Patrick Kicken: Gerard Ekdom ook naar QMusic?

[BLOG] Al maanden gonst het gerucht: in september gaat een Grote Naam de overstap maken naar Q. Radio.nl berichtte laatst dat het om meervoudig radioringwinnaar Bram Krikke gaat. AD.nl kwam een week later met het nieuws. Blijkt waar. Maar volgens mij gaat het ook om een nog grotere naam uit radioland: die grappenmaker en muziekliefhebber van de ochtend op Radio 10, Gerard Ekdom. Ik zal uit de doeken doen waarom dit binnen een half jaar gebeurt.

Niets ten dale van Domien, een goeie strakke jock, maar niet de persoonlijkheid die je nodig hebt om ’s middags ook nog wat extra mensen naar je zender te trekken. Coen en Sander, Ruud de Wild, Rob van Someren: ze hebben toch allemaal nét dat beetje extra. Ekdom zou dus prima het middagslot kunnen gaan vullen bij QMusic. Mag hij ook de Top 40 presenteren, wat voor iedere jock natuurlijk een droom is. En voor Gerard zeer belangrijk: hij wordt weer zichtbaarder. Want QMusic heeft een marketingbudget van heb-ik-jou-daar en kan hij zichzelf dus weer lekker terug gaan zien in de bushokjes en op TV, dit keer waarschijnlijk niet met een poster ontworpen door Mien van de kantine.

Tactisch is het vooral een hele slimme zet als DPG, eigenaar van QMusic, Gerard Ekdom bij Talpa Radio probeert weg te kapen. Ook al is Radio 10 niet op het eerste gezicht een directe concurrent van Q, want een ander format, toch verzwak je door het weghalen van Ekdom de hele radiogroep nog verder. Het kwakkelt bij 538 en Veronica in de ochtend en het houdt de groei van Radio 10 verder tegen. Als je Bram Krikke dan inderdaad ook hebt en die in de avond programmeert, dan geef je 538 ook nog een knauw.

Voor Ekdom zelf is het natuurlijk een promotie, van 10 naar Q. Je bent ineens te horen op de béste frequentie van Nederland: 100,7 FM. Je werkt bij een jong, hip merk waar niet het spruitjesimago omheen hangt waar Radio 10 toch nog last van heeft. En.. je bent van de bemoeienis van hogerhand af. Hoorde laatst op een borrel het gerucht dat onze vriend Gerard huilend achter de mengtafel stond toen De Grote Baas zich telefonisch tijdens de uitzending weer eens bemoeide met iets wat hij hoorde ’s ochtends vroeg. Wanneer hebben ze daar nou eens door dat deze feedback tijdens het programma killing is voor de motivatie, creativiteit en sfeer van vrijheid die nodig is om goede radio te maken?

Wat je als radiomaker ook graag wil is voor één club werken, waar alle neuzen dezelfde kant op staan. En dat kan niet in die megalomane radiofabriek op De Bergweg in Hilversum. Alles draait daar niet om 10, Sky of Veronica maar om 538, wat koste wat kost de best beluisterde zender moet blijven. 538 voor, 538 na. Sky een eigen ochtendshow? No way, doet 538 geen goed, zoals hier duidelijk werd. Als jock wil je binnenkomen bij één radiostation waar iedereen trots is op hetzelfde, zich inzet voor hetzelfde en betrokken is bij hetzelfde. DJ Ekdom draait ook graag op feestjes en partijen, QMusic heeft een zeer succesvolle drive-in show en jaarlijks een groot feest in de Brabanthallen waar Gerard lekker kan shinen. Radio 10 organiseert barbecues in hun achtertuin.

Wanneer Ekdom naar Q verkast zit er natuurlijk maar één ding op: Evers bellen. Het format van 10 zal hem meer aanstaan dan dat van Radio Veronica. Rob van Someren naar de ochtend zal nooit gaan gebeuren, die zit al jaren prima op die middagplek. Het frappante vind ik wel dat deze op hande zijnde mogelijke megatransfer aangeeft dat de jaren van Coen en Sander nu écht voorbij zijn. Het QMusic publiek zit ook niet meer te wachten op Lantinga die zijn broek laat zakken, of Swijnenberg die voor de zoveelste keer Gerard Joling belt. Dat duo gaat uit elkaar na komend jaar, dat kan niet anders.

