Patrick Kicken: Angst regeert bij Radio 538

[BLOG] Dat was nog eens een klappertje he, waarmee we het jaar uit gingen. Die arme Frank Dane kon stante pede zijn biezen pakken en het ochtendstokje overdragen aan zijn vakantievervanger Wietze de Jager. Nu de storm een beetje is gaan liggen komt er beetje bij beetje wat extra informatie bovendrijven over wat er nou allemaal aan de hand is daar op de Bergweg in Hillywood. Lees je even mee?

Kort samengevat: het boterde niet meer tussen Coco Hermans (zenderbaas) en Frank Dane. Regelmatig lagen ze in de clinch over vanalles. De muziek. Over en weer gezeur. Die Dane zal zich nog wel eens op zijn achterhoofd krabben, want hij heeft destijds zelf samen met Coen en Sander voor gezorgd dat de vorige zendermanager Menno de Boer zijn biezen kon pakken. Althans, dat is wat ik allemaal hoor he! Eerlijk is eerlijk: ik was er niet bij. Maar dat doet er ook niet toe. Wat ik uit dit soort anekdotes voor een conclusie kan trekken is dat er iemand flink het baasje loopt te spelen. Omdat ze het zelf ook allemaal niet (meer) weet. Met een shitstorm in de media en onbegrip bij je luisteraars tot gevolg.

Nu zou het hier kunnen lijken dat ik een bloedhekel aan de familie Coco & Frank van ’t Hof heb. Maar dat is niet zo. Sterker nog: nodig me uit op de koffie en ik kom. Waar ik wél een hekel aan heb is dat er mensen op plekken terechtkomen die gewoon niet de juiste knowhow in huis hebben waarmee je een (landelijk) radiostation goed kunt runnen. En daarom kom ik keer op keer met mijn stokpaardje: school jezelf toch bij in dit vak. Alle kennis is te verkrijgen. Met maar gewoon wat doen op gevoel of in het geval van Dane gewoon maar ineens deze beslissing nemen duidt op onervarenheid en ondoordachtheid.

Wat Coco en de rest bij 538 zich namelijk bijvoorbeeld niet realiseren is dat je Wietze & Klaas met een flinke achterstand het veld in stuurt. De eerste maanden van het jaar zijn traditioneel moeilijk voor 538. Sky scoort goed met Kerst en NPO Radio 2 slurpt ook een groot deel van de luisteraars op met hun Top 2000. Q doet er nog een schepje bovenop. Dit effect werkt zeker nog 3 maanden door waardoor die jongens in de ochtend geheid gaan zakken. Waarna iedereen weer zegt: zie je nou wel, geen goeie keuze die twee. Slecht voor hun zelfvertrouwen, slecht voor jouw positie. Veel beter was geweest om eventjes te wachten tot het voorjaar, als de luistercijfers weer een beetje genormaliseerd zijn.

Een andere factor waarom Wietze nu zo snel op deze plek gezet is, is dat hij toch echt een paar maanden terug gevraagd is om bij 3FM de paar overgebleven luisteraars wakker te maken. Zoals hier op Spreekbuis al te lezen was. Ook Sky was geïnteresseerd in hem. Destijds met Mattie, maar zonder mocht ie ook komen. Dus: je hebt bonje met Dane, je hebt een Wietze die ontevreden is en naar het schijnt ook nog in zijn contract heeft staan dat hij een drivetime show mag doen, dan kun je bijna niet anders dan deze snelle move maken, ongeacht de bizar slechte timing.

Wat me ook nog ter oren kwam is dat Mark Labrand op z’n flikker heeft gekregen omdat hij, zonder overleg, een interview met me had voor de Spreekbuis podcast. Wees blij dat ik de moeite neem een van je jocks wat extra diepgang te geven. Omdat ik hier mijn waarheid verkondig ben ik ineens de boeman? En nee, ik ben niet altijd negatief over alles wat met Talpa of 538 te maken heeft. Zo was ik de meest positieve van het stel bij RTL Boulevard, over de start van Wietze & Klaas afgelopen maandag. Ook in De Telegraaf heb ik wat goede en verbeterpunten aangestipt. Mijn laatste tip van de dag: ga niet het baasje spelen over creatieve mensen. Zo dwing je geen respect af. Vraag wat ze nodig hebben om op hun best te zijn. Ja als je als baas 538 weer op de 10 procent marktaandeel hebt gekregen kun je zeggen ‘geen discussie, zo gaan we het doen’. Tot die tijd maar beter niet teveel het dwingelandje uit hangen, anders ben jij dadelijk de volgende die ‘ineens’ uit haar functie ontheven wordt.

