Patrick Kicken: De ondergang van 538

[BLOG] Iets wat door velen al werd gevreesd toen het vertrek van Edwin Evers bekend werd bij de toen nog nummer 1 van Nederland lijkt nu dan toch te gaan gebeuren: het wegzakken van Radio 538 in de luistercijfers. Na het verlies van de nummer 1 positie aan NPO Radio 2 dreigen ze op de Bergweg in Hilversum nu zelfs de nummer 2 positie kwijt te raken, aan QMusic. Hoe zou dat zo kunnen komen? Alleen het Evers effect of is er meer aan de hand? We duiken er eens in.

Allereerst even een proloog. Het moge duidelijk zijn dat wat ik hier spui louter en alleen -mijn- mening betreft. Doe ik dit uit rancune richting Hilversum of omdat ik niet (meer) welkom ben op de Bergweg? Nee. Ik doe dit omdat ik voor mezelf graag duidelijk maak hoe radio werkt, iets wat me altijd heeft geinteresseerd. Wat de wetenschap en de dynamieken zijn tussen een zender en de luisteraar. Ik ben er niet op uit om mensen of merken te beschadigen, ik zit hardop te analyseren in de hoop dat het de lezer en collega radiomakers ook aan het denken zet. Wees het vooral oneens met me, zo komen we verder! Terug naar de val van 538:

(1) Het vertrek van Edwin Evers. Maar vooral de manier waarop.
In deze aflevering van de Spreekbuis podcast haakte ik er al even op in. Het vertrek van RadioGod Edwin Evers uit de ochtend bij 538. Natuurlijk verdient zo’n man en team een uitgebreid afscheid na zoveel jaren trouwe dienst. Maar moet dat nou werkelijk de hele dag uitgezonden worden? En vooral: wat roep je als station eigenlijk de hele dag? Het gaat ophouden! Het wordt nooit meer zo leuk als vroeger! We zijn verloren. Dit is zó erg! Daarmee doe je je merk schade aan en geef je de opvolger van Evers, Frank Dane, op voorhand al een achterstand. Het had allemaal een tandje minder en slimmer gekund, die afscheidsdag. Het is een beetje het ‘3FM effect’ toen daar alle helden met veel bombarie zijn vertrokken. En we weten hoe 3FM ervoor staat.

(2) De opvolging van Edwin Evers, door Frank Dane, in hetzelfde raamwerk.
Als je dan toch kiest voor een nieuwe ochtendshow, lanceer die dan ook. Probeer niet voort te borduren op een oude formule waarbij de sterspeler ontbreekt. Diverse ingrediënten uit Evers Staat Op zijn gebleven. De column van Peter Heerschop. Die Verrückte Halbe Stunde. Nieuwslezer Henk Blok. Allemaal onderdelen die aan Evers kleven. Het lijkt nu meer op een soort Evers Staat Op Light. De luisteraar is heus niet achterlijk en het doet hem of haar alleen maar meer terugverlangen naar vroeger.

(3) De bemoeienis van Ome John, deel 1
Een radioshow is iets organisch. Je kunt het vantevoren op de tekentafel wel proberen vorm te geven, maar de mooiste radio ontstaat spontaan. Door dingen uit te proberen, een kans te geven en uit te testen of het aanslaat bij het publiek. Frank Dane heeft meerdere proefafleveringen van zijn ochtendshow moeten maken die dan beoordeeld werden door hogerhand. Fout. Je zet zo’n man daar neer en geeft hem vertrouwen en de tijd om een show te ontwikkelen die alleen Frank Dane kan maken en bij hem past. Je gaat hem niet in een keurslijf dwingen.

(4) De bemoeienis van Ome John, deel 2
Algemeen bekend is dat De Mol zich graag op detailniveau bemoeit met wat er op zijn zenders te horen en te zien is. Prima, het zijn zijn zenders, zeggen velen. Wat ik als creatieve maker kan bevestigen is dat dit killing is voor je creativiteit. Want waar je op je vingers getikt wordt voor iets kleins, let je de volgende keer wel op om iets nieuws te gaan proberen. Angst is dodelijk voor creativiteit. Zelfs als het niet bij jou gebeurt maar je hoort in de wandelgangen dat een collega zijn item de nek is omgedraaid omdat De Grote Baas het niks vond, beïnvloedt jou dat in je kunnen. Zo gaat er ook een gerucht dat er op de Talpa radiozenders niet meer gesproken mag worden over RTL programma’s. Ook al was er die avond ervoor iets groots bij die zender aan de hand. Als het waar is is dat nog een manier om je jocks te beperken en banger te maken. Niet slim.

(5) De vormgeving on-air en off-air van Radio 538
Als je dan toch een nieuwe ochtendshow lanceert (je belangrijkste programma wat de kar moet trekken), lanceer dan ook meteen een nieuwe huisstijl. Dat logo van 538 met die foeilelijke kleuren is nu toch wel echt aan vervanging toe. En hoe graag ik de beste man ook mag en hoeveel respect ik ook voor zijn staat van dienst heb, wordt het niet eens tijd om de Overdreven Aangezette Vijf Drie Acht stationvoice Wessel van Diepen te vervangen? Kom op hey, we zitten bijna in 2020! En eerlijk: dat opgefokte van ooit ’s lands nummer 1 heeft me nooit aangestaan, het versnellen van hits, geschreeuw, geen milliseconde pauze tussen de commercials: oei, als je al niet gestresst in de auto zit dan word je het daar wel van. Ik durf hier zelfs te beweren dat menig ruzie op de weg door Radio 538 veroorzaakt is met al dat gejaag. In een tijd dat 1 op de 3 werknemers burn-out klachten heeft kan het heus wel een tandje minder met dat gepomp. Je zal er maar de hele dag naar moeten luisteren op kantoor, a-relaxed.

(6) Het verliezen van de Top 40 aan QMusic
Alhoewel hitlijsten ook iets oudbolligs beginnen te krijgen werken ze nog steeds. Ook ik ben apetrots als ik zie dat mijn podcast bovenaan staat bij Spotify of Apple. Ongelofelijk hoe een akkefietje uit het verleden, geld en een soort misplaatste arrogantie ervoor kon zorgen dat 538 dacht een eigen hitlijst net zo populair te maken als het instituut Top 40. In Amsterdam zullen ze gedacht hebben ‘prachtig, dankjewel voor dit kado, 538!’.

