Patrick Kicken: NPO Radio 2 is zichzelf vakkundig om zeep aan het helpen en dat is maar goed ook

[BLOG] Het mag overduidelijk zijn dat ik hier al jaren op deze plek me verzet tegen een veel te commerciële NPO en dan met name op radiovlak. Ze zitten, op NPO Radio 1 en 4 na, eigenlijk alleen maar te doen wat de commerciëlen ook al doen en dat met de voordelen van een grote zak met subsidie en een veel beter FM pakket. Het is dan ook altijd mooi om te zien dat door deze luxepositie er ook veel (beginners)fouten gemaakt kunnen worden omdat ze er door deze voordelen wel mee weg komen. Gelukkig beginnen de scheuren in het plafond bij NPO Radio 2 al een tijdje duidelijk te worden: het station is in een jaar tijd 2,6% marktaandeel kwijtgeraakt en sinds kort ingehaald door Qmusic als marktleider. Hoe komt dat nou eigenlijk?

De ene vakman na de ander loopt weg bij NPO Radio 2. Het begon met het vertrek van Rob Stenders naar Radio Veronica. Rick van Velthuysen volgde. Daarna vertrok Giel Beelen op een sabbatical. Gevolgd door Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof. Het noodgedwongen vertrek van Stefan Stasse van de FM band. Dat zijn er al zes. Nu verkast Gijs Staverman naar Radio 10 en wordt opgevolgd door Paul Rabbering, prima waterdrager maar vooral toch voice over. Zijn vrijgekomen uren worden ingevuld door een Hart van Nederland presentatrice, Evelien de Bruijn, die mede dankzij haar man, ex-3FM zendercoördinator Paul van der Lugt weer lekker is geland bij de publieken, na de rol van sidekick/nieuwslezer bij Ekdom in de Morgen. Zo zie je dat het ook niks uitmaakt of je nou voor de commerciële of de publieke omroep werkt, als je maar genoeg mensen kent en een grote waffel hebt dan kom je wel weer ergens terecht, zelfs op belangrijke daguren, vrijdag zaterdag en zondag vanaf 14u. Lekker ook op vrijdagmiddag: twee vrouwen achterelkaar, hoe hip wil je het hebben. Was bij 3FM ook zo’n succes destijds. Over 3FM gesproken: er moest meer budget naar toe om dat station weer aan de praat te krijgen en dat geld komt o.a. uit de pot bij NPO Radio 2, tel uit je winst en zie het effect.

In Vlaanderen word je bij hun landelijke publieke zender Studio Brussel gevraagd naar je diploma’s op het gebied van media. Heb je journalistiek gestudeerd? Heb je verder cursussen of opleidingen gevolgd in interview- of presentatietechniek? Welke boeken heb je gelezen over het vak radio? Bij NPO radio niet. Daar is het ons kent ons, val je lekker in het team van oude bekenden. En daar wringt de schoen enorm. Wat zou het toch een verademing zijn als er nou gewoon eens nét wat intelligentere radio gemaakt werd met publiek geld, zodat het niet exact hetzelfde klinkt als de zenders die zoveel mogelijk geld moeten verdienen en dus luisteraars scoren. Niet plaatje/praatje/spelletje/sidekick/lachen met de nieuwslezer, maar eens een keer een gesprek waar je iets van opsteekt. Niet die eeuwige wikipedia feitjes over de muziek, maar een presentator die net even origineel uit de hoek komt, zichzelf durft te zijn en waar je aan hoort dat hij of zij écht wat te vertellen heeft in plaats van maar het losse voegsel tussen de platgedraaide muziek te zijn.