Patrick Kicken


39 Comments

  1. Er is een tijd geweest dat Radio 538 een trendsetter was! Zeker bij de start van het radiostation. Het kwam niet eens bij je op om naar een ander radiostation te luisteren. Behalve dan voor specifiek iets anders. Nou zijn dat even zijn lang vervlogen tijden!

    Aanstaande maandag(10 januari 2022)begint 538 weer met hier met je rekening. Dat is volgens mij het laatste item waar 538 echt een trendsetter mee is en een leuk bedachte actie. In de begintijd van Radio 538 werd het radiostation gerund door echte radiomensen. Nu als ik Patrick Kicken mag geloven door vorstelijk betaalde managers als Coco Hermans. Die heeft kennelijk niet de creativiteit om van Radio 538 een trendsetter te maken of onderscheidende acties te verzinnen.

    Ook ik vond de ochtendshow van Frank Dane niet geslaagd. Teveel mensen, verkeerde mensen die ik niet bij een breed publiek vond passen(Roelof Hemmen bijvoorbeeld)en veel luisteraars haakten al snel af. Je kreeg bij deze ochtendshow geen gevoel. Allemaal te geformatteerd en gemaakt.

    Echter kan ik van Frank Dane wel begrijpen dat hij niet doodleuk nog even 4 weken doorgaat terwijl alle luisteraars weten dat je over 4 weken gedwongen moet stoppen. Dat neemt geen luisteraar serieus. Ook weten de meeste luisteraars ook dat Wietze de Jager stel op sprong de 538 ochtendshow moest overnemen en dat hier zeker geen idee achter zit.

    Als mevrouw Hermans denkt dat luisteraars dit toch niet in de gaten heeft komt zij van een koude kermis thuis. Het is in diverse media uitvoerig besproken. Als meneer de Mol wanneer hij ontevreden is bij het minste geringste mensen aan de kant schuift is het mij een raadsel waarom mevrouw Hermans dan niet voor haar positie moet vrezen? Zij is toch de hoofdverantwoordelijke?

    • Nah…. Zo’n trendsetter was Radio 538 indertijd ook niet hoor.
      Er met een groot deel van de programma-ideeën van Stads Radio Rotterdam vandoor gaan is lang zo origineel niet :o)

  2. Who the fuck zijn deze figuren. Mensen die ouwehoeren met elkaar en totaal geen feeling hebben met mensen die graag naar muziek luisteren. Onbegrijpelijk dat je geld krijgt voor praten in theekransje. Terug naar vroeger:Joost den Draaier met een pick-up en draaien maar zonder idiote sidekicks met hun lollige opmerkingen.wij willen muziek

  3. Het verdiend allemaal geen schoonheidsprijs al die acties van Coco. Krijg er een beetje een Sharid Alles gevoel bij. De boel nog verder afbreken, maar 538 dit keer.

    • Die link kun je inderdaad makkelijk leggen. Lekker hip en inclusief, een vrouw aan het stuur. Nu is het al dungezaaid met mannen die echt verstand hebben van radio, laat staan vrouwen.

  4. Bleijenberg heeft gelijk en het is niet meer dan logisch dat Koen wijst op Spotify. Maar Spotify is geen radio, zal het ook nooit worden. Radio is afwisseling, verrast worden, het nieuws, een jingle en een personality. En een spelletje op z’n tijd. Iedereen die ooit wat gewonnen heeft bij een radiostation weet dat nog als de dag van gisteren. Ik heb ooit een CD bij Radio 10 Gold gewonnen, staat nog steeds in de kast!

    Bij Spotify weet je dat je muziek hoort omdat die past binnen jouw bubbel, dus als je 5 keer Talk Talk hebt gehoord dan zul je waarschijnlijk de rest van de jaren ’80 ook wel willen horen. Maar dan mis je weer die leuke nieuwe single van SERA of iets moois van The War on Drugs. En daarvoor heb je een DJ en een muzieksamensteller nodig. Mensen die de godganse dag muziek luisteren en zoeken, verbanden leggen en de pareltjes weten te vinden. Het is een vak, een ambacht, daarin heeft Kicken helemaal gelijk. Je bent ook geen onderzoeksjournalist omdat je iedere dag het Brabants Dagblad leest.

    Eigenlijk is het hetzelfde als de discussie over talkshows op TV. Dat je op een Op1-stoel mag zitten wil nog niet zeggen dat je een gesprek kun leiden of een interview kunt afnemen. En dat je aan de knoppen en de schuiven mag zitten wil nog niet niet zeggen dat je een DJ bent. Dat je het leuk deed bij een lokale omroep wil nog niet zeggen dat je op een landelijke zender uit de verf komt. En niet iedere cabaretier is automatisch een goeie DJ. Sterker nog, ik pleit ervoor dat cabaretiers nooit DJ mogen worden! En ja, er is een verschil tussen DJ en presentator. Een presentator zit bij Radio 1, een DJ zit op Q, 538, Radio 2, Radio 3 en dat soort zenders. En dan maakt het niet uit hoe lang het programma al op zaterdag op Radio 2 tussen 12 en 2 wordt uitgezonden, je blijft een presentator en dus verhuizen naar Radio 1!
    Tot slot: iedereen die zijn/haar teksten op papier heeft staan of van een monitor leest: opzouten! Dan ben je geen DJ en heb je niks te zoeken in een studio! Alleen de nieuwslezer mag een A4’tje hebben, de rest heeft maximaal een draaiboek.

