Luistercijfers week 52: NPO Radio 2 verplettert concurrentie met dik 40% marktaandeel door de Top 2000

Uit de zogenaamde ‘schaduwmeting’ die in december 2022 liep tijdens de Top 2000, toen de wekelijkse luistercijfers nog getest werden, bleek al dat er een enorm hoog marktaandeel voor NPO Radio 2 was, zelfs oplopend tot 50%. Wat wil zeggen dat 1 op de 2 radioluisteraars de Top 2000 aan had staan. Naar nu blijkt is dat iets minder maar zeker nog een schokkend marktaandeel van 41,1%. De vraag blijft of het een publieke taak is om tijdens de laatste week van het jaar steevast bij alle andere (commerciële) radiozenders zoveel luisteraars weg te kapen. Het is net alsof tijdens de feestdagen de overheid een gratis taxidienst aanbiedt terwijl alle andere taxichauffeurs zonder subsidie daardoor zonder of met veel minder klanten komen te zitten.

Sky Radio piekt nipt op een tweede plek, nét boven Qmusic, wat een tegenvaller moet zijn voor ze. Talpa’s Radio 10 raakt, hoe toepasselijk, maar liefst 10% marktaandeel kwijt. Een opvallende plus voor 100pNL door een flinke verhoging in luistertijd. De opleving van NPO 3FM blijkt van korte duur, ze duiken weer onder de miljoen luisteraars en met een halvering van de luistertijd naar 1,3% marktaandeel. Ook Radio Veronica heeft flink te lijden onder de massale concurrentie van de NPO en duikelt naar 0,8%.

Het meest opvallende vind ik nog een uitspraak van de zendermanager van NPO Radio 2 destijds toen de Top 2000 verzonnen werd, over de start van de lijst: ‘we baalden ervan dat (het commerciële) Sky Radio altijd zoveel luisteraars heeft in december en daar wilden we iets tegenover zetten’.

Andere radiostations kunnen blij zijn dat veel radioregels met voeten getreden werden tijdens de uitvoering van de Top 2000, met als gevolg dat de luistertijd nogal tegenvalt. Dat betekent dat er ondanks heel veel aanwas er ook veel mensen snel(ler) weer afhaakten. Een schamele verhoging van 123 naar 139 luisterminuten tijdens zo’n happening en hitlijst moet ook voor de mensen bij NPO Radio 2 een tegenvaller zijn. Platen die afgekapt werden, dingen die misgingen, iedere twee uur een stijlbreuk omdat er geen uniforme uitvoering is maar iedere discjockey er zijn eigen (gekke) draai aan geeft: gelukkig liep het geheel niet vlekkeloos anders was het marktaandeel wel naar de 50% gegaan.

Patrick Kicken

119 Comments

  1. Ja, dit kun je je afvragen. Het is gewoon onacceptabel dat dit mag als NPO zender, zo’n ultra groot Commercieel feest waar veel commerciële stations onder te leiden hebben in die weken, en nog langer de gevolgen van zien in hun luistercijfers. Veronica is echt down the drain, zie hier nu maar weer uit te klimmen…met je Martijn Muijs en Frankie v/d Lende…Echt lachwekkend!

    • Natuurlijk valt er veel op te merken aan sommige commerciële zenders. Maar dit is zo’n bloedbad altijd dat je net zo goed je zenders uit kunt zetten. Sommige stations overwegen zelfs gewoon non-stop te gaan aan het einde van het jaar. Kan me ook niet voorstellen dat ze bij NPO Radio 2 blij zijn dat nu eindelijk pijnlijk duidelijk wordt dat op radiogebied de beste ontvangst, de beste radiofrequenties, het beste marketingbudget en het beste promotie apparaat bij de Nederlandse Publieke Omroep zit. Dat wringt al jaren en wordt nu alleen maar meer duidelijk.

    • Het is gewoon geen gelijk speelveld en dat zal het ook nooit worden zo. Stel je de Nederlandse Eredivisie voor met één club die betaalt wordt uit publieke (belasting)gelden en de rest moet het zelf maar bijelkaar scharrelen. En dan nog eens vooropgesteld dat zo’n publieke club helemaal niet bezig moet zijn met de ranglijst aanvoeren maar de dingen laten horen die andere zenders commercieel niet interessant genoeg vinden.

  2. Wat een domme constatering zeg. Net alsof het de taak is van de NPO om de commerciëlen een goede score qua luistercijfers te gunnen/bieden.
    Misschien moeten die zelf eens beter hun broek ophouden….

    • Nee het is de taak van de NPO om niet op de eerste plaats bezig te zijn met hoe kunnen we zoveel mogelijk luisteraars bereiken maar hoe kunnen we een zo’n divers mogelijke programmering aan te bieden zodat het grootste deel van Nederland bediend wordt. Over inclusiviteit gesproken!

      • Ik kan me nog een voorschrift uit Den Haag herinneren, dat de publieke omroep toch vooral veel mensen moest bereiken, anders zouden de subsidies worden verminderd. Dus maakte Den Haag de publieke omroep tot commerciele denkers.
        De politiek bemoeit zich dus toch met de programma’s, terwijl wij een botte belastingverhoging hebben gekregen toen de omroepbijdrage werd afgeschaft.
        Maar begin nu niet met het stigma dat wij de publieke omroep betalen, want wij betalen de commerciële omroep OOK!
        Alleen gaat dit niet via de belasting maar via de producten die wij van adverteerders kopen. En er vloeit daar veel meer af naar de zakken van de eigenaren en aandeelhouders en sommige medewerkers.

