René van Leeuwen (Dumpert): ‘We zijn zeker niet vertrut’

Dumpert is al bijna 15 jaar één van de meest bezochte websites van Nederland.  Gebruikers (zogenaamde ‘reaguurders’) kunnen op dit platform filmpjes, foto’s en geluidsfragmenten uploaden en hier een waardering aan geven met ‘kuddos’. Spreekbuis.nl sprak René van Leeuwen over het succes van deze Nederlandse site.

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde leeftijd van jongerenzender NPO 3 tegenwoordig 48 jaar is. Dumpert weet een veel jonger publiek te trekken. Ruim de helft van jullie bezoekers is onder de 35 jaar. Wat zou NPO moeten doen om een jonger publiek te bereiken?
Inhoudelijk heeft NPO het best goed op orde. Vanuit de politiek heeft de publieke omroep de opdracht gekregen om er voor de gehele Nederlandse bevolking te zijn. Vraag is of NPO wel deze jonge doelgroep wel echt moet bereiken, aangezien er voor deze doelgroep al genoeg alternatieven zijn. NPO zou zich moeten richten op zaken, die de markt nu laat liggen, zoals ze dat doen met NOS Stories en #BOOS. Om jongeren te bereiken zou de publieke omroep niet alles in een traditionele mal van tv en radio moeten stoppen. Als je hoort wat voor een strijd Tim Hofman heeft gehad om zijn programma #BOOS op Youtube te krijgen dan is er nog veel te doen daar. Jongeren zitten tegenwoordig op Youtube en Instagram. Als het daar niet staat dan kijken ze het niet.

Vorig jaar meldde media dat het voortbestaan van Dumpert, waar veel auteursrechtelijk beschermd materiaal wordt geüpload, in gevaar is door een nieuwe Europese copyrightwet. Door strengere uploadregels is de kans groot dat het hele businessmodel op de schop moet. Hoe staat het daar nu mee?
Dumpert bestaat nu bijna 15 jaar en bevat meer dan 60 duizend video’s. We hebben nauwelijks problemen op het gebied van auteursrecht. Deze regel is vooral gericht op partijen, die hele stukken van een film of een tv-programma op hun site plaatsen. We maken daar amper gebruik van en veel materiaal embedden we.  Daarnaast is er een fair use policy, vooral als het om journalistieke bijdrages gaat. Momenteel is er ook nog weinig bekend over de details van deze nieuwe copyright wet.

TMG is nu Mediahuis geworden. Heeft deze overname ook veranderingen voor Dumpert met zich meegebracht?
We zijn verhuisd en hebben een splinternieuwe studio binnen het hoofdkantoor van Mediahuis Nederland. Daarnaast is er budget voor nieuwe spullen voor de redactie. Het is ook een soort herbevestiging voor ons dat we echt onderdeel uitmaken van dit mediaconcern. Er was immers in de media sprake van dat we net als andere titels zoals Upcoming, Autobahn en Geenstijl verkocht zouden worden. We kunnen ons nu geheel bezig houden met de inhoud van Dumpert en dat is zeer prettig. Ook de samenwerking met Wayne Parker Kent (red.: WPK is sinds 2018 onderdeel van het mediaconcern) op het gebied van branded content werkt erg goed.

Jullie hebben een vaste schare volgers. Op welke manieren weten jullie je doelgroep voor langere termijn aan jullie te binden? 
We proberen de lijntjes kort te houden naar onze doelgroep. Iedereen die mij via Instagram een bericht stuurt, probeer ik zelf te beantwoorden. Daarnaast is het format van Dumpert al 15 jaar hetzelfde. We zijn de aggregator van de beste content van het web. Deze content krijgen wij van onze doelgroep doorgestuurd. Daarnaast kunnen gebruikers zelf met zogenaamde kuddo’s op video’s stemmen. Hierdoor heeft onze doelgroep veel invloed op Dumpert. Dit allemaal werkt mee aan een loyale achterban.  

Je bent al jaren het gezicht van Dumpert. Zou je voor een mooi bedrag de overstap wagen om bijvoorbeeld voor de publieken te gaan werken?
Zeg nooit nooit, maar ik vind het nog steeds een hele mooie uitdaging om komende jaren te laten zien hoe je met commerciële media je centen kan verdienen.

In de media mag steeds minder. We zijn in feite aan het verpreutsen. Over Geenstijl en Dumpert werd twee jaar geleden door ondertekenaars via De Volkskrant een ‘Fatwa’ uitgesproken richting hun adverteerders. Een belangrijke adverteerder, Het Ministerie van Defensie,  bevroor vrijwel direct zijn activiteiten.
Ik wacht nog steeds op de evaluatie van het Ministerie van Defensie. Het Ministerie wilde eerst niet tornen aan onze redactionele vrijheid, maar na enkele dagen zijn ze toen alsnog gestopt met adverteren op onze sites. Ze gaven aan dat ze het effect van sites als Geenstijl en Dumpert gingen evalueren. We zijn nu drie jaar verder en we hebben nog steeds geen antwoord op dit onderzoek. Onze doelgroep sluit echter perfect aan bij die van Defensie. Ze hebben zo’n 8.000 vacatures open staan. Het is eigenlijk onverantwoord dat ze niet bij Dumpert adverteren. Ons presentatrice Sylvana IJsselmuiden zou een goede ambassadrice kunnen zijn om jongeren te interesseren om bij defensie te gaan werken.

Spreekbuis.nl heeft navraag gedaan bij het Ministerie van Defensie over de evaluatie. De  diverse vragen werden bondig met slechts één reactie beantwoord:  
‘In 2017 heeft Defensie gekeken of het ook mogelijk was om het zelfde resultaat te behalen door te adverteren in andere media en op andere platforms (een mix). Met deze andere middelenmix bleek het mogelijk om dezelfde doelgroep te bereiken en met goede resultaten. Deze middelenmix wordt voortdurend tegen het licht gehouden. Er was de afgelopen jaren geen noodzaak om op Dumpert of Geenstijl te adverteren.’

De maatschappij lijkt te verpreutsen. De Amerikaanse editie van de Playboy stopte zelfs enige tijd met naaktmodellen. Adverteerders denken steeds meer aan hun ‘brand safety’.  In hoeverre zijn jullie zelf ‘vertrut’?
We zijn zeker niet vertrut, maar moeten er wel rekening houden met video’s in onze programma ‘Dumpertreeten’. Dit programma plaatsen we op Youtube en die Amerikanen hebben hun strikt toelatingsbeleid. We zijn wel blij dat we ons eigen platform hebben, waardoor we zelf kunnen bepalen wat we plaatsen. Om ons heen zien we wel veel verpreutsing.

Waar moet Dumpert over een paar jaar staan?
Ik vind dat het videocontent op het internet, buiten Netflix en HBO om, nog vaak gezien wordt als iets voor jongeren of als een soort open riool voor tokkies en tuig in plaats de mediaplek voor de toekomst. Dumpert zou die plek moeten innemen voor goede content op het gebied entertainment.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*