Patrick Kicken: Wat was die Top 2000 toch weer een aanfluiting dit jaar

[BLOG] Het is het paradepaardje van de NPO. En alle NPO Radio 2 jocks willen er maar wat graag aan meewerken. Want hey, je komt weer met je smoel op TV. Het is voor de zender die heerlijke luistertijdverlenger en marketingmachine waar ze zo lekker op kunnen teren en de komende maanden zelfs een pieptoon kunnen uitzenden en ze staan nog in de top drie van de luistercijfers. Die oneerlijke concurrentie (NPO staat voor Publieke Omroep) met staatssubsidie richting alle partijen die keihard moeten knokken irriteert me al decennia, maar deze editie maakten onze overbetaalde ambtenaren er wel een heel groot potje van.

Dat het niet makkelijk is om zonder publiek er iets van te maken in zo’n Top 2000 cafe dat snap ik ook wel. Maar doe het dan in een versoberde versie. Iedereen zit in de lockdown, we mogen niks en je kunt dingen beter niet doen dan half doen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het steeds niet langer dan een kwartier kon aanzien, die open deuren TV uit dat cafe, maar wat ik zag daar ging ik echt van walgen bijna. Giel Beelen die aan een fles rode wijn staat te lurken bij Red Red Wine van UB40. Jeroen van Inkel en eerdergenoemde met een OPBLAASBARE GITAAR tijdens een gitaarsolo. Rick van Velthuysen die gaat proosten tegen een computermonitor aan. Mensen, er worden hier honderdduizenden zoniet een miljoen euro in gestopt.. en dan is dit waar je mee komt? Ik snap wel dat Staverman zich ziek heeft gemeld dit laatste dagen, dit zou ik ook niet uit vrije wil willen doen. Laat ze toch gewoon radiomaken man, een mooi theater in het hoofd van de luisteraar creeëren. Dit maakt de magie van radio kapot. En dat zodat al die overbodige mananagers in een boardmeeting maar kunnen zeggen ‘kijk die kijkcijfers van dit NPO beeldkanaal! En de videostreams gaan ook door het dak’. Wat zijn wij toch goed bezig!

Wat moeten die discjockeys dan gaan doen terwijl de muziek loopt, Kicken? Gewoon op hun luie reet gaan zitten en wachten tot ze mogen zeggen ‘dit was nummertje 1200’? Wat dacht je van gewoon op je tekst concentreren daar iets bijzonders van maken, in plaats van zeggen dat Alanis Morissette uit Canada komt en Eternal Flame van The Bangles naakt ingezongen is. En nee, het hoeft niet te gaan lijken op de eerste jaren van ‘kijk radio’ maar wat er nu van gemaakt wordt is gewoon lokale omroepniveau. Het leken wel een stel dronken gasten die weggelopen waren van de kerstborrel ‘en maar wat gingen zitten doen op gevoel’ met allemaal artikelen uit de feestwinkel. Mag het soms een beetje klasse hebben? En dat Top 2000 cafe was juist leuk omdat je zag hoeveel plezier het aanwezige publiek had in alle muziek, onder leiding van de deejay. Ik hoef geen goedkope toneelstukjes te zien met carnavalsartikelen, uitgevoerd door een B artiest die je niet eens op een kinderfeestje uit zou nodigen, al kreeg je er geld bij. En dat alles in een LEEG CAFE. Hoeveel lampen en schermen vol vage types je ook ophangt, het ziet er niet uit, heeft geen sfeer en is niet de moeite om naar te kijken. Al staat daar onze koning Willem-Alexander te hossen, in zijn eentje.

NPO DJ Frank van ‘t Hof, man van 538 baas Coco van ‘t Hof

Dat aftelmoment ook, vlak voor twaalven op NPO 1, heb je dat ook gezien? Een hoop gebral, opgeklopt gedoe, met allerlei schermen doorelkaar heen, Wout en Frank die als twee hijgende herten om de microfoon staan te vechten. Herman de Schermman met zijn cynisch toontje die opgewonden staat te acteren. Met de nummer een van de Top 2000, Bohemian Rhapsody OP DE ACHTERGROND ER DOORHEEN! Jonge jonge. Doe dan maar gewoon weer een aftelklok. Of zendt gewoon de clip uit van de nummer 1. Het aloude adagium ‘schoenmaker blijf bij je leest’ komt hier weer goed van pas: radiomakers zijn geen TV makers! Weet waar je goed in bent en doe dat, weet wat je niet kan en doe dat niet! Zou dit soort legendarisch slechte televisie nou ook achteraf geëvalueerd worden of doen we daar niet aan bij de NPO? Dit was echt alleen maar omdat die drie het zo geil vinden om op TV te komen. Vraag daar dan toch gewoon mensen voor die dat kunnen dragen, Paul de Leeuw desnoods. Ik snap die psychologische behoefte van de meeste deejays om naast gehoord ook gezien te worden wel, maar wat hebben wij als kijker/luisteraar daar aan?