        • Dat is mooi Rink, maar ik kan ervoor kiezen die producten van adverteerders niet te kopen. Belasting betalen voor de NPO is verplicht, ook als je nooit naar hun zenders luistert.

          En ik kan mee ook nog een voorschrift uit Den Haag herinneren van Hedy d’Ancona (PvdA) die commerciëlen alleen etherfrequenties wilden geven als ze iets anders uitzenden dan de publieke omroep toen deed. Dus kreeg bijvoorbeeld 538 geen etherfrequentie, want dan zou Radio 3 concurrentie krijgen. Daarover is d’Ancona toen teruggefloten door de rechter.

          De NPO wordt al decennia lang de hand boven het hoofd gehouden door het CDA en PvdA en van die 2 zit er altijd minimaal eentje in de regering. Pas nu krijgen we mogelijk een kabinet zonder deze partijen, dus nu is er een mogelijkheid om de NPO een broodnodige reorganisatie te geven. Sowieso vallen de kijkcijfers steeds meer tegen omdat boud gesteld beneden de 40 geen hond meer lineaire televisie kijkt. En er is even boud gesteld geen tiener meer die nog weet wat FM radio is, want dat zit niet op hun telefoon en kennen ze dus niet.

          Kortom: de achterban van de NPO is niet alleen aan het afhaken, maar ook aan het uitsterven. Er is nog niet eens het begin van een visie vanuit Hilversum hoe daarmee om te gaan. Doet me denken aan de lieden die destijds protesteerden tegen het verdwijnen van publieke telefooncellen. Het stopte de opmars van de mobiele telefoon natuurlijk niet.

          • Solaris, het klopt dat jij die producten niet hoeft te kopen. En ik ook niet.
            Maar doe jij dat dan ook niet?
            Maar koop jij dan, net als ik, bij die ene supermarkt die niet meedoet aan radioreclame? De rest maakt wel radioreclame. Drogisten maken volgens mij allemaal radioreclame.

            Dat voorschrift “iets anders dan publiek” kan ik me ook nog herinneren. Dat was in de vorige eeuw. De twee FM-pakketten gingen toen naar Classic FM (nu niet eens meer op DAB+) en Radio Noordzee Nationaal (Nederlands product, het station bestaat niet meer). Op middengolf mochten o.a. Radio 10 en Arrow Classic Rock.

            Het verhaal van “jongeren kijken niet meer lineaire TV en luisteren nauwelijks nog naar FM”, geldt natuurlijk ook voor de commerciëlen. De gemiddelde leeftijd van de radioluisteraars ligt ruim boven 50 jaar. De commerciëlen en de adverteerders blijven zich hardnekkig richten op de groep t/m 49 jaar.

  3. Hoe ik erover denk? Het is echt een happening wat veel mensen blij maakt. Mensen komen er zelf op af, het is hun eigen keuze. Je geeft het publiek wat ze wil. Dus bedien je het publiek. Ik juich het alleen maar toe.

  4. Interessant punt, Patrick. Je kunt er zeker een lans voor breken dat heel radio 2 super commercieel is en daardoor niet bij de NPO thuishoort. Je zou ook kunnen zeggen dat de top 2000, het aftellen met Bohemian Rhapsody naar het nieuwe jaar een traditie is – een nationaal moment. En dat soort evenementen kunnen dan wel bij de publieke omroep. Hoe zie je dat argument?

    • Tuurlijk is het traditie, maar dat is een kerstboom in huis zetten ook. Stel je nou eens voor dat de gemeentes hun kerstbomen gratis weggeven, wat denk je dat dat met de verkoop bij Intratuin zou doen?

        • Dat doen ze al jaren. Klinkende namen aan boord als Ruud de Wild, Rob Stenders, Jeroen van Inkel, Gijs Staverman, Wouter van der Goes, Gerard Ekdom en Giel Beelen. Met het béste zenderpakket, de béste dekking, de béste promotie, het béste budget en géén reclame op het halve uur. En dan maar jezelf op de borst kloppen van ‘kijk, wij zijn marktleider’. Ja duh!

          • Patrick, Heb je iets gemist in de radiowereld?
            Drie van de zeven door jou genoemde personen werken al jaren niet meer voor de publieke….

            En de commercielen hebben gewoon veel te veel reclames per uur. Zouden ze zelf iets aan moeten doen. De weinige keren dat ik naar de commercielen luister hoor ik sommige reclames voor het nieuws en dan na het nieuws weer! Ze denken zeker dat we gek zijn.

    • Het is inderdaad gevoelsmatig een nationaal evenement geworden maar niet elk evenement hoeft door de publieke omroep verslagen te worden. EK en WK voetbal is ook een evenement, ook retecommerciëel, maar waarom zou dat niet bij een commerciële omroep kunnen? Er is geen fundamentele reden waarom RTL, SBS of Veronica dat niet zou kunnen brengen.

      De top 2000 is in feite niet anders dan de Top 100 Allertijden wat al door de commerciële zeezender Veronica werd gebracht. Radio 10 heeft de Top 4000 die het dacht ik ook vrij aardig doet voordat Radio 2 met haar lijst begint.

      • Het zou de NPO echt sieren om na 25 jaar dat ene succesvolle idee te begraven en iets nieuws proberen. Maarja, er moet ook daar geld binnengeharkt worden om de rest van de zenders te financieren. Dus blijven ze de Top 2000 uitmelken

  5. Als commerciële radiostations niets kunnen verzinnen om echt te concurreren met de Top 2000, dan is het eigen schuld.

    • Ja was dat maar zo. Hier valt niet tegenop te concurreren Robbie, het is als een bokswedstrijd met één hand op de rug voor de commerciëlen, als je ziet wat het NPO apparaat allemaal uit de kast trekt hiervoor, betaalt met ons belastinggeld. Eerst moeten de commerciële partijen allemaal flink dokken voor hooguit 65% dekking in Nederland en dan krijgen ze als beloning dit als concurrentie. Het is gewoon marktvervalsing, een publieke omroep hoort niet zo met scoren bezig te zijn.