Daarover gesproken: dat is natuurlijk ook een probleem bij NPO Radio 2. De muziek. Bijna alleen maar classics, zelden eens wat verrassends nieuws. En het is ook maar afwachten wat je krijgt, iedere twee uur een stijlbreuk: de een wil gitaren, de ander niet. Een lappenmand aan programma’s. Met op drivetime ’s ochtends iedere dag hetzelfde suffe spelletje, weinig echt inspelen op de actualiteit en ’s middags een Ruud de Wild die er duidelijk geen zin meer in heeft en met de pet naar gooit. In de individuele cijfers is dan ook te zien dat zowel de ochtend- als de middagshow van NPO Radio 2 steevast dalen. Maar dat is goed. Wellicht komt er, ook bij de top van NPO, ooit het inzicht dat het ook anders kan: kijk eens naar de landen om ons heen en zelfs naar Amerika, wat de NPR daar doet. Publieke radio hoeft niet saai te zijn, maar deze manke vorm van popradiootje spelen begint danig overbodig te raken. Boor een publiek aan dat de commerciëlen niet bedienen, de radioluisteraar die geen feitjes, grapjes en spelletjes wil maar een goed verhaal, interessante meningen, discussies en informatie. Anders zijn die luisteraars dadelijk allemaal naar podcastland vertrokken en kun je, naast 3FM, zometeen ook je paradepaardje NPO Radio 2 opdoeken.

Patrick Kicken

79 Comments

  1. ik luister alleen nog maar radio 2 voor Eddy keur op de vrijdag middag. Van mij mogen ze ook wel dat hele NPO opdoeken ze hebben zoveel radio zenders waar niemand naar luistert gaat wel miljoenen in

    • Lijkt me dat bij opdoeken NPO niet dat Eddy Keur ergens anders te horen zal zijn. En begrijp ik nou dat Patrick Kicken een werkgever minder wil voor DJ’s in Nederland, ondanks zijn kritiek / geklaag over de in zijn ogen slechte salarissen, dankzij een dominante speler in de Nederlandse radiomarkt, John de Mol.

      • De NPO bestaat niet om werkgelegenheid te bieden maar om in een behoefte te voorzien voor iedereen die in ons land woont. Wat betreft Radio 2 (ondanks dat ik erg graag naar luister) en 3FM is die markt al ruim vertegenwoordigd bij commerciële radiostations. Het is dus niet nodig dat de NPO beide zenders in de lucht houd. Eén van de twee had allang het veld moeten ruimen. 3FM waar nauwelijks naar geluisterd word en al helemaal niet door de doelgroep.

        En Eddy Keur, ja die zou bij het wegvallen van Radio 2 wel ergens anders te horen zijn. Radio 10, 538, Joe, Veronica, 100%NL of terug naar NH Radio. Genoeg mogelijkheden

    • Weer zo’n “domme” reactie. De NPO moet voldoen aan de wettelijke taak. Voor op doeken moet je bij de politiek zijn. Of bij jou dus kennelijk. Voor je iets schrijft eerst even research doen hé?

      • Een wettelijke taak programma’s maken voor elke inwoner in Nederland. Van mij hoeft de NPO niet te worden opgedoekt hoor. Ook hoeven ze niet bij mij te zijn voor het opdoeken van zenders. Daar gaat trouwens de politiek ook niet over dus misschien moet jij je eens wat beter inlezen voordat je domme dingen gaat zeggen hier.

        Ik luister persoonlijk graag naar Radio 2 en van mij hoeft de zender niet weg. Patrick heeft het in zijn column vaak over dat Radio 2 eigenlijk gewoon een commerciële radiozender is. Het valt moeilijk te ontkennen dat het niet zo is toch? En stel dat er een of twee radiozenders bij de NPO verdwijnen dan zal dat ten koste gaan van banen. Tja, dat is dan niet anders. Niet de belangrijkste reden om ze in de lucht te houden.

  2. Je weet dat de keuze voor een (in jouw ogen) commerciele publieke omroep een politieke was, Patrick? Er ligt een keiharde prestatie-eis en daar aan gekoppeld is er gekozen voor steeds meer commerciele financiering.

    De programma’s die gemaakt worden zijn daar een gevolg van. De maginalisering van alles wat afwijkt bij de PO en de bijgevolg steeds plattere programma’s is te danken aan 20 jaar rechtse kabinetten.

