Patrick Kicken: De naäpers in radioland

[BLOG] Maandag is het zo ver, dan start Talpa’s Radio 10 weer met ‘De lach van 10’. Een zenderbreed spelletje waarbij luisteraars moeten raden van wie de lach is. Iets wat een jaartje of 10 geleden al exact hetzelfde gedaan werd door toenmalig DJ Jules van Hest in zijn weekendshows bij Radio Veronica. Is dit het enige geval van schaamteloos kopieergedrag in radioland of zijn er meer voorbeelden?

Ze hebben er bij Talpa Radio sowieso wel een handje van, iets pikken wat iemand anders al exact zo gedaan heeft. Tijdens ‘Kicken’s Volle Vrijdagshow’ op Veronica, ook zo’n 10 jaar terug, had ik altijd een mysteryguest in de studio. Waarbij de luisteraar aan de hand van vragen van mijn kant moest raden wie het was. Veel respons. Logisch dus dat Frank Dane éxact hetzelfde ging doen in zijn vrijdagavondshow bij Radio 538. Nu zou je kunnen zeggen dat het concept ‘mysteryguest’ al zo oud als de weg naar Rome is, maar in deze vorm en op dit tijdstip kwam het wel heel erg overeen.

Dat is ook de kritiek die 538 vaker te verduren krijgt. Doet QMusic Het Foute Uur, doen wij Die Verrückte Halbe Stunde. Doet QMusic de Top 40, doen wij de Top 50. Doet QMusic een week Hits uit de 00’s, doen wij een week lang hits uit de 10’s. Ik denk dat de luisteraar het op een gegeven moment ook wel door gaat krijgen, dit kopieer- en volggedrag. Zou het niet veel slimmer zijn om een paar creatieve koppen bijelkaar te steken en iets origineels te verzinnen, wat jou juist onderscheidt van de conccurentie?

In podcastland is het al niet veel beter. Giel Beelen probeerde vanalles op podcastgebied, maar het lukte niet. Hij zag mijn reeks met RadioHelden en dacht ik ga ook deejays interviewen, maar dan uit de (internationale) dance scene. Kon ik waardering voor opbrengen, want hij deed het op zijn manier met net iets andere mensen. Maar toen hij zag wat voor succes mijn podcast Leven Zonder Stress heeft, waarin ik al 5 jaar met mensen over zingeving en spiritualiteit praat, kon hij het toch niet nalaten om exact hetzelfde te gaan doen. Eerst even kijken welke mensen het goed deden bij mij in de podcast en op YouTube en hup, de hele lijst met zelfde mensen gaan interviewen. Pas toen ik hem er op LinkedIn in een post op aansprak ging hij zijn eigen weg en mensen spreken die niet al bij mij langs waren geweest. Ik ben op een gegeven moment zelf maar een andere weg met de podcast ingeslagen door ‘driegesprekken’ te gaan voeren met twee mensen tegelijk en neem ik veel gesprekken op met andere podcasters. om het toch nog een beetje origineel te houden. Dat is namelijk je taak als mediamaker! Niet maar iets gaan doen wat al gedaan is in de hoop dat het dan op jou af straalt.

Sowieso is Giel geen vreemde als het gaat om iemand’s stijl kopiëren. Neem nou de film Private Parts van Howard Stern. Als je die naast de radiocarriere van Beelen legt zie je dat hij zo’n beetje hem als voorbeeld heeft genomen en alles wat Stern met shockerend effect deed ook maar te gaan doen, inclusief seks op de radio. Natuurlijk heeft hij ook zat originele dingen gedaan, zoals zijn drugsexperimenten ’s nachts, de Giel Mobiel en het durven onderbreken van live optredens die nergens naar klonken. Genoeg over Giel, laten we hopen dat hij nu de kans krijgt (en neemt!) om zichzelf weer opnieuw uit te vinden. Het wachten is wel op zijn eerste column over radio, alhoewel schrijven niet zijn sterkste kant is. Toegegeven: Giel heeft inmiddels nog meer zijn eigen twist aan de Kukuru podcast gegeven door op een podium, een locatie, met wat publiek zijn spiri wiri gasten ‘live’ te gaan interviewen, waarbij hij ook in beeld is. Ik neem het op bij mij thuis op zolder, zonder publiek en zelf in beeld te zijn. Hou dat vol Giel, blijf origineel!

