dat er wel naar geluisterd werd en ik viel een keer in voor Rob Stenders in zijn Stenders Vroeg ochtendshow, omdat ie niet kwam opdagen. Ik draaide ‘In The Shadows’ van The Rasmus, omdat ik zag dat het in Duitsland al een top tien hit was. Veel reactie volgde vanuit de luisteraars.

Toen ik hem als 3FM megahit voorstelde kwam de reactie ‘ik hoor hem niet hoor’, van collega muzieksamenstellers. Week later was ie Alarmschijf bij 538. Kan me ook nog herinneren dat ik een paar jaar eerder voor het eerst Wannabe van de Spice Girls draaide toen ik inviel voor Rob van Someren ’s middags. Ook rare gezichten, het zoveelste meidenbandje. Of die blik van Daniël Dekker toen ik op zaterdagavond bij de TROS voor het eerst ‘Have you ever been mellow’ van Party Animals draaide, haha. Het wordt echt tijd dat we bij de radio onze ‘wij weten wat goeie muziek is’ arrogantie laten varen en veel alerter zijn op dit soort nummers die al een hype en hit zijn in het land. En challenges op platforms als TikTok nauwlettend volgen.

Bij deze zomerhit van 2020 zit namelijk ook weer een challenge en dansje, wat voor de grote exposure zorgt. Typ maar eens ‘Jerusalema’ in op Google en zie wat er tevoorschijn komt aan zoekopdrachten. Kan me ook nog herinneren dat ik destijds ‘Danza Kuduro’ hoorde op vakantie ergens. Ik Niels Hoogland, toen nog bij 538 werkzaam, tippen. Denk je dat hij er iets mee deed? Ja een half jaar later een complimentje sturen met ‘daar was je op tijd bij’.. Wat koop ik daar nou voor, neem toch eens iets aan van discjockeys? Of denk je dat die gasten poep in hun oren hebben? De meesten draaien niet voor niets weekend na weekend in het land en spotten zo voor jou de nieuwste hits het eerst. Altijd die schouders die opgehaald worden bij muziekredacties met zo’n houding van ‘wij bepalen, jij draait’. Je hebt niet door hoe demotiverend zoiets is voor een DJ die vol is van een nummer én weet wat de reactie is als hij of zij het op een feest draait. En ja dit is een apart nummer, een soort Wes – Alane, maar met zó veel gevoel gezongen dat je er gewoon kippenvel van krijgt. Ondanks dat ik er niks van versta kreeg ik tranen van ontroering toen ik hem de tweede keer ging luisteren en écht liet binnenkomen. Oh wacht, moet het ‘eerst goed getest worden’ voordat je zoiets kunt geloven? Waar is dat buikgevoel toch gebleven bij de Nederlandse radio!

Ik weet niet in hoeverre jocks bij 538, Slam! en Q uberhaupt nog muzikale vrijheid hebben, maar vroeger had je gewoon een brutale discjockey zoals ik nodig die schijt had aan de playlist en als hij zó overtuigd was dat iets een hit was en gehoord moest worden hij het ging draaien en eventuele consequenties voor lief nam. Gelukkig heb ik de tijd nog meegemaakt dat je, ook bij de landelijke radio, je eigen playlist kon maken én draaien en dus zo ook je steentje kon bijdragen aan het op tijd signaleren van een hit.

Zo kwam ik ooit terug uit Engeland met een maxi cd van ‘Kosheen’, met als tweede track ‘Hide U’. We waren toen gelukkig zo brutaal genoeg bij 3FM om het gewoon op de playlist te zetten, Megahit te maken en volop te gaan draaien, nog voordat een Nederlandse platenmaatschappij het nummer te pakken had. Dat gaf 3FM in die tijd ook relevantie, met het breken van artiesten als Anouk en Krezip. Door goed op te letten of dit al in het land gaande was. Waar is 3FM met haar maatschappelijk belang en ‘Black Lives Matter’ discussie als ze dit nummer niet eens durven te draaien?

Patrick Kicken

Er is zelfs al een versie in het Limburgs gemaakt, een week of drie geleden:

Nick Gilissen · Nick Gilissen ft. Stefan – Dans De Wereld Roond (Jerusalema)

37 Comments

  1. Het deuntje is best aardig, maar het lijkt een groot refrein zonder hoogtepunten. Het is ook geen meezinger. Viral ok, maar zomerhit?

