Patrick Kicken: Nieuwe programmering 538, volle kracht achteruit?

[BLOG] Het begint eentonig te worden he? Die kritiek van mij op het Nederlandse radiolandschap. Toch kan ik bij de meeste beslissingen, met name op de Bergweg in Hilversum waar Talpa Radio gevestigd is alleen maar denken: hoe kom je erop? Is dit door De Mol beslist, die steeds krampachtig TV regels toepast op de radio? Of zit hier iemand met een radiohart én radioverstand dit soort dingen te verzinnen en had hij zijn dag gewoon niet. Neem nou die nieuwe programmering van ooit ’s lands nummer 1 radiostation: Radio 538, die maandag ingaat. Gaat de zender hiermee de weg terug omhoog vinden?

Laten we die nieuwe programmering van 538 er eens bijpakken. Meest opvallende wijziging betreft natuurlijk het inlassen van een dagelijkse ‘lunchshow’ met de overigens best originele en talentvolle Wietze de Jager. Maar even serieus. Ik moest dit echt twee keer lezen. Dan hoor je het verhaal dat 538 vooral tijdens ‘office hours’ een probleem heeft met de doorluistering. Dat het ná de ochtendshow langzaamaan instort. Iemand met een beetje radioverstand denkt dan: we gaan de muziekmix eens goed onder de loupe nemen. We gaan de jocks op het hart drukken geen flauwe itempjes meer te doen en vooral het station en de nog in opbouw zijnde ochtendshow met Frank Dane te verkopen. We beperken de spreektijd en zorgen voor een betere flow tussen 10u en 16u, die heerlijk doorluistert en vooral niet irriteert. Niet nog meer eigen bedjes, itempjes, persoonlijkheidjes, gebabbel en gedoe.

Nee, wat doen ze bij 538: we korten twee programma’s in, zodat die jocks nog haastiger gaan klinken. En al zeker niet akkoord gaan met muzieksweeps van 3 (goed geteste) platen. ‘Want ik moet wél wat te doen hebben in mijn programma’. Plus.. we stoppen er nog wat meer onrust tussen: een lunchshow! Tussen twaalf en twee! Net nadat Mark Rutte aankondigt dat thuiswerken toch echt nog de norm is voorlopig. Ken jij mensen die lekker tussen de middag, tussen het Zoomen en Skypen door, zin hebben in drukke radio met allerlei itempjes en een jock die z’n punt wil drukken? Met of zonder sidekick(s). En zelfs post corona tijd, ook in kantoren en kantines zitten ze niet op gedoe te wachten tussen de middag. Goeie muziek! En niet te veel reclame. Less is more! Wie heeft toch dat lokale omroepdenken geintroduceerd daar bij 538 dat als het slecht(er) gaat je méér moet gaan doen en allerlei dingen moet gaan verzinnen. Ja verzin een of twee super stationsakties waarmee je veel free publicity scoort en de luistertijd verlengt. Géén slappe itempjes en nóg meer verschillende stemmen, kom op hey.

Daniël Lippens
Werkelijk ongelofelijk. Bijna net zo ongelofelijk als wat er met 538 DJ Daniël Lippens gedaan wordt in de nieuwe programmering. Hij lag al een tijdje ‘niet lekker’ en na zijn ietwat onhandige maar wel gedurfde actie van eind vorig jaar had hij het helemaal verbruid en stond waarschijnlijk op de nominatie om na die schorsing eruit gekieperd te worden. Maar nee, we gaan hem wegpesten door hem van de avond naar 04-06u ’s ochtends te verplaatsen, drie keer in de week. En een showtje in het weekend. Lekker werkritme voor de beste jongen! Had hem dan gewoon de deur gewezen in plaats van deze strafshows. Ben blij dat ik het voor hem opnam en het door o.a. het AD werd opgepikt. Beetje hetzelfde scenario zoals Dimitris Kops destijds weggepromoveerd is bij 538. Top om te horen dat hij bij Slam! wel gewaardeerd wordt om zijn kwaliteiten en daar de middagshow mag gaan doen. Dik verdiend Kops! Geschrapt uit de 538 programmering zijn Edwin Noorlander (had die jongen toch laten zitten voor die 40k per jaar) en Desmond Baidjoe, die naar Curaçao verhuist om de Dolfijn FM ochtendshow te doen.

Nieuw in de weekprogrammering bij 538 op de plek van Lippens is Mart Meijer. Een talentje van net 22 jaar oud. Waar ik al meerdere malen een grote discussie mee voerde op Twitter: hij vindt het onzin dat ik hem keer op keer adviseer om lekker veel boeken over radio te lezen en alle seminars over het radiovak waar je je handen op kunt krijgen moet luisteren. Nee zegt Mart. Radio leer je niet uit een boekje. Ik lees liever de biografie van een beroemde voetballer. 22 en al uitgeleerd, oke.. Als ik je programmaleider was had ik jou naar 04-06u gezet bij zo’n uitspraak. Maak je álle radioregels en tips van vakmensen toch eerst eens eigen man! Ik slurpte álles op wat ik kon vinden toen ik zo oud was en net bij de Tros zat. Voor wie t.z.t. Mart wil opvolgen, zie hier een boekenlijst. Of check deze goodies. Die kennis over het radiovak vergroot je zelfvertrouwen, want je leest/hoort ook dingen die je nu al goed doet.


Een kleine greep uit de vele cassettes (!) die ik in de jaren ’90 uit Amerika liet komen, toen ik net een paar jaar bij de Tros op 3FM geland was. Toch ongelofelijk dat de meeste (landelijke) jocks denken ‘dit weet ik allemaal al’. Je kunt jezelf op dit gebied nog zó bijspijkeren! Het heeft zich bij mij terugbetaald in veel meer werk, inkomen en een sprong in mijn carriere naar de vrijdagmiddag (Cyber Top 50) en de zaterdagmiddag Mega Top 50 op 3FM en later de dagelijkse ochtendshow op Radio Veronica. Talent is één ding, maar je moet het ook weten te benutten!

Wees geen Mart. Investeer wél in jezelf en je radiocarrière, download anno 2020 alsnog deze (betaalde) mp3’s. Dit zijn universele radiowetten. Met heel veel waardevolle info. En nee, ik verdien hier niks mee:

Staying Creative Under Pressure
How To Create Powerful Benchmarks For Your Show
How To Make Every Feature Your Own
Personality Principles – The Fundamentals of Personality Radio

Of wat dacht je van deze 22 uiterst behulpzame e-books van Tracy Johnson, ook goud! Hup, lezen. Voor de prijs van twee spijkerbroeken heb je zo een twintigtal boeken vol kennis over het radiovak, waarmee je binnen no time sowieso alle ‘gevestigde’ namen een poepie laat ruiken, want die ‘weten ook alles al’.

Armin van Buuren
Verder verdwijnen DJ Hardwell en Armin van Buuren vanwege de poen uit het 538 weekend. Armin, die binnenkort zijn opwachting maakt bij directe concurrent QMusic, waar ze ook al met veel genoegen de Top 40 en de Alarmschijf adopteerden. Maar even terug naar die twee uur blokken in de nieuwe 538 dagprogrammering. Wat is daar nou de gedachte achter? Dat mensen echt de radio aan gaan zetten om 12u omdat ‘Wietze erop is’ ? Omdat hij in het weekend lekker scoort luisteraars vanzelf wel meeverhuizen? Omdat Gijs Staverman er zo’n bende van maakt op NPO Radio 2 dat je een gezelliger alternatief biedt? Of ben je soms bang dat mensen uitschakelen als ze 3 uur lang dezelfde jock horen? Wat dat betreft blijf ik toch het Duitse radiolandschap het mooiste voorbeeld vinden van professionalisme. Bij de meeste stations draait het maar om drie dingen: de ochtendshow, de ochtendshow én de ochtendshow. De rest van de dag verkopen we het station en promoten we.. juist, de ochtendshow.