Natuurlijk neemt iedere radiomaker in eerste instantie iemand als voorbeeld. Ik ben ook jarenlang een mix geweest van het enthousiasme van Evers, het brutale van Stenders en het strakke van Van Inkel. Maar op een gegeven moment moet je toch echt wel je eigen draai er aan durven geven. Dat vind ik ook het ergste aan dit alles, we geven met al dat kopieergedrag het signaal aan de jonge garde dat dit de normale gang van zaken is bij de radio. Je hoeft niet origineel te zijn, doe maar gewoon na wat al gedaan is. Wat dat betreft heb ik echt respect voor iemand als Edwin, die gewoon gaat staan zingen bij The Masked Singer. Of een De Wild die gaat schilderen. Of een Luc van Rooij die nu gewoon nieuwslezer is. Liever dat dan jarenlang hetzelfde truukje blijven doen óf denken ‘hey wat hij of zij doet kan ik ook, maar dan beter’. Al die nieuwe jocks die appjes voor zitten te lezen met ‘wat ben je aan het doen’, zucht.

‘Alles bij de radio is al eens gedaan’ roepen sommigen. Ik durf dat te betwijfelen. Daarom deed ik ‘Het Blues Weerbericht’ bij Veronica, waarin ik het weer op een bluesbeat zong in plaats van vertelde. Waarom hoor ik ze toch overal druk zijn met ‘Maak het of kraak het’ achtige items. Durf toch eens iets origineels te doen! En dat mag best een afgeleide zijn van iets. De Lach van 10 is naast professioneel gejat van Jules van Hest ook natuurlijk losjes gebaseerde op De Stemband, maar wel anders. Ik deed ooit ‘Raad het dier’ bij Veronica, waarop ook heel veel reactie kwam. Het geluid van een dier, maar wat is het? QMusic heeft Het Geluid maar pakt het net anders aan door voor een voorwerp te kiezen, prima. Jeroen van Inkel deed ooit iets als The Tongue Twister, Timur Perlin maakte er Mama Appelsap van. En een succes. De Top 2000, het jaarlijkse succesnummer van NPO Radio 2 is natuurlijk ook regelrecht gejat van de Top 1000, maar ze maken het dan wel weer des publieks door er veel meer onverwachte muziek in te stoppen. De Top 4000 begon ooit als promomiddel voor de Top 40, maar Radio 10 wuift nu terecht met de twist dat het de langste hitlijst van Nederland is, waar ook weer wat voor te zeggen valt.

Voor Stenders haalde ik ooit een fragment uit een Amerikaanse radioshow waarin mensen gebeld werden met quotes van Jack Nicholson, het werd jarenlang een populair item van hem waar hij het liet doen met fragmenten uit Onderweg naar Morgen, Baantjer en later De Rijdende Rechter. Uiteindelijk is Curry & Van Inkel natuurlijk ook afgekeken van de ochtendshow bij het Amerikaanse Z100, maar goed, daar zit dan nog een groot stuk zee tussen. Ken jij nog een voorbeeld van schaamteloos kopieergedrag in Nederland zonder bronvermelding? Dit houdt ons eigenlijk stiekem gevangen in een radiolandschap met weinig beweging en innovatie, vandaar dat ik het hier nu ook zo aankaart. En het is een van de grootste redenen waarom ik deze columns schrijf. Het is zelfs de reden dat ik bij Veronica gestopt ben en ook niet van plan ben om er ooit nog te gaan werken: te weinig ruimte om origineel te kunnen zijn. Laat mij maar een showtje met classic HipHop doen op vrijdagavond wat in 3 verschillende landen wordt uitgezonden, dat is er nog niet in die vorm op dat tijdstip dus dat voegt wél wat toe. Af en toe m’n broer als sidekick, m’n vriendin of m’n dochter van 11. Lachen toch?