(7) De (on)zichtbaarheid van 538 in de pers
Waar Edwin Evers toch zeker iedere twee weken uitgebreid de krant haalde met een uitspraak door een BN’er in zijn radioshow, is 538 sinds zijn vertrek niet meer zo hip & happening als voorheen. Dit wordt mede gevoed waarschijnlijk omdat er angst hangt in het pand. Angst dat er verkeerde pers gescoord wordt en er daardoor iemand op het matje moet komen in Laren. Toegegeven, Frank Dane wordt ook nog wel gevolgd door journalisten, maar verder dan een kiekje van zijn vriendin komt het niet. Als je veel free publicity scoort met je show en station krijgt het een hoge urgentiewaarde, zo van ‘hier moet ik ook maar eens naar gaan luisteren’. Dat sfeertje is 538 aan het kwijtraken.

(8) Wie probeert 538 nu toch eigenlijk te bedienen?
Het plan was ooit dat Radio 538 de grote, brede verdienzender van de Talpa Radiogroep moest zijn. Dus zo breed mogelijk programmeren. Classics als ‘The Final Countdown’ van Europe (uit 1986, 33 jaar oud) komen nu dus niet alleen bij Radio 10 en Radio Veronica voorbij, nee, ook bij 538. En daarmee schiet je alle drie de stations in de voet. In de tijd dat 538 nog groot moest worden, de nineties, was het een stoer, opkomend merk waar je als jonge Nederlander graag bij wilde horen. In de zeroes idem. Mede door de duidelijkheid in de muziek. Maar nu we afscheid gaan nemen van de 10’s is het helemaal niet meer zo duidelijk waar 538 nu eigenlijk voor staat. De posters met aan een lollie likkende vrouwen beginnen zelfs wat sneu aan te voelen. Tijd voor een duidelijke herpositionering! Sky Radio klinkt bij tijd en wijlen hipper en meer van nu dan grote broer 538. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de voorspelbaarheid bij de radiozender. Als je bij radio voorspelbaar wordt in de content, verlies je de wedstrijd. Ieder jaar maar weer dezelfde truttige dingen bij Coen & Sander (de faam naam), Win met de Zin wat een slappe tegenhanger van Het Geluid is. Ik heb werkelijk nog nooit iemand gehoord over ‘Win met de Zin’, terwijl mijn dochter van tien laatst zelfs nog begon over ‘Het Geluid’. Nee, 538 is zeker geen trendsetter (meer). Toegegeven, zo’n aktie van Swijnenberg & Lantinga haalt flink wat free publicity, maar doet het het imago van 538 eer aan of alleen de schijt lolligheid van de middagshow? En ook hier weer, net als bij de ‘Skippybal race’ van Frank Dane, krijg je toch meer het ‘Ter Land Ter Zee en in De Lucht’ gevoel, met een Johan Vlemmix sausje. Geen klasse. Weinig spannends aan, voor jong Nederland.

(9) Het vertrek van programmaleider Dave Minneboo (en zijn opvolger)
Op het moment dat het vertrek van Evers bekend werd was voor velen al duidelijk dat 538 een moeilijkere fase in zou gaan. De jarenlange koppositie in de luistercijfers kan ervoor zorgen dat je op je lauweren gaat rusten en denkt ‘wij blijven net zo groot’. Dave Minneboo zag dat anders en vertrok naar concurrent QMusic, om met de jarenlange kennis die hij bij 538 had opgedaan daar goede zaken te doen. En dat blijkt te werken. Hij werd bij 538 opgevolgd door Menno de Boer. Een discjockey die eerst zijn assistent was. Maar ook iemand met nog 10 andere ballen in de lucht. Nogmaals, ik heb niks persoonlijks tegen de mensen die ik in deze blogs benoem, maar als ik dan 10 filmpjes op zijn Instagram zie waarbij Menno een appeltaart staat te bakken denk ik: ‘is dat nou de baas van een groot radiostation?’. Zou hij zich niet veel beter kunnen bezig houden met het analyseren van de concurrentie, dan deze onzin te posten. Dag later zie ik hem een polonaise veroorzaken samen met DJ Barry Paf van concurrerend radiostation 100%NL in een jeugdsoos op Terschelling. Je bent de zetbaas van een grote radiozender. Stop daar al je aandacht en energie in! Dit doe je er niet ‘zomaar even bij’.

(10) De radiostudio van 538, balzaal of sfeervolle uitzendplek?
Ik ben er een keer geweest om eens een kijkje te nemen en het viel me toen al op wat voor een gekke studio het eigenlijk is. Je zit als deejay aan een enorme (meng)tafel waarbij je je sidekicks of producers nog net kunt zien, in de verte. Er staan enorme bouwlampen op je gericht, omdat alles natuurlijk wel goed te zien moet zijn. Er zijn verhalen van deejays die wel eens een telefoontje krijgen uit de ‘controlekamer’ dat ze toch echt het licht niet zo mogen dimmen, want anders is het beeld niet goed. Zucht. Wat veel goeie radiomakers weten (en slechtere niet) is dat luisteraars radio ‘voelen’. Ze voelen door de radio heen of je bullshit zit te verkopen, of je angstig bent, gejaagd, oprecht of fake. In zo’n grote studio, waarbij tijdens de belangrijkste shifts ook nog social media redacteuren achter een tafeltje hangen die voornamelijk naar hun scherm zitten te staren is het knap lastig die sfeer op te roepen die nodig is om compleet jezelf te zijn. En je hoort het gebrek aan concentratie vaak terug op de radio. Slordige (telefoon)gesprekken, stiltes, versprekingen: allemaal te herleiden naar een te volle, te onrustige radiostudio met mensen die te veel afgeleid zijn en die bijzaken hoofdzaken laten worden.

(11) Het on-air team van 538
Iets wat een goed radiostation nodig heeft is een hecht team on-air. Luisteraars moeten het gevoel hebben dat ze naar een vriendenclub luisteren. Vergeet niet, mensen reageren op mensen, niet op merken. Dus je kunt nog zo’n sterk merk hebben, als de mensen die te horen zijn weinig coherent zijn en toch vooral druk met hun eigen selfie, tja. Daar helpt een teamuitje op een boot in de grachten van Amsterdam ook niet zo heel veel aan. De generatie jocks van nu is nou eenmaal net als leeftijdgenoten heel erg veel met zichzelf bezig. Op social media maar ook on-air. De luisteraars en collega deejays zijn secundair. Want IK heb er weer zin in vandaag! Dat zou het succes van NPO Radio 2 trouwens wel eens kunnen verklaren, daar zitten jocks van een andere generatie die nog eens verwijzen naar en trots zijn op elkaar en de luisteraar niet als handige aanvulling op hun showtje zien. Daar hoor je nog wel eens oprechte interesse naar een luisteraar toe in plaats van ‘Hallo met wie!’. HAHAHA! En doorrrrr..