Wie verzint dit?
Consistentie, herkenbaarheid, goeie marketing: bam! Dit plan om shows in te korten tot 2 uur en een dagjock toe te voegen op 538 moet verzonnen zijn door iemand die bij de NPO vandaan komt (ik heb een vermoeden wie, zijn achternaam lijkt op panini). Want bij NPO Radio 2 werkt dat ook goed. Ja, die moeten het noodgedwongen omdat anders alle omroepen gaan zeuren. En sinds wanneer is naäpen een formule voor succes gebleken? Doe -juist- iets anders dan je concurrent. Beroemde uitspraak van radiogoeroe Dan O’Day: Don’t Be Better, Be Different! Dat is nou het probleem als je een radioliefhebber voor chef laat spelen: die denkt als fan, niet strategisch of besloten op vergaarde kennis. Heer ‘Panini’: Dat cursusmateriaal hierboven is er óók voor programmadirecteuren hoor, neem het toch eens tot je. Heb je veel meer aan dan constant advies vragen aan je vriend Rob Stenders, die ook al 40 jaar hetzelfde doet en hetzelfde denkt over radio, allemaal louter gebaseerd op dat beroemde ‘buikgevoel’.

‘Ja maar in Nederland hebben we gewoon een traditie van twee uursblokken en lekker veel aparte showtjes op een dag‘ (en dus uitschakelmomenten). Waarom denk je niet veel meer in ‘stationality’, met andere woorden wat is de persoonlijkheid van ons radiostation? Wat wil je 24/7 uitstralen. Kun jij dan ook nog iets goeds ontdekken aan de nieuwe programmering van 538, Kicken? Ja. Dat Menno de Boer niet meer te horen is. Als programmaleider/stationmanager/audiodirector/weetikhoezedatnoemendaar moet je niet zelf op de zender te horen zijn. Dat ondermijnt je gezag. Zeker als er intern al jaren gelachen wordt om een filmpje waarop te zien is dat je meerdere malen te laat terug was in de studio tijdens je show omdat je veel te druk bent met andere zaken en het dus stilviel op de radio. Pijnlijk, amateuristisch.

Benieuwd overigens hoeveel van dit soort seminars iemand als Sharid Alles (3FM baas) of de hoge heren bij 538, 10 & Veronica beluisterd hebben? Oh ik weet het antwoord al. ‘Het is hier geen Amerika!’. Het blijft van de gekke dat in een miljoenenbusiness als de radio, waar veel mensen dagelijks mee te maken hebben, niemand bij een sollicitatie vraagt wat je hier allemaal voor geleerd hebt. Laat staan dat er in Nederland een degelijke opleiding bestaat, met diploma’s. De meesten doen maar wat gebaseerd op smaak of kopiëren elkaar. Komen op managementposities door vriendjespolitiek en tactiek. Gaan hooguit een keertje per jaar naar Radio Days Europe of de NAB, om er lekker effe uit te zijn. De NAB RadioShow is trouwens in oktober online dit jaar, aanrader! Zet je het daarna thuis maar op een zuipen.

Positief
Ook positief is die nieuwe postercampagne. Die is best aardig en opvallend, heel wat professioneler dan de kinderfoto’s die als poster voor Radio 10 gebruikt worden. De nieuwe muziekmix kan ik nog niet ontdekken maar ik mag toch hopen dat aan de rotaties, muziektests en profilering het meeste aandacht is besteed. Niet aan het verzinnen van flauwe itempjes. Twee keer Wietze de Jager op vrijdag (’s middags van 12 tot 14u en na de Top 50 om 18u nog een keer), tja. Ik heb het zelf ook een tijdje gedaan op vrijdag (13-16u en 19-21u), maar ik bemerkte dat het de spanningsboog tijdens een radioshow toch niet ten goede kwam. Ik hoop oprecht dat ik het helemaal bij het verkeerde eind heb en deze veranderingen 538 weer een flinke duw in de goeie richting geven. Maar ik vrees ervoor. Misschien is het wel gewoon tijd dat QMusic volledig over 538 heen walst, zodat ze zichzelf daar écht opnieuw kunnen uitvinden. Wietze naar de ochtend, de rest van de dag: goeie, strakke hitradiojocks die het tempo hoog houden. Een mens mag toch dromen?

Patrick Kicken

Mooie reactie van Barend van Deelen op deze column. Beetje incrowd, leuk voor de insiders, gemiddelde luisteraar heeft er niks aan, maar toch leuk voor Mart. En m’n broer Henri is ook weer blij!

73 Comments

  1. Jow Patrick! Hoe is die? Ik ben eens even in de materie van Master KG gedoken en radiostations. Het is toch echt onverklaarbaar dat geen enkele 538 luisteraar op dit liedje voor die wassenneus de Top 50 stemt!? Onmogelijk! Van jong tot aan mijn opa heeft het over dit liedje en het dansje. Het staat op 1 in alle trending lijstje en Shazam.

    Dan kan ik net al jij maar 1 conclusie trekken; intern bij 538 vinden ze het gewoon zelf niks. Dat kan en mag, maar dan moeten ze bij de volgende meting alweer niet raar opkijken dat Qmusic alweer op ze gaat uitlopen.

    Sowieso worden er bij 538 veel hoorbare fouten gemaakt (zeg maar eerder blunders). Waar je in de tijd van Edwin Evers, Jeroen Nieuwenhuize, Tim Klijn, Lindo Duvall etc etc 538 echt bijna nooit kon betrappen op technisch falen is het nu meer dan ooit (Omniplayer stiltes in de nacht, jocks die verkeerde dingen instarten rommelig vakantie schema enzovoort) Ze zijn echt de focus kwijt bij 538.

    • Dankjewel Stefan. Ja het schip lijkt stuurloos bij 538, door teveel kapiteins. Jerusalema staat ook op 1 in Vlaanderen. Gelukkig weten ze het bij 538 allemaal beter. Vind je het goed als ik even gebruik maak van deze ruimte onder je reactie om een beetje op te scheppen maar toch vooral iets toe te voegen wat allemaal te herleiden is naar een gedegen kennis van de regels van radio:

      Wie was de eerste die iets deed op de landelijke radio met SMS? MSN? Flitsers? WhatsApp? Een eigen website lanceerde met 25.000 bezoekers per dag? Miljoenen views scoorde op YouTube met radioitems, die ook viral gingen in mp3 van telefoon naar telefoon lang voordat dat gemeengoed werd? Drie boekjes uitbracht samen met de luisteraars? Als eerste iets on-air met Arjen Lubach, Nico Dijkshoorn en Henry van Loon deed, toen ze nog onbekend waren? Rene van der Gijp lanceerde als voetbalanalist? Voor het eerst Happy Hardcore als Party Animals en Technohead durfde te draaien op de radio in 1995/1996? En de Spice Girls? Een populaire podcast lanceerde in 2008? Nu 12 jaar later nog steeds aangesproken wordt met Hey Kicken Hoe Is Tie? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Oh ja, en bakken met free publicity gescoord heeft door de jaren heen en nu nog.

      Nou, wie? Dezelfde man die deze columns schrijft. Die trouwens ook best vernieuwend en gedurfd te noemen zijn, al sinds 2014, in die ingeslapen radiowereld. En dat durf ik allemaal te doen omdat ik een oogje heb voor nieuwe trends, maar vooral: omdat ik mezelf stukken zekerder heb gemaakt door me steeds bij te spijkeren met kennis over het radiovak. Bovenstaande dingen vallen allemaal te leren. Gratis PR scoren, trends spotten, opvallen, viral gaan etc. Arrogant he? Maar wel de waarheid.

      En de waarheid doet pijn. Dat snap ik. Maar in plaats van af te geven zou je ook kunnen denken ‘hmmm, misschien moet ik toch ook eens wat meer bijleren over het radiovak, kom ik ook op betere ideeën dan beller tien wint een t-shirt of app wat je aan het doen bent’. Ik gun het iedereen die met radio bezig is, zodat ze ook eens fatsoenlijke bedragen kunnen gaan verdienen maar vooral: zodat ze de luisteraar trakteren op waar hij/zij recht op heeft: goeie, vernieuwende, niet voorspelbare radio! En dat heeft allemaal te maken met durven.

