Patrick Kicken: Wat er bij 538 gaat veranderen

[BLOG] Dat het vlaggenschip van Talpa radio het moeilijk heeft weten we al jaren. Maar zit hem dat nou alleen in het vertrek van Evers uit de ochtend of is er meer aan de hand? En wat dan? Wat moeten ze er aan doen om het tij te keren? Laten we er eens radiotechnisch naar kijken. En als we dan toch bezig zijn meteen de laatste geruchten eromheen bespreken.

Dave Minneboo
De oude baas van 538 is met pijn in hart vertrokken vanaf de Bergweg. De zoveelste die het wel welletjes vond om onder John de Mol te werken, zijn biezen pakte en bij Qmusic aan de slag ging. Deze Dave bracht behalve veel ervaring ook een trolley vol met kennis mee die hij opdeed in zijn 538 jaren. Ook over zijn nieuwe werkgever Q. Zo wordt bij landelijke commerciële radiostations veel onderzoek gedaan naar wat de luisteraar wil horen, de concurrent goed maar vooral ook fout doet. Uit onderzoeken bleek dat Qmusic behoorlijk wat pluspunten had, maar bijvoorbeeld niet echt een claim legde op haar muziek, het draaien van de grootste hits. Daar ging Dave natuurlijk als eerste aan sleutelen, door onder andere de Top 40 en de Alarmschijf binnen te hengelen.

Het is knap hoe 538 in een paar jaar tijd de claim op dé hitradio van Nederland te zijn heeft verkwanseld, door verkeerde rotaties en rare reclameuitingen met grote oren en polaroid foto’s. Q heeft daar volop van geprofiteerd en heeft dat ‘top of mind’ zijn bij luisteraars hét station voor hits te zijn ingepikt. Uit onderzoeken weet Minneboo natuurlijk ook wat de goed testende classics zijn, die hij allemaal heeft toegevoegd aan het format van Qmusic.

Edwin Evers
Onder ochtendkoning Edwin Evers kon 538 zich nog vanalles permitteren waar ze nu helaas niet meer de buffer voor hebben. Toch zijn ze daar té lang mee door blijven gaan. Na het vertrek van Evers uit de ochtend wist iedereen dat 538 het moeilijk zou gaan krijgen. Maar je moet het dak repareren als de zon schijnt, niet als het regent. Dat wil zeggen: je had hier als 538 al op kunnen anticiperen door de muziekdatabase aan te pakken, de marketing op orde te hebben en je jocks op het hart te drukken dat alles op alles gezet moest worden om 538 hoog te houden. Nu is dat wel gebeurd, maar meer door de andere Talpa radiozenders om 538 heen vooral te beperken in hun (marketing)mogelijkheden en alle budget in het vlaggenschip te stoppen. Maar dan moet het product wel helemaal in orde zijn en je marketing consistent.

Frank Dane of Wietze de Jager
De ochtend met Frank Dane is om wat voor reden dan ook nog steeds geen hit; meningen lopen uiteen waarom. ‘Het is een half slappe kopie van Evers’ is het meest gehoorde commentaar. Kan kloppen, met alle items die zijn blijven hangen, tot en met Peter Heerschop aan toe. Het is toch alsof je ineens nog maar een halve portie Evers krijgt in plaats van de volle mep. Over ochtenden gesproken: Talpa’s Sky Radio had natuurlijk al lang een ochtendshow moeten hebben, zo vorm je nog een vuist richting Q. Als de berichten kloppen dat Lindo 10-13u gaat doen op 538 en Ivo 13-16u dan komt Wietze mooi vrij voor een ochtendshow op Sky, bijvoorbeeld samen met zijn vrouw Lieke, die radio deed bij Q, wat ik al eerder opperde. Sky kan zich zo positioneren als ‘het gezinsstation’ wat nieuwe eigenaar RTL als muziek in de oren klinkt, want hét perfecte verlengstuk van RTL4, de brede familie tv zender. En anders loopt Wietze dadelijk lachend naar een andere zender om zijn wens voor een drive-time show in vervulling te zien gaan.

Hoe wordt 538 weer hitradio?
Met een jock vervangen in de dagprogrammering en de muziek wat aanpassen ben je er nog lang niet natuurlijk. Het hele station moet op de schop, dat wil zeggen: keer weer terug naar de basis waarmee 538 ooit groot is geworden. Nee je hoeft niet weer scooters weg te gaan geven en happy hardcore te draaien, maar je mag wel weer dat spannende merk worden waar je bij wil horen als jonge Nederlander. ‘Jongeren luisteren niet meer naar de radio’ is daarin geen excuus, als jij fris, snel, hip & happening klinkt dan breng je een bepaald jeugdig gevoel op gang dat óók de zo begeerde doelgroep 20-34 naar je station toe lokt. Ik heb de afgelopen week eens wat notities in m’n telefoon gemaakt hierover, gaan we, kort en bondig, zoals het hoort bij hitradio! 11 suggesties voor de 102FM:

Hitradio 538 of 538 Hitradio
Pas de naam aan, maak meteen duidelijk waar je voor staat!