(12) De deejays bij 538, maken ze brave burgerlijke gezinsradio of zorgen ze voor een spannende zender?
Een van de grootste aankomende talenten bij 538 (Ivo van Breukelen) werd net voor de tweede keer in twee jaar tijd vader. Idem voor Frank Dane en Barend van Deelen, ook dagelijks te horen op de zender. Hoe denken die gasten dat nou allemaal te combineren met een succesvolle radioshow? Dat is je kindje en daar gaat alle aandacht en energie naar uit. Succesvolle radio is niet iets wat je er zomaar even bij doet, je leeft ervoor, 24 uur per dag. Je zit in de premier league en doet aan topsport. Daarvoor moet je offers brengen. Niet 3 keer per nacht wakker worden van gejank en in het weekend nog tot laat plaatjes staan draaien op een schuurfeest in Balkbrug. Om goeie radio te maken heb je een frisse kop en focus nodig. Als je al tijd overhoudt dan stop je die terug in je radioprogramma’s door ze terug te luisteren en jezelf bij te spijkeren met alles wat er op dit vakgebied te vinden is wereldwijd. Niet met poepluiers verschonen en gezellig bij oma op de koffie met de kleine. Wat voor burgerlijk leven heb je dan ook.

En denk je dat Giel Beelen zich in zo’n situatie live had kunnen laten pijpen op de radio (zijn doorbraak waarna iedereen hem kende). Het probleem is dat 538 zich profileert als ‘jong, sexy en wild’ terwijl de jocks niks spannends mogen doen on-air van hun baas of niks opvallends kunnen doen door hun thuissituatie en schoonfamilie. Bovendien, vroeger toen een platenmaatschappij een boyband lanceerde, werd angstvallig stilgehouden of de leden een relatie hadden of vrijgezel waren. Ze moesten ‘zum haben’ zijn voor de vrouwelijke fans. Nee wij bij de radio gooien maar alles op straat. Wat dat betreft valt iemand als Frank Dane te prijzen die het lang stilhield hoe zijn privésituatie eruit ziet.

Je hebt ook geen tijd meer voor spannende dingen of een wild leven, wat je weer als inspiratie voor je radioshow kunt gebruiken. Ik hou mijn hart dan ook vast wat er met de radiocarrière van deze drie kersverse vaders gaat gebeuren. Onthou dit: kinderen krijgen en een gezinnetje stichten is niet alleen killing voor je seksleven maar ook voor je dj carrière. Maar bij 538 denken ze: we hebben supermensen in dienst. Die trekken dat makkelijk. Korte nachten en toch een topshowtje neerzetten! Hoezeer ik ook iedereen alle geluk van de wereld wens, ook op privégebied, ik snap echt niet hoe deze mannen (en hun werkgever) nou denken Olympisch Goud te kunnen (blijven) winnen met zoveel ballen in de lucht en afleiding in hun leven en op de werkvloer. We hebben het er over een paar jaar nog wel eens over.. Geen toeval in ieder geval dat een flink aantal van de grote namen op de radio die succesvol werden en het lang volhouden in de media (Evers, Staverman, Diergaarde, Beelen, Labrand, Domien, Lindo Duvall, Corné Klijn, Jeroen Nieuwenhuize, Wouter v.d. Goes, Schiffers, Jensen en Stenders) nooit aan het stichten van een gezinnetje zijn begonnen, zeker niet tijdens het succesvol proberen te maken van een dagelijkse radioshow bij een landelijke zender. En hoeveel huwelijken zijn er niet vroegtijdig gestrand in radioland, door al die druk?

Er wordt maar steeds gezegd dat ‘tijden veranderd zijn’ en we niet meer zitten te wachten op ‘shockjocks’ als Giel. Je hoeft ook niet te shockeren om boeiend te zijn. Maar wat velen vergeten bij de landelijke radio, zeker de jonge gasten, is dat ze in de entertainment business zitten. Niet alles wat je op de radio zegt of op Instagram post hoeft waar te zijn! Ik zie allemaal saaie beelden als ‘kijk ik breng mijn kind naar school’ of ‘kijk nu rij ik naar de studio’. Dit maakt je normaal, gewoon en saai om te volgen. Radio = larger than life. Daarom geven we ook een trip rond de wereld naar 10 gave concerten weg, géén weekendje Centerparcs. Je wil tot de verbeelding spreken met je station en show, dat trekt aan.

(13) De hit in de ochtend bij QMusic: Mattie & Marieke
Tot slot het grootste probleem wat 538 natuurlijk heeft op dit moment is dat concurrent QMusic een hitshow in de ochtend heeft: Mattie & Marieke. Waarbij vooral laatstgenoemde in rap tempo de harten van vele (jonge) vrouwen veroverd, door haar openheid en het feit dat ze zich in haar herkennen. De cast van de 538 ochtendshow lijkt hierbij toch een beetje een bij elkaar geraapt zooitje: natuurlijk mensen met talent, maar passen ze ook daadwerkelijk bij elkaar en vullen ze elkaar aan? En zijn ze open en kwetsbaar genoeg zodat ze een grote groep fans aan zich kunnen binden, of houden ze zich toch een beetje op de vlakte en blijven daardoor maar gewoon ‘stemmen op de radio’. In een radiostudio waarbij het gemiddelde crematorium nog meer sfeer heeft en een pand waar zoals eerder beschreven een angstige sfeer hangt, zou dat laatste goed te verklaren zijn. Ja, ga er maar aanstaan, Edwin Evers opvolgen, natuurlijk geen makkelijke klus. Dan verdien je des te meer support en backup van boven, geen bemoeienis.