Wat me ook steeds meer irriteert is hoe de Top 2000 geclaimd wordt als uitvinding van de NPO. Wat natuurlijk onzin is, Veronica doet en deed al jaren de Top 1000. Het is al belachelijk dat ze hetzelfde zitten te doen als bijna alle commerciële zenders in Nederland, een publieke omroep zou -juist- moeten zeggen: we doen iets anders, iets wat bij onze taak past. Eigenlijk zo’n beetje wat Stenders nu zit te doen op het (commerciële) kavel van Talpa’s Veronica: jong talent een kans geven, de zender een week aan de luisteraar doneren, dingen uitproberen, niet te zeer aan luistercijfers tillen. Is het je opgevallen hoeveel publiek geld er dit jaar naar grote social media campagnes en torenhoge billboards langs de snelweg is gegaan? Sinds wanneer is meer luisteraars het primaire doel van een publieke radiozender?

Nu ik Beelen en Van Velthuysen weer zo in actie heb gezien tijdens de Top 2000 hou ik m’n hart vast wat er straks vijf uur lang, vanaf 22u ’s avonds tot 03u ’s nachts, iedere avond te horen gaat zijn op NPO Radio 2 (en te zien!): weer meer van dit puberale gedoe? Weer alleen maar bellers in dit uitzending die roepen ‘heyyyyyy Gieltjeeeeeee’ of ‘ heyyyyyy Rickieeeeeee’. Een hoop onintelligent, ondoordacht gebazel. Hoeren in de studio (Giel heeft nog wel wat telefoonnummers uit zijn 3FM tijd). Etc. etc. En het dan maar gek vinden dat er geen intelligent mens meer naar de radio wil luisteren? Terwijl als je Giel en Rick in hun beider podcasts hoort je ineens aangenaam verrast wordt en denkt ‘hey, die gasten kunnen best goed interviewen. Een doordachte vraag stellen’. Waarom moet het op de (landelijke, door de overheid gesubsidieerde publieke! omroep) dan toch altijd zo puberaal en beneden alle peil?

Patrick Kicken

Oordeel zelf, de ‘hoogtepunten’ video:

137 Comments

  1. Het gedeelte over het aftelmoment rond Oud & Nieuw ben ik helemaal met Patrick Kicken eens: wat een aanfluiting was dat. Leek ongeregisseerd en niet geoefend. De rest kennen we nu wel van Kicken.

      • Ja juist. Die op radio afgekeurde Kicken – die ik nog als beginnende blaaskaak (toen al!) heb meegemaakt bij zijn 1e radiostation – moet eens ophouden met het bekritiseren van anderen. Vooral degenen die wel een leuke radio carrière hebben.

    • Gelukkig zijn er maar weinig mensen die denken zoals Kicken, daar kick ik dan weer op. En wie is hij nou eigenlijk ?
      En zo’n aftel moment, het is wat het is. Ik heb iig weer genoten van de top2000. En Kicken is gewoon een reazuurder die over zijn houdbaarheids datum heen is. Het voortschrijdend verval…..

  2. IK vond Giel juist opvallend goed. Vooral zijn kijkcollegs waren best aangenaam en nergens vond ik hem geforceerd. Van velthuijsen heb ik maar deels meegekregen omdat ik ook moest werken en dus heb ik ook de nachtploeg niet in actie gezien.
    Dat ze met die schermen op moeten houden lijkt me evident want dat was op de meeste momenten echt tenenkrommend slecht. Dan maar geen publieksinteractie.

    • Die patrick kicken zit gewoon te mopperen als een klein kind die in een speelgoedzaak niet krijgt wat hij wil. Het stuk gelezen hebbende denk ik maar 1 woord: azijnzeiker.

      • Helemaal eens met Kicken. Het was af en toe van een bedroevend niveau. En dan ook nog de gelegenheid geven aan luisteraars om , met hun aandachtsgeilheid , met hun smoel op de tv te komen.

  3. Kicken, je haalt de woorden uit m’n mond. Ik dacht dat ik de enige was die braakneigingen kreeg van de goedkope toneelstukjes op televisie. Ook op de radio ontkwam je er niet aan. Elke dj kondigde zijn toneelstuk aan met ‘als je nu de tv aanzet, zie je..’ of ‘als je via tv meekijkt, kon je zien dat..’. Kom op! Je maakt de uitzending niet voor kleine kinderen. Het draait om de muziek, niet om de dj. Helaas een trend dat als je een camera op iemand richt, ze de drang hebben om gekke kunstjes te doen.

  4. Niet alleen de top2000 er zijn tegenwoordig zoveel lijstjes, waar je niet goed van wordt, iedere zender heeft er we 1 soms ook meerdere.
    Ik erger mij dan ook dood aan deze lijstjes, en de nummers die worden omgeroepen met een jingeltje.
    Soms lijkt het wel op de radio bingo op de lokale radio, maar dan zonder prijzen.
    Hier mee slaat men de plank volledig mis, en denk dat ik niet de enige ben die zich er aan stoor.
    Als men niets beters en creatievers kan bedenken, stop er dan mee!