      De voornaamste reden dat ik niet meer zelf landelijke radio maak is met name het moeten functioneren in een omgeving waar mensen hun schouders ophalen bij de wetenschap achter radio. Lekker alles hetzelfde willen houden. Vooral bezig zijn met hun plekje te verdedigen, uit onzekerheid. Iedere show, dag in dag uit, maar hetzelfde doen. Gaap. Bore out.

      -einde zelfbevlekking-

      Kom er maar in met je opbouwende, inhoudelijke toevoegingen!

      • Nou vooruit, toch nog 1 puntje zelfbevlekking. De Patrick Kicken Remix van Abel’s Onderweg is legendarisch en zou als uitsmijter op elke begrafenis gedraaid moeten worden.

        • Daar noem je nog eens wat. Ik vergeet helemaal de 3 (verzamel) cd’s die ik heb uitgebracht! Niet heel origineel, ben ik met je eens, dat doen veel radiodeejays. Nee schrap dat maar. Lief Klein Konijntje, die zou je op je uitvaart moeten draaien! Zit een leuk dansje bij en was ik ook de aanstichter van.

          WA UNNE OPSCHEPPERT! 😉

          Daar weer over gesproken: New Kids waren ook voor het eerst op de radio bij mij in de studio op vrijdagavond. Dat gesprek heeft het nog geschopt tot hun DVD. Nu hou ik op, beloofd.

  2. Met die 2uur blokken is niks mis als ze goed ingevuld worden. De afgelopen tijd was het gewoon saai met Mark & Ivo. Helemaal geen itempje. Je kon net zo goed sky aanzetten.

    Volgens mij was de top tijd van 538 met Greatest Hits (met limolunch en Top40 classic waar je op kon stemmen) Lunchshow met Tim met een quiz wat niet te lang duurde en 14-16u met veel hits, lekker rammen tot aan het eind van de werkdag.

    En Mart Meijer afkraken is wel weer lekker makkelijk. En in mijn ogen niet terecht. Mart maakt op dit moment leukere radio dan jij op Wild FM, Pardise FM op Curaçao en eeeeeeh Holland FM op Gran Canaria

    • Elke zondag tussen 8 en half 9 hoor ik Mart Meijer, daarna moet ik weg.
      Da’s elke week hetzelfde! ‘Waarom ben je wakker op dit belachelijke tijdstip, een normaal mens slaapt..enz.’ Na 2 platen worden de appjes voorgelezen.. weer een half uur gevuld, weekinweekuit. Verzin een keer iets anders.

      • Noem mij maar eens een radioprogramma dat week in week uit anders is. Die is er niet. Elke show heeft zijn vaste items.

        En blijkbaar vindt je het wel interessant want anders luister je niet 😉

    • @ Wesley: Ho wacht, ik kraak Mart Meijer niet af. Hij heeft best talent. Het is alleen zo jammer dat hij denkt dat hij er al is. Het begint pas als je de kans krijgt dagelijks je ding te doen bij de landelijke radio. Vanaf dan moet je jezelf gaan bijspijkeren, trainen als ware je een topvoetballer.

      Ik speel tegenwoordig voor de lol, onbetaald een beetje bij de zaterdagamateurs. Heb wel op topniveau gespeeld, dus kan je vanuit ervaring vertellen wat je kúnt doen om beter te worden. Eigenlijk moet doen, je bent het de luisteraar verplicht!

      • Wie zegt dat Mart denkt dat die er al is. Dat maak jij ervan 😏
        Ik ken Mart niet, jij kent Mart persoonlijk ook niet, dus wij weten niet wat hij doet om beter te worden.

        En dat voor jou boeken over radio/dj’s heeft geholpen om beter te worden betekent niet dat dat voor andere ook geldt.

        • Nee lekker navel blijven staren, denken dat je er al bent en je kennis over radio niet lekker bijspijkeren, dat is een recept voor succes zullen we maar zeggen. Nee Wesley, omdat bijna niemand het doet wil nog niet zeggen dat het niet broodnodig is, wil radio uberhaupt nog lang overleven.

          • Ik ga me afvragen of jij wel kan lezen 😛

            Jij denkt dat Mart denkt dat die er al is. Niemand maakt dat ervan. De deejays van tegenwoordig zullen echt wel dingen doen om beter te worden.
            Dat jij vindt dat dat met boeken is jouw mening en jouw manier. Ieder mens is anders en leert op een andere manier.

  3. Nee men zet de radio niet speciaal aan voor Wietse. Deze gozer is toch echt helemaal niets. Dat zijn show af en toe nog best leuk is komt door eigenlijk Klaas van der Eerden. Wietse zelf is iemand van in de 30 maar zich gedraagt als een puber van 17.

    Wie ook zo irritant is om naar te luisteren is Barend van Deelen. Wil zo graag vertellen wat er om hem heen allemaal gebeurd (dat is geen sfeer creëren) en ondertussen moet haar dag na dag en week na week steeds weer de zelfde platen draaien. Knap wel dat hij het op een toon doet alsof het steeds gaat om gloednieuwe plaat.

    Mart Meijer, tja wat moet je met zo’n jongetje. Type dat gewoon bekend wil worden en jij de radio hapte ze toe. Terwijl de camera belangrijker is. Flapdrol!

    De hoogste tijd dat ze bij Talpa de boel eindelijk eens herprofileren zowel op radio als tv.

  4. Aardig verhaal. Maar laat je ook eens wat over schrijven vertellen, want zo te zien is dat nog niet echt je ding. Het eerste wat je dan zal horen is dat het veel (VÉÉL!) korter moet. Kill your darlings enzo. Zoek dasr anders eens een cassettebandje over 😉

    • Is niet nodig Iwan, ik weet wanneer ik uit de bocht vlieg en wanneer niet 😉 Jij bent toch niet die Iwan die met een kladblok in de studio ging zitten tijdens de shows van deejays bij QMusic he? Want daar vind ik ook wel wat van 😂

      PS ik heb hem voor jou nog iets langer gemaakt, gewoon omdat het kan

  5. Volgens mij is het veel simpeler. Het heeft niet zoveel meer met de inhoud te maken, denk ik. De zaak wordt financieel aantrekkelijk gemaakt voor potentiële kopers. Men moet zich voorlopig even zien te redden met wat er over is na de ingrijpende kostenreductie. De partij die de boel uiteindelijk koopt, er zijn zo langzamerhand zoveel signalen dat het die kant opgaat.., zal zijn eigen sausje over het geheel gieten en daar konden nog wel eens nieuwe verrassingen van komen..

    • Rob je hebt gelijk bij een reorganisatie wordt normaal de grote overhead eruit gehaald. Om de zaak aantrekkelijk in de markt te zetten. Alle dure krachten eruit en vervangen voor zzp die per uur worden betaald. Het grote geld vloeit langzaam wel weg. Uitzonderingen daargelaten.

  6. Ik luister nooit naar drive-time shows op de diverse zenders omdat ik deze mateloos kinderachtig vind. Ik zie wel vaker een filmpje op Facebook voorbij komen van een van deze shows (meestal Wytze en Coen en Sander). Dan zie ik een dj (mooi gekapt voor de camera) een lange conversatie houden met een sidekick, en gedurende die conversatie meerdere keren in een onbedaard lachen uitbarsten. Dan zijn dan van die ‘grappige’ conversaties die op een verjaardagsfeest niet eens toch een glimlach zouden leiden. Voorbeeldje onlangs: Sidekick kwam erachter dat in de supermarkt de kruiden op afabetische volgorde staan, had hij nooit eerder opgemerkt. 2 minuten radiozendtijd waarvan 45 seconden lachen door host en sidekick(s)(weet niet meer wie het waren, voor mij zijn ze inwisselbaar). Dan weet ik weer waarom ik nooit luister, succes om hier ook de middag mee te gaan vervuilen.

