Patrick Kicken: 10 en Veronica, Romp of Ramp programmering?

[BLOG] Wat al een tijdje in de lucht hing is dan vanaf komend weekend een feit: Talpa’s Radio 10 en Veronica gaan een paar tientjes per week besparen door wat freelancers on hold te zetten en de mensen in vaste dienst nog harder te laten rennen voor de baas. Is dit genoeg of een voorbode van nog meer ‘draconische’ maatregelen? En wat doet het met de medewerkers zelf?

Vooropgesteld dat ik alle begrip heb voor bezuinigingen in crisistijd. Ook al komt het geld bij John de Mol letterlijk door de kieren van z’n grote villa heen. Radio Veronica heeft in haar commerciële bestaan nog nooit winst gemaakt, dus deze ‘bleeder’ in vaktermen mag best een beetje minder bloeden. De programmering van Radio 10 uitkleden in het weekend snap ik dan weer iets minder; dit station is hard aan het knokken om de felbegeerde nummer 1 positie van Nederland. Dan had je beter de weekendprogrammering van Veronica helemaal nonstop kunnen maken en aan de zaterdag en zondag van Radio 10 iemand als Eddy Keur toevoegen of een andere grote naam met veel talent.

Laten we de line up er eens even bij pakken. Bij 10 kiezen ze werkelijk voor een romp programmering met vier uur durende shifts. Die arme Lindo Duvall moet niet alleen 4 uur vullen in z’n eentje op zaterdagochtend tussen 07 en 11 uur op 10, hij mag na een uurtje pauze ook nog eens drie uur vullen tussen 12 en 15u op Radio Veronica een verdieping lager. Dat is 7 uur liveradio op een dag, inclusief ochtendshow en daarmee kan je het niet anders volhouden dan aankondigingen uitpoepen als ware je een vakkenvuller die de schappen voor sluitingstijd vol moet zien te krijgen. Op zondag mag hij wel even uitslapen en hoeft hij er ‘maar’ drie te doen. Dat maakt 10 uur liveradio in twee dagen tijd. Iets waar de gemiddelde 3FM jock 5 dagen over mag doen, met wél een redactie, producer, technicus, noemmaarop. Idem voor sterspeler Genee bij dezelfde club. Ik mag hopen dat een van deze drie shifts gevoicetracked is, maar De Mol schijnt ooit uitgesproken te hebben dat alles live moet. Laten we maar vast een leuk herstellingsoord voor Lindo reserveren waar hij over een paar jaar als uitgewrongen vaatdoek naartoe gebracht kan worden.

René Verkerk en Dennis Verheugd doen ook vier uur blokken op zaterdag en zondag. Het doet me terugdenken aan mijn laatste negen maanden op de landelijke radio in 2015 bij Veronica. Er moest toen ook bezuinigd worden dus deed ik de middagshow van 16 tot 20u, ook in m’n eentje. Hield mezelf (letterlijk) als volgt op de been: ik pakte de playlist en telde het aantal ‘spreekmomenten’. Zeven per uur. Keer vier is 28 talks. Fuck. Wacht, vier keer een weerbericht. Dat zijn er nog maar 24. Ieder uur een tease naar de ochtendshow. Dat zijn er nog maar 20. Ieder uur een beller. Dat zijn er nog maar 16. Enzovoorts enzovoorts. Als je zó veel uren moet doen als jock zit er niks anders op dan jezelf gerust te stellen door maar vast vanalles af te vinken. Het werd er geen leukere radio op waardoor ik nog sneller opbrandde.

Silvan Stoet moet voor die 1500 euro netto per maand ook flink aan de bak: eerst van 15 tot 18u op Radio Veronica op zaterdag en zondag, even snel een stoommaaltijd van de AH warm piepen en dan van 19 tot 21u op Radio 10 gezellig doen. Dat zijn vijf uur liveradio per weekenddag, gelukkig twee minder dan Lindo. Exclusief voorbereiding. Heeft thuis ook nog een klein kind rondrennen dus al genoeg aan zijn hoofd. Bestond er maar een vakbond voor radiodiscjockeys die hier voor ging liggen, maar nee hoor, bij Talpa Radio geldt ‘voor jou 10 anderen’ dus ja zeggen en je privé leven vaarwel.