  5. Zoveel waren de jocks niet in beeld, tussen de talks door zag je voornamelijk tv-schermen met kinderen en dronken studenten die als een debiel begonnen te zwaaien zodra ze in beeld kwamen. De talks waren kort en volledig gescript, het was bijna de Spotify 2000 met bewegend beeld

    Luister je Top2000 afterparty Patrick? dat is een verademing, zo losjes dat het klinkt, zo zou de top2000 moeten zijn, wat mij betreft beginnen ze al een dag eerder of beter, gaan ze door tot 1 jan acht uur savonds

  6. Oh zo mee eens. De halfslachtige oplossing om TV schermen met zwaaiende staatsmongolen te tonen was 2 jaar geleden al een wanvertoning, maar om hier nogmaals mee te komen was echt iets wat ze niet moesten doen.

  7. – Ik snap wel dat Staverman zich ziek heeft gemeld dit laatste dagen, dit zou ik ook niet uit vrije wil willen doen. Laat ze toch gewoon radiomaken man, een mooi theater in het hoofd van de luisteraar creeëren. Dit maakt de magie van radio kapot z

    Amen
    Zo eens.

    • Onbegrijpelijk dat beperkte (of ongemotiveerde?) radio dj’s als Staverman (en ook de Wild) shifts hebben tijdens de Top 2000: het hakkelt er maar op los, de introcrashes zijn per uur niet meer op één hand te tellen.. En dan bekwame jocks als die Paul Rabbering en Stefan Stasse niet in de programmering opnemen..

    • Ik ben juist heel blij dat Staverman er 2 dagen niet was. Over goede radio maken gesproken… Die gast praat continu zo maximaal mogelijk door de muziek heen. Ik wil van de fijne plaatjes kunnen genieten en niet van zijn aandachtsgeile imago…

      Daarbij jongens, jullie begrijpen toch hopelijk wel dat deze mensen er ondanks de corona maatregelen iets van proberen te maken. De hele wereld zit in zak en as, beetje vermaak op radio en tv is dan erg welkom. Ik denk dat heel veel mensen er steun aan gehad hebben in deze rare tijden.

  8. Ik heb alleen geluisterd en niet gekeken. Misschien wel daardoor volop genoten weer van de Top2000. Giel Beelen had er van mij ook niet bij hoeven zijn en ja, NPO melkt het succes volledig uit. Maar ik heb nu al weer zin in vorig jaar.

    • …. en zou onze vriend kicken niet het zelfde doen????
      Het is gewoon de kift. Een weekje televisie gemaakt door radiomakers waar het merendeel van de mensen blij van wordt. Ook dit jaar krijgt kicken weer 51 weken de tijd om mensen op andere gedachte te brengen… ik ben bang dat m dat niet gaat lukken

  9. Luister dan gewoon niet, gvd, wat een zuur gezeik. Mooie theaters creëren in het hoofd van de luisteraar kan een jaar lang en dan slechts 1 weekje top 2000, waar veel mensen plezier aan beleven. Gun ze dat en zoek zelf lekker een andere zender op.

  10. Sowieso sinds de top 2000 blijkbaar door een of andere manager verplaatst is naar een tijdelijke studio met publieksinteractie holt het achteruit. Deze week stond Veronica hier aan…Grotendeels zelfde muziek maar geen kunstmatig ” o wat hebben we het gezellig” sfeertje.

  11. Tjeezus, Kicken get a life. Gefrustreerd tot op het bot, en dan vergeten dat jouw bazen voor goudgeld PO-sterren wegkopen. En dan hun gogme verliezen omdat ze niet in het reclame-format passen. En dan top2000 klonen maken die het qua sfeer niet halen bij de PO-uitzendingen

  12. Ja ik vond het ook verschrikkelijk om al die duffe acts vd DJ’s te zien…het publiek..zo zielig ..zitten te wachten en jaaaa, we zijn in beeld!! Doe gek en trek zielig aandacht.
    Daarnaast vind het het niet tof dat men loopt te lobbyen om Queen niet meer op 1 te krijgen. Als rasechte queenfan ken ik ook betere nummers van Queen. Maar mensen stemmen wat zij het mooiste vinden. Laat ze dat vooral blijven doen zonder de bemoeienis van de een of de ander.
    Dat Danny Vera in 2020 op 1 stond staat in mijn optiek niet in vergelijking met wereldnummers die gemaakt worden door Queen, Bowie, Pink Floyd, Muse, Cold play en alle andere groten.