    • Ik heb even voor je gekeken in de 13+ cijfers (heb inlog via een mediabureau) en in de maand april doet R2 het nog heel goed in de ochtend. Met 14.9% ruim op nummer 1 en Q daar ruim achter op iets meer dan 12. 538 iets rond de 10.5 en R10 net iets onder de 10.

  3. “Bijna alleen maar classics, zelden eens wat verrassends nieuws.” Wat verrassend is, is subjectief, maar Radio 2 draait relatief juist veel nieuwe, recente muziek.

      • Het zou zelfs een deel van de reden van de terugval kunnen zijn. Ik ben ook benieuwd in welke leeftijdsklassen de teruggang heeft plaatsgevonden. Oudere luisteraars naar Joe, of jongeren naar Qmusic?

  4. NPO Radio 2 heeft een Somertijd nodig.

    Speelt in op de actualiteiten op (voor sommigen uiteraard) humoristische wijze.

    Rob en co. nemen hun luisteraars altijd mee in hun programma. Fanbase is groot genoeg. Bedien je ook weer een publieke taak door een groot publiek te bedienen die straks niet meer gehoord worden. (afgezien dat er 100% NL of Joe voor Rob als overstap opties zijn).

  5. Je zou willen dat er wat meer ruimte en flexibiliteit in de programmering is voor shows die 1 of 2 keer per week te horen zijn, en niet alleen in het weekend. Dan heb je als maker meer tijd voor creativiteit. Laat bv het duo Dijkstra en Evenblij twee keer per week iets maken voor Radio 2.

  6. Wat een onzin Kicken! Radio 2 is nog steeds het best beluisterde zender van Nederland. Af en toe gaan er wat DJ’s weg om elders meer te verdienen. Radio 2 is de beste van |Nederland en zal dit altijd blijven als je een Top 2000 en Eddy Keur in handen hebt!!
    Waar jij je echt zorgen om moet maken zijn Veronica, 3fm en dadelijk ook Radio 10 met geen Somertijd meer door de weeks. Bekijk de luistercijfers maar en zie, hoef je geen wiskunde voor gestudeerd te hebben!!

    • Dat is nu juist precies wat Patrick aankaart Bram. Niet dat Radio 2 slecht is of weg moet maar, dat het oneerlijke concurrentie is tegenover o.a. de zenders die je noemt.

      Van mij hoeft Radio 2 overigens niet weg. Het is ook mijn favoriete zender. Valt wel op dat er veel dj weg zijn gegaan te de laatste tijd en dat er op de zender heel veel verschuivingen zijn. Dat laatste overigens niet altijd zoals het gros van de luisteraars het zou zien.

      • Oneerlijke concurrentie? Hoe zo? Moeten zij beter hun best doen. Het maakt mij niet uit of R2 nr 1, 2 of 3 is. R2 zal altijd bij de besten blijven op de koers die zij nu varen.Ja en dat er DJ’s vertrekken voor het grote geld het zij zo! Natuurlijk heeft R2 programma’s die niet altijd te pruimen zijn, maar dat is niet gek! Zoalng zij de Top 2000 en Eddy Keur in handen hebben blijven zij één van de besten, met Q music op hun hielen. Een beetje concurrentie is alleen maar goed!

        • Nogmaals ik wil dat Radio 2 nooit verdwijnt.

          Het gaat niet om waar het kanaal zit. Het gaat om dat voor Radio 2 er elk jaar een grote zak met belastinggeld klaar staat en dat op die zender dus alles kan tegenover commerciële radiostations die in het zelfde vaarwater zitten maar die zak met geld niet zomaar krijgen. Dat is wat Patrick bedoeld. Dan kun je zeggen is het wel nodig dat de NPO anno 2024 nog radiozenders als Radio 2 en 3FM heeft en volstaat de publieke taak niet al gewoon met Radio 1, 4 en eventueel een derde zender. Ik snap de gedachte daarin wel.

  7. Bij 3FM is het al niet veel beter en kan ook zomaar gedaan worden door de commercie die hier veel beter in zijn. Er is bij beide zenders totaal geen visie en doet men maar wat en proberen in alle vijvertjes te vissen tegelijkertijd, resultaat; een onsamenhangend geheel waar niemand zich meer thuis voelt! Heb je dan je zin?!