  7. Durf echt te vernieuwen, stilstand is achteruitgang. Wietze in de ochtend, die brengt veel meer eigen content dan wat Frank Dane nu neerzet met Evers staat op light. Daarbij is het team van Frank op Jelte na te zwak en ontbreekt chemie. Zet Frank en Jelte samen in de middag neer, de energie die Frank brengt past ook beter in de middag. Daartussen ben ik het er mee eens dat je station branding moet doen. Nu is het teveel loshangend zand. Kijk eens hoe goed Qmusic 7 dagen in de week, ieder uur van de dag een geheel uitstraalt. Coen en Sander naar de middag van 10. Van Someren naar de middag van Veronica. Rik en Niels met Tim Klijn de ochtendshow op Veronica.

      • Zouden Nederlandse kicks bijvoorbeeld wel eens kijken en luisteren naar de airchecks van Trey Morgan op YouTube. Talks voorbereid en doordacht. In de talk aandacht voor de muziek en het station. Ene keer een grap, dan een feitje. En dan weer een luisteraar erbij betrekken die goed overkomt omdat het netjes in voorbereid en geknipt. De luisteraar komt goed over en het houdt de tempo erin. Max paar seconden maar toch to the point.
        Als je soms in Nederland luisterd dan trekken echt je tenen krom. Er wordt aan een verhaal begonnen zonder idee waar het naar toe gaat. De talk duurt vervolgens te lang en op het einde denk je, waar heb ik naar geluisterd en wat was nu eigenlijk de boodschap. Recent nog een voorbeeld, je zag en hoorde Ivo van Breuekelen live gaan bedenken wat hij eigenlijk wilde zeggen. Hoop uuhhss, stiltes en gestotter gingen voorbij voordat er maar het volgende nummer werd ingestart. Wat is er mis mee met een stuk voorbereiding.
        Wessel van Diepen was ook echt groot meester van de hitradio. Nog eeuwig zonde dat die ooit gestopt is.

        • Precies dit. Voor alle haters die nu denken: Kicken waarom doe je dat zelf niet dan, nogmaals: ik loop wat onbetaald te hobby’en en mijn favoriete hiphopplaatjes aan te kondigen. Toch hoor ik ten op zichte van 1 mei weer wat progressie.

          Ik weet in ieder geval wel hoe moeilijk het is om goede radio te maken en hoe gauw je met kop-en-schouders boven iedereen kunt uitsteken als je er ook maar iets van extra voorbereiding in stopt.

          Als je mij op m’n best wil horen moet je eens wat van mijn podcasts checken, de interviews of samen met Paul Smit. Daar heb ik wel ritme in en voel ik me heerlijk in flow.

      • eh, alles best, maar Somertijd niet terug naar Veronica. Ben ik daar een beetje voor niets druk mee geweest?! Laat R10 maar uitzenden op de frequenties van 538, misschien gaan ze dan wel voorbij aan Radio2!

    • @Eric Dat zou inderdaad kunnen werken. Frank past beter bij de middag.
      Coen en Sander hebben nooit echt goed bij 538 gepast en het lijkt ook een beetje uitgewerkt tussen de heren. Misschien dat ze zich in de omgeving van Radio 10 opnieuw kunnen uitvinden.

      Of misschien moeten ze Sander als sidekick naast iemand anders zetten. Dat kan wel werken. Dan afscheid nemen van Coen.

      Wietse de ochtendshow kan misschien werken maar ik zie het gewoon niet in deze jongen.

  8. Kan iemand mij het volgende uitleggen, want ik snap het werkelijk niet. Ik begrijp dat de commerciële zenders zich willen storten op een publiek dat (a) e.e.a. te verteren heeft, en (b) niet merkvast is. M.a.w. de nog niet op leeftijd zijnde hoger opgeleiden. Zou je dan geen drive-time shows moeten hebben met meer serieus nieuws, en goede humor (huur voor het budget waarvoor je nu zo’n kind achter de microfoon zet een of meer goede cabaretiers in voor kwalitatieve humor (dagelijkse columns a al Peter Heerschop bijv. destijds). Ik neem aan dat hier onderzoek naar gedaan is en dat is gebleken dat de doelgroep de huidige aanpak prima vind, kan me dat niet zo goed voorstellen.

  9. Het ideale station van Patrick Kicken, als dat ooit opgericht zou worden, zou hier dus niet opstaan. Dat is erg duidelijk. Elke seconde doordacht, alle muziek onderzocht – professioneel is het zeker, maar prikkelen doet het me niet. Dan toch liever een op buikgevoel gemaakt geheel dat niet helemaal aan de radioregels voldoet, maar me iig wel wat doet.

    • Patrick was uitvoerig genoeg om heel veel positieve punten over te brengen met een kritische blik. Christina slaat dat helemaal plat en denkt dat je professionele radio kan maken op buikgevoel (whatever that may be). Beste Christina, waarschijnlijk kan jij dan het best terecht bij FunX: Een radiostation waar heel Nederland aan betaalt, maar alleen FM dekking heeft in de randstad. Dat geeft bij mij zelfs een bepaald gevoel (en die is niet positief).

      • Dat lijkt me juist heel moeilijk, professionele radio maken op buikgevoel. Maar misschien hecht ik gewoon niet zoveel waarde aan perfectie. Als ik maar blijf haken, op de een of andere manier. Dat ik daar een uitzondering in ben, dat er aan veel zenders die regelmatig opstaan amper een rooie cent te verdienen valt, en dat ik *insert een of ander zuid-Europees lokaal stationnetje* niet op moet zetten als er bezoek is, weet ik best.

  10. Elke zondag tussen 8 en half 9 hoor ik Mart Meijer, daarna moet ik weg.
    Da’s elke week hetzelfde! ‘Waarom ben je wakker op dit belachelijke tijdstip, een normaal mens slaapt..enz.’ Na 2 platen worden de appjes voorgelezen.. weer een half uur gevuld, weekinweekuit. Verzin een keer iets anders.

    • Henk, je vat hier samen wat de meeste jonge landelijke jocks verstaan onder ‘content’. Komt omdat ze het vertrouwen missen iets eigens of nieuws te proberen, vanwege het ontbreken van een solide basis. Terug naar de online radioschool, om zelfvertrouwen te kweken!

  11. Ik lees altijd wel de column van PK. En ik dacht: een man met zoveel verstand van radio en kritiek op andere dj’s moet zelf toch wel een heel goed programma neerzetten op WILD dus afgelopen vrijdagavond de radio op WILD gezet. Viel vies tegen.

    Het programma heet Kicken’s Hiphophits en dan beginnen met Get Ready For This van 2 unlimited wat ik niet echt een hiphophit vind. Later werd ook nog Hij Is Van Mij gedraaid waar je ook over kan discussiëren of het een hiphophit is.

    Zijn 1e talk: Klein gesprekje met Jules van Hest. Vrienden van elkaar. Ook hiphop liefhebber. Oke leuk denk je. Misschien later nog mooie anekdotes. leuke verhalen over artiesten.

    Volgende talk ging over kinderen en dat ze blij waren dat ze weer naar school moeten. Vraag me nog steeds af waarom ik dat als luisteraar moet weten

    Volgende talk: ging over de app too good to go (app die sinds 2015 al bestaat) (mss komende week het over Whatsapp hebben mss )

    Talk daarna: Jules was niet meer te horen, waar die was gebleven geen idee. Dus ging PK ff reclame maken voor de rest van zijn werkzaamheden (oke kan, maar 3 dingen promoten in 1 talk is mss wat veel)

    Talk daarna : Jules was weer niet te horen. PK ging de plaat draaien die ook als 1e draaide op zijn 1e feest waar hij draaide. Maar het verhaal had een lange opbouw met over mensen die over die tijd weer eens had gesproken via FB.
    Zeg gewoon: En dit is de plaat die ik op mijn 1e feest draaide als DJ.