Toch is het goed dat 538 eens een draai om de oren krijgt. Zoals een Amerikaanse radioconsultant al eens zei: de radiomarkt in Nederland was ongezond met zo’n duidelijke sterdeejay als Evers, die 538 jarenlang op de nummer 1 positie hield. De kaarten kunnen eindelijk eens opnieuw geschud worden. Het plannetje om de zusterstations Sky, 10 en Veronica te gebruiken om 538 te beschermen is mislukt. Wie weet dat het ervoor zorgt dat nu alle Talpa radiomerken volwaardige zenders mogen worden met genoeg marketingbudget en een duidelijke eigen koers. Of dat Talpa de boel opsplitst en haar radiostations los verkoopt. Het zou de medewerkers en luisterend Nederland ten goede komen.

Patrick Kicken
twitter.com/kicken

78 Comments

  1. Het is te doordacht allemaal. Adverteerders willen het zo. Maar wat meer aan het toeval + buikgevoel overlaten levert boeiender radio op. Een écht goede radiomaker weet dit zo te brengen cq. te begrenzen dat de doelgroep er niet door afgeschrikt wordt.

  2. Vroeger had je als luisteraar het gevoel dat er tegen jou gepraat werd. Nu praat de presentator tegen z’n collega’s en negeert hij de luisteraar.

      • @Patrick Kicken Goede blog! Ik vind die radiostudio’s er allemaal niet uitzien. Die volledig blauwe studio van Veronica ziet er ook niet uit. Valt toch niet in te werken lijkt me. Ik denk dat Erik de Zwart vorige week bij The Friday Move aardig uiteen heeft gezet wat er mis is met het radiolandschap en bij Talparadio. 538 had bijvoorbeeld nooit Coen & Sander binnen moeten halen. Totaal niet vernieuwend en doen nog steeds het zelfde als bij 3FM 10 jaar geleden. Buiten deze 2 en Frank Dane lijkt de rest een beetje onzichtbaar bij 538. Dit is trouwens bij alle zenders van Talpa het geval. Er word hoog ingezet op wie de ochtend en de middagshow doet maar wie is voor de rest van de dag nou te horen? Bij Radio 2 doen ze dit veel beter.

        Talpa had eigenlijk een hele herprofilering moeten doorvoeren bij hun tv en radiozenders waarbij de een aan een ander gekoppeld zou moeten worden. Zonde dat ze niet veel meer doen met het merk Veronica. Ik zou SBS6 hebben omgedoopt in Veronica6 met daaraan gekoppeld een radiozender met de zelfde naam. NET5 had gewoon Linda5 moeten heten. Er zit geen eenheid in het bedrijf en alles hangt een beetje als los zand aan elkaar. Radio 10 en Veronica radio zitten door de muziekclausule continu in elkaar vaarwater. Waarbij Radio 10 (een merk dat ze niet op tv hanteren) steeds de grote winnaar is.

        Het is een risico om met merken aan de haal te gaan maar ik zou het zo doen: als eerste volledig afscheid nemen van de afkorting SBS.

        Veronica 6 en Veronica 538 – jong, snel en wild maar voor de hele familie waar de omroep zich op richte in de jaren 80 en 90. Wel vertaald naar nu. Ook weer meer het land in. Op termijn als iedereen gewend is afscheid nemen van de cijfers 538.

        Linda 5 – brede zender voor vrouwen met daaraan gekoppeld het non stop radiostation SKY. Op termijn kijken of deze naam nog wel ergens op slaat in deze tijd en in Nederland en ook veranderen in Linda. Dat de tv zender nog steeds NET5 blijven noemen en de zender langzaam opbouwen is echt heel dom. Ze hadden groots een hele nieuwe zender moeten lanceren onder de naam Linda i.p.v. opnieuw wat gerommel op die dinsdag en woensdagavond. Dit hebben ze op deze manier al een keer of 10 geprobeerd. Overdag Disney XD op dit tv kanaal

        Het huidige tv kanaal van Veronica een nieuwe zender met mannen naam met veel sport, muziek, series en films. Overdag veel 70,80 en 90’s series. Aan deze zender Radio 10 koppelen

        Tot slot SBS9 omdopen in een 24 uurs nieuwszender (BNR) met het gesprek van de dag, het gesprek, reportages, achtergronden, verdieping en documentaires. Opbouwen samen met de ANP mensen die al in huis zijn en die tevens het nieuws verzorgen op alle overige zenders. Hieraan gekoppeld de radiozender van BNR (overnemen)

        Het huidige radiokanaal van Veronica verkopen als dit moet met het binnen halen van BNR. Of er een zender maken met volledig Nederlandstalige muziek.

        • Goed idee, Veronica Radio verkopen en er dan een echte V zender van maken met acccent op 60 en 70ies. Je wil niet weten hoeveel dynamische “ouderen” met goede koopkracht je daar een plezier mee doet. Ik heb zelf een oldies zendertje gehad op AM !! en het was opvallend hoeveel reacties ik van jongeren kreeg. Ja, die willen ook wel eens goede muziek horen ipv de meuk van tegenwoordig – over geplande creativiteit gesproken.

        • Allemaal hele mooie ideeën Michel. Wij kunnen en mogen deze ideeën ook spuien omdat we niet op de payroll staan bij Talpa. Gek eigenlijk dat de mensen die het zouden moeten mogen roepen en er voor betaald worden, maar mondjesmaat tegengas geven en vooral uitvoerend zijn.

  3. Qmusic is bezig aan een grote opmars. Vanaf 2005 is de basis gelegd met bekende dj-namen in de gelederen. Dit radiostation is ook een soort ‘vreemde eend in de bijt’ (onderdeel van DPG Media). In de begintijd liet ik dit radiostation links liggen. Niet om de dj’s, maar om die rare jingles die ze toen hadden. Jingle’s die verweven zaten in/met het intro van een plaat. Dat was toen iets nieuws geloof ik. Nee gekheid…14 jaar terug luisterde ik nog veel naar 538/3FM. Deze zenders zijn niet meer wat ze geweest zijn. Oké, ik ben natuurlijk ook iets in leeftijd (en gewicht) gestegen, maar voel me tegenwoordig meer verbonden met npo radio 2 en Q. Q heeft een frisse uitstraling naar buiten toe, draait leuke muziek (iets meer classics graag) en een leuke club mensen aan boord! Deze column had je 20 jaar geleden niet moeten schrijven hoor 😉

    • Ik schrijf deze columns soms met pijn in het hart. Je voelt en ziet het schip op een ijsberg af varen en roept keihard ‘pas op!‘ maar helaas wordt het ‘in het wereldje’ vaak alleen afgedaan als ‘Kicken loopt weer te zeiken en zijn frustratie te spuien’. Toch zijn er ook uitzonderingen.