    Dus mijn mening.
    Bemoei je niet met het stemmen

  13. Sinds dat Rob Stenders het roer overgenomen heeft bij Veronica luister ik steeds meer naar deze zender ipv Radio 2. Eindelijk weer eens echte radio

  14. Hoi Patrick. Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak.
    Aan de cijfers te zien vinden veel mensen de Top 2000 leuk.
    Ik persoonlijk heb af en toe gekeken en meer naar de Top 2500 op
    192TV gekeken wat meer mijn muziek is.
    Persoonlijk vind ik (zal wel door mijn leeftijd komen)de Top 2000
    steeds minder leuk worden. Steeds weer die nummers die je zogenaamd goed moet vinden. Niets springt er echt uit.
    Ook die van Nieuwkerk die in Top2000 a Gogo minachtend doet over
    Boney M en vindt dat alleen zijn smaak (Franse Chansons) goed is.
    Als presentator moet je neutraal zijn.
    Maar Patrick de commerciëlen brengen ook niets waar je de radio of tv voor aanzet .
    De Top 40 is een grote eenheidsworst en de deejays horen zichzelf graag praten. Ik weet bijna zeker dat velen muziek MOETEN draaien die ze haten.
    Ook Veronica met Robbie gaat het niet redden en ik denk dat radio met DJ’s een uitstervende zaak is.
    Gelukkig zijn er op DAB veel non stop zenders te vinden

    • Ik ben persoonlijk ook helemaal klaar met de top 2000. Het wordt mij teveel uitgemolken. Geef mij de snob 2000, maar op Penguins radio. Wordt je tenminste nog verrast en hoor je geen liedjes die je al het gehele jaar door hoort.

    • “Als presentator moet je neutraal zijn.”

      Waarom zou dat moeten? Als je het 8-uur journaal presenteert, ok. Maar bij een luchtig muziek-programma? En van Nieuwkerk vindt echt wel meer leuk dan alleen chansons. 😉

    • Goed opiniestuk, maar oneens met Kicken, simpelweg omdat velen hier wel van genieten. Ik behap die kijkersbeelden van dronken lallende lui ook niet, maar voor velen is dit lekker ongecompliceerd radio luisteren en af en toe eens kijken hoe het in de studio is.

  15. Volgens mij is kicken vooral jaloers op het succes van de top 2000 en kan hij daar slecht tegen. Erg zielig. Je hoeft niet te kijken, lekker luisteren is toch ook prima. Kun je ondertussen nog iets anders nuttigs met je tijd doen. Win-win.

  16. De top2000 is voor de mensen die hebben gestemd (interactie) en via zoom op tv kunnen komen (interactie). Wat zag ik nog meer, een tafel vol brieven om nog een programma te maken met franse muziek (interactie) en zelfs bij WIDM 2022 konden kijkers de mol kiezen (interactie).
    Misschien komt het wel door de sociale media dat we overal op kunnen en willen reageren. En radio? Zelf in de top2000 staan nu nummers door TikTok om dat kinderen dat nummer nu ontdekken. (En nooit naar de radio luisteren) Lineaire radio is alleen maar gericht op luistercijfers (voor de STER inkomsten) De top2000 is een goedkoop onderzoek om te kijken waar de bejaarden weer een heel jaar naar willen luisteren op radio 2.
    Er zijn genoeg radio stations in de wereld, die vele malen beter zijn dat de Hollandse polderradio waar iedereen een mening over heeft hoe beter zou kunnen/moeten. En als je in Nederland woont weet je dat het nooit zal gebeuren.

    O ja, voor ik het vergeet nog een gelukkig en muzikaal nieuwjaar.

    (PS. Het agentschap van telecom gaat vermoedelijk kleine kavels met FM veilen, februari 2022, voor de liefhebber om daar “betere” muziek op te draaien.)

  17. Patrick je hebt helemaal gelijk Ik luister nu veel naar Rob Stenders . Veronica. best wel leuk. Goede muziek. ik heb veel geluisterd naar top 1000 aller tijden aller tijden. alleen veel te veel reclame er tussen door.!!

  18. Ik heb er meer danvan genoten. En gewoon zo leuk om de beelden te zien van alle mensen thuis die ervan genieten. De appjes met teksten erbij vsn de mensen, hebben meermaals dor lachte. Ik kijk/luister voor de muziek. Voor mij dan ook om het even wie er op dat uur de boel aan elkaar praat. Ik geniet er elk jaar nog meer van.

  19. Hallo .

    Eerste vind ik dat de commerciële radio niets te heeft te bieden. Veel stom gelul en veel reclame. Maar de top 2000 is waarschijnlijk te gedateerd waardoor het niet meer aantrekkelijk is. Ik heb gewoon lekker naar kx geluisterd.