Dan kunnen Coen & Sander wel roepen in een videointerview (waar zagen we dat eerder?) dat ze hun salaris dubbel en dwars waard zijn, ik vind dat je dat pas waard bent als je origineel blijft en niet ieder jaar en iedere dag maar weer hetzelfde doet als de dag ervoor. Zoals radiogoeroe Dan O’Day altijd terecht roept: ‘In radio being predictable is being dead’. Ik zal het voor Giel even vertalen: ‘Als je bij de radio voorspelbaar bent geworden, dan ben je dood’. Nog wat gratis, goedbedoeld advies voor Beelen: ga eens bejaarden hun kont wassen of geld ophalen voor daklozen, in ieder geval iets wat niet om jou draait. Dat shockeren kennen we nu wel. Of ga inhoudelijk goede gesprekken voeren met politici voor BNNVARA op NPO Radio 1, dat kun jij ook goed. Of wil je liever als one trick pony de boeken in gaan?

Patrick Kicken

Owja, dit zijn de namen die nu de ronde doen voor Veronica’s verse middagshow: Rick van Velthuysen, Tim Klijn, Rob Stenders, Bart Arens (!) óf Eddy Keur. Op wie zet jij je geld? Wouter van der Goes wordt het niet, die was in de running voor PD van 538. Dat De Mol iemand bij de marktleider wil wegkapen is overduidelijk. Ook dat er maar weinig jong, nieuw talent origineel genoeg is voor een dagelijkse show. Of ze zeggen zelf nee, zoals Igmar Felicia op de late avond bij 538: ‘ik focus me liever op mijn tv carriere’.

76 Comments

  1. Vanuit Veronica wordt er gesproken van een grote naam. Ik denk dat het wel mee valt. Ik hoop niet op Rob Stenders.

    Giels ochtendshow bij 3FM zat qua show goed in elkaar. Echter alle onderdelen waren gejat uit andere radio en tv programma’s of onderdelen die daar van afgeleid waren. Allemaal! Giel was in de ochtendshow vervangbaar voor elke andere dj van 3FM.

    Voor Coen en Sander is het wel tijd om ieder een eigen weg te gaan. De show is totaal niet vernieuwend en bij 538 een slap aftreksel van wat ze ooit maakten. 538 wil nog meer verjongen (domme zet denk ik) en daar passen Coen en Sander dan sowieso niet meer echt bij. Ik zag Coen vanavond bij De Vooravond en vond hem er slecht uit zien.

  2. Hey Patrick,
    Je weet toch wel dat de top 40 eerst bij 538 zat en pas begin dit jaar naar Q-Music is gegaan? Dus 538 was origineler.
    O nee, toch niet, de top 40 zat voor 538 bij de publieke VOO in de vorige eeuw.
    O nee, de top 40 zat in 1974/1975 bij de TROS (Ferry Maat).
    O nee, de top 40 is toen ook door Radio Mi Amigo uitgezonden.
    O nee, de top 40 zat eerder bij de zeezender Radio Veronica (1965-1974).
    “De Nationale Zaterdagmiddag Gebeurtenis”!
    O nee, in Amerika was er al eerder een top 40……
    Of was dat een top 20, top 30, top 50 of een top weet-ik-veel?

    O ja, toen Zeezender Veronica een top 40 had, begon Radio Noordzee Internationaal in 1971 ook op zaterdagmiddag een Top 50.

    Oeps dat lijkt wel heel erg op jouw zin hierboven……

    🙂

    • En nog de Hilversum Top 30, Daverende Dertig, Nationale Hitparade, TROS Top 50, Verukkelijke 15, Moordlijst, Toppop 20, Disco Action Top 20, Radio 538 Top 30 (1992), Radio 538 Top 50 (nu), Mega Top 50, Mega Top 100 en al die andere hitlijsten die ik ben vergeten.

  3. Hallo Patrick, Ik lees je columns over het wel en wee in radioland altijd met veel interesse. Je hebt gelijk dat de grote radiostations de laatste jaren niet onderscheidend meer zijn. Toch is er wel een en dat is gek genoeg een lokale radiozender met golden oldies.

    Daar zijn er toch zoveel van zal je denken. Toch wil ik je eens attenderen op radio Emmeloord. Dit radiostation is enkele jaren geleden opgestart door o.a. Dick Offringa en wat het leuke is dat zij in de programmering ook dj’s uit het buitenland hebben(toch niet slecht voor een lokale stadsomroep!)die in de programmering zijn opgenomen! Bijvoorbeeld Dave Royal uit Liverpool. Hij werkt voor Total Radio Uk maar zijn programma Live from Liverpool wordt zondags tussen 16.00-18.00, dinsdags tussen 21.00-23.00, woensdags 15.00-21.00 en vrijdags tussen 12.00-14.00 ook live op radio Emmeloord uitgezonden!