      Zo las ik een deel van mijn column over de ochtendshow bij 100p NL terug in het bericht waarom Patricia van Liempt plaats moest maken voor de luisteraar in hun ochtendshow.

    • Dankjewel Frank. Ik probeer dan ook niet over een nacht ijs te gaan. Lang getwijfeld of ik dit wel kan en moet opschrijven zo. Wie weet valt het tij nog te keren en komt de schuld dadelijk niet louter en alleen bij de verkeerde mensen te liggen. (lees: de mensen die er niks aan kunnen of mogen doen)

    • Ik hou er niet van. Nog afgezien van het muziekformat, dat helemaal klopt maar niks voor mij is: het is me té positief allemaal. Te blij. Ik hou van niet al te gepolijste radio met een kritische noot hier en daar (mag bij de publieken ook wel weer wat meer). En die groep mensen bij elkaar is visueel gezien alsof je de Wehkamp-site bekijkt. Maar toegegeven: dat geen-vuiltje-aan-de-lucht-gevoel is wel mede waarom Q nu is waar het is. En voor types zoals mij zijn er internetzenders (hierbij verwijs ik ook naar de ingevoerde url).

  4. @Bo Lus Absoluut waar! Dit was op een gegeven moment ook het geval van 3FM waardoor veel luisteraars er genoeg van kregen en verkaste naar Radio 2 of elders. Toen er bij 3FM een leegloop kwam van dj’s haakte de rest ook af.

  5. Als ik lees de Bergweg denk ik altijd aan de NCRV studio waar ik toch heel wat voetstappen heb staan………..
    Wij “oude” radiomakers hebben het nog steeds over “de NCRV”………………………………..later PNO en nu dus Talpa.
    Hillywood is in beweging.
    Verder val ik buiten de doelgroep van 538 maar ik ga je stuk lezen Patrick.

    • Wij hadden het dan ook over de oude VARA, KRO enz.
      Allemaal sfeervolle gebouwen, nu vervangen door kille kantoren. Je wilt toch niet dood gevonden in het AKN gebouw (ja ik ben er diverse keren in geweest).

      • Ik blijf het idee dat je met 4 concurrerende voetbalteams (538, Sky, 10 en Veronica) in een stadion moet spelen ook uiterst vreemd vinden. Kostentechnisch snap ik het wel, maar wat doet het met de spelers?

  6. Prima column Patrick, hier is goed over nagedacht. Af en toe wat prikkelend en wellicht hier en daar mild provocerend maar over de hele linie mooi geanalyseerd. Als mensen slim zijn lezen ze dit goed en nemen ze het mee in hun overwegingen.
    Mooi om te zien ook hoe jijzelf groeit in je schrijfsels.

  7. Ha die Patrick,
    Halverwege ben ik gestopt met lezen……niet omdat ik datgene wat er staat niks vindt maar ik kan al die namen niet thuis brengen.
    Een aantal zaken die je beschrijft kan ik weer wel volgen.
    Leuke anekdote, ik zat met “Oom John” in een vergadering in 1975 bij de TROS en tijdens de rondvraag vroeg John ;”wanneer krijg ik hier nu eens verantwoordelijk werk?’.
    Waarop vergadervoorzitter Ralph Inbar † zei: ” dat was het?, eerst maar eens aan de slag jongen….”.
    Later heb ik het er met John nog wel eens over gehad. Ik mag hem wel……

    Verder, ik luister ook nooit naar 538 en het huidige Veronica. Ik verlang nog wel eens naar “mijn Veronica”.
    Voor de jeugd hier, dat was tot 31 augustus 1974.

    Hoe dan ook Patrick, ik waardeer je soms uiterst scherpe analyse en stukjes !

  8. Ja Patrick,

    Ik heb in m’n therapeutische tijd geleerd; “Je kwetsbaar opstellen in het leven is een groot goed”
    Gewoon schrijven en zeggen wat je vindt deed ik bij Veronica ( de zeezender) en later ook bij de TROS in de OR. Vonden ze soms niet leuk maar ja. Werd uiteindelijk altijd wel gewaardeerd door de bazen. En dat siert ze.

  9. Een waarheid als een koe die blog over de radio en 538 Patrick. De radio is iets onmisbaars en begrijp niet hoe daar soms mee wordt omgegaan. Zo heb ik de “schijt” aan die ochtendprogramma’s met hun sidekicks en die niet voor te lachen moppen. Moet je eens luisteren naar Classic 21 elke werkdag van 5.30-9u The Morning Club met Eric Laforge…een verademing in het radiolandschap! Nederland kan daar nog veel van leren mijn gedacht. https://www.rtbf.be/classic21/emissions/detail_le-morning-club?programId=6071

  10. Ja, het doet soms pijn als je “hard” aangesproken wordt als je ergens dagelijks gepassioneerd aan werkt. Dat heb ik ook een aantal keren gehad in een column van jou, Kicken. En ook in de video waarin Fred (net iets kort door de bocht) zegt dat het falen van 3FM komt door “mijn” opleiding. Dat doet pijn.

    Maar de radiowereld is ook een wereld waarin men elkaar constant maar naar de mond praat en waar je geen kritiek mag uiten op elkaar. Want dan ben je “moeilijk” of “je begrijpt het niet”. Het is gewoon nodig dat we kritisch op elkaar blijven, dat is alleen maar gezond. Ook wanneer het even pijn doet bij jezelf.

    Maar langzaamaan is het medium kapot aan het gaan aan luie dj’s/producers die gefascineerd zijn door zichzelf en de hele dag bezig zijn met imago en “Kijk mij eens” (dan doel ik overigens niet op de namen die jij hierboven noemt, maar op alle zenders is dit gaande). En intussen wordt de radio die gemaakt wordt maar slechter en slechter. Want hard werken voor een goede show? “Nee joh, ik ben zo leuk van mezelf, werken is voor dj’s die dat nodig hebben. Ik improviseer wel weer wat en noem de datum nog een keer”. En de concurrentie (wat onze aandacht vraagt, dus andere radiostations t/m Netflix, Instagram, deze website, Disney+, je smartphone, enz) wordt maar groter en groter.