      • Van mijn belasting centen…
        Nou liever dit ‘feestje” als iets anders. Ik denk dat de kosten er ook wel uitgehaald zijn. Winst wordt ws gestopt in 3FM om toch die publieke taak te vervullen.
        Dus dmv r2, r1,3,4en 5 in de lucht houden.

        Zouden ze het zo niet doen kostte het nog meer belastingcenten.

        Wat mij wel byzonder interessant lijkt..
        De lijst. Ik zou achter decschermen weleens willen zien hoe er gebeld wordt.
        Heb zo mijn vraagtekens.

  6. NPO Radio 2 wordt aan alle kanten gepamperd. De beste landelijke dekking en alle kosten worden uit de belastingpot betaald. Van alle kanten krijgen ze gratis reclame voor de Top 2000 zowel op radio als tv gebied.

  7. Dit zijn maffia praktijken. You do something for me and i do something for you. Het spel kan niet vuiler worden gespeeld dan zo. Doe Don Corleone de groeten.

  8. Daarnaast vraag ik me oprecht af of de muziekredactie daadwerkelijk van de verkiezingsuitslag afblijft.

    Merk ook op hoe bevriende platenlabels (tevens commerciële ondernemingen) met management hun artiesten (vaak nummers waar niemand wat van heeft gehoord) met 12+ noteringen de lijst weten binnen te stoten, en dat elk jaar weer. Niet dat ik dit op waarheid baseer, maar het klinkt ook wel onwaarschijnlijk als het toeval is.

      • Ze doen er erg geheimzinnig over.

        Voorbeeld uit eigen onderzoek
        .
        Elton John. Je kon van alle plaatjes in de lijst zien hoe ze het de 25 jaar gedaan hebben. Ergens in 2012-2015 maakten al zijn nummers in de lijst een duikeltje naar beneden. Nikita, Your song. Enz. Duikelde tientallen plekken naar beneden.
        Heb nog bij andere artiesten gecheckt: u2, beegees Elvis Beatles.. ook.
        Kijk dat het op en neer gaat is niet zo gek, maar allemaal in de lijst, rond dezelfde tijd een knik naar beneden is vreemd.

        Een complot Patrick? 😶‍🌫️

        • Neuh, geen complot, maar wat ik vorige week ook al als antwoord op Twitter gaf bij een vraag van Govert ten Brakel: natuurlijk wordt de Top 2000 gemanipuleerd, o.a. om het beluisterbaar te houden. Keiharde platen worden naar de nacht verbannen en iets minder hardere platen worden opgevolgd door een soft pop nummer om er flow in te houden, de luisteraar wakker te houden en de lijst dynamisch.

          Verder moeten er natuurlijk veel Nederlandse producties in, het Nederlands product moet worden gepromoot want dat valt zo lekker in Den Haag, vandaar ook de Koninklijke 500 rond de verjaardag van onze koning. Er mag niet teveel oud in want NPO Radio 2 moet ook ‘verjongen’, de oudjes gaan maar naar NPO Radio 5. En zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken waarmee de Top 2000 wordt beïnvloed. Een ding is zeker: als het écht alleen maar om de stemmen ging dan zag de lijst er heel anders uit, op de bovenste 150 na ofzo.

          • Je doet als radiostation of de luisteraar de lijst heeft samengesteld, maar ondertussen… Het ultieme voorbeeld hiervan is Stenders platenbonanza waar Stenders uit de vele verzoekjes slechts max. 20 plaatjes kan kiezen voor die 2 uur, als ze dat al halen.

          • Zelfs op Radio 5 gaat dat zo. Daar worden altijd minimaal 1 á 2 Nederlandse producties per uur gedraaid. Ik hoor bij Arbeidsvitaminen regelmatig Nederlandstalige liedjes waarvan ik denk “No way dat die in de lijst van verzoeknummers van de 2 bedrijven stond die ze vandaag draaien”. Die heeft de redactie er gewoon zelf tussen gedrukt, om dezelfde reden.

    • Talpa Network is een rechtszaak begonnen tegen de uitslag van de FM-veiling van afgelopen zomer. De eigenaar van de zenders Radio 538, Radio 10 en Sky Radio is in beroep gegaan tegen het besluit dat een partij drie in plaats van vier FM-frequenties mag bezitten. De zitting is in maart dit jaar. Talpa Network bevestigt de rechtszaak aan Adformatie, maar doet verder inhoudelijk geen mededelingen.

      (Demissionair) minister Micky Adriaansens (Economische Zaken) volgde vorig jaar in aanloop naar de FM-veiling het advies van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dat een aanbieder van commerciële radio voortaan maar drie FM-kavels mag hebben. Talpa Network verkocht daarop Radio Veronica aan uitgever Mediahuis

      Talpa Network wist voor alle drie zijn zenders Radio 538, Radio 10 en Sky Radio bij de veiling een nieuwe FM-vergunning binnen te halen.

      Moet er een nieuwe veiling komen?
      Dat het mediabedrijf van John de Mol nu alsnog tegen het besluit van de minister procedeert, is een opvallende stap. Mocht Talpa Network de zaak – die waarschijnlijk bij de bestuursrechter in Rotterdam dient – winnen, dan moet er namelijk een nieuwe veiling komen. De rechtbank ziet alle partijen die hebben meegedaan aan de veiling als belanghebbende. Dat geldt dus ook voor DPG Media, BNR, Radio4All en Kink.