    Geen idee of zij deze Dave Royal of Total Radio Uk hiervoor betalen(ik kan het mij niet voorstellen want dit radiostation wordt gerund door hobbyisten)maar ik vind het een erg leuk concept dat een dj uit Liverpool op 3 verschillende radiostations tegelijk te horen is door heel Europa! Hij refereert er tijdens zijn radioprogramma regelmatig aan dat hij op vanuit Liverpool de uitzending maakt en ook op radio Emmeloord te horen is!

    Ik weet niet of je met dit concept bekend bent? Dit radiostation is niet bij jou in de regio via de ether te beluisteren maar uiteraard wel via internet. Voor meer informatie over dit radiostation kun je kijken op http://www.radioemmeloord.nl en https://nl-nl.facebook.com/radioemmeloord/

    Voor meer informatie over Dave Royal en Total Radio Uk kun je kijken op http://www.totalradio.org

    Ik ben benieuwd wat je ervan vind?

    Met vriendelijke groet,

    Hendrik Brands

    • @Hendrik

      Dag Hendrik denk jij dat DE luisteraar in Emmeloord zit te wachten op dj’s uit het buitenland?
      Als serieuze radiomaker kun je zoiets toch niet menen?
      Ik woon in de regio en ben als jarenlange Flevolander wel op de hoogte van de opbouw van de bevolking in de Omgeving van Emmeloord en die zitten niet gekluisterd aan de radio om Dave Royal of Total radio te horen.

      Of is het soms een beetje “freakerig?” in de trant van wij maken radio en oh, ja, er is ook nog een luisteraar…………….misschien.

  4. Idd men kopieert alles van elkaar maar dat was vroeger al Veronica had als eerste de top 40 Hilversum 3 de top 30 op vrijdag met Joost den Draaier radio Noordzee kwam met de Noorze top 50 Veronica had Wil Wil Wel Noordzee kwam met prijsbewust Veronica had muziek terwijl een werkt Noordzee kwam met schrijven voor bedrijven en vergeet niet de tv idem.

  5. Toch mooi om te zien hoe voornamelijk mannen hun kennis willen etaleren door allerlei programma’s te noemen die ze zich herinneren uit hun ‘jeugd’ ipv op de inhoud in te gaan. 😆

  6. Beste Patrick,
    natuurlijk is kopiëren niet slecht, maar je moet er iets eigen van gaan maken en blijven ontwikkelen.
    Ik heb sinds kort (maand) een uurtje op een lokaal internet station. Zelf een virtuele technicus verzonnen, die ik de schuld kan geven als ik een verkeerd knopje indruk (dik voor mekaar show?)
    Voor de volgende shows verzonnen dat de technicus “bedje” onder de prijsvraag zet, “In welk jaar is een bepaalde artiest geboren?” en krijg je een cd van die artiest. Op Spotify zag veel birthday muziek, als een running gag keur ik die muziek elke keer af en dat ik de volgende keer een betere wil. Geen idee of dat wat is maar gewoon leuk om te proberen.
    En je hebt gelijk Patrick, als er geen ontwikkeling op de Radio dan kan je beter naar een Spotify luisteren. (Beter dan de non-stop zender SkyRadio)

    • Wat kom je dan hier doen?
      Radio en Spotify kan prima naast elkaar bestaan en zal ook nog heel lang naast elkaar blijven bestaan. Sterker nog, ik denk dat Spotify eerder het lootje zal leggen en daar wel weer wat anders voor in de plaats komt.

    • wel nogal doods he – is eerder te vergelijken met zelf cd’tjes draaien dan met een radiostation. Naar radio luister je toch voor het sfeertje en niet zozeer voor de muziekjes. Radio is eerder te vergelijken met op bezoek gaan bij een vriend(in) die je wat cd’tjes laat horen (ken je deze al/nog ? ) Maar misschien bleef je altijd al liever thuis zelf plaatjes spelen, niks mis mee hoor – maar er gaan altijd ook wel mensen zijn die het plaatjes draaien liever aan anderen over laten.