Als Evers geen zin meer heeft in dat vroege gedoe dan kan Ome John altijd zijn vriend Eddy Keur nog bellen. Die wil nog één keer in zijn leven vlammen en zou een aangename toevoeging zijn aan het ochtendradiolandschap, unieke jock en man met een heerlijke eigen stijl. En dol op gouwe ouwe. Terug naar Ekdom, die tekende in 2018 een driejarig contract bij Talpa en zou daar ook allerlei multimediale formats gaan ontwikkelen. Heb jij daar al iets van gezien? Hij verwachtte natuurlijk ook dat hij in de jury van The Voice terecht zou komen, een eigen quiz kreeg of op z’n minst iedere week in Shownieuws.

Over Ekdom zelf zou ik nog een hele blog kunnen schrijven. Over dat hij volgens sommigen opgestegen is naar een andere planeet en zichzelf een superster waant die niet meer normaal de deur uit kan. Als je daar als programmaleider een beetje slim op inspeelt dan heb je ‘m zo voor je gewonnen. Misschien dat je dit ook wel nodig hebt om nog een van de laatste on-air superstars te zijn die de radiowereld kent. Feit blijft dat zijn stijl goed in de lijn ligt van de ochtendshow op Q. En hoewel veel radiostations deze regel met voeten treden, is het toch erg belangrijk dat je ochtend- en middagshow niet té veel uitelkaar liggen qua sfeer en tempo. Gerard jongen: alvast gefeliciteerd. Het is je gegund. Alleen nou niet gaan denken dat iedere QMusic luisteraar jou al kent he, zoals ik in deze blog over je al eens beschreef. Gewoon netjes voorstellen iedere keer. Er luistert altijd wel iemand die je nog voor je moet winnen.

Patrick Kicken

44 Comments

  1. Mijn god. Wat een droefenis. Wat een armoede op de Nederlandse radio. Het zit al jaren op slot, door toedoen van de overheid m.b.t. veiling en allerlei voorwaarden. Het draait enkel om het grote geld. Meer niet. Creativiteit wordt de mond gesnoerd door managers die hun kans schoon zien, en zich ontpoppen tot mini führertjes. Radiostations zoals Kink die nooit een kans hebben gekregen, en hiermee ook andere alternatieve initiatieven. Dat was er wel, te vinden op het internet de afgelopen decennia, daar kwam ook Domien Verschuuren (geen familie van Maurice) uit voort vanuit de zolderkamer. Maar ja, om voor een handjevol mensen de kar te trekken is natuurlijk ook weer zoiets.

    Nee, hier wordt niemand vrolijk van. Het is niet zo gek dat radio impopulair is bij de jongere doelgroep. Dat staat echt wel los van hoe het beleid is, of pietje, Klaasje of een soapie achter de microfoon is te vinden. Radio is allang ingehaald door platforms zoals YouTube, waar gewoon Radio 2.0 de dienst uitmaakt in Nederland. Tel hierbij nog een soort van digitale rebelse “radio” Veronica in de vorm van Geenstijl / PowNed, en het is wel duidelijk dat de lineaire radio zijn beste tijd heeft gehad. Al is de uitvoering van de radioversie, oftewel omroep van de website Geenstijl een complete mislukking. Het gaat om het idee.

    Ten aanzien van Ekdom, kan iemand daar medelijden mee hebben? Hij is zelf voor het grote geld verkast, en nu jankend achter de mengtafel te vinden omdat ome John iets vindt? Kom op, dat is part of the deal! Als je zo graag een zak met geld wil verdienen, waarbij je donders goed weet dat je NIETS maar dan ook NIETS hebt in te brengen, slechts een poppetje bent van de managers van het groter geheel, wat zeur je dan nog? Wees een vent, zet een eigen kanaal op, op YouTube als je graag de ‘personality’ wilt uithangen! Lekker je eigen adverteerders uitkiezen, en zeggen wat je zeggen wil, freedom of speech! Zolang al deze radio dinosaurussen blijven kiezen voor hun eigen belang, het grote geld, de hypotheek (want dat zal bij Ekdom ook wel meespelen, no offence naar Ekdom persoonlijk, hele lieve man, het gaat hier om het zakelijke), veranderd er niets.

    Willen jullie op de radio en in Nederland meer of minder eenheidsworst? Ik zeg: MINDER! MINDER! MINDER! Wie gaat dat ‘regelen’ ?

