Onderzoek: Powned is populairste omroep op Youtube

De kleinste omroep in het publieke bestel heeft afgelopen jaar het grootste aantal Youtube-views weten te bereiken. Dat blijkt uit cijfers van Youtube Marketing Agency 5PM.

PowNed is de nummer één op de lijst met maar liefst 65.3 miljoen views. De video’s die zijn gemaakt rondom de ruzie van Johan Derksen en Wilfred Genee staan aan de top en blijken dus zeer populair bij de online kijkers. Zo heeft de nummer één video zelfs binnen drie dagen meer dan één miljoen views behaald.

AVROTROS staat op de tweede plek. Veruit de beste video’s zijn afkomstig van de serie Beste Zangers. De serie heeft in de desbetreffende periode maar liefst ruim 35 miljoen views in totaal binnengesleept. De video van Miss Montreal, ‘Door De Wind’ wist met 4,8 miljoen views van alle video’s over alle omroepen veruit de meeste views te behalen.

NTR behaalde de vijfde plek in de lijst en dat hebben ze vrijwel geheel te danken aan de succesvolle serie ‘Danny Op Straat’. Met het hoogst aantal views per video van maar liefst 472.000 views, kan hen een heel sterk gemiddelde toe worden geschreven. Zo tikte de video over beruchte thema ‘Drillrap’ de twee miljoen views aan.

Dit betreft enkel de views op de video’s die in de geselecteerde periode zijn geupload. Het totaal aantal views van kanalen ligt dus hoger maar dit verschil wordt veroorzaakt door views op oudere video’s.

Peter Minkjan (Mede-oprichter 5PM): ‘Voor de ranglijst hebben we enkel gekeken naar kanalen van de omroepen zelf. Verschillende omroepen hebben ook andere themakanalen (bijvoorbeeld het populaire AvroTros Klassiek of EOBEAM die ook miljoenen views halen). Andere kiezen voor kanalen rondom aparte programma’s zoals BNNVARA met Sluipschutters. Deze sketches weten ook miljoenen views te halen. Tot slot, verschijnt een deel van de omroepcontent ook op NPO-kanalen zoals NPO3 en 3FM.’  

Zie hier het overzicht:

3 Comments

  1. Ik vraag me echt af of deze cijfers wel kloppen. Bijvoorbeeld Zondag met Lubach heeft een eigen Youtube kanaal. Dat is van de VPRO, maar staat niet op het Youtube kanaal van de VPRO. Stats? Altijd tussen de 300.000 en 2.000.000 views per video.

    • Vreemd nieuwsbericht, alsof omroepen alleen via hun omroepkanaal video’s publiceren op YouTube. Geeft een vertekend beeld op deze manier, toch?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*