Een ander dingetje wat me irriteert aan de nieuwe weekendprogrammering van Radio Veronica is ‘Goud van Oud’ op zondagochtend, met Jasper de Vries. Oké, het mag dan tijdelijk zijn totdat Giel echt z’n biezen moet pakken en daar een best-of van de nieuwe ochtendshow geprogrammeerd kan worden, maar die naam blijf je gewoon af. Die is zó gelinkt aan Bart van Leeuwen dat je je alleen maar belachelijk maakt als je dat uit de kast trekt met zo’n onbekende naam als Jasper de Vries.

Wat ben ik toch blij dat ik ooit eieren voor m’n geld gekozen heb, als radiodiscjockey hoor je geen bouwvakker te zijn die zoveel mogelijk muurtjes moet metselen. Dat is een belediging naar je luisteraar toe en killing voor je eigen motivatie. Na 5 jaar mis ik het dagelijks live radio maken nog steeds niet en eerdergenoemde namen moeten gaan oppassen dat ze niet in zo’n zelfde mindset komen, door te veel, te vaak, te lang en te saai. Ik durfde na jarenlang significant té veel uren radio per week eruit te moeten poepen op een gegeven moment zelfs niet meer een radiostudio in! Pas daar toch mee op lieve (ex) collega’s. Kan jou ook overkomen. Om maar te zwijgen over de tinnitus en hyperacusis die ik er aan over heb gehouden in m’n oren, zoveel uren te moeten doorbrengen met (gecomprimeerde, dus luide) muziek op m’n kop, in de stressvolle omgeving die liveradio met zich mee brengt. Om met de woorden van een niet nader te noemen Radio 10 ster te spreken: ‘de dag dat dit op werk gaat lijken stop ik er mee’. En hij heeft gelijk. Denk aan je gezondheid. Het leven bestaat uit meer dan radio.

Patrick Kicken

Hierboven: in de studio in 2004, met 6 uur radio per week..
De foto beneden in 2014, met op het toppunt 32 (!) uur radio ‘vullen’ vast per week. Zoek de verschillen.

36 Comments

  1. Van de meeste radio dj’s op Radio Veronica heb ik nog nooit gehoord, terwijl ze er vaak al wat jaren zitten. Ze kunnen beter van grotere namen naar binnen trekken. Dat kost echt niet veel meer, maar dan krijgt Radio Veronica wel weer wat meer profiel..

  2. Hi Patrick,
    Het gaat mij ook aan het hart hoe de radiozender nu in sneltreinvaart wordt uitgekleed. Eigenlijk gaat het al verkeerd sinds Veronica uit het bestel is gestapt, maar nu op het 60ste jubileumjaar lijkt de laatste genadeslag te worden uitgedeeld. Zonde!

  3. – Andere naam (Veronica had een goede naam in de 70s/80s/90s, maar daar is geen sprake meer van)
    – Goed jinglepakket uit die periode (bij voorkeur Winning Score vd Tros) opnieuw laten inzingen met de nieuwe naam
    – Processing zoals in de 90’s bij Hitradio Veronica werd gedaan
    – Format met 60s/70s/80s hits, af en toe een krent uit de pap, je luisteraars zijn de mensen die in die periode op stap gingen, dus ook veel dance-classics te vinden, roepen veel herkenbaarheid op en toch vaak geen grote hits geweest.
    – Indien dj’s: alleen personality’s gedurende drive-time.
    – Non stop uren (heel veel dus) gemixt volgens ‘canedian mix’, dus lekkere horkerige overgangen zodat je 1 swingend geheel krijgt. Zoek even wat oude opnames van Mighty 690 op.
    Doe je bovenstaande bereik je een hele grote groep 45 plussers die momenteel nergens terecht kunnen omdat het allemaal te braaf en te voorspelbaar is.