    • Het is een kwestie van tijd. Als de mensen over een paar weken terugkomen van vakantie nemen ze niet alleen corona maar ook dit nummer mee. In Duitsland, Frankrijk en België wel al volop op de radio. En op campings het dansje van de zomer, op 1,5 meter.

      • Ik draai hem al weken en had hem getipt als zomerhit bij Q, vannacht hoorde ik hem voor t eerst op de radio, eindelijk!!! Nu dat dansje nog onder de knie krijgen

  2. Het klinkt wel zomers, maar ik vind het nig geen beste plaat. Wellicht dat ik hem nog wat vaker moet beluisteren. Soms werkt een plaat dat hoog scoort in het buitenland nIet in Nederland. Ik vond Tondo van Disclosure geweldig. Alleen de timing van uitbrengen was ruk. Te ver voor de zomer rondom een coronacrisis en lockdowns. Weg zomerhit. Kosheen was ik even vergeten, dat vond ik in die tijd een geweldige plaat, inderdaad eerst gehoord op 3FM. Tegenwoordig weet de jeugd de plaatjes toch wel eerder online te vinden dan het via de radio te horen. Als ze uberhaubt nog radio luisteren. Maar ben het eens dat radio vandaag de dag teveel door een muziekredactie gegijzeld word. De verrassing is Helemaal weg. Alle stations draaien uit een beperkte bak met veilige bekende plaatjes. En dwingen mensen om naar Spotify en andere diensten zelf op zoek te gaan.

  3. Interessante discussie. Risico wordt er niet of nauwelijks genomen bij (hit)radio .Een track die viral gaan is voor de radio blijkbaar niet genoeg. Een keer gedraaid worden op een landelijke zender schijnt al meer op te leveren voor de artiest/componist dan 1000 streams, zal dat de reden zijn dat er niet al te veel risico met de playlists wordt genomen ? De luisteraar is altijd aan zet ,zeker, maar die wil ook weleens verrast worden.

    • Ze durven niks meer, zeker niet bij Talpa. En ook al staat het nummer over een paar weken op nummer 1 in de Top 40, als John de Mol belt dat ie het niks vindt dan gaat ie gewoon van de playlist af bij 538, Sky en 10. Lekker de alleenheerser uithangen, heerlijk!

      • Wie betaalt, bepaalt. Of het nu wel of niet goed is voor de stations. Ik geloof niet dat Herbert Visser iedereen maar zijn gang laat gaan bij Slam en 100%NL. En Bas Emons kennende bepaald hij ook wat er gebeurd bij Wild FM. Hij is tenslotte de eigenaar. Dave Minneboo heeft makkelijk praten nu hij bij de concurrent zit. Hij had dit niet durven zeggen toen hij in dienst was van de Mol en deze problemen actueel waren. Beetje goedkoop van hem om nu de vuile was buiten te hangen. DPG bepaald uiteindelijk ook wat er gebeurd bij Q-Music Nederland. Daar heeft Dave zich ook aan te houden.
        Of gaat hij die vuile was ook pas buiten hangen als hij over een paar jaar elders werkt?

  4. Kicken, dat is echt onzin en dat weet je. Die verhalen van bemoeienis zijn stok oud en ondertussen draaien die zenders nog gewoon wat ze willen. Alleen vertelt jouw mol (ja grapje) jou andere verhalen, en planten ze bij Talpa af en toe zaadjes om te kijken wie er nou zo stookt 😉

  5. Lieve vriend, jouw ex-baas vertelt toch hele andere dingen in het Parool interview

    Om maar te zwijgen over de verhalen die ik van mijn andere vriend Jan Paparazzi hoorde uit de Noordzee FM tijd. Blof moest gewoon van de playlist hoor, Meneer Sjon vond het maar niks.

    En.. wat gebeurde er een tijdje terug toen onze MoppenTopper ‘Annie hou jij m’n tassie effe vast’ draaide op 10..? 😉

  6. Ik had een heel mooi verhaal opgeschreven hier maar ik doe het maar niet. De PR geilerd is niet mijn oude baas.
    En het verhaal herken ik. Van personen die jij vaker spreekt. Oh dom dom! Fijne dag Pat.