  8. Beste Patrick, Kun je ook eens column schrijven over het ongelijke speelveld op DAB+? Net als op de FM band zijn alle NPO radiodenders in heel Nederland op DAB+ in perfecte geluidskwaliteit te ontvangen terwijl voor heel veel radiozenders(zelfs soms de bekende commerciele radiozenders)je DAB+ radio op het dak van je huis zetten om deze radiozenders fatsoenlijk te kunnen ontvangen. Op dit vlak hebben de alle radiozenders van de NPO ook weer een voordeel ten opzichte van de andere radiozenders

    • Misschien al die extra zenders van stations schrappen voor een hogere bitrate van het hoofdstation voor betere geluidskwaliteit? Of is het wetgeving of een technische beperking waardoor dit niet kan? Weet iemand dit?
      Maar ja als een commercieel station helemaal niet te ontvangen is ligt het toch echt aan de gezamenlijke stations zelf die het te duur vonden om meer zenders te plaatsen. Want hé de markt, de oplossing voor alles.

    • Duidelijk een reactie uit de “grachtengordel” (randstad). DAB+ is daar dan wel perfekt te ontvangen, in diverse delen van OOK Nederland is het huilen met de op wat de ontvangst van DAB+ betreft.

        • Dat is behoorlijk overdreven.

          Internetradio is ook “gecomprimeerde radio”. Het ligt er maar helemaal aan wat voor bitrate je aan een radiostation geeft en hoe je de processing doet. DAB+ en Internet Radio kúnnen exact even goed (of slecht klinken).

          Probleem bij de commerciëlen is dat ze op DAB+ kwantiteit verkiezen boven kwaliteit. Als ze de themazenders opdoeken, dan kunnen hun hoofdstations prima klinken.

  9. Wat is dat toch een nare man. Met zijn onzinverhaal over npo 2. Alleen maar classic? Hoe komt ie erbij.
    Zij draaien meer afwisselend dan de commerciële zenders.
    Jammer dat deze zeurpiet zo’n groot podium krijgt. Wie is hij nou eenmaal

  10. Weet niet wat je bedoelt, maar het gaat toch om wat de luisteraar op z’n radio ontvangt? Op dab+ verschilt bitrate per station, BV. Kink was eerst op een bitrate van 64 kbs, dat is voor muziek echt niet te doen.

  11. Npo 2 bedient inderdaad de mensen die niet naar die commerciële meuk willen luisteren en dat moet zo blijven.
    Zou wel fijn zijn als de vervelende de Wild weg zou gaan,maar niemand wil die eikel.
    Moet er niet aan denken dat ik iedere dag naar de commerciëlen moest luisteren.
    Npo 2 is prima en wat maakt het uit dat de luistercijfers wat lager zijn.
    Ze draaien wat mij betreft goede muziek en daar gaat het om

    • Waar komt die weerzin voor Ruud de Wild vandaan? Ik neem aan dat hij toch wel breed geliefd is bij zijn luisteraars en hij heeft een bomvol programma met items, jingles en ik vind altijd een leuke vrouw als sidekick. Hij wekt juist de indruk dat hij er zin in heeft.

      • En de chemie met veel humor met Matijn Nijhuis, ook hij is een belangrijke waarde voor Radio 2. En veel actuele drive-time-muziek.

  12. Rick van Velhuysen raaskalde alleen maar wat midden in de nacht. Dus dat die weg is zal niet veel gedaan hebben aan de luistercijfers

  13. weinig kans dat de zender NPO radio2 hier thuis opstaat of het moet van vier tot zes zijn de uren dat ik nog wil overschakelen van veronica naar radio2 voor ruud of eddy , wouter frank en gerard straks op veronica dan is het pas weer een echte zender met rob stenders als beste natuurlijk ,maar ja ik heb een Veronica hart dus en dat helpt wel mee in mijn keuze voor de radio .

