Cord Cutting-fenomeen nu ook in Nederland

Telecompaper meldt dat het aandeel Nederlandse huishoudens zonder traditionele tv-aansluiting richting de vijf procent gaat. Dit is een stijging van vijftig procent ten opzichte van twee jaar geleden. Waar het aantal tv-aansluitingen afneemt, groeien de klantaantallen van OTT-platformen steeds verder, blijkt uit het Video Behaviour of Dutch Consumers rapport van Telecompaper over 2018 Q1.

Het zijn vooral de jonge huishoudens tussen de 20 en 30 jaar die geen tv-abonnement meer hebben, maar de laatste kwartalen laten ook de huishoudens tussen de 30 en 50 jaar een stijging zien. Uit het rapport blijkt dat inmiddels 35 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot Netflix heeft en onder de 20-30 jarigen is dit zelfs 65 procent.

Het aantal OTT-abonnementen laat ook het aantal kijkminuten naar deze diensten toenemen. Inmiddels kijkt de gemiddelde Nederlander 28 minuten per dag naar films en series via zogenaamde video-on-demand diensten zoals Netflix, NLZIET, Videoland, Amazon Prime of RTL XL. Nederlanders tussen de 12 en 40 jaar kijken meer, namelijk 47 minuten per dag, ouderen (65+) kijken gemiddeld 10 minuten per dag.

1 Trackback / Pingback

  1. De toekomst van streamingdiensten ligt steeds vaker in het aanbieden van FAST-kanalen - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*