    Okee, nog eentje dan: het moet ook verboden worden om meer dan 2 mensen in een studio te stouwen. Hoe meer mensen je bij elkaar zet, hoe groter de kans is dat het schijtlollig wordt. DJ’s zijn geen cabaretiers! Maar zet er een paar bij elkaar en ze denken dat zie die avond in de stadsschouwburg mogen staan. Als je het in je eentje niet kunt dan is plaatjes draaien niks voor jou.

    • Hoi Hein, hoewel ik het s’ochtends best nog wel gezellig vond met Frank erbij is het nu amateuristisch in mijn ogen. Switch nu regelmatig van zender. Clap for the woolfman en zeker ook klappen voor een aantal DJ’s uit de Nederlandse radiogeschiedenis. Samen met m’n broer gehuild bij de laatste uren van radio Veronica en radio Noordzee. Humor moet ad-rem zijn en radio maken voorop staan. Dat is een kunst die maar aan weinig mensen is voorbehouden. Bedankt voor je artikel.

  5. Hein Willems schreef:’ Iedereen die ooit wat gewonnen heeft bij een radiostation weet dat nog als de dag van gisteren. Ik heb ooit een CD bij Radio 10 Gold gewonnen, staat nog steeds in de kast!’

    Wat leuk dat je me daar aan herinnert! In 1993 won ik een exemplaar van Turn up the bass volume 25 bij TROS Dance Trax (Martijn Krabbe).

  6. Ik ben het helemaal met Hein eens. Goed stukje. Het schijnt dat je bij alle radiozenders MOET lachen want oh het is allemaal zo leuk. Op tv al net eender. Lachen en nog eens lachen. Het moet vooral leuk lijken. De muziek is naar het 2de plan verwezen. De DJ’s en hun/haar bijrijders staan op nummer 1.Fout. Hartstikke fout.

  7. Patrick. Ik mis een element in je analyse. Over niet al te lang wijzigen de luistercijfers en de manier van meten. Dan zijn er dagelijkse luistercijfers en hoeft niet meer gewacht te worden op de tweemaandelijkse. Wat voor invloed gaat dat hebben volgens jou???

    • Dagelijkse luistercijfers?! Dat de luistercijfer meting gaat veranderen halverwege dit jaar dat wist ik. Maar dagelijkse luistercijfers? Wat wordt je daar wijzer van. Je zult de cijfers van een radiozender beter kunnen duiden per week, maar beter toch gewoon maandelijks?

      • Bij televisie wordt ook dagelijks en op programmaniveau (sterker nog op minuutniveau is zelfs mogelijk), gerapporteerd.
        Het heeft iets ouderwets anno 2022 met tweemaandelijkse cijfers werken. Zeker het creeert rust en maakt radio een langzaam opererende sector. Immers je weet pas na langere tijd hoe een programmering aanslaat of niet. Dus ja hij dagrapportages is meer inzichtelijk hoe men luistert. Op televisie is het normaal, binnenkort dus ook bij de radio. Kan wel de nodige bewegingen geven, ben benieuwd. Er was al een pilot gedraaid toch??

  8. De schijtlolligheid is de reden dat ik de radio opzet. Als ik muziek wil dan zet ik liever een albumpje op dan die schijt popmuziek die op elke zender nagenoeg identiek is. Maargoed ik heb met mijn werkzaamheden meestal tijd om aandachtig naar de gesprekken te luisteren.

    • 538 heeft voor mij al een poosje afgedaan,de mannen achter de knoppen voelen zich belangrijker dan de muziek die gedraaid zou moeten worden .
      Waar voorheen nog een keuze viel te maken qua muziekstijl is het nu een eenheidsworst geworden
      Natuurlijk zijn er nog leuke programma’s te beluisteren maar die onderscheiden zich niet van elkaar als je ze vergelijkt met andere zenders
      Waar voorheen 3FM zich wist te onderscheiden qua muziek en informatie zie en hoor ik nu eigenlijk dat er maar 1 concept is waar alle zenders aan mee doen en dat is een volle studio met zo veel mogelijk mensen die graag willen ouwehoeren
      Nog een paar jaar en geen hond luisterde meer naar de radio.
      Jongeren streamen muziek voor de muziek en niet voor een stel ingenomen dj’s die gek op zichzelf zijn
      Draai muziek,informeer mensen over de muziek en durf ook eens muziek te draaien die niet zo bekend is .
      Net als bij Spotify kun je ook zomaar in aanraking komen met volkomen onbekende muziek
      Of dit nu bij 538 Q of 3FM is maakt niets uit

  9. Meer vrouwen aan de top. In steden als New York is het in de overwegend “mannelijke” zakenwereld heel erg gewoon geworden dat vrouwen zich testosteron toedienen om zich zo staande te houden in de mannenwereld. Een bizarre werkelijkheid.