      Nog een radiorechtszaak
      Talpa Network is niet de enige partij die naar de rechter stapt. Ook Kink heeft een rechtszaak aangespannen die in februari dient, zo bevestigt directeur Jan Hoogesteijn aan Adformatie. Die gaat niet over de nieuwe FM-verdeling (waar Kink buiten de boot viel), maar draait om een handhavingsverzoek die Kink al veel eerder heeft ingediend bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur rond de verbondenheid van Talpa Network en Radiocorp (Slam/100%NL, inmiddels ook verkocht aan Mediahuis) in saleshuis OMS.

      Kink vond (en vindt) dat dat OMS met zes FM-frequenties een te groot aandeel in de radiomarkt heeft en in feite als een radiobedrijf fungeert. OMS is ook na de FM-veiling actief met nu naast Talpa Mediahuis als aandeelhouder. De twee partijen hadden met hun zenders volgens Kink niet aan de veiling mee mogen doen.

      De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur oordeelde overigens eerder dat ‘op basis van de contractuele relaties geen sprake is van ongeoorloofde verbondenheid tussen Talpa en RadioCorp’. Het handhavingsverzoek is alsnog uitgemond in een rechtszaak die in februari op de rol staat in Rotterdam.

      Hoogesteijn meldt verder dat Kink ook vragen heeft gesteld aan het ministerie van EZK over de deelname van Radio4All (voorheen FNR), ‘omdat er tijdens de veiling “opmerkelijke” aandeelhouderswisselingen hebben plaatsgehad’. Die zaak komt nog niet voor de rechter.

  9. Dus als ik het goed begrijp is het de taak van de publieke omroep om voor alle inwoners van Nederland content te maken, maar als het dat dan succesvol (voor in ieder geval de helft van Nederland) doet is het oneerlijk voor de commerciële omroepen?

    • Ho wacht eens even Martijn, de taak van de NPO is om zoveel mogelijk -verschillende- mensen en groeperingen uit de samenleving te bedienen en te informeren, niet om maar zo plat en makkelijk mogelijk zoveel mogelijk luisteraars of kijkers te verkrijgen.

      Kijk (of luister) eens naar wat 3FM en NPO Radio 1 op podcastgebied doen: dát is nou publieke omroep zoals ie zou moeten zijn. Niet om te scoren maar om te bedienen. De podcasts van NPO Radio 2 zijn ook vaak maar iets voordehandliggends over muziek, tonen zelden maatschappelijke betrokkenheid.

    • EN ZO IS HET.

      Ho wacht eens even Martijn, de taak van de NPO is om zoveel mogelijk -verschillende- mensen en groeperingen uit de samenleving te bedienen en te informeren, niet om maar zo plat en makkelijk mogelijk zoveel mogelijk luisteraars of kijkers te verkrijgen.

      Kijk (of luister) eens naar wat 3FM en NPO Radio 1 op podcastgebied doen: dát is nou publieke omroep zoals ie zou moeten zijn. De podcasts van NPO Radio 2 zijn ook vaak maar iets voordehandliggends over muziek, tonen zelden maatschappelijke betrokkenheid.

      • We kunnen eigenlijk stellen dat de gehele Nederlandse radiomarkt verziekt is door al tientallen jaren lang een veel te commerciële NPO. Eerst met 3FM en daarna met NPO Radio 2 én 5. Met als gevolg dat lokale en regionale commerciële radio bijna helemaal geen kans meer maakt (zie het recente voorbeeld met Radio Decibel) en landelijke commerciële radio het nakijken heeft.

        Wat weer zijn negatieve invloed heeft op de mogelijkheden voor lokaal radiotalent om vlieguren te maken tegen een kleine vergoeding bij een regionaal commercieel station. Waardoor mensen die doorbreken veel te snel voor de leeuwen gegooid worden, meteen bij een landelijke zender als 3FM. En de markt voor radiomakers ook ernstig verstoord is.

        Dit té populaire muziek- en programmeringsbeleid werkt door op vele fronten. Maar kom er maar weer in met het verwijt dat ik een NPO basher ben en gewoon een hekel heb aan NPO radiobaas Jurre Bosman.

  10. Aan het einde van het jaar haalt Radio2 altijd de grote hoop binnen. De andere stations draaien de zender net niet uit, maar zetten er ook geen boeiende programmering tegenover.

    Het is net de woensdagprogrammering op tv tijdens de Champions League of het jarenlang niets relevants programmeren als de concurrentie op zaterdag veel sterker is. Probeer iets anders en maak duidelijk dat je wat goeds te bieden hebt.

    • Zo werkt het niet Jeffrey. Andere partijen kiezen eieren voor hun geld en bieden de leukste programmering aan in de weken voordat de NPO keihard roet in het eten komt gooien.

      Weet je wat, wij beginnen allebei een oliebollenkraam en dan ga ik ze, gesponsord door Vadertje Staat, op 31 december GRATIS weggeven. En ik roep dat ook op al mijn NPO kanalen. HIER: GRATIS OLIEBOLLEN! En dan ga ik ook nog op hetzelfde plein staan als waar jouw kraam staat. Waar denk je dat de grootste rij staat en wat denk je wat jij met je versgebakken oliebollen kunt doen die je gewoon netjes wil of kunt verkopen? Juist, weggooien.