    • Met je eens dat commerciële radio zéér voorspelbaar is geworden in Nederland. Ieder risico is uitgegumd waardoor men z’n schouders ophaalt bij het horen van een deejay- of stationsnaam.

  4. Ach voor jou 10 anderen herken ik uit mijn Veronica jaren. Als er een dj bij de directie kwam voor meer salaris dan was het vaste credo ;” Dan sodemieter je maar op naar de zuilen….”

    En onze bijvoorbeeld late shift duurde ook van 14 tot 20 uur of later………………en moesten alles zelf doen, niks playlist.
    Gewoon aan de bak, Billboard- New Musical Express lezen en platen uitzoeken. De jeugd moet niet zeuren. En ik denk dat John daarom wel eens terug denkt aan z’n Noordzee – RNI tijd. Was het ook gewoon buffelen en na werktijd op de brommer naar huis……………………….En niet in een dikke BMW.

    • Dat zou het dan nog wel dynamisch en dus leuk(er) om te doen maken, zelf de muziek uitzoeken. Nu is het écht een invuloefening geworden. Kan me herinneren dat ik bij Veronica maar de studio ging opruimen om toch nog iets te doen te hebben 🙂

    • Vroeger gingen de dikke winsten naar de eigenaren en aandeelhouders die in Mercedessen rondreden en dus niet naar de deejays die voor die winsten zorgden en op een brommertje reden. Gelukkig is dat veranderd, maar nu is het wel een kwestie van tering naar de nering zetten en moet er fors bezuinigd worden en ik neem aan dat de dure star-deejays salaris gaan inleveren. Lijkt me beter dan steeds meer in te zetten op mon-stopmuziek en ‘goedkope’ deejays te laten vertrekken. Dat is het begin van het einde.

      • DirkJan,
        Ik verdiende een prima salaris bij Veronica, toen ik naar “de zuilen ging” kreeg ik bijna Fl. 1000,- minder.
        Mijn salaris lag heel iets lager dan de dj’s.
        En mijn baas reed gewoon in een Peugot. En Rob Out in een Fiat 128. Meer niet.
        En als ze nu eens eerst beginnen met de Giel Beelens etc. hun eigen muziek te laten uitzoeken en die muziekpolitie afschaffen, scheelt toch ook een FTe. En kan de dj z’n vakkennis tonen…….
        En oh, ja, ik had eerst een Puch en daarna een Fiat 500.

  5. De echte talenten zijn de deur uit gewerkt. Achter de microfoon zitten nu de boekhouders en verzekeringsagentjes die altijd al graag dj hadden willen worden.

  6. Dat zijn idd zware tijden zeg als dj.
    Maar ja..die jongens doen dat zelf. Misschien toch ook uit solidariteit.
    Er moet bezuinigd en tegelijkertijd opgevuld worden. Heel belangrijk is dat het gewaardeerd wordt door de baas. Die moet dat persoonlijk ondersteunen ook. En een eerlijk salaris hoort daar wel bij natuurlijk.
    Verder heeft Veronica nog steeds de potentie om het nieuwe (oude) 3fm te worden, het voorportaal van de popmuziek op de Nederlandse radio.
    In 1 klap veel luisteraars erbij.
    Maar dan heb je mensen nodig zoals Rob Stenders en Leo Blokhuis. Het moet dan ook weer gewoon over muziek gaan op die zender. Niet alleen maar zeggen ” we love it”, maar ook we live it.
    Ruud de Wild niet zo (denk ik). Maar wel Giel Beelen, lekker op de ochtend houden. Briljante radiomaker, die er toch ook elke morgen weer zit. Hij trekt alleen de kar niet in zn eentje, er moeten meer zwaargewichten bij.
    Er zijn er nog wel een paar te bedenken.
    Benieuwd wat er gaat gebeuren de komende tijd.
    Groet Sijbrand