  7. Is “Het Geluid” niet gewoon een kopie van “Cash Casino”? Luisteraars mochten telefonisch raden naar een geluid dat werd gedraaid op Radio Mi Amigo in 1976!

      • @Juul,

        Nee Mi-amigo is daar mee begonnen was volgens mijn herinnering een gesponsord item door de casino of privé de magic in Platya d’ Aro

        • @ de koot
          Beste Koot,
          Mi Amigo had het spel ‘Kassa’.
          Later noemden zij het ‘Kassa-Cash Casino’, de naam ‘Cash Casino’ werd ‘geleend’ van Radio Caroline, die dat in de jaren 60 gebruikten.

          tipje:
          Als iemand als Juul aangeeft dat het al ’s door en ander gedaan is, is dat meestal zo!

          Gelukkig dat er nog een aantal senioren zijn die weten hoe het er vroeger aan toe ging.

          Dream on!

  8. Wederom heel veel “ik, ik, ik”. Kicken vindt zichzelf geweldig. Zet zichzelf in het rijtje Stenders, van Inkel en Evers. Ben je dan van het padje af??? In zijn volgende column verteld hij hoe hij de radio heeft uitgevonden.

  9. Beste Patrick, de moederlijst van de Top 2000, 1000 of 4000 is toch echt de Top 100 Allertijden van de zeezender Radio Veronica, die het ook weer niet origineel had gekopieerd, en deze lijst vanaf 1968 met veel succes uitzond. Op zich is het niet erg dat iets gekopieerd wordt zolang het maar een voor de zender ‘eigen gezicht/geluid’ kan invullen en voor de luisteraar dus boeiend maakt. Liever goed gekopieerd dan slecht zelf gemaakt. En wat hitlijsten betreft: de Top 40 kent natuurlijk ook veel kopieën, daar ben ik zelf mede verantwoordelijk voor met de komst van de Mega Top 50 vanaf febr. 1993 (tegenwoordig Mega Top 30). Sinds eind jaren ’90 zijn er steeds meer stations gerelateerde hitlijsten gekomen en is een landelijk representatieve hitlijst verdwenen. Ieder radiostation een eigen hitlijst die past bij de zender. De hitlijst blijft één van de populairste programma onderdelen bij een radiostation, dus… en een goed spelletje idem. Het gaat om de luisteraar.
    p.s. heb je al eens gekeken op: https://www.nlhitarchief.nl/ leuk archief van 50 jaar Nederlandstalige hits

    • @ Sieb.

      Je hebt het grootste gelijk. Want jij stond er aan de wieg van.
      Maar toen was onze Patrick nog niet geboren. En “de jeugd” ook hier is niet gewend ook maar zich te verdiepen in de geschiedenis.
      En die Top 100 -100o allertijden is nog een basis idee van Willem van Kooten. die tegen Lex Harding zei, je moet eens een top 100 maken da’s leuk” En zo geschiedde.
      “Willem van Kooten?”…………..ja lieve jeugdige luistervriendjes dat was de bedenker van DE top 40 in 1965.
      Toenmalig zenderchef Kees Toering schreeuwde het van alle daken, “hij had de Top 2000 uitgevonden.”

      Nou zo origineel was dat niet. Maar, ja hij had z’n moment.

  10. Uiteindelijk is bijna alles toch terug te herleiden naar Amerika, alleen komt het hier dan een paar jaar later. Ik houd niet van het land, maar de radio hebben ze wel uitgevonden. Was vroeger een grage Curry en van Inkel luisteraar, vond het spannende originele radio. Een paar jaar later kreeg ik via via oude tapes van de Z Morning Zoo, dat bestond dus voor een groot deel uit de diverse items van Curry en van Inkel. Was nogal een deceptie, maar ook eye-opener. Geen idee wat er momenteel radiowise in Amerika wordt uitgevonden, maar als het toch zo lastig is voor ons om origineel te zijn, zou ik mijn DJ’s eens een paar weken daar heen sturen met de opdracht: radio luisteren.