    En toen moest ik helaas weg……

    • Lennart! Wat een supergaaf verslag, ik voel me helemaal vereerd 🙂
      Ik ga de show effe uploaden zo en een linkje plaatsen, wil je de rest dan ook onder de loupe nemen?

      PS: Ik ben het met veel dingen eens hoor, deze twee uurtjes zijn echt hobbyradio voor me. Ik kan veel beter en was ook veel beter vroeger. Mis compleet het wedstrijdritme. MAAR: als ik het terughoor hoor ik wel weer het plezier, het enthousiasme, de sfeer en de persoonlijke een-op-een communicatie die ik altijd zo graag liet horen.

      Voor iemand die na het laatste debacle bij Radio Veronica waar ik me helemaal leeggezogen voelde door zoveel radio te -moeten- maken jarenlang onder oninspirerende omstandigheden, waardoor ik daarna niet eens meer een radiostudio indurfde, zijn dat best wel wat stapjes vooruit. Begin er -eindelijk- weer wat lol in te krijgen. Overigens zei ik tegen Jules gewoon ‘leuk dat je er was, schuif vaker aan!’.

      Je kunt trouwens net zo goed ook benoemen dat ik het tempo lekker hoog hou, de overgangen heerlijk zijn en de energie uit de radio spat. En ik hoor een duidelijke talk met een kop en een staart, waarbij ik het constant terug breng naar dat ene waar ik het over wilde hebben. Nu al, zonder veel voorbereiding en ritme klink ik als de gemiddelde (matige) landelijke jock. Moet je je eens voorstellen wat er zou gebeuren als ik weer dagelijks (en betaald) radio ging maken en ik ging er écht werk van maken, met een goed team!

      Maar maak je geen zorgen hoor, de kans is -zeer- klein dat ik ooit nog landelijke radio ga maken. Een van de redenen dat ik deze columns schrijf is zodat bepaalde zenders het niet in hun hoofd halen om me -ooit- nog eens terug te vragen. Niks ergers dan te moeten luisteren naar een iemand die op basis van smaak beslissingen neemt. Van de programmaleiders waar ik voor heb gewerkt, heb ik van Daniël Dekker, Uunco Cerfontaine en Niels Hoogland het meeste geleerd. Als je van je meerderen niks kunt leren moet je ergens héél snel wegwezen.

      Nu gauw uploaden, kom maar door straks of morgen met de rest van je analyse. Het mooiste compliment voor een radiomaker, zoveel aandacht 😉 En misschien steek ik er nog wat van op.

      • Ik zal de rest ook nog ff luisteren.
        Zeker een kop en staart maar soms duurt het te lang om bij die straat te komen.
        Je zit naar mijn mening wel aan de onderkant van het gemiddelde. Ik had persoonlijk meer van je verwacht.

        • Lennart, verwachtingen zijn automatisch teleurstellingen, de oude Boeddha zei het niet voor niks!

          Ik heb er weer plezier in en een flink aantal luisteraars ook, dat is wat telt voor mij. En het staat los van wat ik de landelijke radiozenders én jocks adviseer. Ik zit net als oud-voetballers in de nadagen van mijn carrière, maar kan nog een aardig potje mee voetballen! En als jij dat niet vindt is dat helemaal prima.

          • Bij sommige radioprogramma’s heb ik verwachtingen en die worden dan ook gewoon behaald hoor. En overtreft soms zelfs mijn verwachting.

            En nee jouw programma op WILD/Paradise/Holland FM staat niet los van je advieswerkzaamheden. De jocks die je adviseert zullen ook je programma luisteren en misschien denken: nah het is niet zo goed.

    • In het land der blinden is één oog koning. Jij werkt toch ook liever met mensen om je heen die zich ook interesseren in zichzelf verbeteren? Je komt ze zelden tegen in radioland, daarom heb ik het bijltje er maar bij neer gegooid. En ik kan op mijn ervaring, zonder er echt veel tijd en moeite in te stoppen, nog hetzelfde of zelfs beter klinken als de meeste landelijke jocks. Vind jij dat nou niet gek? Dáárom schrijf ik dit soort dingen. Groetjes aan iedereen die nog nooit een boek over radio gelezen heeft 😉

  12. Interessante optie. Coen & Sander naar 10 tegenover Ruud de Wild. Dan ook Ekdom tegenover Stenders met een eigen variant van de Platenbonanza waarin hij Dr Pop kan spelen. Rob van Someren de ochtendshow . Jeroen Nieuwenhuijze tegenover Bart Arens. Edwin Diergaarde de lunch tegenover Staverman.
    538 : Frank Dane neemt de plek van Coen & Sander over. Wietze de Jager naar de ochtend . Schuiven maarr.

  13. Waarom zouden we nog met het idee moeten leven dat radio iets is wat je ‘s morgens aanzet, of waar je mee wakker wordt om de week te starten? Dat is al een tijdje niet meer zo. ‘s morgens pak je je smartphone om te kijken naar de laatste berichten, Facebook, Twitter, het laatste nieuws, etc. Radio? Geen denken aan, dat zogenoemde “vrolijk” gezwam van nietszeggende “””deejays”””.

    Ja, ik schrijf het maar met aanhalingstekens, zoals “””jongeren”””. Want er is toch wel sprake van iets anders bij de term “””deejays””” tegenwoordig. Dit zou mooi passen als kop boven een volgend column beste Patrick.

    Want dat is waar ik het over wil hebben: wat is de definitie van een dj Juist. Is het niet zo dat dit in deze moderne tijd deze definitie niet meer van toepassing is? Kan het zijn, zoals ik mijn reactie begon, dat mensen niet meer als eerste aan de radio denken (of hun wekkerradio dat tegenwoordig is verruild door het alarm op je smartphone (ook al zoiets) bij het wakker worden?

    Als je al het nieuws in wat heen en weer ge-swipe al tot je hebt genomen, is er wat minder behoefte aan hetzelfde terughoren op de radio. “joh, dat heb ik al gelezen!”, of “dat viral filmpje heb ik al gezien!”.

    Het lijkt op de Nederlandse radio af en toe best veel op de show van Hans Kraaij jr. “Funny home video’s” op SBS6! Wat 538 betreft, het ondergaat hetzelfde lot als het schip de “Nordeney”. Een hoer van een boot, aan alles en iedereen ‘uitgeleend’, iedereen is er al in en uit geweest. 538 ondergaat ditzelfde lot. Wat mij betreft (en ik ben nog veel harder dan jou Patrick) mag het afgezonken worden samen met de Nordeney. Voor eeuwig. Weg ermee. Het heeft allang zijn magie en glans verloren die het ooit had. Niemand zit er nog op de wachten. Treurig voor Lex Harding en kompanen die ooit 538 zijn begonnen, maar het is niet anders.

    Dit is een nieuw tijdperk. Een tijdperk van definitieve zichtbare verandering. En radio past niet meer in deze tijd zoals het er nu nog is. Stokoude FM zenders die nog aanstaan. Leuk voor de piratendoelgroep. Ik zou zeggen, geef die FM band vrij aan deze groep, hebben ze eindelijk eens hun zin en waar ze al heel lang menen recht op te hebben. Al dopen ze 3FM om tot een piratenzender met oude smartlappen. Lijkt me nog niet eens zo’n gek idee. Want iedereen weet zijn weg wel te vinden naar zijn/haar vermaak.

    Terug dan, want ik dwaalde, af naar de term “””deejay”””. Want zijn/haar taak zit erop. Tegenwoordig kun je iedereen wel voor de microfoon zetten, want het maakt niets uit. Er komt alleen maar onzin uit. En de reden dat een station als Radio 2 het zo goed doet? Juist ja, omdat het verschil is dat de groep “””deejays””” op radio 2 zichzelf niet meer nodig hoeft te bewijzen. Zij zitten in een totaal ander vaarwater dan destijds. Ik ben het eens met het feit dat goede voorbereiding het halve werk is.