    Dus laten we gewoon zeggen wat er goed en mis gaat in de radiowereld. Zolang dat gebeurt omdat we radio mooier willen maken en niet vanwege persoonlijke scrupules is dat alleen maar goed. Dus blijf schrijven, Kicken. Iemand moet zeggen waar het op staat.

    • Dat doet me dus echt deugd dat je dit zegt Timo, want dit is precies mijn insteek. En zelfs hier wordt er weer voor de makkelijke weg gekozen door velen, door mij op de persoon aan te gaan vallen via twitter, hun trollenleger op te roepen, alles persoonlijk te nemen en tussen de regels door niet te lezen dat het alleen maar bedoeld is als wake-up call.

  11. Passie, kennis en creativiteit is vervangen door geld, macht en belangen. Jammer voor de luisteraar en zijn we gedwongen de mainstream formats te beluisteren. Hoewel? Duizenden internetradio stations die, zonder geld, hun stinkende best doen er nog iets van te maken, net als vroeger de piraten. Voor bepaalde doelgroepen geldt dat overigens nog steeds.

    • Nu moet die internetradio alleen nog wat meer tot de werkvloer doordringen, en dan wat verder gaand dan een of ander substation van Sky of Q. Na een jaar of 20 (en al bijna net zo lang breedband) houden leidinggevenden nog steeds vast aan de standaardzenders.

      • Je hebt gelijk, op veel plekken staan de ‘nonstop versies’ van QMusic en 538 aan. Veelzeggend vind ik, het entertainment tussendoor is dus niet van dusdoende kwaliteit dat luisteraars er zich op verheugen.

  12. Deze blog wordt op Twitter door enkelen verkeerd geïnterpreteerd. Uiteraard kunnen radio-dj’s, die vader zijn geworden nog steeds net zo goed hun vak uitoefenen. Uiteraard verander je wel als radio-dj na een huwelijk en geboorte en pas je niet meer bij het profiel.

    ‘Jongerenzender’ 538 (gem. leeftijd=40) is de laatste jaren inderdaad steeds braver geworden. En dat komt overigens niet door het vertrek Edwin Evers, want ondanks zijn uitzonderlijk talent paste hij eigenlijk al meer dan 10 jaar niet bij het profiel van deze zender. Wanneer je in een andere fase van je leven komt zou je als dj dus gewoon moeten doorschuiven. Iets wat NPO ook doet (van 3FM naar Radio 2 en dan Radio 5).

    Het zou goed kunnen dat die dj’s wel wat spannendere radio willen maken, maar dat ze door hun bazen niet mogen. Door het zeer beperkte aantal radiobedrijven durven huidige radio-dj’s hoogstwaarschijnlijk minder. Als je immers bij de zender er uit wordt gegooid dan zijn de alternatieven tegenwoordig schaars..

  13. Bijna niemand zet gedurende de werkdag een andere zender op. Daarom is een top programma in de ochtend zo belangrijk, de luisteraar start daar mee en blijft de rest van de dag hangen. Dat is al tijden een universele radio waarheid.
    Ikzelf luisterde altijd naar E.S.O. en de rest van de dag 538, maar ik kan me niet herinneren wat de programma’s tussen tien en vier waren.
    Het bevreemd me dat Talpa niet alles op alles gezet heeft om een nieuw top programma neer te zetten ipv de bij elkaar geraapte zooitje dat verder gaat met de slechtste items van evers staat op, namelijk het gelul met de sidekicks.

    • Er lijkt geen tijd en ruimte meer voor het organisch laten ontstaan van een succesvolle ochtendshow. Het is het TV denken wat zijn intrede bij de radio heeft gedaan. Niet gek natuurlijk, 538 is eigendom van een TV zender. Met dus ook een hoop maatpakken die net zo goed bij de TV hadden kunnen werken die de dienst uitmaken.

  14. Radio maken = passie
    Heb je geen creatieve vrijheid, dan ben je niets anders dan een loonslaaf.
    Ben het met veel dingen die Patrick benoemd eens; vooral dat Frank zèlf z’n format moet kunnen maken en de juiste SideKicks mag kiezen.
    Heb de beste man een paar keer ontmoet, en ben van mening dat hij daar intelligent genoeg voor is.

  15. Hierop aanhakend….Rick van Velthuyzen paste vorig en dit decennium ook niet meer in het profiel van radio 538. Wel scoorde hij binnen een bepaalde doelgroep midden in de nacht.

    • Hoi Henk. Tsja, te bedacht en te ‘ter land ter zee en in de lucht’, niet stoer genoeg, een taart naar iemand gooien. Had Giel samen met the Wild Romance van de Euromast laten bungeejumpen, dán heb je een spannende en tot de verbeelding sprekende lancering.

      Overigens staat in Rotterdam de sterkste zender van Veronica, dus je zou er ook nog mee op de juiste plek zijn.

  16. @Christina Helemaal waar. Hoewel Belgische radio soms wat braaf is ben ik er wel fan van. Het draait daar vaak echt om de muziek, de sfeer en de luisteraar i.p.v. om het poppetje dat de plaatjes op zet, de rubriekjes en kijk eens hoe grappig en lol we in de studio hebben.
    @Bart Dat kan ook nog andersom werken. Jaren lang was de programmering met de muziek en de dj’s op 3FM heel populaird. De VARA wilde men graag doen geloven dat dit door de ochtendshow van Giel kwam. Terwijl dit helemaal niet zo was. Zijn show zat wel goed in elkaar maar hij was gewoon vervangbaar in zijn eigen format. Overigens waren bijna alle onderdelen gejat uit andere radio en tv programma’s.

    • Wat velen vergeten is dat 3FM in die tijd ook de wind mee had. Daar profiteren de poppetjes ook van mee. Wij schrijven succes graag toe aan een of twee factoren, terwijl dat net als het ontbreken van succes ook vele factoren kan hebben.

  17. Ik luister tegenwoordig naar Q-music of Sublime.
    Gewoon om dat de luisteraar er toe doet.
    Het is heerlijk om soul-muziek te luisteren en nier naar al dat gekakel te moeten luisteren, waar je als luisteraar buiten staat.

    • Dat is vooral heel pijnlijk wat je terecht opmerkt Martin, er wordt veel en vaak niet tegen de luisteraar, maar over de hoofden heen van luisteraars gepraat. Dan is er dus geen communicatie maar louter ‘mededelingen’.