  11. Wat hitlijsten betreft ,het mag bij radiomaker nerds/freaks inmiddels toch wel duidelijk zijn dat het uit Amerika komt en dat Joost Den Draaijer het Top 40 format als eerste naar Nederland heeft gehaald wat we nu nog steeds als de Top 40 kennen.( De Tijd voor Teenagers Top 10 is ook afgeleid van Joost Voorlopige Nederlandse Platenelftal) Elke hitparade die daarna kwam is eigenlijk een reactie op de Top 40 geworden met uitzondering van de Verrukkelijke 15 ( een briljant idee van Felix Meurders)
    Ben het overigens niet met Sieb Kroeske eens dat een representatieve hitlijst verdwenen is. De Top 40 laat niet alle hits zien maar wel de grootste. Streaminghits, radiohits en social media hits dat zijn de grootste spelers.

    Anyway,Patrick Kicken heeft absoluut eenpunt ,juist in deze tijd verwacht je meer creativiteit bij de zenders en meer lef en originaliteit . Laat hitlijsten maar aan de grootste zenders over of kom anders maar eens meteen Blues Top 100 komen want dat is er nog nooit geweest is er ook weer plaats voor het Blues-weerbericht :

  12. Over de nieuwe middagshow van Radio Veronica:

    Zie ik de naam Rick van Velthuysen staan. Ondanks dat het nog steeds een creatieve dj is, zou hij niet de plek voor de volgende generatie dj’s moeten innemen. Een bescheidener plek in het weekend overdag op Radio Veronica, zou hem wel goed passen. Een dagelijkse middagshow voor een man die met zijn leeftijd richting de 60 gaat, lijkt mij “oude wijn in nieuwe zakken”.

    Rob Stenders is ook genoemd, als kandidaat voor de middagshow op Radio Veronica. Ik dacht dat Rob Stenders nog een lopend tijdelijk contract heeft. Ik dacht tot ongeveer 2022, als ik het goed heb. Over het algemeen is een tijdelijk contract niet tussentijds opzegbaar. Dus. Hoe heeft hij dat dan weer geregeld dat hij zomaar onder zijn contract uit kan?

    Bart Arens en Tim Klijn zijn dan toch de beste opties voor de middagshow van Radio Veronica. Ze zijn nog redelijk jong van geest. En het is rechtvaardig als ook zij de kans zouden krijgen, om door te kunnen groeien in hun radio-carrière.

    • Hee PK 😉 Ben het met je eens dat als het Van Velthuysen wordt daarmee het failliet van de huidige radiogeneratie getekend is. Niks ten nadele van Rick, maar het blijkt dan maar weer dat er geen doorstroming meer is. Over en sluiten.

  13. Dag Patrick,

    Het “lenen ” van spelletjes of items is van alle tijden. Wij deden dat bij de zeezender Veronica ook al. Om van de TROS waar jij en ik werkten maar te zwijgen.
    Tom Mulder leende zelfs de z.g. grappen uit boekjes die hij n de USA en UK kocht.
    50 pop of een envelop kwam ook uit het buitenland…………………

    Wij maakten hele series Pster die we van de BBC kregen en vertaalde
    Later maakten we Nederlndse series maar het basis idee bleef.

    Dus………………………TALPA tv is veel erger met “lenen”

    En over al die dikbetaalde dj’s met lach hulpjes…………..
    Ik heb van de week oud collega Jurre Bosman voorgesteld Gerard Ekdom gewoon een aanbod te doen.
    Da’s een kanjer a la Lex Harding. En nog een aardig mens ook nog.

    ik heb gezegd……………eh geschreven.

        • Zolang er nog speciale vergaderingen belegd worden nav deze columns gaat het nog altijd prima vriend 😉

          PS met Coco, Jerusalema, Florentien en Veronica Inside naar de ochtend zaten we toch aardig in de richting hè

          • Ben je het blog vergeten (die je gedelete hebt) waarin je los ging over dat het zogenaamd Martijn Muijs was in de ochtend bij Veronica? Wel eerlijk zijn hé Patrick? Voor nieuwsgierigen mensen: op radio forum staat die post in vol ornaat. En waar had je gelijk over met Coco? Antwoorden op een postzegel ajb! En als je denkt dat er vergaderingen worden belegd over jouw schrijfsel dan zou ik binnenkort een meeting in je favoriete tent beleggen want dan nemen ze je nog meer in de maling dan nu.