    Natuurlijk hebben “zij” gelijk, dat dit geen Amerika is. Maar er is niets mis met cursusmateriaal om jezelf te profileren. Velen menen dat dat ze letterlijk alles moeten overnemen uit dit materiaal. Nee. Natuurlijk niet. Maar het is wel zo dat jouw eigen persoonlijkheid de doorslag gaat geven of het gaat aanslaan of niet. Het kan ook een ontwikkeling zijn, combinatie van deze tools, en de zoektocht naar je eigen personality.

    Daar zit ook het venijn. Je moet wel een beetje “gek” zijn, en een beetje een Einzelgänger, freak, of hoe je het ook mag noemen om bij de radio te werken. En dat is tevens het grote probleem Patrick. Het klinkt gek, maar er zitten teveel ‘gewone’ mensen achter de knoppen. Dát is het probleem! Want “””deejays””” als (ik noem even de generatie van afgelopen 3 decennia) Giel Beelen, de door jou geliefde Rob Stenders, Jeroen van Inkel, Robert Jensen, Jan Paparazzi (ja Jan moet zeker genoemd worden!), Adam Curry, Ruud de Wild, ga eens bij al deze namen hun hele wandelgang na.

    Allemaal hebben deze mensen een “tic”. Dat kun je niet uitleggen. Dat is iets wat je hebt of niet. En dat onderscheid hen van de rest. En de reden waarom er tegenwoordig zo weinig onderscheidend vermogen bij een radiostation is. Dat komt hier dus door. Teveel wordt er dan gerefereerd aan boekjes, aan materiaal, de cassettebandjes die jij hier aan de orde stelt. Dat wordt nooit wat, omdat deze mensen die het moeten leren te “normaal” zijn.

    Wat je niet moet willen zijn zogenoemde “””deejay””” scholen, met een opleiding tot “””deejay”””, want dan krijg je namelijk “””jongeren””” waar je niets mee kunt, zich nooit willen aanpassen aan het radiolandschap, en hun eigen ding teveel willen doordrukken en denken dat ze nog goed zijn ook, en zo het hele radiolandschap overnemen. Je raakt ze niet meer kwijt, want enkel uitzetten kan met de betreffende aan/uit schakelaar, maar echt uit het radiolandschap gegooid zijn ze niet.

    Ergo: 538 afzinken samen met de Nordeney in de Noordzee, als het kan met het familiebedrijf van John de Mol.

    Laat radio over aan mensen met een “tic”. Die zijn schaars, maar ze zijn er wel. Punt is meer dat deze personen er geen zin meer in hebben omdat radio niet meer aantrekkelijk is. Beetje kip en het ei probleem. Dit zijn andere tijden. Deze ‘afwijkende’ mensen zitten veel op YouTube en andere mediaplatformen. Die groeien niet meer op met het idee dat het eerste waar ze aan denken als ze wakker worden: de radio moet aan!

    Nee, de smartphone moet aan.

    R.I.P. analoge radio.

    • “Wat je niet moet willen zijn zogenoemde “””deejay””” scholen, met een opleiding tot “””deejay”””, want dan krijg je namelijk “””jongeren””” waar je niets mee kunt, zich nooit willen aanpassen aan het radiolandschap, en hun eigen ding teveel willen doordrukken en denken dat ze nog goed zijn ook, en zo het hele radiolandschap overnemen.” — Volgens mij passen veel van hen zich juist zo veel aan formats en verwachtingen aan, dat zo’n beetje al het eigen smoel verloren gaat, voor zover ze dat van zichzelf al hadden. En degenen die dat hebben, cq de mensen met de zogenaamde ‘tic’, lijken tegenwoordig überhaupt al lastig door de sollicitatieprocedures van de dj-opleidingen te komen. Die nu nog op de radio zijn, zijn vaak al van heel lang geleden, toen formattering nog niet zo knellend was (Giel en Gerard waren relatief late toevoegingen, en zijn inmiddels al sinds de late 90’s op de radio). Inmiddels zijn die mensen zo gevestigd dat het geen probleem meer is.

      • Dit is nou precies de denkfout die veel (luie) discjockeys maken Christina. Door al die kennis word je -juist- geen eenheidsworst. Je gaat ontdekken dat je heel veel dingen al goed doet, daaroor krijg je zelfvertrouwen om helemaal jezelf te zijn op de radio en dus vanuit jezelf originele dingen te doen on-air.

        Dit gaat om het beste uit een beller halen, een goed interview te houden, geen weerbericht voor te lezen maar te vertellen in je eigen woorden en nog 101 dingen meer.

        Overigens heeft Giel ooit al mijn boeken over radio overgekocht, die had er wel oren naar!

        • Ja maar Patrick, die eenheidsworst komt voort uit commerciële belangen. Niet zozeer de discjockey die daar debet aan is. Puur commercie. En het is Nederland, weet je nog? Hier in dit land staan mensen niet gauw open voor vernieuwing, en als je kop boven het maaiveld steekt gaat die ‘sjop’ eraf! Doe maar gewoon en normaal. Dat is dan het advies.

          En weet je, je hebt gelijk als het aankomt op de boeken over radio. Niets mis mee, het punt die ik wilde maken is dat het nog altijd een unieke samenstelling is van persoon, kennis en kunde. Je kan groeien in je vak, door de basis goed te beheersen. Nog mooier als je er je eigen sausje overheen gooit, of wellicht zelf weer iets ontwikkelt waar anderen weer iets mee kunnen en het overnemen. Zo gaat dat. Punt hier is wederom: mensen durven niet te experimenteren, sterker nog, dat wordt verboden door een station manager, gauw op save spelen. Weet jij alles van?

    • Je hebt best veel goede punten. Met name die radio scholen moeten per direct in de fik. Echter zie het wel heel zwart/wit. Er zijn veel nieuwe manieren van kijken en luisteren maar radio is nog steeds wel een basis. Belijdt voorlopig nog wel even bestaan.

  14. jij kraakt iedereen af kicken dat ben ik niet anders van je gewend maar waarom heb je alleen maar negatieve berichten over 538 en weer een nieuwe programering hun proberen tenminste wat en jij zeurt iedereen een minderwaardigheidscomplex toe..

  15. Patrick besteedt eens aandacht aan al die goede internetzenders.
    Je hoeft helemaal niet meer te luisteren naar de commerciële en publieke zenders op FM of DAB+.
    Diskjockeys die voor veel geld zichzelf graag horen praten en waarvoor de muziek maar bijzaak is.
    Bovendien hebben de meesten niets te vertellen over de muziekkeuze. Dat wordt voor ze beslist.
    Ik (65 jaar) heb in het verre verleden veel geluisterd naar de zeezenders en ben nu helemaal om naar internetradio.
    Dat heeft volgens mij de toekomst.

  16. Ik heb het programma Audials Radio op mijn IPad geïnstalleerd. Via dit gratis programma kan ik internetzenders opzoeken, installeren en afspelen.
    Verder heb ik 3 internetradio’s in ons huis.
    Op de radio’s (merk TechniSat (Techniradio IR5) in garage en sportzolder hebben via Audials Radio en https://smartradio.frontier-nuvola.net/ mijn voorkeurzenders kunnen toevoegen.
    Ik heb dus helemaal geen FM en DAB+ meer nodig.
    In mijn favorieten zenders staan o.a.:
    http://www.extragold.nl/
    http://radiomiamigo.international/nederlands/index.html
    https://www.radiomonique.nl/
    https://nederlandseradio.nl/genre/golden-oldies/
    http://www.oldmensradio.nl/
    http://www.theradioship.net/listen.html
    http://www.my-radios.com/nl/radio/luisteren/13570/NOSTALGIE-CHANSONS-FRANCAISES
    https://www.offshoremusicradio.com/
    https://www.radio.net/s/ciaoitalia
    https://internetradiouk.com/laser-hot-hits-international/
    Totaal heb ik 40 zenders geprogrammeerd. Ook voor Nederlandse en Duitse muziek.

