Scott Smith: ‘Media without people?’

Scott Smith is oprichter van Changeist, een denktank, laboratorium en consultancy die trends in politiek, milieu, technologie, cultuur en economie onderzoekt en bedrijven helpt bij het navigeren in een complex toekomstbeeld. “We laten organisaties zien wat er zou kunnen gebeuren en hoe ze daarmee om kunnen gaan.” Voor het Cross Media Café ‘Media en Data’ op 21 april tijdens de Media Future Week belichtte hij de invloed van nieuwe technologie op de media. Hij concludeert: “de mens verdwijnt uit de media.”

Scott noemt als eerste Meerkat en Periscope, twee apps waarmee mensen zelf opnames kunnen maken en beelden live kunnen streamen. De nieuwe serie van Game of Thrones was zo ook live te zien voor niet-HBO-abonnees. Hij vertelt dat dit soort ontwikkelingen een groot probleem vormen voor HBO. Hij noemt ook een voorbeeld waarbij een diskjockey achter de schermen van het BBC-nieuws filmt en live streamt en daarmee het hele broadcastsysteem omzeilt.

De dashcamvideo is een nieuw fenomeen uit Rusland. Veel Russen hebben een videocamera op hun dashboard die de weg filmt. Ze kunnen hiermee onterechte schadeclaims voor niet gebeurde ongevallen tegengaan. Bijkomend voordeel is dat plotse nieuwsfeiten per ongeluk in beeld worden gebracht. Zo brachten meerdere dashcams een vallende meteoriet in beeld.

Voor een nieuwsitem is dankzij Periscope/Meerkat en de selfiestick ook geen aparte cameraman en geluidsman meer nodig. De reporter kan zichzelf filmen en live streamen.

Scott ziet functies verdwijnen, maar ook nieuwe functies ontstaan. Hij wijst op een vacature van online nieuwsstation Quartz die een editor of Things zoekt. Want nieuws bestaat niet alleen meer uit tekst of beeld, maar ook uit andere ‘things’ die informatie opleveren.

Een voorbeeld van een ‘thing’ is de verslaglegging van een aardbeving in Westwood, Los Angeles, door journalist Ken Schwencke. Schwencke had een nieuwstemplate gemaakt, waarin de meetgegevens van het Amerikaanse geologisch instituut direct automatisch konden worden ingelezen en verspreid. Schwencke was daarmee de eerste die over de aardbeving berichtte. Scott noemt ook verkeersinformatie over drukte in de stad op basis van de gegevens van smartphones. Veel smartphones registreren beweging, bijvoorbeeld wanneer een auto over een hobbel in de weg rijdt. Hij noemt ook nieuwe ‘things’ als de ‘heatmatches’: graphics die bij wedstrijden aangeven in welk deel van het veld de meeste activiteit was. En voor fotograferen hoef je ook geen professional meer te zijn. Auto Awesome voegt elementen uit een serie van foto’s samen tot een ‘awesome picture’. Voor distributie zijn broadcasters en uitgevers ook steeds minder nodig. 65% van alle mensen die online nieuws lezen, komen binnen via social media, Facebook voorop.

Smith concludeert dat er voldoende middelen zijn om beelden op een kwalitatief aanvaardbare manier te verzamelen, te editen en te distribueren, zonder dat daar een braodcaster of uitgever aan te pas komt. Maar de nieuwe manieren van data verzamelen kunnen ook juist in dienst van de uitgevers staan. Jawbone maakt wearable fitness monitors die onder andere registreren hoe mensen slapen. Tijdens een nacht met aardbevingen kon Jawbone uit de gegevens zien wanneer mensen wakker waren. Daarmee leverde het bedrijf een leuke nieuwe invalshoek voor berichtgeving over de aardbeving. Hetzelfde geldt voor andere gegevens die met quantified self-apps kunnen worden gemeten, zoals de ‘collectieve’ hartslag tijdens festivals.

Smith sluit af met een korte blik op de smart home systems die veel data verzamelen over wie thuis is. “Gaat de nieuwsreporter van de toekomst ook deze data gebruiken?” 

Bekijk hier de slides van Scott Smith:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*