    We moeten af van het idee dat radio slechts een kastje is waar geluid uit komt, en nog het enige medium is voor entertainment. Doordat de voortschrijdende techniek alles op zijn kop heeft gezet kan een ieder zelf bepalen hoe hij/zij zich laat entertainen door de nieuwe media. Niet de “deeeejaaaayyy” *insert Rob Out accentje* bepaalt wat nieuwe muziek is, de artiest zelf! Niet het gedrocht Buma/Sena int het geld zodat artiesten worden betaalt, maar de artiest zelf doet rechtstreekse zaken met zijn doelgroep! Via zijn website, via allerlei muziekplatforms, zonder tussenkomst van geldkloppende instanties. Dát is even wennen voor de overheid, die liever alles bij het oude houdt. Vandaar dat mede hierdoor alles potdicht wordt gehouden. Stations hebben hier geen belang bij. Dom, want internet heeft je allang ingehaald. Blijf lekker in je droom hangen van ochtend en middagshows en bijhorende zelf uit de duim gezogen cijfertjes door bureaus die daar voor betaalt worden, onder de noemer: we houden die hele zooi in stand door FM niet af te schakelen (overheid & radiostation willen dit niet), iedereen elkaar een poot uitrukt, en zo meteen met DAB+ het trucje herhalen.

    Overigens, de nieuwe ‘piraten’ staan allang te trappelen, dat zijn de digitale piraten die zich niet meer de mond laten snoeren door Google, YouTube, Facebook en Microsoft. Een nieuwe mediaplatform die zich onafhankelijk weet op te stellen, zich niet door overheidsbemoeienis en John de Mol laat sturen, dat is de sleutel naar minder eenheidsworst en bevrijding van de radio.

    Leef lekker verder in je bubbel Hilversum.

  2. “grote naam?”

    t’is maar naar welke zender je luistert hé.
    Een grote naam bij de “plaatje op – sidekick en plaatje af” zenders, dat wel.

    Oud collega Lex Harding zei vaak na veel opgeklopte verhalen………….”plaatje maar weer”.

  3. Grote namen zeggen mij niks meer… zoals Gerard… Als je bijv nu Gerard neemt … hij is vorst veranderd… Gerard is de Gerard van 3FM niet meer, maar een standaard robot net zoals die al die andere “grote” namen bij John de Mol. Iedere dag het zelfde liedje.

    Tegenwoordig switch ik liever tussen de verschillende non-stop zenders.

    • Zoooo mee eens.. ik luisterde altijd met veel plezier naar Gerard… Maar hij is veranderd.. en niet ten goede… Hij had nooit bij radio 2 weg moeten gaan. Maar goed.. ooit komt hij wel weer “thuis”. Maar tot die tijd mss idd naar Q.. mss wordt hij dan weer meer zichzelf en hoor je weer dat hij met plezier, en in alle vrijheid, radio maakt… Want ik denk dat daar de schoen wringt. Maar mss sla ik er plank wel helemaal mis. Ik ben ook maar een gewone luisteraar..

      • Het station waar je werkt bepaalt mede je succes en hoe je klinkt. Je gaat hoedanook kleuren naar de omgeving en al dan niet goede luistercijfers van het station. Je denkt als jock vaak dat je dan maar vooral moet blijven doen wat je al deed, maar zoals met alles in het leven: voorspelbaarheid is de dood in de pot.

  4. Ik luister alleen nog naar internetzenders. Voor golden oldies heb ik als favoriet Radio Extra Gold.
    Luister er maar eens naar!

  5. Gerard Ekdom naar Q? Denk het niet. Gerard is een muziekliefhebber pur sang. Die matcht totaal net met het toch wat studentikoze imago van Q Music. Maar mocht hij de vrije hand krijgen bij zusterstation Joe en dat ‘from scretch’ muzikaal mag gaan invullen, met laten we zeggen Rob Stenders hier ook nog eens bij (doe eens gek DPG media!) dan zie ik wel degelijk een goede concurrent voor Radio 10 en misschien ook wel op langere termijn Radio 2 ontstaan.

    • Erwin, hoewel ik kan onderschrijven dat Ekdom muziekliefhebber is is hij daarboven toch vooral Ekdomliefhebber. Dus alles wat Ekdom groter, rijker, bekender kan maken en meer status kan geven doet hij, mark my words!

  6. Evers gaat geen ochtend meer doen. Dat lijkt me geen labiele man die eerst besluit te stoppen met de ochtend om zich op zijn band e.d. te storten om vervolgens na een jaar toch maar weer de ochtend te gaan doen. Nee. Ze mogen bij Talpa al blij zijn als ze Evers voor een middag programma kunnen strikken op 1 van de zenders. Ekdom naar Q? Het is totaal niet zijn muziek wat daar gedraaid word. Maar dan ook echt totaal niet. Ik denk dat Ekdom regelmatig moet huilen dat hij de NPO heeft moeten verlaten, en zich moet troosten door in te loggen op zijn bankieren app. Want alleen voor dat laatste zit je bij Talpa. Coen Swijnenberg zat ook niet voor niets een half jaar in een burn out.