      • Als je de week van de top 2000 wil gebruiken als voorbeeld om duidelijk te maken dat Radio2 te commercieel heb je gelijk. Radio2 lijkt in niets op de publieke radio uit Duitsland, Italië, België, Spanje of Frankrijk.

        Tegelijkertijd kunnen andere zenders inmiddels wel weten wat je moet bieden om iets van het marktaandeel van Radio2 af te pikken. De top2000 is er nu 25 jaar.

        In al die tijd moet je als andere zender voor hen die geen oliebollen (ook als ze gratis zijn) willen een andere lekkernij kunnen bieden. Dat de rij daarvoor niet zo groot en lang zal zijn is natuurlijk vanzelfsprekend. Als je de kraam of keuken dicht doet heb je sowieso geen omzet.

        • Ik kan een deel in je redenering meegaan Jeffrey, maar afgelopen jaar is gebleken dat de beste luistertijdverlenger gewoon een hitlijst is met 1000 of meer platen. Luisteraars laten stemmen, een hoop tam tam eromheen, klaar. Daar ga je het dus sowieso niet mee winnen.

          Radio 538 heeft wat geprobeerd de afgelopen jaren, met bijvoorbeeld Missie 538, maar ze kwamen er ook achter dat het Missie Kansloos is. De NPO blaast zó in de bus met dit al jarenlang dat er niet tegenop te boksen is, al geef je als commercieel station iedere dag een ton weg.

          Marktaandeel van NPO Radio 2 afpikken is de omgekeerde wereld: NPO Radio 2 zou zich nooit zo commercieel en doelbewust mogen profileren, dit heeft bijna niks meer met de publieke taak te maken. Ja je mag als NPO best af en toe een hit scoren, maar dan moet je na een aantal edities denken: zo, nu gaan we onszelf eens opnieuw uitvinden. Als er ergens vernieuwing bij de radio vandaan moet komen dan moet dat bij de publieke omroep zijn, die worden ondersteund met overheidssteun. Dit kun je van de commerciëlen niet verwachten, dat ze zomaar risico gaan lopen, zeker niet in zo’n scheve radiomarkt als die van Nederland.

          Over oliebollen gesproken: neem nou het voorbeeld van de oudejaarsconference van Micha Wertheim: hulde NPO! Super originele vorm én uitvoering! Helemaal niet erg dat het dan onder de miljoen kijkers scoort. Zo komen we verder met kunstvormen, niet maar ieder jaar op safe spelen en denken ‘haaa, dit scoort goed, kijk, we staan weer op de kaart!’. Dat is een staaltje machtsvertoon en spierballengedrag van het station met het meeste budget, de beste ontvangst, grote deejaynamen én een gigantische promotieapparaat via NPO 1, 2 en 3 op TV, NPO Start, NPO Plus en online. Een grote egotrip van De Grootste.

      • 2 Regionale omroepen gaven gewoon tegengas (Grunninger 1000 en de Drentse 1000).
        De Regionale omroepen zijn ook een 0,5% gestegen.
        Het was toch niet verboden geweest dat Radio 10 haar hele top 4000 een week verplaatst had, zodat er meer concurrentie voor de Top 2000 was?
        Waarom hebben alle ochtend en middag dj’s vakantie?
        Waarom geen herhaling van de Foute 1500 bij Q music?

        En als iets al 25 jaar zo goed loopt, waarom zal de NPO dan daarmee gaan stoppen?
        Mensen zijn NIET verplicht om naar de Top 2000 te luisteren.

        • Het mag allemaal wel een tandje minder Dion. Reken maar dat ze er alles aan doen om volgend jaar nóg meer marktaandeel te scoren en dat is gewoon regelrecht een commerciële doelstelling.

          Nogmaals: hier valt niet tegenop te concurreren, daarvoor is het speelveld veel te oneerlijk verdeeld. De NPO mag met 15 spelers op het veld staan en tien keer wisselen tijdens een voetbalwedstrijd.

          We kunnen van geluk spreken dat ze er op programmatisch gebied regelmatig een lekker zooitje van maken bij de NPO zodat de concurrentie niet nóg oneerlijker is. Maar de publieke taak verzaken daar krijgen ze van mij een tien voor, zeker bij 2, 3 en 5 op FM.

  11. PS: Als ik bovenstaande luistercijfers qua marktaandeel bijelkaar optel kom ik uit op 99,7%. We missen dus nog ergens 0,3% marktaandeel. In de vorige meting was het 99,5%. Of is mijn telraam kapot. Dat hoort toch gewoon 100% te zijn?

    • Kun je de marktaandelen uitleggen? Die cijfers kloppen toch niet? Of ben ik gek?

      Marktaandelen matchen niet met het bereik. Hoe kan dat?

      Ben heel benieuwd

    • Omdat alles is afgerond op een cijfer achter de komma. Staan nu bijvoorbeeld drie noteringen van 0,0 die wel luisteraars hebben.

      Overigens worden niet alle zenders meegeteld, waardoor het beeld ietsjes vertekend is, maar dat is altijd zo. Dat is wel jammer voor de ontwikkeling, want evt. pieken die landelijk misschien interessant zouden kunnen zijn blijven erbuiten of zitten helemaal weggemoffeld in een van de verzamelnoteringen.

  12. Veronica 0,8%, shocking dit. Overigens hoorde ik Krijs Staverman nog roepen dat de top 2000 niet vercommercialiseerd is en dat je daarom 2 platen van dezelfde artiest achter elkaar kon horen. Volgens mij is dat bij ’toppen’ op de commerciële zenders ook zo.

