SKO gaat kijkonderzoek uitbreiden

Met ingang van 17 augustus zullen de rapportages van SKO over programma’s worden uitgebreid. Naast inzicht in het gemiddeld aantal kijkers van een programma, geeft SKO vanaf dat moment ook inzicht geven in het totaal aantal kijkers van een programma (het bereik). Hiermee wordt het inzicht in het kijkgedrag verrijkt.

De prestatie van een programma wordt traditioneel gerapporteerd op basis van het gemiddeld aantal kijkers naar een programma (de kijkdichtheid). Het totaal aantal kijkers (het bereik) ligt echter vaak veel hoger omdat niet alle mensen het hele programma kijken, maar een deel daarvan. Door het totaal aantal kijkers ook te rapporteren, wordt het inzicht in de prestatie van programma’s vergroot. Het totaal aantal kijkers wordt gebaseerd op het bereik van een programma, oftewel hoeveel mensen er minimaal 1 minuut aaneengesloten naar een programma hebben gekeken.

De totale aantallen kijkers worden alleen toegevoegd bij programmarapportages op onze website en in onze app, evenals aan de wekelijkse en maandelijkse persberichten. Dit betreft bijvoorbeeld de Top 25. Voor zenders en tijdvakken zal nog steeds het gemiddeld aantal kijkers worden gerapporteerd.

Het rangschikken van programma’s, zoals in de toplijsten gebeurt, zal nog steeds plaatsvinden op basis van het gemiddeld aantal kijkers.
Sjoerd Pennekamp, directeur SKO: “We zien dat er veel behoefte is bij de gebruikers van de kij kcijfers om ook inzicht te krijgen in het totaal aantal mensen dat een programma heeft bekeken. Het aantal kijkers dat we nu vermelden in bijvoorbeeld onze dagelijkse Top 25 wordt soms al geïnterpreteerd als het totaal aantal kijkers van een programma . De Top 25 gaf tot voor kort echter alleen het gemiddeld aantal kijkers van een programma weer. We breiden onze rapportages daarom graag uit en voegen nu het daadwerkelijke totaal aantal kijkers toe. Zo ontstaat een nog completer beeld van het kijkgedrag.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*