  7. Ik wil niet arrogant doen, maar ik mis toch wel ’n tikkie mijn inbreng in bv . Langs de Lijn, Met het Oog op ( winter in bv .winter in america – doug ashdown / Harry’s theme – clannad) en natuurlijk Radio Tour de France , – Manu Chao – Los del Rio – Laura Pausini -Buena Vista Social Club – Rob de Nijs Banger Hart – Henk Westbroek Zelfs je naam is mooi -Juan Pardo – Juanes – Lambada Kaomoa – Carla Bruni – In-Grid , Dromen zij Bedrog van Borsato .’n hele kleine greep uit repertoire dat NOOIT door Radio 2 – 3(zeker nooit 3) of de z.g commercieële is gedraaid, sterker nog,,,,er werd tamelijk lacherig over gedaan. Totdat het ’n hit of hitje werd, ik weet het succes heeft vele vaders . Ik ben nooit zo prallerig over mijn 30 jaar muzieksamensteller bij de NOS Radio , maar ik wilde dit toch wel even kwijt ! Ik dank U voor het lezen !! Jouw schrijven Patrick, brengt in ieder geval reuring in dit saaie blaadje !!!

    • Je hebt helemaal gelijk Herman. Voor veel luisteraars was jij de trendsetter. Veel Franstalige muziek kwam door jou (en je zus?) en Radio Tour bij het grote publiek terecht. Maar zoals altijd: elke tijd heeft z’n soort muziek. Nummers die je noemt in jouw reactie zouden het nu niet of veel minder goed doen. Toen stond jouw naam garant voor succes,

  8. Herman je bent behoorlijk arrogant ja. Of je hebt nooit naar de echte zenders geluisterd. De platen die je noemt zijn of slecht, of ze zijn goed en waren bij uitkomst allang op Radio 3 te horen.
    De NOS is en was altijd een grote geiten wollen sokken breiers organisatie. Vol linkse mensen die zichzelf helemaal geweldig vinden.
    Het was een zege toen Lex Harding in 89′ de ene na de andere commerciële uit de grond trok.

  9. Patrick, je eerste video werkt niet (wegens auteursschending geblokkeerd).
    De tweede video krijg ik geen beeld, maar dat zou aan mijn browser instellingen kunnen liggen.
    Persoonlijk mening: ik vind het niks, maar dat is wel vaker het geval, dus geen reden om deze plaat te negeren. Misschien moet ik ‘m vaker horen.

  10. De Alarmschijf wordt altijd op vrijdag gekozen en geldt voor de komende week.Voor 1999 was het wekelijks de nummer 1 van de Tipparade om de single een boost te geven op de verkoop en dat lukte vaak met de Alarmschijf toen de Top 40 nog enkel uit singleverkoop bestond. Vandaag de dag moet de Alarmschijf bovenal een boost geven op radioplays en streams. Tegenwoordig bestaat de Top 40 uit radiohits en streaminghits waarbij als derde factor ook trends in social media in de samenstelling meegewogen worden. Streaminghits moeten gedraaid worden. Radiohits moeten gestreamd worden. Met Jerusalema als radiohit zit het nu wel goed maar de track heeft nog geen streamingnotering bij in de Nederlandse Spotify-chart. Dat moet ie de komende dagen wel hebben om de komende week voor de eerstvolgende Top 40.

  11. Ik hoorde hem op het strand in Spanje eind juli waar er zelfs het ‘dansje’op werd gedaan door barmannen. Na 3 keer horen zit ie in je kop. Voor mij dus een echte vakantiehit omdat ik weer terugdenk aan deze stranddag. Verbaasde me meteen dat het nog niet opgepakt was in NL. Een exotisch liedje, een beat, een dansje. Macarena, the ketchup song. Deze kan erbij.

  12. Ik kan me herinneren dat we bij de lokale omroep in Zwijndrecht het nummer Rendez Vu van Basement Jaxx al vaak draaiden toen het album net uit was, het zou nog ruim een halfjaar duren voordat de single uitkwam. Red alert was de eerste single maar Rendez Vu draaiden we vaker omdat we daarin juist de hitpotentie zagen.

    • Ik kan me nog 2 (zomer)nummers herinneren van mijn lokale omroep-tijd: Kevin Lyttle – Turn me on en Wayne Wonder – No letting go.
      Met een beetje hulp van Kazaa draaiden wij die wat eerder dan landelijk. Ik was wel wat jaloers op Niels Hoogland toen ie op zondagavond voor het eerst in Juize de remix van No letting go met LL Cool J draaide 🙂

      On topic: hoorde net bij Domien dat Jerusalema nog steeds stijgende is in De Top 40

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: Waarom QMusic de wedstrijd aan het winnen is - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*