Zenderbaas Peter de Vries: ‘NPO Radio 2 is geen verkapt commercieel hitstation’

Peter de Vries (48) werd in januari zendermanager van NPO Radio 2 en 5. In een uitgebreid AD-interview gaat hij in op de kritiek dat NPO Radio 2 te veel op een commercieel radiostation lijkt. 

De Vries: “NPO Radio 2 is geen verkapt commercieel hitstation, maar we moeten blijven kijken naar de publieke waarde. Ik stimuleer alle programmamakers goed na te denken over de maatschappelijke betrokkenheid. Gelukkig hebben we genoeg voorbeelden. De Top 2000 die zo’n beetje heel Nederland verbindt. Jan-Willem Roodbeen die zich de aardbevingen in Groningen aantrok. De petitie voor Loeki de Leeuw. De daklozenuitzending van Ruud de Wild. De bijtjes van Stefan Stasse. We moeten alert blijven op die betrokkenheid.”

Lees het hele interview in het AD of Blendle (€)

20 Comments

  1. Radio 2 is we degelijk een verkapt commercieel station, luister maar naar de inhoud en ga het maar eens vergelijken!
    Weinig nieuwe muziek en altijd maar voort bordurend op successen die vroeger zijn ontstaan bij Veronica en in mindere mate bij de Tros.
    In feite is het gewoon een dik gesubsidieerde oneerlijke concurrent van de commercielen.
    In principe zou het eerlijk zijn als ook zij en de rest van de NPO zenders verplicht werden om hun frequenties bij de eerst komende veiling in te leveren, en mee moeten gaan dingen om ze weer in handen te krijgen, dan creëer je ook een gelijk speelveld.

    • Klopt. Het is ook niet voor niets dat Lex Harding zegt dat Radio 2 vandaag het Veronica van vroeger is.
      En ze hebben inderdaad een forse voorsprong door de beste FM frequenties. In geval van 3FM moeten ze zich daarom extra hard schamen. Ik ben geen tegenstander van de NPO, zeker niet. Maar zoals het nu ingestoken is ten opzichte van de commerciële zenders die volgestopt worden met regels en kosten verloopt het e.a. niet helemaal eerlijk.

    • Hoor jij op de commerciële ooit bands als Marcus King, Teskey Brothers, Pixey of Chris Stapleton? Ik dacht het niet. Plus, radio 2 is een kweekvijver voor Nederlands talent, zoals elke zondagavond de live bandjes bij Leo Blokhuis.

  2. Radio 2 is zeker een verkapt commercieel radiostation : Ze draaien de grootste hits van meerdere decennia, kopen dj’s van naam en qua inhoud brengt het niets meer of minder dan de commerciële zenders in Nederland.
    De overheid laat commerciële partijen flink geld betalen voor FM pakketten, maar ze houden de beste kavels zelf en doen de commerciële partijen volop concurrentie aan. Hoe krom is dat ?

  3. Het zal mijn leeftijd wel zijn, maar ik wil even reageren op de programmering van radio 2. De enige die de moeite waard is, is Ruud de wild. Zijn programma is herkenbaar en heeft inhoud. In het weekend is Dolf Jansen het grootste luistergenot. (Jammer dat Felix niet meer terugkomt)
    De laatste 8 weken doe ik of de radio uit, of ik zoek een ander zender. In het weekend als Emmely uitzendt, denk ik echt dat ik op npo 3 zit. In een Woord waardeloos. Jammer, na al die tientallen jarenluistergenot, Nuon zoek naar een anderezender

    • Ruud de Wild vind ik ook geweldig. Zijn podcasts “30 minuten rauw” zijn ook een aanrader. Gelukje voor Radio2 dat men het bij 538 voor de toekomst meer zag zitten in Coen en Sander. En die Emmely ja…pffff wat is dat een drama. Maar goed, er moeten meer vrouwen op de radio van Bosman.

  4. @Wilma Muda Dolf Janssen een genot om naar te luisteren met dat gestotter? Een verschrikkelijke man met een de meest verschrikkelijke stem voor op de radio. Daarbij met een programma wat al een jaar of 10 niet meer bij Radio 2 hoort maar meer bij Radio 1past.