  13. Er zijn commerciele stations die iets soortgelijks hebben, hun eigen top zoveel. Op de een of andere manier trekken de luisteraars van deze stations weg tijdens deze periode om naar de top 2000 te kijken/luisteren. Dat is niet de schuld van de NPO, maar de schuld van deze commerciele zenders die de luisterers niet weten te houden tijdens deze periode. Om het op de “promotie” van de top2000 te gooien is ook niet helemaal geloofwaardig. Ik word op de tv/radio/kranten en andere media doodgegooid met promotie van allerlei “reality tv” programmas’s op tv maar dat heeft mij er nooit toe gebracht om hiernaar te kijken omdat het mij sumpelweg niet interreseert. De top 2000 zit gewoon goed in elkaar en geen enkele commerciele zender heeft een formule gevonden om luisteraars naar zich toe te trekken tijdens deze periode. Het is overigens ook de publieke omroep, dus dat deze half nederland vermaakt betekent enkel dat ze doen waar ze voor bedoelt zijn

    • Dat zie ik toch anders Peter, zoals hierboven al meerdere malen uitgelegd: de publieke omroep is er niet om het grootst mogelijke publiek te behalen en behouden, de publieke omroep is er niet om popi jopi te zitten doen, de publieke omroep hoort een andersoortig programma dan de commerciële zenders te brengen met veel meer inhoud en maatschappelijke betrokkenheid.

      • Daar kun je het toch alleen maar mee eens zijn? Dat hele NPO bastidon staat bol van de populistische zelfbevlekking en dat komt op het hoogtepunt tot een kwak promotie om de T2000 te boosteren alsof we midden in een Covid crisis zitten. Het fenomeen is leuk, uitvoering is goed en spreekt veel mensen terecht aan, maar het heeft he-le-maal niets…maar dan ook niets met publieke omroep spelen te maken. Het is verworden tot een soort commerciële sprinkhaan met de rugdekking van volgevreten bestuurderslagen die lief naar elkaar applaudisseren op weg naar hun volgende sprongetje in het NPO inteeltclubje.

        Zoals de NPO zelf schrijft: NPO is open – voor iedereen en voor elkaar. We maken programma’s en online content die nieuwsgierig maken, prikkelend zijn en die onafhankelijk van politiek en commercie worden gemaakt.

        Rijm dat maar eens met droge ogen met de T2000 kermis.

        • Ook dit is een zeer waardevolle toevoeging WillGo. Neem nou het voorbeeld van een eigen podcastplatform waarop alleen eigen NPO producties te horen mogen zijn! Wat dacht je van een publieke omroep die openstaat voor het publiek wat ze proberen te bedienen? Dus.. een platform waarop natuurlijk óók podcast talent uit het land te horen is. Wat dat betreft hulde aan Giel Beelen die dat tenminste probeert bij Radio4All.

  14. Ik ben zelf heel kritisch over de Top 2000, maar wat is dit voor misplaatst gejammer hierboven? De NPO moet nu opeens medelijden hebben met commerciële zenders die al jaren talentvolle dj’s wegkapen voor veel geld?

    Mijn kritiek op de Top 2000 is trouwens muziekinhoudelijk. De boomers hebben helaas nog steeds de touwtjes in handen. Ik heb bijna alleen naar de tv beelden gekeken op de laatste avond en het viel me op dat het cafépubliek echt niet de doorsnee Nederlander is; ook bijna geen jongeren. Het succes moet volgens mij een keer stranden.

    • Ik heb de week dag en nacht tv aangehad. Kep ze in alle vormen maken en leeftijden gezien. Hele gezinnen. Baby’s Mey hoorbeschermers. Ook via dat zoomen.

      Wel veel wit.
      Ja….sorry

      • Witte mensen bestaan niet, Madelief. Blanke mensen wel. Mensen met een kleur anders dan blank kom je volop tegen in andere NPO programma’s en ook in reclamespots, vaak zitten ze daar juist omdat ze een kleur hebben. Dat beleid is even aanmatigend als goedbedoeld.

        Er zit trouwens op Radio 2 ook een presentator ‘van kleur’ zoals dat dan schijnt te heten, Morad; en die doet dat uitstekend. Hij heeft een warme stem, rustige niet-opdringerige manier van presenteren en draait doorgaans een prima mix. ‘s-Avonds laat hoeft het niet zo jachterig en dat doet zijn programma uitstekend.

        • Eens wat Morad betreft.
          Wat wit betreft had ik het over het publiek in het cafe.

          Gelukkig willen ze bij de npo een soort afspiegeling van de samenleving omdat in het verleden witte mannen witte mannen kozen bij sollicitaties. Nu wordt iedereen betrokken bij sollicitaties en dan zal afkomst, leeftijd en geslacht zeker een rol spelen. Dat heeft het altijd al gedaan. Alleen nu in het voordeel van gekleurd. Zoals Morad.

          Stel dat iemand naast de juiste kleur verder niks bakte van zijn werk dan valt dat gauw genoeg op. Ik ga daar bij voortaan niet van uit.

          Overigens mal dat vaak degene die zeuren over “kleur omdat het moet” het altijd hadden over de luie buitenlanders. Nu zijn het banenpikkers. Het kan niet snel goed.
          En behalve kleur denk ik dat een Morad net zo Nederlands is als ik.

          Bytheway, wit of blank.. het zal me een worst wezen. Straks moet ik nog slagroomcreme schrijven.

          • Er solliciteerden geen witte mannen Madelief, er solliciteerden blanke mannen. Sowieso melden zich voor dit soort functies altijd veel meer mannen dan vrouwen. En wat is daar dan óók het gevolg van? Dat de meeste *afgewezen* kandidaten eveneens blanke mannen zijn. Vreemd genoeg hoor ik daar de anti-blanke mannen brigade die net doet alsof ze heus niet racistisch of seksistisch is nooit over.