  20. Wie is Patrick Kicken nu helemaal. Als radio project is de hele top 2000 toch een top geslaagd iets en elke zender probeert het inmiddels te kopiëren of zelfs 2 keer te kopiëren. NPO2 heeft zich hiermee op de kaart gezet, maar waarom zou je het op tv uitzenden, maar dat is nu precies de nederlandse omroep. Telkens wanneer ik een poosje BBC kijk denk ik waarom kunnen wij dit nu niet. Wie weet vanavond met de nieuwe serie The Spectacular

  21. Hij heeft nog gelijk ook . Ik heb het ook niet langer dan 10 min per keer kunnen aanzien .maar ook het top 2000 café werd ik spuug misselijk van . Even met je smoel voor de camera proosten en opdonderen , meer is het niet en daar sta je dan 4 uur voor in de regen. De quiz van mathijs van nieuwkerk vind ik fantastisch dat dan weer wel.

  22. Ik heb me vooral geergerd over de tv beelden. Simpele zielen die aandacht trokken op tv ’s nachts. Kinderen om 2 uur s nachts. Ben ik zo ouderwets of moeten die niet slapen op dat moment?

  23. Ik dacht precies hetzelfde als jij. Zo lijkt het alsof radio echt over is en wordt het gewoon sneu … soort van ouwe oom die op zijn verjaardag de lampenkap op zijn hoofd zet.

  24. De Top2000 heeft voor mij alle glans verloren sinds het vertrek van Gerard Ekdom. Ik luister er sindsdien niet meer naar. Heb af en toe iets van dat circus op tv voorbij zien komen. Wat een treurnis; alsof de Top2000 om een stelletje overbetaalde plaatjesdraaiers draait. Wat een walgelijke vertoning.

    • Danielle zeg jij nou echt dat Gerard Ekdom goed is?, Als er eentje een aandacht geile plaatjesdraaier is dan hij wel. Dat is mijn mening als ex Radio 10 luisterraar. Maar iedereen zijn ding Danielle ieder zijn smaak natuurlijk.

  25. Jeetje, wat een zuur verhaal.

    En ja, Veronica had al heel lang geleden de Top 1000. In de tijd dat Veronica nog speciaal was.

  26. Eens met Hillebrand. Veronica is echt een lekkere zender geworden, hier staat ie dagelijks op.
    De top 2000 op tv tijdens de dagen is wel een traditie hier, en het leuke daaraan is de mensen in beeld in het café en nu dan op de schermen.
    Groetjes Sijbrand
    (Patrick wat ben je toch een galbak af en toe, maar hier heb je gelijk)

    • Zonder publiek moet je er toch wat van maken. Als je andere dingen te doen hebt hoor je het ook zonder dat je alles ziet

  27. Man man man, Patrick…. Ik mag je stukjes graag lezen, vaak frisse blik en info uit onverwachte hoeken. Maar ik hoop dat deze zuurgraad geen voorbode is voor de rest van het jaar.
    De NPO afzeiken omdat het publieke omroep is, is zo 2021…..

    • Was het maar publieke omroep, dan zou ik een stuk positiever over ze zijn. Nogmaals: we hebben geen publieke omroep in Nederland. Leg het maar eens naast de NPR in Amerika, die zouden het nooit in hun hoofd halen zo commercieel te zijn, met grote billboards langs de snelweg ‘luister naar ons evenement!!!!!’.

      Alles wat de NPO op radiogebied publiek maakte is de afgelopen 10 jaar de nek omgedraaid. Alle levensbeschouwelijke programma’s op NPO Radio 5 vervangen door Ron Brandsteder en consorten. Dat is het enige wat NPO audiobaas Jurre Bosman wil: scoren. Niks publieks meer aan, concurrentievervalsing ten top. Daarom ben ik er zo fel op, het verziekt de hele radiomarkt in Nederland, al zeker 10 jaar.

  28. Vond het ook zeer irritant. Dat cabaret dat gemaakte en voor geproduceerde. Het was waarschijnlijk wel in opdracht. #Bosman?

    • Niet met je eens dit keer Patrick. Het idee is zo simpel en toch is het een van de leukste radio events van het jaar. Ik vind dat dit zowel op radio als tv hoort. De TOP2000 a gogo en de quiz horen ook gewoon op NPO1 thuis en niet op NPO3.

      Wat betreft de dj’s is het wel irritant dat de normaal wat rustige dj’s ineens popje Jopie gaan doen maar je moet er ook wat van maken natuurlijk. Ze hebben geprobeerd met die schermen toch wat een bepaalde sfeer te creëren. Dit is mijn inziens niet gelukt omdat het (los van de kinderen) een vrij brief is voor veel mensen om eens even lekker gek te doen. Heel irritant. Beter hadden ze het achterweg kunnen laten.

      Vreemd was de keuze om Wout & Frank in te zetten om het nieuwe jaar in de luiden met Herman op een scherm. Hij was blijkbaar ziek (wat ten zeerste betwijfel maar dat ter zijde) en had er dan niet gewoon iemand anders kunnen presenteren? Ze hebben immer presentatoren zat bij de NPO. Wout & Frank hadden op NPO3 en NPO1 Extra lekker een TOP 2000 aftherparty moeten doen na 12 uur met de mensen thuis die verzoekjes konden doorgeven maar die laat je niet dit aan elkaar praten op de hoofdzender. Dionne Stax, Rik van de Westerlaken, Annechien Steenhuizen, Frits Sissing, Niels van der Laan, Dione de Graaf, André van Duin, Anita Witzier etc. zat mensen hadden dit over kunnen nemen van Herman van der Zandt.