    • @Paul de Haan Omdat Radio 2 een groot succes betekend het niet dat het niets te zoeken heeft in het bestel. Het hoort er net zo goed thuis als Radio 2. Je moet als NPO niet alleen maar kijken naar kijk/luistercijfers maar naar hoe relevant je bent. Met het huidige 3FM wordt er a jaren niet bereikt wat de doelstelling is. Bij NPO3 idem dito! Zonde van het geld. Voor beide moet er gewoon een hele andere invulling komen. Die niet gericht is op jongeren.

  5. Peter de Vries praat hier natuurlijk echt grote onzin. Als hij dat zelf niet inziet dan heeft hij geen verstand van Radio. En dan dwepen met maatschappelijke betrokkenheid. Nee daar zit de luisteraar van Radio 2 op te wachten. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een slechte zender is of dat de zender weg moet hoor maar dat gelul weer van zo’n totaal overbodige tussen manager. Radio 2 is gewoon het Radio Veronica van nu. Is niet de verdienste van Peter de Vries. Radio 2 is de beste radiozender van dit moment.

    Dit alles ging ten koste van 3FM. Daar zit nu een mevrouw met miljoenen Euro’s belastinggeld radiozendertje te spelen. 3FM daar of had al de stekker uit gemoeten of nog dit najaar. Die frequentie naar Radio 5. Online een kleine zender alla StuBru starten met pop/rock en alternatieve muziek. Dit kan bijvoorbeeld onder de naam 3 voor 12. Sommige festivals en Serious Request (onder de nieuwe naam Het Glazen Huis) naar Radio2 en NPO1.

  6. Heb zelf ziekenomroep, lokale radio en bij een vrije zender in België gedraaid. Als ik nu luister naar Staverman en die vervanger van Stenders hoor ik puberradio.Gemaakte stemmetjes, reteluchtige gesprekjes met inbellers, ongelooflijk slecht jinglegebruik, blèhhhh!
    Dan maar roepen dat het verschil maakt met commerciële radio. De leugendetector raakt uit zijn inkt.
    Ik luister maar zeer weinig, maar Stefan Stasse is een wonderkind, Ruud de Wold, Rob Stenders en straks Giel Beelen, goede keuze. Van Ruud moet je houden, maar het is wel oorspronkelijk en authentiek. Maar Staverman is echt een kind, met zijn opgewonden, populaire stemmetje.

  7. Als het succesvolle NPO Radio 2 het oude Veronica van de eighties is , maak dan van 3FM de oude VARA dinsdag uitde eighties, dus een nieuwe vorm van de 2 Meter sessies, een nieuwe echte alternatieve hitlijst en niet die nietszeggende Mega Top 30 die ze nu hebben. De nieuwe Peter Holland,( Rob Jansen in de ochtend) Jeroen Soer, Rob Stenders en Jan Douwe Kroeske, Dus niet alleen voor jongeren die al niet naar de corona-regels luisteren laat staan naar 3FM. Peter de Vries lees je mee ?:

  8. Hebben we aan één Peter de Vries niet genoeg in dit land? Deze de Vries zou zich meer moeten bekommeren om het huidige NPO Radio 5, geen FM frequentie geen fm frequentie dus en geslachtofferd tbv Radio 2> Radio 2 heeft niets meer in het publieke bestel te zoeken, betaald met publieke gelden. De “verjonging “van Radio 2 was de hefboom om van 5 een “jeugdig” station te maken met dhr van Inkel s ochtends vroeg. 65+ers werden door het geneuzel van deze man uit het 5 kamp gejaagd, miv october graag terug naar iemand die presenteert zonder overal muziekjes onder te zetten. 5 begon zo mooi in 2005 met ook aandacht voor easy listening, nu is het een gewoon oldies station geworden. Dat hebben “wij” 65+ers niet verdiend.

  9. Radio 2 is een verademing naast de commerciele radio in Nederland. Ik vind het de perfecte mix tussen vrolijkheid en informatief en het past precies bij mijn leeftijd (49) Er mag wel wat meer positiviteit komen in deze wereld waar het normaal lijkt te zijn tegenwoordig om elkaar af te vallen en te klagen. (Gijs) Staverman is mijn favoriet omdat hij echt is zich daar niet voor schaamt. Rob Stenders idem dito. Ik ben blij dat ze samen op radio 2 zitten want daar horen ze thuis!