    • Ben met je eens dat Beelen veel meer credits verdient dan hij nu krijgt. Hij mist gewoon totaal de gunfactor, van het publiek en een aantal van zijn collega’s. Maar hij blijft toch zoals hij is. Kan ook bijna niet anders. Het heeft hem ver gebracht maar zoals met alles wat je ver brengt: het kan je ook op een gegeven moment weer naar beneden halen. Misschien maar goed ook anders kwam de radiocaroussel helemaal nooit meer in beweging. Ik ben er best trots op dat het ontbreken van mij bij de landelijke radio mensen als Lex Gaarthuis etc. een kans heeft gegeven door te stoten.

  7. Ondanks dat je zelf niet meer wilt, mis ik je fijne radio programma’s nog steeds. Mocht er altijd graag mee wakker worden elke ochtend. Hoeistie

    • 😄😄 aahg..nou idd, maar dat ga ik hier op jouw blog natuurlijk niet roepen.
      En uiteraard met alle respect voor wat je schrijft en hebt meegemaakt (geen grappen hierover).
      Maar nu eerlijk Kicken, jij zou dat best nog eens kunnen en willen.
      Nog 1 keer, nog 1 keer dat station goed maken, met een mooie groep mensen. Het kan nog steeds. Kom op nou toch. Voor de eer, de muziek en het geld. Ik zie de programmering al voor me..

    • Dankjewel naamgenoot, leuke tijd was dat toen he? En Sijbrand: ik ben blij dat ik twee keer ben teruggevraagd en het twee keer op het laatste moment alsnog niet doorging. Want met zoveel angst, bemoeizucht, regeltjes en tegenwerking onderling is het niet te doen.

      Het lijkt wel alsof er de angst heerst om te scoren bij minimaal twee van de vier Talpa radiozenders. Laten we het iedereen maar naar de zin maken zodat mijn baantje veilig blijft, dat werk. Ga je het natuurlijk nooit mee redden, je moet durven om te scoren.

  8. Echt jammer dat er zoveel slechte jocks bij de diverse radio stations zitten en jammer dat er geen station is waar je muziek uit de jaren 60 en 70 kunt beluisteren , in de vrije ether, echt te gek.
    Ook zo jammer dat de presentatoren die er nu zitten zichzelf ook belangrijker vinden dan de muziek.
    Kom op mensen , gewoon lekkere nummers aan en af kondigen en verder niet te veel ouwehoeren maar lekkere muziek draaien uit de 60&70.

    • Hoi Jan, ik denk dat veel jocks die er zitten veel meer kunnen dan ze nu (mogen) laten horen. Waar angst heerst, door een grote opperstalmeester die met de scepter zwaait en het niet nalaat die angst af en toe flink aan te jagen door vanaf de hoge toren iets angstaanjagends te brullen, kiezen veel jocks voor de veilige weg om maar zo min mogelijk op te vallen.

  9. Los van Beelen, Gene en Keur is Jasper de Vries voor mij de enige bekende DJ in dit stuk. Dat heet perspectief. Niet aardig van je om hem zo weg te zetten.

    • Hoi Pierre, ik schrijf dit niet om aardig gevonden te worden. Realiteit is dat als je de straat op gaat en vraagt wie Jasper de vries is mensen hun schouders ophalen. Dat is niet erg, zulke namen heb je ook nodig in je programmering. Maar niet onder de vlag Goud van Oud. Dat moet je overlaten aan de helden van weleer, waaronder Bart van Leeuwen. Dit is ‘All you need is love’, gepresenteerd door Helga van Leur.

      • Ik maak me over jou geen zorgen. Het gaat er mij om dat je Jasper weg zet als onbekend. Hangt er vanaf naar welke zenders je hebt geluisterd. Silvan Stoet, René Verkerk en Dennis Verheugd zijn bij bijvoorbeeld Radio 2-luisteraars weer niet bekend.