      • Die wilden allemaal niet, en terecht, om 23:55u op de Nederlandse TV live hun ding doen. Die wilden dit piepjaar afsluiten denkend aan de mensen waar ze eigenlijk fysiek dit jaar mee wilden afsluiten. Djeez Michel, waarom maak je toch altijd hele planningen van ‘hoe het wel had moeten gaan’? Doe je al jaren, het is altijd mosterd na de maaltijd-praat.

  29. Het word tijd dat onze Patrick eens een paar uur op een GROTE zender mag maken.
    Kunnen we daar ook eens over zeuren. (Soms, ik schrijf soms, zijn ze stukjes beter als dat ie ooit als dj was…….)

  30. Haha het jaar is nog maar net begonnen en op de eerste Kicken column wordt alweer volop geklikt. Ik mag je graag lezen Patrick , maar deze is te makkelijk. Ok die livestreams op TV zijn om te huilen, maar de Top 2000 op R2 is een ijzersterk produkt. De talks van de jocks waren kort en positief, en er is geen allertijdenlijst die zo breed is als de Top 2000. Well Done R2

    • Ik heb het dan ook vooral over wat ik gezien heb op TV en ‘de socials’. Dat nodigde mij niet uit om de radio langer of vaker op NPO Radio 2 te zetten. Het verpest de hele beleving van zo’n lijst. Doe het Top 2000 cafe gewoon weer als die pandemie achter de rug is, dit is anti-reclame zo.

  31. Ik heb niet gekeken, alleen geluisterd maar niet zo aan de radio gekluisterd als andere jaren. Ik zou het wel leuk vinden als Jurgen vd Berg en Astrid de Jong zouden mee presenteren. Die weten veel van muziek heb ik wel es opgemerkt.

  32. Wat zuur weer!
    De kijk- en luistercijfers bewijzen dat je geen gelijk hebt Patrick!
    Het lijkt wel literatuur: de “intellectuelen die er verstand van (denken) te hebben vinden van alles slechts. Maar het grote publiek vindt toch echt wat anders.”

    Heel veel mensen werden blij van de Top2000!

    • je bent de enige die het er over heeft, en dat was juist voor mij om de Top 2000 uit te zetten, de geluidskwaliteit, nou ja, kwaliteit, was 10 keer slechter dan dat van de gemiddelde piraat. Zet die rotzooi tussen mengpaneel en zender uit en zendt muziek uit zoals de artiest het bedoelt heeft, het is een muziekprogramma, een muziekzender, maar er komt alleen maar modder uit.

    • Ik ben niemand en daardoor kan ik ook dit soort blogs schrijven 😉 Als ik iemand was dan hield ik me net als de rest van Hilversum wel te vriend met jan-en-alleman om ervoor te zorgen dat ik iemand bleef.

      Kan je wat met dit filosofische antwoord Bram? Google anders eens op ‘nondualiteit’, mindblowing.

  33. Bij het nummer LEA van de Cats kwam een vrouw in beeld die vertelde dat het nummer geschreven ter nagedachtenis aan haar dochter.
    Ze was daar ontroerd door en ik ook.
    Wat is de top 2000 mooi.

  34. Helemaal mee eens.Dat is de reden ook dat ik dit jaar helemaal geen top 2000 heb geluisterd en naar Veronica heb geluisterd. Zag af en toe wat beelden voorbij komen of sociale media dacht al wat is dit nou weer ?

  35. Frustratie spreekt hier, Patrick is niet meer op de landelijke radio en dat steekt hem nog elke dag blijkbaar. Dat lees ik in elke column terug. In zijn tijd bij Veronica ging de zender ook op wat anders als hij on air was. Oervervelende radio. Soms snijdt het hout wat ie zegt, veel luchtfietserij verders. Pak Ekdom eens aan anders, John de M kan geld besparen daar door een opname aan te zetten elke dag want het is toch elke dag hetzelfde

  36. Hi Patrick en alle lezers van jouw blog.
    Ik ben het helemaal met je eens en helaas moet ik bekennen dat ik jou stukjes niet te zeur vind. Helaas, omdat radio 2 op zich een prima station was en de top 2000 best ok. Maar inderdaad het wordt steeds slechter. en ook ik heb me geërgerd aan dat aanstellerige gedoe voor die camera. Zo’n Emily op oudjaarsdag of altijd die Frank van ’t Hof (kan beter naar radio 3 gaan). Helaas denken Wouter van de Goes en Frank van ’t Hof dat ze nu Coen en Sander moeten imiteren of zo. En idd Gijs en Ruud zijn hele slechte/matige DJ’s en mogen de veters van Paul Rabbering nog niet vastmaken.
    Ik denk dat ze heel snel naar de programmering moeten gaan kijken want dit gaat echt afzakken naar een bedenkelijk niveau. Alleen de ochtend op radio 2 is nog ook, ik schakel dan om 12 uur naar veronica tot 16 uur. Nu afwachten wat daar in de middag komt.

