De toekomst van streamingdiensten ligt steeds vaker in het aanbieden van FAST-kanalen

De ‘streaming wars’ van drie jaar geleden lijkt eindelijk ten einde. Net zoals bij de meeste echte oorlogen zijn er veel verliezers, maar geen duidelijke winnaar. Ook het kijkende publiek blijft achter met de veel keuzes en te hoge kosten. Hierdoor kiezen steeds meer consumenten voor illegale alternatieven.

Enkele jaren geleden leeft streaming video on demand ons een toekomst te bieden met onbeperkte, premium content voor iedereen met een breedbandverbinding voor een relatief lage maandelijks bedrag. Met Netflix-hits, zoals ‘House of Cards’ en ‘Orange is the New Black’ leek het fenomeen cordcutting ook in Europa door te breken.

Maar deze vreugde was van korte duur toen diverse grote tv-aanbieder en distributeur tegelijkertijd op de Netflix-golf probeerde mee te surfen. Het streaminglandschap werd daardoor zeer gefragmenteerd. Netflix is tegenwoordig slechts één van vele SVOD-diensten die vechten om onze aandacht – en portemonnee van de consument. HBO Max, Videoland, Skyshowtime, NLZIET, Disney+, Prime Video en vele anderen bieden allemaal variaties van premium content, gecombineerd met populaire oude content, allemaal tegen een maandelijkse vergoeding. Het huidige landschap lijkt op het versnipperde kabel-tv-pakket zoals we dat uit de VS kennen met nog steeds te veel dat we niet willen zien, en nog steeds te duur als je meerdere streamingabonnementen moet aanschaffen. Uit een recent Amerikaans onderzoek van NPR bleek dat 69 procent van de kijkers denkt dat er te veel aanbieders zijn, terwijl 58 procent vindt dat er “te veel keuze” is.

De nieuwste en mogelijk beste recente evolutie in TV zijn FAST-kanalen ((Free Ad-supported Streaming Television), zoals Samsung Plus, Tubi en Plex (maar ook in een iets andere vorm Youtube). Gratis, door advertenties ondersteunde tv-aanbieders en -producenten bieden een robuuste zendergids met vertrouwde, makkelijk te bekijken content die per uur is geprogrammeerd. Voordeel: geen maandelijkse kosten. FAST-kanalen nemen toe in aantal en de advertentie-inkomsten worden verwacht tegen 2025 meer dan 6 miljard dollar per jaar te bedragen. Een aanbieder als Samsung Plus biedt een reeks van genrekanalen, nieuws- en sportzenders en zelfs specifieke tv-seriekanalen allemaal zonder abonnementen of kosten. Dus als je het niet erg vindt om advertenties te zien, dan is FAST waarschijnlijk iets voor jou.

Eén probleem dat FAST-kanalen kunnen oplossen, zijn de steeds hogere maandelijkse kosten van al dat eindeloze premium tv dat de grote SVOD-diensten leveren. De shows kunnen geweldig zijn, maar ze zijn ook de duurste shows ooit gemaakt. Netflix gaf naar verluidt ongeveer 30 miljoen dollar uit per aflevering voor seizoen vier van ‘Stranger Things’ en het eerste seizoen van Amazon’s ‘Rings of Power’ kostte naar verluidt bijna 500 miljoen dollar. Nu de ‘content wars’ over zijn en het steeeds moeilijker wordt om abonnees lang vast te houden beginnen de grootste streamers en studio’s met het schrappen van producties. (Deels) advertentie gedreven modellen, waarin streamingdiensten hun platform goedkoper kunnen aanbieden of zelfs (een deel van) hun content kunnen aanbieden lijken nu steeds vaker als strategie ingezet te worden om de consument vast te kunnen houden.