    Groeten,

    Paul Scholten

  17. Haha, lees eens wat marketingboeken Patrick ;-), want die postercampagne is om te janken en eeeenorm flauw bovendien…
    GROTE oren, ja want daar wil je alles mee horen en dan natuurlijk op R538…. echt heel ludiek verzonnen. Ik zou echt per direct mijn samenwerking met het reclamebureau opzeggen. Trouwens, ik vind dat je best met wat nieuws mag komen ipv al het lesmateriaal dat je aandraagt. Tuurlijk is niemand uitgeleerd, maar dat argument kennen we nu wel. Net als dat 538 zich moet vernieuwen, zou je dat zelf ook eens moeten proberen.

  18. Dag Patrick,

    Zelf kan ik veelal genieten van buitenlandse zenders (Frans, Spaans, Brits) die een ochtend en een middagshow hebben. Voor de rest draaien ze muziek, er is wel een DJ, maar daar weet je naam eigenlijk nooit direct van, want ze draaien gewoon lekkere muziek.

    Het mooiste concept zijn voor mij de stations waar ze draaiblokken van 3 of 4 uur hanteren (NRJ FR, Cadena100 ES). Daar waar ze tussen de uuropener en de reclame/nieuws op het halve uur alle nummers zonder onderbreking draaien. In het tweede deel is er tijd voor (inter)actie. Het is frisse radio en neemt je mee de dag door, terwijl je nooit vergeet naar welk station je aan het luisteren bent.

  19. God god wat een verassing. Patrick in opdracht van de verzuurde ouwe wijven club van radio (we weten wie) moet weer een zeiken op 538. Hey gast die programmering is een dag live. Misschien even netjes afwachten voordat je gaat zeiken. Alleen bij 538 is het plaatsen van een prominente jock in de middag een issue. Wees eens objectief man. Er waren tijden dat je schrijfsel nog wat losmaakte. Eerlijk: nu rolt iedereen met zijn ogen en is het weer hetzelfde verhaal. Jammer want je hebt duidelijk passie maar bij jou is het een vendetta. En dus negeren de radio teams je inmiddels.

    • He die Barry! Ik sta paf van je reactie. Je hebt me door. Ik sta op de payroll bij QMusic. Sterker nog: vanaf nu kies ik iedere week de Alarmschijf. Rob Ester heeft de bovenverdieping van zijn huis beschikbaar gesteld voor mijn podcasts. En Dave Minneboo bakt iedere week een stapel pannenkoeken voor me.

      Zolang deze columns nog zoveel gelezen worden en er zelfs op de radio over wordt gepraat en andere media haalt maak ik me tot dusver geen zorgen, jij wel? 😉

  20. Tja Kicken, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Ik ben heel erg blij dat jij je kennis deelt, heb er best wel iets aan gehad, maar vind het ook vreemd dat ik jouw kennis niet terug hoor bij Wild FM Hitradio. Het argument dat het een ‘onbetaalde hobby’ is, dat vind ik behoorlijk zwak. Of je nu op de korte golf de halve planeet bedient, op FM en DAB+ iedere auto in knalt, of met je LPAM zender van 1 watt tot de koelkast van de buren komt, je moet alles doen wat in je vermogen ligt om er de perfecte show van te maken, ook als het een ‘onbetaalde hobby’ is. Kom maar op met die ‘free publicity’ voor Wild FM Hitradio.

    Dan die radioscholen. Ik vind het echt lastig. In de basis denk ik dat het goed is dat ze er zijn. Heb zelf een cursus gevolgd bij Pierre Papa (een aanrader voor iedereen die een betere radiomaker wil worden) en daar ook veel aan gehad. Het heeft mij oprecht een betere radiomaker gemaakt, evenals jouw adviezen Patrick in het ‘e-boek’ wat jij me toestuurde (nogmaals dank daarvoor).

    Desalniettemin, als ik hoor wat er uit de opleidingen komt bij 3FM, Radio 538 en Q-music, dan heeft het een prima basis, maar dat is het dan ook. Het groeit niet meer.

    Radioscholen kunnen je de basis bijbrengen, maar er komt een dag dat je zelf dat stapje moet maken die een Giel Beelen, een Ruud de Wild, een Edwin Evers wel hebben gemaakt. Maar ik hoor ze niet. Helaas.

    • He die Gerjan,

      Als je die kennis niet terughoort bij mijn show op Wild FM dan heb je gewoon poep in je oren 😉 Zo slecht is het allemaal niet hoor, sterker nog: ik hoor het iedere week en vind er steeds weer wat meer progressie in komen. En dat voor iemand die van 2015-2018 niet eens meer een radiostudio wilde ruiken, hoe vind je die!

      Het is logisch dat ik ergens minder tijd en energie en moeite in stop als het weer van werk hobby is geworden. Ik doe voor mijn gevoel wel weer iets origineels, niemand heeft een hiphopshowtje dat op 3 plekken op aarde wordt uitgezonden. Overigens valt het best mee, ik stop vooral veel tijd in de muziek (die ik zelf uitzoek). Talks zouden her en der wat beter kunnen, maar zijn er vooral voor de sfeer. De muziek doet het werk in deze show, geen items, geen content, gewoon lekker music driven oude hiphop en 90’s dance pompen. Heerluk! Doe het me maar eens na met zoveel energie en met zo weinig wedstrijdritme er toch nog een paar in het doel schoppen iedere week, ha!
      -whoop whoop- 😉

      • Als meerdere mensen het mensen het slecht noemen zal ik toch eens gaan nadenken of het echt zo goed is als je zelf denkt.

        En die in het doel schoppen hoor ik niet bij je

  21. Dit is werkelijk zo opvallend nu? Je schrijft een kritisch stuk over een zender die “de weg kwijt is” die een nieuwe programmering heeft. Je luistert niet. Nee direct de pen oppakken en zeggen dat ze de weg kwijt zijn? En dat noem je een column of is het niet gewoon weer die blinde haat? En wat is nu de kritiek? Ze hebben blokken van 2 uur en zetten een lunchshow neer. Meer mensen werken thuis en ze programmeren een gezellige dj daar op de werkdag. Serieus? En je denkt dat dat niet doorzichtig is hoe je dat al afkraakt? Gisteren was dag 1! Angela de Jong van de radio! En hou eens op met je zielige: ik word zo veel gelezen”. Ja door mensen die interesse in de radio hebben, sommige die er werken en daar van vind meer dan de helft je een bittere sukkel. En af en toe gooien ze wat strategische nieuwtjes naar je toe. Nee Dave Minneboo bakt geen pannenkoeken voor je. Die vindt je net zo’n droeftoeter als de rest van zijn collega’s maar die grijpt iedere kans aan om roddels te verspreiden. En jij maar denken dat die mensen je hoog hebben zitten. Ach Pat. Gebruik je talent (want dat heb je) voor goede artikelen en niet dit soort meuk. En nee ik week niet eens voor 538, maar voor een ander station. Ik vind het alleen zo opvallend en sneu hoe de verhalen rondzingen en ik hoor gewoon een prima station. Speel het spel eerlijk en op de inhoud. Niet op geruchten en vileine meningen van een paar oude mannen die boos zijn op de Mol. Zou je sieren als je daar ook afstand van neemt.

    • Lekker he, effe helemaal je mening en gedachten uiten. Zeker in een wereldje waarin weinigen dat openbaar durven te doen, behalve achter elkaars rug om. Oke, de meesten doen het hier ook anoniem onder een schuilnaam, maar het is een begin.

      Ik reageer straks wat uitgebreider als ik zin heb, nu eerst ff Zomergasten afkijken. Typt ook zo verdomde k*t op zo’n telefoon, ik slinger de laptop wel weer aan voor je. Want zo ben ik, altijd bereid je te woord te staan 😉

      Ben ik weer. Je moet wel wat radiokennis en bloed hebben om in te zien dat het al een tijd niet goed gaat bij 538. De nieuwe luistercijfers bewijzen dat. Maar vooral: dat het op deze manier ook niet goed gaat komen. Het is gewoon zo schrijnend om te zien dat dat komt door verkeerde beslissingen door mensen die op posities terecht zijn gekomen waar ze eigenlijk niet gekwalificeerd voor zijn. Daarom hamer ik ook zo op de basiskennis, ga die eerst eens goed tot je nemen. Ja er zijn radiowetten en met die wetten kun je je station behoeden voor verlies en op de juiste koers zetten voor winst. Het is nu vaak gewoon het scenario van de Titanic: je ziet het gewoon misgaan.