  18. Eens en oneens met punten van Patrick.
    Het klopt helemaal over 538, dat het een saaie format zender geworden is waar niemand meer over praat bij het koffiezetapparaat.
    Ik vind je wel volledig de plank mis slaan op het punt van het creëren van een familie als Radio DJ. Uiteindelijk gaat het om je eigen geluk in het leven en je hoeft niet voor essentiële zaken te passen om Radio DJ te zijn. Misschien heeft dit ook te maken met het perfectionisme wat veel “oude” radio DJ’s hebben, het zgn. “way of living, etc.” en daardoor nu ook tegen de lamp lopen (psychisch) in het leven.

    • Mooie toevoeging Hans. Ben met je eens dat veel jocks, waaronder ook ik, alles op alles hebben gezet om een show te laten slagen. Wat je later in het leven (ben nu 45) het gevoel kan geven dat je beste jaren achter je liggen. Toch had ik het voor geen goud willen missen en niet anders willen doen. De luisteraar is me heilig en die krijgt al mijn liefde en aandacht als ik op de radio ben. Op het moment dat dat niet meer kon ben ik er ook heel snel mee gekapt.

      • Ja, begrijp het. Het lijkt me soms ook wel lastig om te zien dat de “nieuwe” radio DJ’s in een gespreid bedje aankomen met hun radio opleidingen en steun van de achterban (familie). En dat jullie, de “pioniers DJ’s” eigenlijk veel van dat alles hebben opgezet en hiervoor hebben gevochten, zonder misschien veel waardering/erkenning te krijgen (voor het vak).

        • Die radio-opleidingen, dat is ook wel een dingetje. Hoe vaak komt er daar nou een dj uit rollen die duidelijk ‘anders’ is? Gevoelsmatig is er (zeker bij de commerciële varianten) een nogal krappe mal waar dat verse talent al bij aanvang in moet passen, om er überhaupt aan te mogen beginnen. Ik vrees een beetje voor etherradio in een later stadium, als de laatsten die ‘groot’ zijn geworden in wat lossere radiotijden (ze bevinden zich nu nog op Radio 2 of Radio 10, sommigen hebben als jonkie nog op het verticale 3FM cq. Radio 3 gezeten) langzaamaan van de radio verdwijnen.

          • Helemaal waar Christina, de jonge talenten zijn nu vooral in podcastland en theaters te vinden. Een goed verhaal kunnen vertellen is de basis voor iedere succesvolle vorm van communicatie. Bij radio is het kopieergedrag inmiddels opgedroogd, dat wil zeggen als je maar lang genoeg blijft kopiëren met een kopieerapparaat, dan blijft er op het laatst niks meer over van de kopie van de kopie van de kopie etc.

        • Ik denk dat die ruimte die we toen kregen essentieel is om je eigen geluid te vinden en te vervolmaken. Niet voor niets begint iedere jonge radiomaker tegenwoordig zijn of haar eigen podcast ernaast, omdat ze op de radio zo weinig ruimte wordt gegund zichzelf erin te leggen.

  19. Soms krijg ik het gevoel dat er gewoon teveel popzenders zijn, die allemaal in dezelfde vijver vissen. Het winkelgebied in de binnenstad van Leiden, bijvoorbeeld gaat ook mank aan eenzijdigheid. Er zijn drie genres:: schoenenwinkels, kledingboutiques en mobiele telefoonshops. Ze verhandelen ook nog eens allemaal dezelfde goedkope, niet duurzame rotzooi. Dan heb je 90% van de hele middenstand gehad. Gevolg: ze concurreren elkaar dood en de helft van de panden lijkt zich in permanente staat van verbouwing te bevinden. Positief onderscheid (exclusiviteit), kwaliteit en veranderingsgezindheid zijn ver te zoeken. Soms vertoont de FM radioband gelijkenis met de rommelige Haarlemmerstraat in Leiden. En de gemeente maar om de twee jaar alles herbestraten, omdat ze denken dat het om de vorm gaat en niet om de inhoud.

      • Zondagavond hadden ze het in “Met het oog op morgen” over 100 jaar radio. Wim T. Schippers betoogde daar dat het maken van een radio-uitzending tegenwoordig is gereduceerd tot een invuloefening. Het format, de playlist en zelfs de gesproken tekst schijnen al te zijn voorgeprogrammeerd door zendermanagers, producers, mediamagnaten en sponsoren. Het enige dat de jock nog mag doen is wat blaffen en lachen op de stippellijntjes. Kun je bijna net zo goed een radiorobot neerzetten.

  20. Ik ben een echte babyboomer uit 1947 maar voor mij is er geen muziekzender in de ether. Radio 5 is geen optie als ik in de auto zit.
    Ben dus opgegroeid met The Beatles, Stones, Bob Dylan, (wie ?……Bob Dylan ! ) en Boudewijn de Groot.
    Nou daar hebben ze bij de huidige “pop” (populaire) zenders nog amper van gehoord…….
    Die maken in de studio alleen maar lol onder elkaar en ze vergeten dat er ook nog een luisteraar is. ( niet lang meer als dat zo doorgaat hi )
    Dus ik luister dan maar naar Radio 1 en af en toe naar “de autozender” BNR. Wat is die laatste een aanfluiting zeg. Alles 20 x herhalen……De luister cijfers zijn er ook naar.

    • Zijn er nergens podcasts/’gemist’-afleveringen/enzovoort met oude muziek, die je kunt downloaden, en zo in mp3-vorm op een usb-stick kunt zetten (ervan uit gaande dat je in je auto mp3-sticks kunt gebruiken)? Hier en daar moet dat wel via een omweg, en is het even zoeken hoe, maar vaak zal het mogelijk blijken.

      Ik ben zelf, buitenshuis, nogal vertrouwd met deze manier van ‘radio luisteren’. In de ether zit bijvoorbeeld geen FIP, wat binnenshuis vaak op staat, of een zender met vergelijkbare muziek. Radio 6 kwam zo nu en dan in de buurt, maar die is de nek omgedraaid.

      • Dag Christina,

        Nee de podcast, cassette heette dat in m’n jeugd, vind ik geen optie. De MD speler in m’n auto is stuk en m’n radio heeft geen mp3 ingang.
        Maar ik heb ook eigenlijk geen tijd en ik kom best aan m’n trekken als ik al onze oude Veronica tapes aan het archiveren en indexeren ben. Maar het gaat mij om het principe dat er niet zo’n zender is in de ether.