            Morad is het sprekende bewijs dat als je de juiste kwaliteit levert je ook als niet-blanke zo’n positie kunt verwerven. Als ik zenderbaas van Radio 2 was zou ik diverse DJ’s eruit gooien maar hij zou zeker blijven zitten. En niet omdat hij een ‘kleurtje’ heeft maar omdat hij de juiste presentator op de juiste plek is. En dat werkt een stuk beter dan de diversiteitsrolodex die de NPO zogenaamd niet meer gebruikt.

    • Dag Eddie, over die deejays wegkopen: het is net zo goed andersom, er is weinig verschil tussen de stemmen op de publieken als de commerciëlen in Nederland. Er zouden bij de NPO veel meer presentatoren moeten werken in plaats van deejays, ook op de popstations. Veel volwassenere radio dan iemand als Ruud de Wild die maar wat zit te hobby’en zonder inhoud.

      Kijk eens naar Duitsland, Vlaanderen en Engeland: daar moet je zowaar journalistiek gestudeerd hebben en een diploma op zak voordat je uberhaupt achter de microfoon van een publieke zender mag zitten. Dat hoeft echt geen saaie of stoffige radio te worden, maar kan iets opleveren wat het palet op de FM band alleen maar meer kleur geeft. Geen stomme spelletjes en appjes voorlezen overal maar ook eens een gesprek waarvan je denkt ‘wauw, zo had ik er nog nooit naar gekeken’.

      • Ik denk dat er een paar zaken onterecht bijgehaald worden: oneerlijke concurrentie vanwege subsidie en onvoldoende kwaliteit leveren door het jaar heen. Maar de Top 2000 blijkt een gouden idee; alles klopt aan het concept. Ik zou dat succes zelf ook zoveel mogelijk uitbuiten. Ik vind het zelfs enigszins vermakelijk dat andere stations met weinig succes het idee proberen te imiteren. Zou de Top 2000 niet de eerste eindejaar marathonlijst geweest zijn, en was NPO Radio 2 bezig andere lijsten om zeep te helpen met hun bevoorrechte positie, dan had je een punt.

        En om ook nog iets te zeggen over de publieke taak. Het is een cliché maar de Top 2000 is toch een evenement dat heel veel mensen verbindt. Even weg uit de versnippering en weer terug naar de tijd waarin je de volgende dag op school allemaal naar hetzelfde programma op tv had gekeken.

        • Tuurlijk kan je de Top 2000 wegzetten als een maatschappelijk evenement. Maar de manier waarop het opgeblazen wordt is verre van normaal, dat is duidelijk een bedrijf dat probeert zoveel mogelijk luisteraars te trekken. Om daarna hardop te kunnen roepen ‘kijk, we doen ertoe!’.

          Hoe mooi zou het zijn als het niet om het scoren ging bij NPO Radio 2, 3FM en 5 maar om Nederland een stukje intelligenter, mooier en rijker te maken door prachtige radio te laten horen waar je iets van opsteekt. En dat hoeft echt niet suf te zijn, maar ook niet ‘bel nu en win kaartjes voor dit en dat concert’.

  15. Zo flauw, kreeg ik vanochtend binnen via whatsapp. Maar moest er toch om lachen. En geeft aan hoe er in radioland naar het noodlijdende Veronica gekeken wordt. Laten we hopen dat Stenders blijft, anders is het over en sluiten daar.

    Veronica Nul Procent

  16. Wat een stelletje azijnpissers zitten hier onder aanvoering van Hoofdpisser PK.
    Dat niet iedereen tevreden is met een situatie kan nog maar DOE er dan zelf wat aan ipv
    alleen maar alles af te zeiken omdat het niet ‘jouw normen’ zijn. Iedereen weet wel dat als de taak van de NPO zenders tot in detail zou worden bepaald (bijv. door de politiek) er pas echt geld over de balk wordt gesmeten en de kijk- en luistercijfers dramatisch zullen zijn. Eenzijdigheid zal dan al snel de kop op steken qua programmering en de mens heeft nou eenmaal behoefte aan variatie(s) zonder de hele tijd te moeten zappen.
    Dat wordt JUIST aan de omroepen/zendermanagers overgelaten daar die er meer verstand van zouden moeten hebben dan de Haagse Heren. Het Duale bestel is er nu eenmaal (juist dankzij het bestaan van de publieke omroep), deal daar dan mee, stelletje betweters!

    PS
    ik ben niet tegen de commerciële omroep(en) maar het gezeur over Publiek en/of Commercieel
    wordt hier veel te ver op de spits gedreven.

      • Op zijn pik getrapt of een mening hebben zijn 2 verschillende zaken, Marcel.
        Bovendien ga je uit uit van aannames en heb ik totaal geen belang bij de NPO noch de comerciëlen. Ben uiteraard wel geinteresserd in Media.

    • Pieter, er zit een kruisje in de rechterbovenhoek van je scherm. Met je muis daarheen navigeren en een simpel klikje doen is de oplossing je ergernis te verminderen. Dat is het allemaal niet waard toch?

      Wat betreft de discussie over publiek en commercieel. Zolang er niks wezenlijks verandert mag deze voor mij steeds weer gevoerd worden. Het is immers niet niks…zoveel macht en kracht hebben met een commercieel concept binnen een publieke omroep, dat is ongezond, daar mag rustig wat aversie tegen zijn.