  10. Pierre kent Jasper de Vries, dus kennen wij hem allemaal? De naam zegt me niets als eenvoudige luisteraar en als ik het vraag aan anderen, worden schouders opgehaald. Volgens mij heeft Patrick het juist bij het rechte eind.

    • Eindelijk heb ik het eens bij het rechte eind 😉 Nee even serieus, allemaal goed en aardig, maar Veronica zou gebaat zijn bij wat goeie sterke namen naast Wilfred Genee. Personalities als Luc van Rooy, Bart van Leeuwen, Erik de Zwart. Ik noem mezelf uiteraard niet, want dat was een gebed zonder end geworden als ik onder mindere omstandigheden dan vroeger hetzelfde of nog meer moest presteren. Om over de beloning maar te zwijgen.

  11. ik snap de roep om non stop niet hoor. Je luistert toch niet naar de radio om een mixtape te horen ? Allez, een mix van doorstarters eventueel wel nog, maar verder heb je daar Spotify voor. Lijkt me zinvoller om wat bekende en minder bekende jocks af te wisselen, locomotief met wagonnetjes of zoiets. Radio is gezelschap, de platen heeft iedereen, dus je houdt alleen het enthousiasme over. “Hey mate ! Ken je deze plaat al of nog ?” Dat is de rol van een jock, iemand die – zonder gevaar op coronabesmetting én voorzien van een uitschakelknop – bij je in de kamer zit en muziekjes laat horen. That’s all !!!!!! Het probleem is dat die compagnons de laatste jaren zichzelf steeds interessanter begonnen te vinden en met grapjes en grollen, veel gebrabbel en flitsende verkeersinfo en een steriele playlist (die domme luisteraar luistert maar 10 minuten per dag, die mag – nee moet – je bestoken met steeds weer hetzelfde gejengel van Adèle of toch nog maar eens Dreadlock Holiday) alsmaar meer aandacht opeisen. En dan denk je, poef – uit die radio.

    Nee heus – een goeie jock is een echte jock. Iemand die blij is om je een leuke plaat te mogen laten horen, en verder braaf verder zoekt naar andere toffe tracks.

    Er zijn er gelukkig nog. Ik heb er soms een dagtaak aan om al die goeie showkes te beluisteren die wekelijks gemaakt worden door pakweg Lion Keezer, Dave Donkervoort (en z’n alter ego’s), Edwin Van Brakel, Emperor Rosko, Steve Foster, Jeffrey Willems, Paul Newman, soms zelfs good old Bart Van Leeuwen nog… Maar je moet er als luisteraar wel naar op zoek. Maar je krijgt dan ook wat.

    Maar zet die mannen op zo’n schappenradio’s à la Veronica anno nu, en ze zijn meteen 80% van hun aantrekkingskracht kwijt.

    Om terug te keren naar het begin van deze reactie: ik ga dus niet op zoek naar non stop he 😉

    En om tot de kern te komen: goeie radio is blijkbaar een patchwork van programmaatjes. Grote blokken horizontale radio zijn afstompend, mozaïeken van allerlei shows die een of twee uur duren zijn blijkbaar wel nog steeds interessant. Indien Veronica ooit spraakmakend was, was het toen ze ook zo de programmering vulden he. Noodgedwongen, omdat je niet meer programma op zo’n tape kreeg, maar dat was blijkbaar ook de sleutel tot echt succes. En het is allemaal fout gelopen toen het modern moest en iedereen 3 tot 4 uur per dag moest afmalen… Den John zou beter moeten weten, maar hij heeft vooral verstand van afstompende TV, én radio zo blijkt.

    • merci Patrick, fijn compliment. Gewoon even m’n hart gelucht 😉
      En tijdens het schrijven tot het besef gekomen dat patchwork-radio eigenlijk
      aantrekkelijker is dan streamline radio. Al sinds begin jaren ’80 met een
      dedain rondgelopen voor dit soort radio (het leek toen ouderwets) en met het foute idee ook dat een handvol stints per dag strakkere radio opleveren. En nu het licht gezien 🙂

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*