        Ik denk er maar over om een schip te kopen en gewoon voor de kust gaan liggen…………..lekker op de AM.

        • Tja Juul, mijn idee, alleen wordt ik zo snel zeeziek.
          Je zou het bijna serieus gaan nemen
          1) Frequenties genoeg, 927 (ex Belgie) is al prima, mag desnoods met 100 kW !!!
          2) Oude schepen kosten niets meer, scrap-value
          3) Zenders worden steeds goedkoper en efficienter
          4) Fossiele brandstof (fout !) wordt met de transitie steeds goedkoper.
          5) DJ’s voor zoiets hoeven geen hoofdprijs

          Ik zie een business case, ik ruik winst ???

          Handiger is: gewoon vanaf land, 10 kW is genoeg, het gaat alleen om auto=mobiele ontvangst. // aan internet en kabel etc. (ik weet zelfs een grappige gemeente in midden nl die dit misschien wel wil….)

          Maar ja, wat zeur ik nou weer, allemaal onzin.

    • Ik ben van 53.
      In de auto is het niks meer.
      Vroeger behielp ik me nog met mn eigen muziekzendertje op AM, maar dat is ook weer zoiets.
      BNR is een bandjeszender (dat noemen ze podcast tegenwoordig) en ik vraag me af waarom het landelijk keihard op FM moet.
      Waarom was Veronica -op zee- (en Noordzee) nou wel goed?
      Kan er nou echt niet meer radio gemaakt worden met datzelfde gevoel, natuurlijk aangepast aan de tijd?
      Met de AM weer voor landelijke verzorging desnoods is er ruimte genoeg in de echte ether (AM en FM)
      Liet ik me toch weer gaan…..

        • Robotisering van de radio noem ik dat. Programmering wordt een “invuloefening” (vrij naar Wim T. Schippers). Zelfs de zinnen worden geformuleerd door omroepmanagers en de open plekken (stippellijntjes) mogen worden opgevuld door DJ trekpoppen, die zichzelf dan maar bevredigen via de smartphone. Ik had eerder al het idee voor BAC: Bond voor Analoge Communicatie. MET benutting van de digitale middelen weer gewoon inhoudelijke wisselwerking met de luisteraar en het publiek. ‘Fuck formats and stimulate spontaneous social surprise.’ Ik ben wel belegen, maar niet ‘burn out’!

  21. Ik denk dat het voor Veronica een goed idee zou zijn om er het oude 538 van te maken, dus Veronica laten klinken zoals 538 klonk in de 90’s en 00’s.

    Met de muziek die 538 toen draaide (breed van rock tot redelijk veel dance) en met de jocks van toen.

    Denk aan Jens, Barry, Lindo, Tim, Dennis, Niels etc.

    Maak dan een strakke ochtend/middagshow ipv een hoop gebabbel (dat heeft niemand landelijk en Wessel had ooit de bestbeluisterde middagshow terwijl er amper iets gebeurde in de show)

    538 klonk in die tijd gewoon altijd strak (korte talks, dus dat is dan weer gunstig mbt kavelvoorwaarden) en de muziek zit dan niet meer in het vaarwater van 10, maar zijn nog steeds wel classics (kavelvoorwaarden weer)

    Dan kan je van 538 weer een echte Hitradio gaan maken (dus geen classics meer) en het weer echt het jongerenstation van de Talpagroep laten zijn, 10 lekker laten voor wat het is en Sky nog wat meer vrouwelijker maken (dus stoppen met draaien van classics die op mannen gericht zijn)

    Dan heeft Talpa 4 zenders die elkaar aanvullen met hier en daar een beetje overlap met elkaar en kan 538 zelf weer net als voorhedn gaan klinken, maar dan van deze tijd.

      • Hartelijk dank Patrick, ze kunnen altijd bellen natuurlijk haha.

        Maar ff zonder dollen, het zou denk ik wel een goed idee zijn en er lopen daar (denk ik) nog genoeg oude 538 jocks rond.

        Op die manier maak je Veronica denk ik toch een stuk leuker/gezelliger/vrolijker dan dat het nu is, dat is echt iets wat ik enorm aan die zender mis, de gezelligheid in algemene zin (muziek en talks), de eerste stap is enigzins al wel gezet met de middagshow, maar overdag mis ik het!

    • Dat heet het wiel opnieuw uitvinden. Moeten we straks voor elk decenniumcohort een eigen muziekzender hebben? Eerlijk gezegd vind ik dat er nu al sprake is van een verzadiging van de markt. Vele varkens maken de spoeling dun. Gewoon iedereen zijn eigen straatzender. Dat is nu toch al zo met die vele internetstations?

      • Ja. Het is ook gek dat een Talpa met bijvoorbeeld Juke niet inspringt op ‘personal radio’. Je zou zo een eigen stationnetje moeten kunnen samenstellen, met je favoriete muziekgenre én je favoriete Talpa content (radio items). In mijn geval hiphopclassics met de moppen van Rob van Someren en het beste van Edwin Evers, door de jaren heen.

        • Het enige nadeel daarvan is, dat iedereen in zijn eigen ‘niche’ kan blijven hangen. Ik ontleen toch ook vreugde aan variatie EN tevens gemeenschappelijke ervaringen delen. Wat is er leuker dan eindeloos met elkaar lullen over een opzienbarende radio- of TV-uitzending van gisterenavond? Huishoudens, scholen, kantoren en fabrieken zouden een stuk saaier worden, als die gelegenheden er niet waren.

    • @michel, ik denk dat ze bij Talpa in doelgroepen denken (mannen/vrouwen) en wat ik schreef is net als 538 en 10 op zowel mannen als vrouwen gericht.

      Het is dan net als die andere 2 een brede zender, maar je kunt dan wel muzikaal heel anders programmeren dan 538 en 10 en toch een kleine overlap met ze hebben.

      Maar ze zullen bij Talpa vast heel goed doordenken mbt wat ze doen met Veronica!

      • Ja ik snap wat je bedoeld en ik ben het helemaal met je eens. Ik denk niet dat ze bij Talpa echt heel veel denken hoor. Te baasjes op allemaal een eigen eilandje. De meesten zijn bang om dit soort ideeën te komen en doen niets. Creatief zijn ze al helemaal niet.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*