Draai hits
Stop met het draaien van net niet platen, zet de hits op turborotatie. Artist separation op 1,5u, de A hits gewoon iedere 2 uur.

Talks
Hou de talks kort en bondig, pak intro’s, waar geen intro is maak je een intro ervoor door een stukje uit de instrumental te halen. Praat NOOIT maar dan ook NOOIT kaal, zonder muziek.

Haal Dimitris Kops naar 538
Luister eens naar hoe middagjock Kops het zit te doen op Slam! Dát is hitradio.

Vormgeving
Gebruik veel sweepers, korte jingles en ramps. En WEG met truttige bedjes, óók in de ochtend- en middagshow. De tijd van truttigheid is voorbij. Evers kwam overal mee weg (Frans Bauer in de studio, gezellige muziekjes) maar jij niet.

Gebruik de voxpro!
Dat magische apparaat staat er niet voor niks. Ga maar eens een uurtje meekijken bij Niek van der Bruggen, die staat te werken daar zijn hele shift lang, door alles lekker snel en kort te maken. En niet alleen bellers.

Let op wie je in de uitzending haalt
Niets is zo mede bepalend voor je uitstraling als wie je in de uitzending haalt. Dus dat wordt vanaf nu GEEN Mien uit Assen meer maar gewoon een frisse, leuke, welbespraakte jonge man of vrouw. Liefst uit voxpro zodat hij of zij goed tot zijn/haar recht komt en het afgelopen is met krakkemikkige carkits, lange live telefoongesprekken en een hoop bla bla om niks. En onthou, wat je uitzendt krijg je terug, dus vanaf dat moment bellen er meer mensen die je als station wil en die bij je uitstraling passen.

Ga staan!
Er is niks beter voor je energie en tone of voice dan staand presenteren. Waarom denk je dat alle voice overs het liefst staand inspreken? Juist, omdat het daar beter van wordt. Als je zit kak je in. Dus hup, omhoog met die mengtafel en gáán! Swingend radio maken, in plaats van dat nonchalante wat je terug gaat horen in je toontje.

Het past niet bij ons, dus we draaien het niet
Robert Jensen (u weet wel) zei ooit ‘het gaat er in het leven niet zozeer om waar je JA tegen zegt, maar waar je NEE tegen zegt’. En dat geldt zeker als radiostation. Dus leuk dat ‘zwemmen in bacardi lemon’ op één staat, wij zijn een cool, hip radiostation en draaien het niet. Natuurlijk zitten we momenteel met een zwerm aan artiesten als Maan die middle of the road muziek maken, maar ook daar moet je keer op keer kijken of het nummer wel bij het geluid van je station past.

Stop met die foute muziek
Leuk voor de jocks om YMCA te draaien en de Macarena, maar dat doet Qmusic al. Dus STOP DAAR MEE.

Kies een goeie slogan waar de jocks iets mee kunnen
En dat is niet Radio=538. Dat is wel één station, alle hits. De nummer 1 voor hits. Alle hits, altijd. Kies iets en hou je eraan.

En zo kan ik er nog wel 11 verzinnen, maar daarvoor moet je bijbetalen.

De extra FM frequenties van Q
Eerlijk is eerlijk, Qmusic heeft de beste FM frequenties van Nederland. 100.7 en 100.4 FM. Daar bovenop hebben ze al een tijdje het regionale commerciële FM pakket in Limburg van Star FM waarop Qmusic Limburg te ontvangen is. En sinds een jaartje de FM frequenties van Fresh FM in Den Haag en een ander stuk randstad. Boze tongen beweren dat dit een van de redenen is dat met name Qmusic dwars ligt bij het invoeren van een nieuw meetsysteem waarbij die extra etherbezetting geen verschil meer maakt, omdat er een ander programma dan op het landelijke kavel te horen is. Waar eerst 538 jarenlang voorkwam dat de luistermeting moderner en eerlijker werd, zijn het nu onze vrienden uit de Kauwgomballenfabriek die het wel prima vinden hoe de meting nu toch vooral ook op perceptie gebaseerd is.

Patrick Kicken

(klik op mijn naam voor eerdere columns, of luister onderstaand superenergieke gesprek met de man die o.a. 10 jaar lang talent opleidde bij NPO Campus. veel tips & tricks en aha momenten!)