      • Precies dit. En het erge is: we weten na jarenlang platgebombardeerd te zijn met popi jopi radio door de NPO op 2 en 3FM niet eens meer wat publieke radio wél zou moeten zijn: veel inhoudelijker, veel minder op succes gericht, veel meer maatschappelijk betrokken en vooral: -niet- precies hetzelfde willen klinken als de commerciëlen.

    • @Pieter, wat kunnen -wij- er nou nog meer aan doen behalve de NPO steeds op haar publieke taak wijzen en dat ze deze volop verzaakt op NPO Radio 2, 3FM en 5. Moeten we met tractors naar het Mediapark? 😉

  17. Weet je wat ik zo vreemd vind. Heeft NPO 3FM weinig luisteraars, dan moeten ze hun FM frequentis maar afstaan, want er luisterd niemand naar. Luisteren er miljoenen mensen met plezier naar NPO Radio 2. Dan is het oneerlijke concurrentie en moeten ze maar wat anders gaan draaien, waar dan dus weer geen hond naar luistert.
    Waarom zou een publieke omroep “commercieel” geen succes mogen zijn ? Het blijkt dan toch dat ze hun publieke functie goed vervullen, want het publiek luistert er naar. Dat is toch het doel van een publieke omroep. Anders begint iedereen weer azijn te pissen, dat ze de frequenties net zo goed kunnen afstaan.

    • Nee hoor, als 3FM gewoon haar maatschappelijke functie veel meer zou omarmen en niet ook hitradiootje zat te spelen dan hoorde je veel meer positieve geluiden over deze zender. Het feit dat ze gewoon hetzelfde zitten te doen als de commerciëlen, met een ex-baas van 538, ex-vormgevers van 538, zelfs een aantal ex-538 deejays en binnenkort misschien nog eentje extra uit die stal, dan maak je jezelf gewoon overbodig. Het erge is nog dat we niet eens meer weten wat publieke radio in zou moeten houden. Tip: luister eens naar het Amerikaanse NPR (National Public Radio).

  18. PS Toine van Peperstraten gaat een wekelijks programma maken op radiozender JOE. Hij is vanaf vrijdag 12 januari elke vrijdag tussen 16.00 en 18.00 uur te horen met het programma Top 40 Nummer 1 Hits.

  19. De Publieke Omroep mag toch half Nederland vermaken en de Top2000 brengt jongeren ook muzieksmaak bij

    Wat een jaloers gezever dit

  20. Vroeger waren er jongerenprogramma’s als Dubbelisjes waar jongerenproblemen werden besproken. Je had Villa 65 met muziek die je nergens anders hoorde, je had Leischekade Live (idem) Waar is dat allemaal gebleven?

  21. Nou precies. Natuurlijk hoeft dat allemaal niet prime time overdag, maar dit zijn nou precies programma’s die je bij de commerciëlen nooit zult horen op de radio, want: duur om te maken, tijdrovend en niet bedoeld voor een groot publiek maar een specifiek publiek.

    ‘Daar hebben we nu podcasts voor’ zal het antwoord zijn bij de NPO maar dat is te makkelijk, want ook daar laten ze steken vallen, zeker op levensbeschouwelijk gebied. Het zal ongetwijfeld ook komen omdat de omroepen zelf steeds minder te zeggen hebben en behalve als ze met een uberlinkse insteek komen ze met argusogen bekeken worden met een ‘gedurfd’ concept, want ‘dat moeten we toch niet willen’.

      • Dat is natuurlijk logisch, als je al jaren een té eenzijdig geluid wordt voorgeschoteld via de NPO dan krijg je vanzelf een tegenreactie. Zie de populariteit van een show als Vandaag Inside, allerlei podcasts in die hoek etc.

  22. Ik heb er nog eens goed over nagedacht. De T2000 is wel de enige manier om heel veel mensen te plezieren en te laten jubelen met het verbranden van door hun betaalde belastingen. Als je publiek zo kan betoveren ben je beter dan TiTa Tovenaar, een Sywert van Lienden(&vrienden) of wereldberoemde goochelaar. Eigenlijk…heb je het gewoon eng goed gedaan als publieke omroep met een maatschappelijk karakter, als je van mensen lemmingen kan maken die hun eigen geld het ravijn in jubelen in een 168 uur durend sentimentsfeestje. Moreel verwerpelijk wellicht, maar wel een knap kunstje op zich. Het petje gaat alsnog af hier…

  23. Eigenlijk bewijst Radio 2 de commercielen een dienst. Al die duur betaalde jongens en meisjes van de commercielen kunnen met kerst en oud/nieuw vrijnemen om eens een beetje aandacht te geven aan hun partners/kinderen/familie. Behalve natuurlijk die DJ’s van Sky want die moeten op beide kerstdagen wel op de radio. Oh nee, die hebben geen DJ’s….

    Gun Radio 2 één weekje topcijfers. Sky pakt de rest van december (half Nederland luistert toch?) en de anderen (Q, 10, 538, etc.) kunnen de rest van het jaar verdelen, die krijgen samen elf maanden dus. Mooi toch?

    • Tuurlijk gun ik het de mensen bij NPO Radio 2, maar het geeft maar weer eens aan hoe oneerlijk het speelveld is. Qua FM pakket, qua exposure via de eigen NPO kanalen, qua budget, qua subsidie etc. Als je er iets dieper induikt zie je dat de NPO radiotak echt al tientallen jaren de hand boven het hoofd wordt gehouden en commerciële radio het nakijken heeft in Nederland. We hebben daardoor gewoon geen gezonden radiomarkt, waarbij bijvoorbeeld regionale commerciële radio al helemaal geen kans van bestaan heeft, behalve als je het zoekt in alleen maar Hollandse hits.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*