          • Wat fijn dat die blog ergens te lezen is lieve vriend, was ik best trots op. Heb hem zelf gedelete omdat jullie -eindelijk- over de brug kwamen met wat het nou ging worden in de Veronica ochtend. Misschien zelfs dankzij die blog. Mijn tip: kom eerder over de brug met wie of wat het gaat worden, dan hoeven we allemaal niet zo te speculeren en conclusies te trekken. En reageer toch gewoon onder je eigen naam, wat kan jou het schelen.

  14. Ik kan je vertellen vroeger ( jaren 90 ) ging het net zo bij de lokale radio, wij bestelden toen vele tapes bij California aircheck ( jou misschien ook wel bekend ) om deze tot in de treurnis te beluisteren ( en daar naast veel naar de Amerikaanse leger radio in Duitsland, AFN ) en daar dingetjes uithaalden die we vervolgens weer toepasten op onze eigen zender, en

  15. Je haalt in je artikel Giel beelden aan. Ik ben absoluut geen fan van hem, maar hij haalt blijkbaar dingen van buiten de radio wereld naar de radio toe. Dat is dan toch origineel?

  16. Hoi Patrick, in jouw stukje over naãpers vergeet je volgens mij een hele belangrijke.
    De show die toen, want zo was de radio geprogrammeerd, 1 keer per week op woensdagmiddag kwam: ronflonflon met Jacques Plafond. Dit is in mijn optiek de basis van bijna alle moderne radioshows. Met de vaste items, meerdere presentatoren al dan niet door 1 persoon uitgevoerd, de gestructureerde chaos van het programma, het choqueren, enz.
    Ik weet niet of dit alles origineel was van Wim T. Schippers maar leuk was het wel, zeker naast de verdere brave radio.

  17. Angelo op NPO Radio 2: Begint zijn programma om 02:00 ‘s nachts.
    * start nummer van Gary Portnoy – Cheers Theme*

    De Outro begint, DJ Angelo opent de schuif, het lampje “ON AIR” brand felrood alsof de communisten elk moment kunnen binnenvallen: Red alert! Alarmbellen gaan af…

    Dj Angelo opent: “Kennen we deze nog? Dat is uit die welbekende serie uit de jaren ‘80! Cheers! Van de linkse VARA! Is dit niet uit de periode dat er ook dat schandaal speelde (over de VARA gesproken) met Marcel van Dam? De Exota-affaire? Hmmm…. Ik ga het eens opzoeken in de boeken. Wel de goede boeken natuurlijk, want sommigen maken er een sport van zoveel mogelijk boeken van lang geleden te verzamelen, en laten zich hierdoor inspireren. Ik noem geen namen hoor, Thierry Baudet bijvoorbeeld…. Tja, is die gast nou echt zo dom dat ie alleen maar boeken over Adolf Hitler aan het verzamelen is, en denkt hiermee met nationalisme de problemen in dit land op te lossen?

    Anyway, over links en rechts gesproken! Tijd voor een nieuw item! Issie Links? Rechtsssssss , of recht door zee?”

    Jingle start : * Issie Links? Rechtsssssss , of recht door zee? *

    Dj Angelo: “Nou, recht door zee denk ik in het geval van Rita Verdonk toch echt niet! Want die zinkt zo recht naar de bodem als je haar de zee inrolt!”

    * lachbandje met gekopieerd gelach uit Evers staat op start in* “HAHAHAHA!”

    Dj Angelo: “Ja, sorry, vanwege de corona even GEEN lachzakken die naast me zitten! Ook hier hebben we net als in het voetbal maatregelen getroffen, dus de lach van de lachzakken komt van (wie er nog in tapes gelooft) band… Sorry, het is niet anders. Het lijkt een beetje op radio Suriname op deze manier, erg goedkoop, net zoals die grap van net. Wen er maar aan! Het zijn tenslotte ook jouw belastingcenten die ik met mijn gewauwel verspil! Dit is duurzame radio…