  10. @Juul Nee hoor! Ik weet het echt qua visie, mensenkennis (en dus luister en kijkgedrag) en programmering. We zouden denk ik een goed en kritisch duo zijn.

  11. Publieke Omroepen overal proberen hun positie te behouden.
    In de USA en in Latijns Amerika (zelfs op de Nederlandse Antillen) waren ze niet.

    Wat is nu het verschil?
    De geschiedenis, in de Americas was geen ether schaarste op middengolf. Daarom waren er op veel plaatsen al snel tientallen stations in de lucht, en dat was wel genoeg. (Op Aruba met 60.000 inwoners zelfs 4) De vermogens zijn beperkt, in de USA max 50 kW. De meeste zender doen het met minder, 10 kW is al heel wat(t).

    In Europa moest alles landelijk dekkend zijn, want de landen zijn ver weg het belangrijkst en willen allemaal hun eigen beleid voeren (zelfs nu met Corona).
    Omdat voor landelijk bereik behoorlijk sterke zenders nodig zijn (vele honderden kW’s tot wel 2000 kW in Hongarije) die s avonds een gigantisch bereik hebben en dus storing veroorzaken, was er ether schaarste. Op internationale conferenties werden de golflengtes verdeeld. Resultaat was maar een paar kanalen per land – Nederland lange tijd maar 2) met als gevolg dat men snel vond dat omroep een publieke zaak was.
    De zeezenders hebben dat nog wel proberen te doorbreken, maar dat is ten dele gelukt. In veel landen is de CO het meest beluisterd. Maar de PO bleef maar bestaan, en ging, om luisteraandeel te behouden, al snel de populaire CO nadoen. Denk maar aan H3 en BBC Radio 1.
    Hoe sterker de CO werd, in aantal en marktaandeel, hoe commercieler de PO.

    Omdat er eigenlijk geen etherschaarste meer is, zeker na de komst van FM, wat toevallig hier behoorlijk goed ingedeeld is, en nu ook DAB+, dankzij prive bedrijven wars van overheidsbemoeienis. Behalve voor lieden die vinden dat alles en vooral zichzelf maar de lucht in moet, is een PO eigenlijk niet meer nodig. Hooguit als aanvullend voor formats die de CO niet goed oppakt, zoals nieuws. Hoewel in de USA hele goede commerciële nieuwszenders zijn. En laten we wel zijn, de dagbladpers is volledig commercieel, en dat levert nog steeds kwaliteitskranten.
    Dat er alleen maar platte zenders zouden overblijven is onzin omdat ook andere partijen de kans krijgen iets fatsoenlijks de lucht in te krijgen. Dus niet denken dat bij ophef PO alleen de huidige CO’s overblijven. Bovendien zou media concentratie beter moeten worden aangepakt, een positie als Talpa met 4 FM netwerken, zou in verhouding in de USA niet kunnen. Bij fusies of overname moeten vaak zenders worden verkocht.

    In de Nederlandse PO (NPO) heeft Radio 2 de functie van H3 overgenomen. Ondanks de wat gedurfdere programmering is R2 marktleider, wat aangeeft dat dom plat commercieel denken niet de juiste weg is. (Als je terugdenkt aan Veronica en Noordzee was dat niet plat commercieel, er was wel degelijk ruimte voor kwaliteit)

    Muziekzenders van de NPO – ja zelfs Radio 4 dat behoorlijk “toegankelijk” werd na de komst van ClassicFM – zijn per definitie commercieel. Bedoeld om marktaandeel te vergaren. En geholpen door een betere distributie – de FM netten van de NPO zijn beter dan die van de CO.
    Ik pleit voor een level playing field, alle zenders dezelfde status. Bij een verdeling ben ik niet tegen een zekere regie (beauty contest) mocht het toch uitdraaien op “alles van hetzelfde”.

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: Zelfoverschatting heeft een naam: Ruud de Wild - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*