Patrick Kicken: Bij de marketingafdeling van Qmusic zijn ze echt de weg kwijt

[BLOG] De oorlog om de radioluisteraar barst ná de frequentieverdeling in september pas echt los, maar dat wil niet zeggen dat de strijd bovenin om ’s lands best beluisterde radiozender te worden en te blijven niet in alle hevigheid doorgaat. Het in Vlaamse bezit zijnde Qmusic gooit ook in Nederland al jaren bakken marketinggeld er tegenaan. In het begin werd het ze nog wel eens verweten (één grote marketingmachine) maar het heeft ze toch maar mooi succes gebracht. Nu lijken ze de weg kwijt te zijn. Ze gaan namelijk ineens reclame maken voor een onbekende discjockey, een waterdrager, die overdag op de ‘office hours’ te horen is.

Ik zag onderstaande foto op de Facebookpagina van website Radiowereld. Een metershoge billboard langs de snelweg met het hoofd en de naam van een radiodeejay die blijkbaar al meer dan 15 jaar bij Qmusic te horen is maar waar nog nooit iemand op gegoogeld heeft. Dat hoeft ook niet want het is een van die jocks die je nodig hebt om je station overdag te verkopen, zonder dat hij opvalt. Dat doet hij dus prima. Wim van Helden is zijn naam en hij is al heel lang het voegsel tussen de tegels bij Q. Doet een item genaamd het ‘vergeet me liedje’. Waarom zou je in godsnaam zijn hoofd en naam langs de snelweg hangen? Leuk voor Wim en zijn familie en vrienden, maar voor de rest? Verspilling van marketingbudget en het levert je geen enkele luisteraar extra op.

Wat me allereerst irriteert is dat ‘nu op je radio’. Dat is discjockey taal. Gewoon ‘nu op Qmusic’ en de frequentie erbij. Je hebt potverdomme de 100.7 FM. Ja er luisteren mensen via DAB+ en 5G, maar in de auto nog het meest via FM. En wat had Qmusic hier beter kunnen laten zien dan de klassenfoto van held Wim? Vingers? Heb je effe? Om te beginnen gewoon ‘Marieke is er weer!’. Ook al is hun grootste ster al een paar weken terug van zwangerschapsverlof, dát is je trekker in de ochtend. Desnoods vertoon je een foto van haar met haar baby en/of kinderwagen, beschuit met muisjes, iets. Buit het feit uit dat je doelgroep ook met jonge kinderen bezig is, niet met een onbekend iemand in een zwart spijkerjasje.

Nu weet ik dat er verhalen gaan dat uit de nieuwe luistercijfermeetmethode blijkt dat er de hele dag veel meer mensen in- en uitschakelen dan we dachten en ieder tijdvak belangrijk is, maar geloof me, je kunt op 13-16u technicus Mario van Talpa een programma laten presenteren en ook hij trekt een groot marktaandeel. Ik heb niks tegen onze held Wim, maar hij zit daar op de winkel te passen ’s middags, zoals het ook hoort. Vergeet Veronica met Stenders en zijn nanny op dat tijdstip, die er een personalityshow van maken, dat is de uitzondering op de regel. Voor de rest is het hier gewoon hits wegstarten en je bek houden. Waarom zou je dan in godsnaam de man die zegt hoe laat het is en ‘hier komen er weer drie’ gaan promoten langs de snelweg?

Nog wat ideetjes voor de blijkbaar ingeslapen en vastgelopen marketingmachine van Qmusic: plaats langs de snelweg ‘Win zometeen weer 250 euro!’. ‘Hoor je Flowers van Miley Cyrus, dan hoor je Qmusic’, met een heerlijke foto van haar erbij. Promoot je nonstop versie online en op DAB+ om Sky Radio wat meer luisteraars af te snoepen. GROOT het Qmusic logo met frequentie. De Top 40 op vrijdag. Bram Krikke in het weekend. Ik snap dat je tegenover het reclamegeweld voor de 80’s Top 1500 van Radio 10 ook iets wil doen, maar Nu op je radio: Wim van Helden is een misser en geeft eigenlijk aan dat ze bij Qmusic ook niet meer weten waar ze met hun geld of barterdeals naar toe moeten. Nou ik heb een idee voor je: spaar het op voor de frequentieverdeling of erna: je zal het nog hard nodig hebben om luisteraars weer terug te winnen, zeker als je de beste frequentie van Nederland kwijtraakt.

Patrick Kicken

Gelukkig is Wim zelf er maar wát trots op. Heeft het toch nog enig effect, het zelfvertrouwen van je deejay oppompen kan nooit kwaad. Toch kan dat ook op een slimmere manier, geef hem wat geld erbij ofzo.

29 Comments

  1. @patrick kicken even off topic maar heb jij ook een goed beeld van wat er allemaal op radio gebied gebeurt in de verschillende Europese landen bijvoorbeeld Italie , Spanje , Zwitserland om er maar een paar te noemen?
    Zou je misschien ook eens een hier over kunnen en of willen schrijven, is de radio in de rest van de eu net zo als hier of nog oppervlakkiger of juist dynamischer dit zou ook wel eens een mooi stuk kunnen opleveren.