      Dave Minneboo hield mijn terugkeer bij Radio Veronica ooit tegen. Vind ik hem daardoor nu een lul? Nee. Hij is iemand met goed radioverstand en dat betaalt zich terug in dat Q nu boven 538 staat. Moet je allemaal los van elkaar kunnen zien. En achteraf had hij zelfs gelijk: ik had ook niet gepast in dat strakke stramien onder het angstige bewind van De Mol. Ben ik véél te uitgesproken voor.

      Mensen die mij een sukkel vinden door deze schrijfsels hebben vooral een issue met zichzelf. Kunnen niet anders dan een discussie over het radiovak (want dat is het!) wegwuiven of weglachen, omdat ze zelf niet het inzicht bezitten dat radio meer is dan alleen maar wat doen op gevoel.

      Dat De Mol zo onder vuur ligt heeft hij louter aan zichzelf te danken. Gekocht succes en je daarna zo opstellen alsof je óók alles weet van radio, iedere beslissing van managers langs jou moet en je bemoeit op detailniveau met de shows van je talent die je gewoon vertrouwen moet geven, tsja, dan is het niet gek dat zich dat gaat wreken. Het hele radiolandschap ligt er lam door.

      Ergens weet ik dat er nu jonge gasten zijn die dol zijn op radio die dit lezen, op een beter spoor gezet worden en over een jaar of vijf ineens met kop en schouders boven iedereen uitsteken. Dat houdt me gaande. Al die pipo’s die denken dat ze er al zijn en iedere dag maar met handvaten (rubriekjes) door hun radioshow heen gaan en dit allemaal weglachen: je goed recht. Maar weet dat je dagen geteld zijn. Je kan niet anders dan dit tot onzin verklaren omdat je diep van binnen ook wel voelt dat je al lang niet meer originele radio maakt, maar een truukje zit te doen. Het wakkert de angst aan dat je door de mand gaat vallen. Toch is het nog niet te laat: terug de radioschoolbanken in en het zelfvertrouwen kweken dat óók jij nog spannende, verrassende, originele radio kunt maken!

      En zo dus een beroepsgroep die al bijna 25 jaar hetzelfde zit te doen weer vooruit kan helpen. Vernieuwing! Daar zouden we/ze op in moeten zetten, niet maar weer hetzelfde uitproberen wat de luisteraars kots en kotsbeu worden. Creatieve armoede, app wat je aan het doen bent, dat zaaddodende gedoe. Met zoveel goed aanbod aan entertainment op Netflix, PrimeVideo, TikTok, Spotify, YouTube en podcasts pikken mensen dat echt niet meer.

      Overigens worden me zat dingen ingefluisterd, soms doe ik daar wat mee, vaak niet. Als ik hier alles zou opschrijven wat ik te horen krijg dan waren de rapen pas echt gaar. Over arbeidsconflicten, vreemdgaanderij, wegpesterij, verduistering, aanranding zelfs. Gaat me niet om mensen zwart te maken of te beschadigen, ik probeer op mijn manier radio en de makers te activeren weer eens na te denken over wat je zit te doen. En ze in een richting te wijzen die helpt!

      PS: Erg voor Lex en de mensen bij BNR he

      • Ik zou gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent Patrick. Geen blad voor de mond nemen, en natuurlijk schop je heilige huisjes omver en worden sommigen nogal persoonlijk omdat ze niet tegen kritiek kunnen. Angstzweet om hun plekje kwijt te raken. Gek genoeg heeft Robert Jensen dit ook diverse malen (ook op de radio) aangehaald wat jij nu allemaal beschrijft. Het is ook de reden dat hij nu wat anders aan het doen is, het is een slangenkuil. Zolang de types er zitten die enkel ellebogen kunnen, gaat het niets worden. En je komt er ook niet zomaar tussen.

        Het is wel een zeer belangrijk gegeven, dat het mensen afschrikt en geen trek hebben in spelletjes en ander geneuzel dan bezig zijn met radio. Het is niet enkel gebaseerd op roddel en achterklap. Het is de waarheid. En telkens als dat bloot wordt gelegd, dan krijg je de wind van voren. Het is ook geen toeval dat jouw carrière zo is gelopen. Dat anderen mensen dat je hierdoor een oude verzuurde “Angela de Jong” bent?

        Dit speelt op elk niveau af trouwens, of het nou het lokale sufferdje om de hoek is, een regionaal of een landelijke omroep. Iedereen heeft wel een idee van hoe het moet, en het beste kan. De luistercijfers wijzen wel e.e.a. uit, maar ik blijf dit een indicatie vinden.

        Voor de rest, zoals ik hierboven al schreef: die eenheidsworst komt voort uit commerciële belangen. Niet zozeer de DJ die daar debet aan is. Puur commercie. En het is Nederland, weet je nog? Hier in dit land staan mensen niet gauw open voor vernieuwing, en als je kop boven het maaiveld steekt gaat die ‘sjop’ eraf! Doe maar gewoon en normaal. Dat is dan het advies.

        De creatieve armoede komt gewoon voort uit het feit dat het je onmogelijk wordt gemaakt een ontwikkeling te doorstaan, zonder dat je creativiteit wordt geamputeerd. Dat begint al bij de lokale omroep. Angst, vriendjespolitiek, haat en nijd, bang voor hun plekje, advies wordt opgevat als kritiek op de persoon zelf.

        Ik kan hier geen galmbak aanzetten, maar ik laat het nog eens nagalmen: “advies wordt opgevat als kritiek op de persoon zelf”.

        Het vak leerde je vroeger ook bij de beste radiostations, bij de radiofreaks, Veronica was daar ook een goede leerschool voor, maar ook eerder bij de piraat. Daar zat ook een stukje vrijheid en professionalisering die je niet meer terug vindt. Nee, de stropdassen en strakke pakken schrijven je de radiowet voor, in de vorm van Talpa.

        Ik snap en begrijp je frustraties. En nee, ik zie je absoluut niet als een gefrustreerd persoon, maar iemand die het aandurft de vloer aan te vegen op zijn manier, en mensen probeert wakker te schudden. Mag best toch? Niet alles hoeft letterlijk te worden (over)genomen. Doe je ding. Fijn dat iemand het aandurft. Het maakt me geen reet uit dat je niet meer op de top van je kunnen bent, of dat jij je al bewezen hebt. Kennelijk moet dat of zo (en dan nog hebben ze kritiek op je). Er is vanaf 11 september weer een TV programma, waar een inmiddels 70 jarige meneer met snor zit die ook niet bij Ajax of Feyenoord heeft gezeten maar donders goed weet te analyseren en de puntjes wekelijks op de “i” weet te zetten!

        Plak jij in het vervolg een snor op bij de volgende columns, Patrick? 😉

  22. Patrick,

    Ik ben blij dat kunt schrijven wat er allemaal mis is bij de commerciële, maar ook bij de publieke radio,
    Zoals ik al eerder heb geschreven, zijn ze mij als luisteraar daar kwijt.
    Ik houd van allerlei soorten muziek, die aan op een station op een minimale wijze aan elkaar gepraat worden door dj’s.
    Dj’s die muziek draaien waar belangstelling voor is en die verstand hebben van de muziek, de uitvoerden.
    Geen domme spelletjes en andere opvulling van de programma’s.
    Je weet wel waarom, internetradio!
    Patrick ga zo door met je stukjes, ik blijf ze graag lezen.
    Laat je door niemand de les lezen en blijf gewoon eerlijk om je mening te ventileren.

    Groeten,

    Paul Scholten (dat is gewoon mijn echte naam, omdat ik niets te verbergen heb)

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: Martijn La Grouw, te oud voor de ochtend van Slam! - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*