  10. Luister al “eeuwen” niet meer naar 538.
    Begin was dat gewauwel nog wel grappig maar begon me er steeds meer aan storen.
    Op een gegeven moment Sky maar dat was te soft dus Qmusic op.
    En aangezien ik dat gek van de reclames werd overgestapt naar Qmusic NonStop.
    Wat een verademing.
    Alle soorten muziek door elkaar, geen gel*l en weinig reclame.
    Echt een aanrader.

  11. Ik luister alleen nog maar naar internetzenders. Radio Monique, Mi Amigo International, Mi Amigo radio, Radio Extra Gold.
    Heerlijke en bijzondere muziek, nauwelijks reclame en geen oeverloos gepraat van en tussen dj’s.

  12. PR-technisch is alles natuurlijk een enorme ramp. Je staat zeker op achterstand. Daarnaast: is radio538 niet een bedrijf waar op zijn minst twee mensen betrokken moeten zijn bij een besluit? Dan is een ontslag op basis van een persoonlijke vete toch niet mogelijk?

  13. Volgens mij hebben álle luisteraars van 538 hier boven geschreven . U allen moet niet zo hysterisch doen over 538 !!! Ik ken én spreek heel veel mensen, ook jonge, maar er is er niet één bij die naar 538 luistert !!!!! Hoe dan kan weet ik niet, maar het lijkt mij het sop de kool niet waard. Deze gehele discussie . Ik denk dat de oprichter/bedenker/starter van 538 Lex Harding óf zich kapot schaamt óf zich op de dijen van het lachen slaat. De meest directe vraag mijnerzijds is : Wie is juffr Coco en van welk terzake kundig feit kennen wij haar. ’n Geweldig goeie slager kan ook nooit ’n goeie melkboer zijn . Ergens hierboven heb ik iets gelezen over ’n baasje. Ik ben het met die stelling heel erg eens, ’n muziekkenner is het belangrijkste om ’n goed programma te maken, iemand die ’n sfeer aanvoelt én ’n tijdstip . Ik hoor wel’ns (ik weet echt niet meer bij wie of welke zender) na ’n treurigheidje, waar dan toch zo’n lachzak doorheen tettert, wordt ’n wel heel erg vrolijk deuntje gedraaid omdat die op de lijst stond als eerstvolgende !!!! Wat ’n lamlul denk ik dan. Sfeer en prettig luisteren naar ’n programma is méér dan hard lachen, schreeuwen en maar roepen en wauwelen. Ik weet nu al wat sommigen onder U zullen denken, wat ’n ouwe zak, klopt maar ik weet wel wat ’n luisteraar wilt horen en wat nog veel belangrijker is : niet wilt horen. Lang leve vakidioten , maar vooral lang leve Willem van Kooten, Lex Harding, Felix Meurders , Vincent van Engelen maar ook Jeanne Kooymans en Jan Douwe Kroeske !!!!! Wie ?????? zullen enkelen denken, dan zeg ik , ga Uw huiswerk doen. Vooral veel disc jockeys, slap lullen kunnen we allemaal, ’n fijn programma maken bijna niemand meer !!!!!

  14. Herman, je noemt allemaal mensen die in hun tijd zelf de muziek mochten uitzoeken voor hun eigen radioprogramma. Dat mag al tientallen jaren niet meer. Daarom hebben de huidige DJ’s geen gevoel meer bij de muziek die ze moeten draaien. Allemaal “gekozen” door software programma’s die niet kiezen voor een “irritatie” nummer, maar vooral voor de bekende deuntjes.
    Op de door Paul S genoemde internetstations kiezen de DJ’s voor zover ik weet nog wel de muziek die ze draaien, ook al zal dat wel binnen het format moeten passen. Dat worden dus heel andere programma’s, vergelijkbaar met de zeezenders begin jaren 70.

    • Maar ,met alle respect Rink, naar internet stations wordt nauwelijks geluisterd. In de auto wordt nog het meest radio beluisterd. Doet niets af aan het feit, dat zowel de commercieele zenders als de landelijke meestal héél slechte dj’s hebben en daar bovenop, ook nog ’s ’n heel slechte muziekkeuze !!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*