13 Comments

  1. Ik lees altijd met veel plezier jouw columns. Altijd krijg je weer negatieve reacties over je heen. Dus bij deze een positieve! Ga er mee door. Altijd verfrissend om te lezen.

  2. Wat alle doorgewinterde radiogekkies – waaronder de auteur van dit artikel – niet lijken te snappen, is dat de doelgroep waar 538 zich zogenaamd op wil richten helemaal niet naar de radio luistert. Die lui zitten op Tiktok, Instagram, YouTube, Facebook en al die andere sociale media. Waarom je merk niet juist versterken op die kanalen dan? En daar het vernieuwende merk/station zijn om zo luisteraars te trekken. Met de 11 hierboven genoemde FM trucjes kom je er niet Kicken. We leven in 2021. En dat die frequenties van Q zo gunstig zijn is natuurlijk een slap verhaal. Als ik maar 538 wil luisteren lukt me dat op tig manieren. Of dat nou via DAB, FM, Juke of welk platform dan ook is, die zender die ik wil vind ik wel.

    • We hebben het hier niet over meisjes van 13 die zichzelf lelijk vinden ‘Anton’, we hebben het over de jonge Nederlander die lekker in het leven staat, nog volop in beweging is en een hoop keuzes te maken heeft. Die wil je bereiken als adverteerder en daarom moet 538 er alles aan doen om deze te bereiken.

  3. En niet te vergeten, een duo ala Curry en van Inkel of iemand als Howard Stern, die geen blad voor de mond neemt, brutaal is en overal tegen aan schopt, dat willen de kinders van vandaag de dag ook graag horen!

  4. Elke twee uur dezelfde hit. Zelfs de mensen met de meest doorsnee smaak worden daar gek van als ze dat op het werk verplicht aan moeten horen, dag in dag uit.

    • Van mij hoeft dat ook niet, maar dat is niet zo relevant. Het gaat er om wat de luisteraar wil. Er is wel eens onderzocht binnen welke tijdsspanne een luisteraar hun favoriete hit gehoord wil hebben. Daar moet je iets mee als radiostation. Het echt ‘hot’ CHR format is niet ontworpen om lang aan te hebben. Binnen een uur moet je je favoriete hit gehoord hebben.

  5. 538 is en blijft ’n veredelde Ziekenomroep of eigenlijk ’n Doodzieke-omroep . Hobbyisten die ’n andere hobby zoeken en humoristen zonder humor !

  6. Tsja… toen 538 dé uitzender was werd er ‘geklaagd’ over de jocks. Alleen maar presentatierobots die 538 konden zeggen. In de basis werd er gewoon strakke Hitradio gemaakt en wist je wat je kon verwachten. Elke 3 uur de A-hits. Lekker voor de fans en net niet te irritant voor bedrijven waar het station de hele dag aanstaat. Sinds 2010-2011 mochten de jocks wat persoonlijker worden (toch iets geleerd van het vertrek van Ruud. Dat is uiteindelijk uitgegroeid tot eilandjes en minder om het merk 538.

  7. Leuke column… niks voor jou om 538 weer op de rits te zetten met jou visie? Misschien moet je overal eens als interim zendermanager gaan “hobbyen”? Nooit aan gedacht? Misschien wordt radio waar radio voor bedoeld is 😉. Nu is het meer social radio / Spotify lijstjes.

  8. Op zich een uitstekende column van Patrick Kicken! Ik denk dat bij heel veel mensen het zo is dat zij niet kunnen wennen aan de ochtendshow van Frank Dane op 538! Je hebt nog steeds het gevoel dat Edwin Evers op een soort van Lange vakantie is. En dat mag Frank Dane zichzelf aanrekenen. Wat ik ook nooit van hem begrepen heb is dat hij Roelof Hemmen als nieuwslezer gevraagd had toen Henk Blok in verband met zijn gezondheid een sabbatical genomen had.

    Roelof Hemmen is een perfecte nieuwslezer om financieel nieuws te brengen voor een radiostation als BNR Nieuwsradio maar voor radio 538 had ik na zijn sabbatical toch echt Henk Blok als nieuwslezer teruggevraagd. Hij heeft een perfecte stem om een breed publiek aan te spreken. Dat was voor Frank Dane nog een mooi extraatje voor zijn show geweest die hij van Edwin Evers kon overnemen.

    Eigenlijk had na het vertrek van Edwin Evers een DJ met een radioshow moeten komen met iets compleet anders dan Evers Staat op. Het zijn 11 goede aanbevelingen van Patrick maar ik denk dat Anton ook gelijk heeft dat de doelgroep 18-25 jaar niet meer zomaar klakkeloos een radio aanzet en dan naar een radiostation gaat zoeken en luisteren.

    Ieder radiostation dient ook gebruik te maken van alle social media om luisteraars te trekken!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*