    • Het is van de gekke Ice dat ze Evers niet meteen aangeboden hebben zijn ochtendshow verder te zetten op een zusterstation. Dan was Radio 10 nu nummer 1 van Nederland geweest, had Ekdom mooi de ochtend op 538 kunnen gaan doen en was dat de nummer 2.

      • Denk dat ze dat wel gedaan hebben. Alleen Evers wilde dat zelf niet. Hij is gestopt in de ochtend bij 538 omdat hij zich op andere dingen wilde storten zoals zijn band en het maken van muziek e.d. Bovendien was hij klaar met de ochtend. En wilde hij een leven met een normaal ritme. Ekdom in de ochtend op 538 was een betere keuze geweest dan Dane. Die toch een beetje de show van Evers probeert voort te zetten. Maar men heeft toch gegokt op Radio 10.

  7. Analoge radio is dood. Geef mij maar internet radio zoals XXL Stenders of XXL Blokhuis. Geen praatjes van ego trippers die zo nodig moeten laten horen hoe veel ze weten en hoe grappig ze zijn. Ook in de auto ook goed te beluisteren.

      • Zelden. Soms de verrukkelijke 15. Maar meestal voldoet XXL Stenders. Alleen niet op vrijdag avond wanneer DJ Ratz de boel vol lult. Hij heeft een goede muziek keuze. Daar niet van maar soms meer praten dan plaatjes draaien. Dan snel over naar The Edge of XXL Blokhuis voor de afwisseling. Meer heb ik niet nodig.

  8. Patrick, dit is een beetje off-topic, maar ik ben oprecht héél benieuwd naar wat je vindt van die nieuwe Sky Radio reclame, waarin Paul Groot een geniale parodie op Jeroen van Inkel doet. Persoonlijk vind ik dat het Van Inkel eigenlijk een beetje tekort doet – dat hij een vakman is staat buiten kijf – maar ik moet er ook wel erg om lachen en als je het los trekt van Van Inkel zit meer in zijn algemeenheid ook wel een kern van waarheid in deze geslaagde persiflage op de veelal vaak wat narcistisch aangelegde diskjockey.

  9. Ben het met je eens hoor, een geniale persiflage. En zoals zo vaak met persiflages niet ver van de waarheid! Alleen of dit nou zo aanslaat bij de vrouw 20-49 die ze bij Sky op het oog hebben weet ik niet.

  10. Veel realistischer is dat Dr Pop toch bij Radio 10 blijft , de enige echte concurrent van Radio 2. Ik zou Ekdom tegenover Stenders zetten, en zijn eigen variatie van de Platenbonanza laten doen met Dr Pop feitjes. Weg van de ochtend dus en verhuizen naar 2-4. Lex Gaarthuis kan de ochtend overnemen, dan Jeroen van Nieuwenhuijzen tegenover Bart Arens (beiden grote hitjocks) Edwin Diergaarde tegenover Gijs Staverman, Ekdom tegenover Stenders en Van Someren tegenover De Wild. En de playlist breder maken. John de Mol lees je mee ? ;-

  11. Persoonlijk denk ik zelf ook dat hij wel bij Q zou passen. Hij weet heel veel van muziek, maakt de luisteraars vrolijk en zorgt voor positieve energie. Maar dan vraag ik me wel af, stel hij zou er naartoe gaan, wat gebeurt er dan met zijn zaterdagnachtprogramma Ekdom’s Funky Music Trip? Gaat dat dan mee of niet?

  12. Ik weet niet of Qmusic wel een goede plek voor Ekdom is. Ekdom weet veel over muziek, en kan veel met muziek, en weet hoe je leuke radio kan maken ( heeft ie geen sidekicks bij nodig ). Ik denk dat hij bij Q die talenten niet ( volledig genoeg ) kan benutten, wat ook uiteindelijk zal gaan resulteren in een beklemmend gevoel. Hij had gewoon bij radio 2 moeten blijven.

    Giel Beelen zei ooit “De radio is een mooi medium “, en daar ben ik het vandaag de dag nog steeds mee eens. Ik vind het alleen zo jammer dat oud en nieuw talent enorm de kop word ingedrukt en worden beperkt, en dat merk je aan de kwaliteit bij diverse radio stations. Dj’s wisselen vaak van zender omdat ze zich beperkt voelen. Er zullen natuurlijk wat regeltjes zijn waaraan ze zich moeten houden, maar ik vind het gewoon hartstikke jammer.

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: Waarom QMusic de wedstrijd aan het winnen is - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*