Ton Verlind: ‘Samenwerken tot er niets meer is’

Organisatiebureau AEF heeft van OCW de opdracht om te komen tot het formuleren van criteria voor onroepverenigingen die niet alleen de toelating regelen maar ook het afscheid. Volgens voormalig KRO-mediadirecteur Ton Verlind moeten omroepen zich zorgen maken of zij hun legitimiteit nog kunnen aantonen. In zijn blog meldt hij dat de opgedrongen samenwerking funest voor de identiteit van veel omroepen is geweest. 

Ton Verlind: ‘Onder het adagium ‘we moeten samenwerken om het geheel te versterken’ is veel eigenheid van de omroepen verdwenen. Presentatoren worden onderling uitgewisseld, ze stappen met gemak van de publieke omroep naar de commerciële omroep en worden na een tegenvallende carrière weer met open armen ontvangen, logo’s zijn uit de decors verdwenen, eigen studio’s (van vitaal belang om een eigen gevoel te creëren) werden gecentraliseerd, redacties samengevoegd. Ook uitvoerende medewerkers stromen als water van de ene omroep naar de andere, er is geen emotionele of intellectuele binding.’

Het verdwijnen van de eigenheid is volgens Verlind niet alleen slecht voor de omroepen, maar verzwakt volgens hem het gehele publieke bestel. 

‘Wie dapper vasthoudt aan een eigen smoel kan rekenen op maximale weerstand van de NPO-bureaucratie. Kortom: omroepen worden gepusht om afstand te nemen van hun eigen identiteit. De vraag of het publiek de eigenheid van omroepen nog herkent in de programma’s zal dus vermoedelijk tot een teleurstellend antwoord leiden. Geen omroep heeft er belang bij dit manco zichtbaar te maken. Het feit dat bestuursvoorzitter Shula Rijxman na zoveel jaren reorganiseren nog steeds haar doelen kennelijk niet heeft bereikt (ze pleitte bij de recente winterpresentatie opnieuw voor meer samenwerking), wijst erop dat de door de NPO bepleite conversie, het bestel niet versterkt maar heeft verzwakt.’, aldus Verlind.

Lees ook: Omroepen onder het vergrootglas: OCW start onderzoek naar bestaansrecht van omroepen.

4 Comments

  1. Ik lees toch best wel vaak wat niet goed gaat, niet werkt, maar zelden lees ik een oplossing voor de geschetste problemen. Ik denk dat in deze tijd inderdaad de identiteit weer belangrijk is en horizontale programmering de urgentie heeft verloren door het OnDemand aanbod. Wat te denken van een experiment door de avonden van NPO3 op te offeren voor verticale programmering?

  2. Iets positief over de NPO.
    Afgelopen week zappen mediainside gezien met mooie advocate als gast
    Ik lag echt in een deuk.
    De chemie tussen Groenteman (ik vind zijn stem slaapverwekkend maar nu past het) en Roosmalen is geweldig. Dit programma is een volwassen versie van Roddelpraat. Roosmalen is echt goed met zijn droge humor. Dit programma kan goedkoper als podcast of Youtube. Maar zoals Roosmalen het zelf zijn het levert gewoon geld op voor hem en zijn gezin. Ik ga volgende keer weer kijken

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*