  37. Sorry hoor Patrick. Als er 1 programma een aanfluiting is, is het wel jou gedrocht wat hier op Curacao wekelijks wordt uitgexonden via Paradise FM. Niet om aan te horen zo slecht. Ik luister tig keer liever naar Gijs Staverman. Heb het idee dat je een tikkeltje jaloers bent.

  38. Goh, Patrick, Gaat ’t?
    Wat heb jij een slechte week gehad, dat je je zo veel en zo intens heb moeten ergeren aan beeldradio. Was dat omdat je “bij moet blijven”? Of had je een andere reden?
    Ik zou zeggen: doe dat niet meer. Ga naar een leukere zender luisteren of kijken. Of zet de TV gewoon uit.

    Ik ben het wel grotendeels met je eens. De top 2000 is een opgeblazen marketingsmachine geworden. Elke scheet (ik dan bedoel ik ook: elke scheet) is weer aanleiding voor een persbericht waarin ze zichzelf de hemel inprijzen. (misschien zou ik hetzelfde doen, maar het gaat wel te ver)

    Bij mij is de aftakeling van de top 2000 begonnen toen ze platen eruit gooiden, omdat andere media (een krant en zo) mensen hadden gevraagd om op die platen te gaan stemmen. Je zou als Radio 2 blij moeten zijn dat jouw zender overal wordt besproken, maar nee, ze maken liever vijanden. Ede Staal is in 2007 of 2008 er uit gegooid en ook een plaat van Hillsong United. Avond van Boudewijn de Groot is een mooi liedje, maar is toen alleen nummer 1 geworden dankzij hevige promotie door……: Radio 2. Dat mag dan weer wel. Idem met dat liedje van Danny Vera (dat bovendien bij Radio 5 in het jaar dat het uitkwam, al als “evergreen” op nr 1 in die hitlijst stond…).

    Ik ben jaren geleden al gestopt met intensief luisteren naar Radio 2 Top 2000. Hij stond vaak alleen aan om te voorkomen dat de hond vuurwerk hoorde. Betrapte me er 2 jaar geleden op dat ik pas aan dacht toen ie alweer was afgelopen. Vroeger vond ik 1 januari een heel leuke dag op Radio 2 toen ze platen draaiden die het net niet hadden gehaald. Maar daar zijn ze ook alweer mee gestopt.

    Top 2000 op TV vond ik niks, meestal saai, regelmatig dom. Vaak zie je duidelijk dat de DJ’s zich er ook geen raad mee weten. Enthousiast doen over een plaat die je al 2000 keer gedraaid hebt terwijl je dat niet wou, is errug moeilijk. Op de radio hoef je dat maar 2 keer 10 seconden, maar op TV moet dat 4 minuten lang….
    Na een uurtje een vol cafe gezien te hebben, had ik wel genoeg. Alleen Marisa Heutink midden in de nacht was leuk om te zien, zij was echt enthousiast.
    In mijn tijd ging je bij de radio omdat je niet op TV wilde. Beelden kunnen beter niet worden getoond. Dat geldt nog steeds voor de meeste radio DJ’s.
    De grote stations (en ook de kleintjes) hebben de radio echter vervangen door TV, en dat is echt jammer!

    Rink

  39. Hey Patrick!

    Ik kan mij best redelijk vinden in je verhaal. Ook ik ergerde mij soms mateloos aan enkele DJ’s met Ruud de Wild voorop. Het gaat op moment erg mis bij de Top2000 en weet je wat? De DJ’s en de organisatie vinden zich belangrijker dan de muziek. Dat is een bekende valkuil en gaat onherroepelijk keer tegen ze werken. Alleen de slogan al…lijst der lijsten. Nee Patrick dat was niet de top1000 allertijden maar Veronica’s top 100 allertijden. Met een allerbeste regel…schrijf op je briefkaart jouw favorieten maar ze moeten wel minimaal een jaar oud zijn! Nee, dat wil NPORADIO2 niet want dan kunnen ze geen plaatjes pluggen en door onze keelsgat duwen zoals inderdaad een Boudewijn de Groot met Avonden of Danny Vera met Rollercoaster. De platenmaatschappijen van Guus en Suzanne en Freek moeten ook duidelijk vriendjes blijven. De lijst is ook niet transparant genoeg. En de eerste berichten over manupilaties van de lijst komen al voorzichtig naar buiten.