    Goed, hier gaan we dan, ik laat zo een fragment horen van een zichzelf benoemde bekende Nederlander, en jij mag raden of degene van de linkse of rechtse kerk is qua politieke voorkeur…. Je kan er een heuse VIP arrangement naar een kerk in Staphorst mee winnen, incl. 2 paar zwarte sokken voor je vriendin of voor jezelf als je een vrouw bent dat mee wil doen. En dat is voor een vrouw nog maar de vraag, want de plaatselijke imam en de sjeik op werkbezoek vanuit Saudi Arabië wordt alweer boos bij deze deelname. Zucht. Je kan nooit iedereen tevreden stellen, dat snap je wel…

    Goed! Hier komt het fragment! Het is wel zoeken allemaal, dit is mijn eerste uitzending, en ik denk ook wel weer de laatste. Ik ga de boeken in als de dj die na 1 dag landelijke radio alweer van de zender is gegooid. Ook wel weer een record om trots op te zijn, ik heet immers geen Giel Beelen of Patrick Kicken die het zo lang blijven volhouden in deze slangenkuil dat Hilversum heet. Jongens toch, dit is toch pure SM?

    Goed, teveel geluld nu, de Station Manager (SM! HAHA!) maakt snijbewegingen bij zijn keel, ik neem aan dat er geen schaap wordt geslacht, maar we nu toekomen aan het fragment!”

    Jingle start: * Issie Links? Rechtsssssss , of recht door zee? *

    ————————

    Sorry. Zuig ik even uit mijn duim. Maar er is genoeg te verzinnen denk ik, al is dat tegen het zere been van een geloof fanatici of een station manager die tekort komt thuis. Dat snap je wel 😉

    Dat foute uur van QutMusic is een afgeleide van de foute 100 uit Shockradio van Veronica uit 1994. Daar draaide Stenders toen hele foute muziek, dat een mooie combinatie vormt bij een weekendje waterboarding in een plaatselijke gele bouwkeet in zuid Limburg.

  18. Al die namen die je noemt worden het gewoon niet. Wat in het geval van Eddy zonde is. Die hoort gewoon op de landelijke radio. Rick zou ik ook te gek vinden (hoort ook gewoon overdag te horen zijn)
    Het wordt gewoon Dennis Ruyer met Celine samen. Lindo naar de plek van Denman en Maurice op de plek van Lindo.

    • Wie of wat je er ook neer zet, het gaat het verschil helaas niet meer maken. Het radiomerk Veronica heeft zoveel gezwalkt de laatste jaren en luisteraars zo vaak in de steek gelaten dat het de sympathiefactor compleet kwijt is geraakt. Het is het aloude arrogante liedje: je luisteraar voor lief nemen en niet álles om hem of haar laten draaien, maar andersom. WIJ radio in plaats van JIJ radio.

      • Heel zonde. Het is natuurlijk mis gegaan met de kwestie Rob van Someren. Daarmee een hoop luisteraars en de sympathie kwijtgeraakt en die krijgen ze niet meer terug van het grote publiek.

        Zonde. Terwijl het 1 van de weinige zenders die ik momenteel uren achter kan luisteren. Dat zal wel aan mijn smaak liggen trouwens

  19. @Patrick Over na-apen gesproken, heb je al gezien waar 538 mee gaat komen in december? Waar hebben we dat toch eerder gezien?

    Overigens dom van de NPO om Serious Request nog steeds op 3FM te laten. Had al jaren onder de naam Het Glazen huis bij Radio 2 moeten zitten voorafgaande aan de TOP 2000.

  20. Publieke omroep is volgens mij nog steeds de favoriete keuze van de politiek.
    In de NPO en de omroepen wordt veel belastinggeld gestopt.
    Als commerciële zenders moeten bezuinigen door Corona, krijgen onze staatszenders er gewoon geld bij.
    Over het stoppen met Nederland3 hoor ik niets meer.
    De beste landelijke radiofrequenties gelden alleen maar
    voor de publieken. Met radio3 zal te nimmer gestopt worden; ook niet bij een luisterdichtheid onder de 1%. Er is toch geld zat.
    Zijn de weekgegevens van de tv-programmering al een keer
    vrijgegeven voor gebruik commerciële partijen (zoals kranten)?
    Het is toch opmerkelijk dat commerciële tv geen geld meer heeft voor dramaseries etc. en de publieke omroepen de een na de andere dure serie maken met geregeld minimale kijkcijfers.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*