Spreekbuis RadioCollege #1: Tips & Tricks door Patrick Kicken & Kim Brouns

Meer tips via radiotips.wordpress.com, bijvoorbeeld deze lijst met interessante radioboeken

Onderwerpen die aan bod komen:

  1. Introductie, wie is Kim en wat doet ze
  2. Hoe maak je een fatsoenlijke overgang
  3. Twintig minuten hits op een rij?
  4. Geef niet alles weg in je tease
  5. Maak het leuker voor je luisteraar
  6. Waarom Kim fan is van Emily de Wilt (NPO Radio 2)
  7. Programmanamen en items bij vervangingen
  8. Kim vraagt: Wat zijn de absolute do’s en dont’s in je spreeks
  9. Waarom begon Stenders vaak met 3 platen aan kop bij 3FM om 14u
  10. Een gevoicetrackte ochtendshow, is dat mogelijk?
  11. De Issuekalender is handig
  12. Hoe houdt Kim het lokaal en actueel in haar ochtendshow
  13. Doorvragen aan luisteraars en het benoemen in de uitzending
  14. Gouden regel: Als je je ergens niet comfortabel bij voelt, doe het niet
  15. Hoe hou je het leuk als je elke dag hetzelfde radioprogramma moet maken
  16. Titels draaien in verband met een haakje, is dat niet cheesy?
  17. Jan Paparazzi: radio is entertainment, dus dik het aan
  18. Wat wil de luisteraar wel en niet van je weten?
  19. Wat weet Kim over wie er naar haar luistert?
  20. Zelf onderzoek doen naar je luisteraar door ze terug te bellen na je radioshow
  21. Patrick kreeg ooit een handgeschreven kaart van Floortje Dessing
  22. Verschil tussen radiomakers toen en nu
  23. Hoe Kim in de jaren ’90 aangestoken werd met het radiovirus
  24. De magische wereld van de radiostudio
  25. Heeft radio het moeilijk?
    .
  26. Waarom Patrick een haat/liefde verhouding heeft met producers
  27. Probeer de beste producer van Nederland te worden in plaats van sidekick
  28. Waarom is het niet Jeroen & Jan-Willem Start Op?
  29. De dynamiek en valkuilen van een duoshow
  30. Over de podcast over vormgeving van Bas van Teylingen, In Vorm
  31. Waarom Kim zo’n fan is van Rob & Caroline’s Platenbonanza
  32. Wat Patrick opvalt aan Frank van ’t Hof ’s middags
  33. Moeten luisteraars de onzekerheid van de discjockey wegappen?
  34. Kim vraagt: welk wiel hoef je niet opnieuw uit te vinden?
  35. Waar vind je leuke achtergrondmuziek en andere vormgeving?
  36. Jingles maken van je luisteraars, familie en vrienden
  37. Wordt niet tรฉ voorspelbaar
  38. Over Eddy Keur op NPO Radio 2 en zijn ‘Goedemiddaggg’ jingle
  39. Films over radiodiscjockeys
  40. Waarom Kim zo’n fan is van Eddy
  41. Heeft de iPhone het de radio moeilijk gemaakt?
  42. Heeft Kim nog primeurtjes?
  43. Gaat Kim solliciteren bij L1? En wat is de juiste manier om op te vallen
  44. Hoe is Kim te bereiken?
  45. Is ‘Kim Staat Op’ niet gejat van Edwin Evers?
  46. Kim is jaloers op Patrick’s programma HipHopHits
  47. Waarom je best wat vaker je eigen voor- en achternaam mag zeggen on-air
  48. Waarom je van jezelf een EPK moet maken
  49. Patrick vraagt zich af: krijgt Kim nou ook tips van alle radiomensen die ze kent?
  50. Waarom Kim ook een goede radioproducer zou zijn en zich SuperKim zou moeten noemen!

Wil je ook een keer in gesprek voor het Spreekbuis RadioCollege en jezelf in de kijker spelen? Mail patrick@kicken.com

13 Comments

  1. Leuke video Patrick en Kim. Ik ben pas op driekwart en zie een boeiend gesprek met dingen die mij ook opgevallen zijn op de radio. Fijn!

    Waarschijnlijk heb ik ook een hart voor radio, misschien ook wel de kunde om het te maken.

    • Ik heb nog wel twee aanvullingen op dit gesprek. Ten eerste over de verzoekjes.

      In veel programma’s vragen ze om verzoekjes, maar ze wijzen het grootste deel van de verzoekjes de hele tijd af. Dat heeft effect op de luisteraar.

      Ik ben fan van de Duitse Donderdag bij De wild in de middag, maar vraag mij af waarom ze wekelijks Atemlos, CODO en Ich bin wie du draaien. Ik vraag mij af waarom. Dan heb je drie van de zes platen al benut om usual suspects te draaien. Daardoor verrast het item mij minder en ligt uitschakelen op de loer.

      Ten tweede kan je veel radio kijken tegenwoordig. Daar zie je vaak iemand uitgebreid op een macbook scrollen, de DJ tikt tussendoor op een mobiel. Eigenlijk is dat niet perse leuk om te kijken. Een camera in de studio is voor mij leuk als je er ook iets mee doet. Terwijl een DJ en een producer natuurlijk vanalles aan het doen zijn. Hoe zou je die camera daar beter voor in kunnen zetten? En is uit niet beter als je er toch niets mee doet?

  2. Interessant Patrick en Kim, dank! Deze content mist denk ik echt. Radio is toch een beetje inner-crowd en dit maakt het transparanter, leuker en leerzamer. Zelf als twintiger in de radio gestapt en probeer wekelijks stappen te maken als presentator en ook met het programma zelf. Ik denk dat ik nog een beetje beter kan met deze tips, thanks ๐Ÿ™‚

  3. Jammer dat Kim niet 10 jaar geleden al bij RTV Parkstad binnen is gestapt, toen ik er zelf nog actief was. Ik had iemand met zo’n groot radiohart graag tijdens haar eerste fase actief begeleid (net zoals ik dat in het verleden voor meerdere andere inmiddels landelijk bekende namen heb gedaan).

    • Denkt heel hard na wie Steven is die me heeft begeleid *denkt*. Geen idee ๐Ÿคท๐Ÿปโ€โ™‚๏ธ. Had me aan de jas getrokken in die tijd ๐Ÿ˜‚. Scheelde me een hoop geld aan externe coaching ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

  4. Patrick, als we geld moeten inzamelen voor mooie microfoon standaards moet je het zeggen. Die actie zet ik graag op touw

  5. Wat een prachtige podcast. Had m opgezet tijdens een stevige wandeling, planning was 30 minuten, ik moest de hele podcast ‘uitwandelen’. Wat leuk om een vrouwelijke radio-nerd te horen, ik dacht dat ik een aardige radiofreak was, maar ik val absoluut in het niet bij deze dame. Zou overigens de perfecte voice over zijn voor menig Limburgs radiostation. Graag meer van dit soort podcasts Patrick, ik smul ervan. Wat me ook interessant lijkt: gesprek tussen 2 radiomakers, een van een huidige generatie, en een van een vorige generatie. Eens kijken of ze elkaar begrijpen:-). En Eddy Keur kwam nog even langs in het gesprek: Volgens mij is dat de enige die de perfecte combi maakt van het ambachtelijke van de oude generatie en het uitgesprokene van de huidige.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*