  14. Tjonge, altijd weer dat zelfde gezeik rondom 3FM, terwijl de zender zich de laatste tijd in positieve zin flink heeft verbeterd. Overdag hoor je een goede mix van wat oudere hits uit deze eeuw, aangevuld met nieuw werk. En in de avond hoor je veel meer nieuw werk. Meer ruimte voor het experiment. 3FM besteed ook veel aandacht aan potentieel nieuw NL-talent en er zijn zo nu en dan in de livebox prima artiesten te horen. De DJ’s zijn misschien niet de bekendste namen, maar je hoort wel dat ze er veel plezier in hebben. En elke week bedient 3FM ruim 1 miljoen luisteraars die wel het grote verschil horen met de commerciële zenders. Wat mij betreft mag 3FM nog vele jaren blijven en vullen ze echt wel een gat: ze draaien bij 3FM veel kwaliteitsmuziek van de bovenste plank die zorgvuldig zijn uitgekozen. Ik zou de mensen die hun ouderwetse mening over 3FM steevast afdraaien graag uitnodigen om echt eens goed te luisteren naar wat 3FM nu is!

    • Goldband, Rondé, Son Mieux, S10, ChefSpecial, enz,zijn idd bij 3FM begonnen en allemaal erg groot geworden.

    • 3FM heeft geen miljoen luisteraars in de week. Daarnaast moeten ze jongeren bedienen. Die luisteren niet en dus heeft de zender zich overbodig gemaakt.

          • het meest wordt er geluisterd naar q in 2024,
            gemiddeld in 2024 heeft q een weekbereik van 3991777, een luistertijd van 90 minuten en 11,9% marktaandeel

            3fm en veronica zijn beide kleine zendertjes

            3fm weekbereik: 1111018 luistertijd: 72 min marktaandeeel 2,1%
            veronica weekbereik: 977894 luistertijd: 77 min marktaandeeel 1,8%

            radio 5 heeft ook weinig luisteraars alleen lusiteren die luisteraars heel lang: weekbereik: 1024584 luistertijd: 174 min martaandeel: 7,3

  15. Somertijd gaat naar 2, 4-7,
    is afgelopen weekend beklonken.
    Kai Merckx verdwijnt en terecht!

    • De banden zijn er tussen NPO radiobaas Jurre Bosman en Rob van Someren, ze kennen elkaar nog goed uit de TROS tijd in de jaren ’90. Als Bosman dat voor elkaar krijgt om Somertijd in de middag te programmeren op NPO Radio 2 dan heeft hij nog veel meer invloed dan ik dacht en dus helemaal niet zo’n woke agenda. Somertijd is behoorlijk rechts van toon dus past prima bij Powned en in deze politieke tijden.

      Kai kan beter zijn eigen kinderdagverblijf beginnen of op de basisschool voor de klas gaan staan, kan hij daar Pim Pam Pet met ze spelen in plaats van on-air.

  16. Wat een onzin Michel, sla je luistercijfers er maar op na: werkbereik is meer dan een miljoen luisteraars. En de doelgroep ‘jongeren’ is niet alleen e 3FM doelgroep maar ook een veel bredere groep die zich jong voelt. Daarom is het een brede publieke zender die prima tegenwicht weet te geven aan commerciële zenders die minder hebben met het ontdekken van artiesten en groepen, die later mogelijk wel worden opgepikt als een groter publiek ze ook weet te omarmen. 3FM heeft dus weldegelijk bestaansrecht!

    • Wat jij omschrijft was het 3FM van jaren geleden. Dat is allang niet meer het geval. Het is een publieke taak van de NPO om jongeren te bereiken, niet om radio te maken voor mensen die zich jong voelen of om nieuwe bandjes te ontdekken. Als als taak hebt om jongeren te bereiken dan moet je ook zorgen als NPO dat je ze bereikt waar ze zitten. En dat is niet op de FM band maar online. Waar overigens 3FM of delen daarvan wel weer een onderdeel van kan zijn. Zoals dat ontdekken en het podium bieden aan die nieuwe artiesten en bandjes.

      Dat jij zelf graag 3FM luistert als persoon is niet relevant.