  2. Kicken, hoeveel luisteraars heeft je gevoicetrackte show bij Wild volgens het nmo? Ik val helaas in herhaling met deze vraag omdat als je al op deze vraag reageert je net als een politicus een lange reactie geeft zonder te antwoorden. Volgens mij kan het antwoord heel kort en zonder woorden.

    • Freek, hou nou eens op man. Heeft niks met het topic te maken en dit blijven herhalen is minstens zo inhoudsloos als de ondoordachte Puke (Q) Music reclame uitingen waar dit artikel wel betrekking op heeft. #getalive

    • Gaaaaaaappppp. Grap was niet leuk eerste keer en dat je denkt dat het na 27 keer dezelfde grap nog steeds grappig is maakt jezelf wel echt heel triest. Moet Marco van Basten ook nog steeds iedere champions league wedstrijd meespelen om op tv analyse te mogen geven?

    • “Hoi, mijn naam is Freek. Mijn hobby is steeds dezelfde vraag stellen onder iedere column van Patrick Kicken.”

    • Freek (die vroeger Henk heette), schrijf ik een keer iets wat niet negatief is over je vriendin Coco en nou ben je nog niet tevreden? Tot ziens bij De Colonie, daar praten we wel eens over luistercijfers, wel/niet op FM en goed/slecht radiomanagement 😉

    • @ Freek, omdat ik me begin te irriteren aan dezelfde berichten die je steeds post heb ik het aantal luisteraars van Kicken bij een collega opgevraagd. Bij het NLO heeft hij sinds juli 2021 geen luisteraars meer gehad, bij het NMO nog nooit. Nu tevreden?

  3. Volgens mij zijn het digitale reclameborden waarop te zien is wie er op dat moment op Q te horen is. Dus deze foto zal dan wel ergens in de middag genomen zijn. Vind ik een betere strategie dan in de middag langs reclame voor de ochtendshow rijden of andersom.

    • Ik vermoed ook dat die foto de hele dag wordt aangepast aan de programmaker op dat moment op Q te horen. Ik kan het zelf niet ff controleren, want ben niet in de buurt …

  4. Ik mis niks bij Q, want ik luister er toch nooit naar.

    Sowieso al een misser dat ze Dave Minneboo hebben laten varen naar Talpa. Wellicht hadden zie die ook een Tesla en 6 ton kunnen geven?

  5. Ik denk dat het zo’n electronisch billboard is waar steeds een ander plaatje op kan worden geprojecteerd.

    Dan kan Q-Music het billboard superactueel houden door daar òf een foto van de zanger/zangeres/groep te projecteren die nu op Q wordt gedraaid, òf de DJ die nu dienst heeft.

    Ik vermoed dat de eerste optie de oorspronkelijke bedoeling was. Echter, met uitlopende telefoongesprekken en verzoekplaatjes was dat misschien te lastig. Daarbij moet je dan Anton Corbijn bij iedere plaat van U2 weer een smak geld betalen.

    Zo werd een foto van de DJ van dienst alsnog de beste optie.

  6. Patrick, wanneer ga je ook eens een column schrijven over het reclame inkoopbeleid van veel commerciële zenders. Ik ben inmiddels afgehaakt bij Q-music, omdat je per uur door 44 reclameblokken moet worstelen.

    En alsof dat nog niet erg genoeg is, vinden ze het ook een goed idee om in ieder blok dan ook dezelfde reclames terug te laten komen. Zo hoor je dan op 1 werkdag gerust 10 keer Jumbo schreeuwen dat ze ook online zijn, dat de ANWB ook jou kan helpen bij pech en dat Aldi er ook voor de kleine portemonnee is (terwijl ze de duurste van allemaal zijn op dit moment.. de ironie).

    Het is echt storend en ik ben daardoor overgestapt op spotify en radio2, terwijl ik de programma’s op Q, zeker in de ochtend erg leuk vind. Ik zal toch vast niet de enige zijn die op dit reclame door je strot duw beleid?

    Benieuwd naar jouw mening!

  7. Beste Patrick,

    Ik luister je column altijd terug via de podcast van deze site. Prima service, helemaal leuk dat je de reacties ook voor leest. Echter… Waarom bereid je dit niet voor? Het is regelmatig hakkelig of scroll je tijdens de podcast er doorheen en brabbel je wat. Voor een professionele radio DJ vind ik dit toch redelijk amateuristisch.

    • Oh ik vind het het juist wel menselijk maken, alsof we samen de reacties doornemen. Je verspreken maakt je ook menselijk he, anders word je zo’n voorleesrobot.

      In de audioversie van deze column hoor ik trouwens geen enkele verspreking, de vorige misschien dan. Ik moet ter plekke ook de reacties in spreektaal vertalen, met sommige fouten die erin geslopen zijn.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*