      • Vind 3fm wel weer de moeite de laatste tijd maar overlap met 2 is wel groot hoor. Val zelfs in hetzelfde nummer per uur soms. Radio 2,5 van maken en kavel vrijmaken.

  17. Erik, je hoeft het niet eens te zijn. Dit is niet mijn mening maar, ik beschrijf gewoon de taak van de publieke omroep. Wat betreft bereik van jongeren voeren ze die taak al jaren niet goed uit en lopen ze mijlen ver achter. Durf zelfs wel te stellen dat ze al te laat om jongeren terug te halen en te interesseren voor de publieke omroep.

    Dat jij of andere mensen 3FM een goede en leuke zender vinden, of zoals Radio 2 leuk vind staat daar los van.
    Wat mij betreft mag er meer geld naar de publieke omroep en de gehele cultuur sector. Echter moet de NPO nu 100 miljoen bezuinigen (en dat gaat in de toekomst wel meer worden denk ik) dus zal het budget anders en beter verdeeld moeten worden. Nu hebben ze het luk raak over wat schrappen van zenders maar dat is ook geen goede oplossing. Naar de hele structuur en bereikbaarheid naar de kijker moet gekeken worden. Hoe kunnen we het budget beter en anders inzetten om de kijker en de juiste doelgroep te bereiken waar, wanneer, hoe, op welke zender en op welk platform? Dan kunnen de zender NPO3 in een andere vorm blijven en zelfs 3FM in een andere vorm online.

    • Dank je wel voor je toelichting Michel. Nu begrijp ik je veel beter en denk zelfs dat je gelijk hebt. Want ben het ook met je eens dat 3FM geen kopie moet zijn van 538 of QMusic, en daar lijkt het er overdag wel vaak op. De vraag is vervolgens wel welke doelgroep 3FM dan wil bedienen. De oudere jongeren tussen de 25 en de 60 jaar?

      • Ze willen graag jongeren onder de 25 bedienen. Ze doen ook op de radio alsof het de hele tijd tegen deze doelgroep hebben. De werkelijkheid is die doelgroep zelden tot nooit luistert. De mensen die wel luisteren zijn rond de 30/40 maar daarvoor is het niet bedoeld. Die horen volgens de doelgroep bij Radio 2 te zitten.

        • Radio 2 is wel heel erg belegen radio. Als dat opstaat hier op het werk val ik in slaap. Doe mijn maar wat meer energie zoals 538 of 3fm.

        • Nou.. Mijn leeftijd is nu 45. En ik luister ook zeker regelmatig naar NPO Radio 2 of Veronica (sinds Stenders bij Veronica zit dus vaker naar Veronica). Maar ik wil zeker niet alléén maar naar deze ‘belegen’ zenders luisteren. Voor de ochtendshow en de “werk ochtend” heb ik hem altijd op 3FM staan.

          En ik ben het zeker met Erik R eens dat 3FM de laatste tijd weer een stuk beter bezig is. Even los van hun taak (jongeren tot 25 bereiken). Overigens vind ik de NPO op dat gebied ook echt wel weer een stuk beter bezig, want ze hebben echt flink wat podcasts voor jongeren, die het volgens mij ook goed doen. En inderdaad, 3FM besteedt de laatste tijd ook weer veel meer aandacht aan nieuwe bandjes. Eigenlijk vind ik dat dát ook weer echt hun taak zou moeten zijn, nieuw talent een podium geven dat ze bij de commerciëlen nooit zullen krijgen.

  18. Historisch gezien moet je concluderen dat juist dankzij de aanwezigheid van de PO er commerciële radio is! Ook al is dit lang door de POLITIEK tegengehouden. Maar als de PO volledig zou worden afgeschaft, zoals de PVV graag ziet, dan pas treedt de verschraling van het aanbod echt in werking…….Bovendien houdt concurrentie je scherp, toch?

  19. Het is kennelijk lastig om een aantal NPO zenders te schrappen. De overheid heect geen taak om dit allemaal in de ether ts houden. Wat ws KroNcrv achtig aan Gijs Stavdrman? Die plaatjes klinken precies hetzelfde bij Max of AvroTros. De zuilen zijn overbodig geworden.

    De private zdnders kunnen het prima af. NPO radio 1 EN nPO Klassiek kunnen blijven, de rest is overbodig.

  20. Totaal oneens dat Radio 2 alleen maar classics draait. Ik denk juist dat muziekkeuze de reden is voor hun succes. Radio 2 draait divers van soms een gitaartje tot nederlandstalig tot nieuwste hits. Dat is wel allemaal relatief gezegd want het is nog steeds niet heel divers (a la StuBru) maar vergeleken met andere zenders is het een revelatie.

    Veronica draait tegenwoordig alleen maar safe en saai. De rock is helemaal uit de zender verdwenen. Radio 10 is nog veel erger en dat zet je voor de muziek helemaal niet meer op. Tussen Saairadio en Radio 10 hoor je geen verschil meer. JOE draait wat ze 15 jaar geleden op Veronica draaiden, maar dan zonder de gitaren. De modernere zenders, Q en 538, hoef je als muziekliefhebber ook niet op te zetten.

    Ik vind juist dat radio tegenwoordig, helaas, helemaal niet meer om muziek draait. Elke zender valt verschrikkelijk in een hokje te plaatsen en elke zender hoef je maar een keer per week op te zetten om alles gehoord te hebben.

    • ” Veronica draaittegenwoordig alleen maar safe en saai” yep! Als je zelfs bij Rob Stenders in de Bonanza: Europe, The final countdown en Pet Shop boys, It’s a sin, hoort langskomen 🙂

  21. Ik denk dat het qua inhoud en diepgang wel weer beter kan, zeker bij NPO RADIO 2, vroeger had je Frits Spits met Tijd voor Twee op die zender die wél het talent heeft waarover Patrick schrijft. Er mag best wel een interview bij van 15 min. Wat je dan afsuit met een liedje van de gast naar keuze uit de top 2000 bijvoorbeeld. En, wat het ook wel weer leukere radio oplevert is om een divers team neer te zetten in de week van de top 2000 i.p.v. dezelfde DJ’S die je door het jaar heen hoort! Bijvoorbeeld ook oudgedienden zoals Tineke bijvoorbeeld een 2 uur laten doen ofzo of van andere zenders mensen vragen. Ze promoten op die zender héél erg het ESF. Ze hebben maar liefst eenmalig een ESF top 50 gemaakt in EBU verband! Ik zou zeggen: doe dat dan ieder jaar! Zeker als het losse organisaties zijn. In Polen zijn het twee aparte instellingen. De publieke tv-omroep TVP en de radio omroep Polskie radio.

  22. Wederom fake nieuws dus. Je kruipt steeds verder naar waar je ooit begon Kick. Nog ff en je zit weer als amateur zendpiraat te lullen tegen een man of 10……

  23. Vanmiddag een uurtje Evelien op 2 geluisterd in de auto. Het moet echt een combinatie zijn van ‘man Paul’ is heel handig en ‘niemand van buiten wil, dus schuiven we Paul Rabbering maar naar voren en vullen we met iemand anders het gat’. Het niveau oversteeg de gemiddelde regionale matig talentvolle DJ zeker niet. Met uitgeschreven niemandsdalletjes. Evelien was leuk en eigen naast Gerard. Als solo Jock helaas niet eens in het rijtje ‘13 in een dozijn’. NPO Radio 2 gaat er idd niet op vooruit.

    • En dan Stefan Stasse naar R5 (Waar ik graag naar hem luister maar ik begreepdat hij liever bij r2 wilde blijven)… ik snap het ook niet.

      Het is net Feyenoord. Hebben ze een fijne trainer gaat hij weg voor veel money. Dan snij je in je eigen vlees als je daar dan een euh.. (noem eens een waardeloze trainer? (Kuyt die op de vrijgekomen plek zet.

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: De échte reden dat Morad El Ouakili weg moet bij BNNVARA en NPO Radio 2 - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*