    Maar niet alles was kommer en kwel. Ik vond het duo Jan Willem Roodbeen en Jeroen en de Kijk in de Vegte wil fijn om te zien en te horen en Bart Arens viel mij 100 procent mee (ben ook geen fan van hem,iets te Tros kleferig met Volendamse artiesten) en verzorgde voor een zeer mooie opening. En top dat Rick van Veldhuijzen hier gewoon netjes reageert.

    Als laatste de inhoud……Veronica’s top 1000 was kwalitatief met afstand beter en de hand van Rob Stenders is ook in die lijst al zichtbaar.

    Op naar een nieuw muziekjaar!!

  40. Mensen zijn gewoontedieren en daarom blijft de Top 2000 voorlopig nog wel een succes gok ik. Ik ben afgehaakt om wat Patrick schrijft, het ligt er te bovenop allemaal. Dus heb ik de afgelopen week lekker de Top 1000 Allertijden Allertijden geluisterd. Veronica heeft weer een beetje de sound die je van Veronica verwacht. T zal nooit meer woorden zoals het ooit was, maar de muziek was echt lekker en de dj’s zijn dan misschien niet de beste van het land……maar de ego’s zijn zoveel kleiner dan de heren van de Top 2000 dat je gewoon lekker kon luisteren naar Veronica! Niet een of andere dj die zonodig van zich moest laten horen. En ik ben gewoon een echte radioluisteraar die graag goede muziek hoort, verrast wordt maar ook herkenning zoekt. Dat is nou net waar dit Veronica weer in slaagt. Of dat goede luistercijfers oplevert? Zal me een zorg wezen, ik hoop het zodat ik er nog lang naar mag luisteren. Maar 1 ding hoop ik wel, dat is dat de Top 2000 wat afneemt want daar ben ik dit jaar echt op afgehaakt.

  41. Is dat die man die nergens meer achter de microfoon mag patrick kijk eerst naar jezelf voordat je ergens anders over begint

    • Ho wacht even, de man die nergens meer achter de microfoon -wil-. Waarom denk je dat ik deze stukkies anders al 8 jaar schrijf? Ik weet ook wel dat je daarmee zelfmoord pleegt in Hilversum. Klaar met zoveel amateurisme, laat ze maar lekker door hobby’en zonder mij.

  42. Nou….alsof Patrick Kicken het zover geschopt heeft. Die droeftoeter van een DJ loopt de laatste tijd alleen maar te zeiken en te schoppen tegen alles om zelf de publiciteit weer te halen. Ik heb prima genoten van de top2000, ook al is de top10 vaak hetzelfde!

    • Tja dat wou ik net zeggen , zeer droeftoeterig gemekker als een zwart lammetje wordt er bijna emotioneel van pgffffff grtz

  43. Zie Patrick Kicken lekker zichzelf zijn. Een uitgerangeerde DJ die het niet kan verdragen dat er mensen rondlopen die wel goed zijn en die met veel plezier de top 2000 doen. Zoek hulp Patrick.

    • Als ik hier bij had moeten zijn was ik doodongelukkig geworden. Ik hou gewoon niet van rommelradio. En daar is er zoveel van in Nederland dat het niet eens meer opvalt en de norm is geworden.

  44. Als luisteraar; Genoten van Veronica de afgelopen 2 weken. Eerst de Bonaza XXL, later de top 1000 allertijden, aller tijden. Ik Luister sinds eind Juni 2021 weer naar Veronica, het station wordt stap voor stap steeds beter! Benieuwd naar 10/01 wanneer de nieuwe programmering start.

  45. “Veronica doet en deed al jaren de Top 1000.” Die startte in 2003 en de top 2000 is er sinds 1999. Niet geheel toevallig dat Veronica toen met de Top 1000 is begonnen lijkt me.

    • Radio Veronica kreeg in 2003 een van de nieuwe etherfrequenties, waarna al snel het idee ontstond om de oude Top 100 aller tijden nieuw leven in te blazen. Er was echter één probleem: de rechten op de lijst waren nog altijd in handen van de HMG, die inmiddels zelf een radiozender in de vorm van Yorin FM had. Omdat deze rechten niet konden worden overgedragen, moest het ‘nieuwe’ Radio Veronica met een alternatief komen. Gezien het succes van de Top 2000 van NPO Radio 2 werd al snel gekozen voor een veel langere lijst dan een top 100: de Top 1000 Allertijden. Let op de verschillende schrijfwijze; de HMG had ook de rechten op de naam “aller tijden”, zodat Veronica koos voor één woord: “Allertijden”, hoewel dat taalkundig niet correct is.

  46. mijn grote voorkeur gaat naar de evergreen iop1000 van npo radio5….een extra compliment voor de show van Felix Meurders…..grote klasse, en dat missen we in Vlaanderen

  47. “Leven zonder stress” staat bij Patrick z’n berichten.

    Daar moet ik nog een het meest om lachen! Als je leeft zonder stress zoek je een zender op die je wel leuk vindt. Er staat nergens dat je MOET kijken of luisteren. Dit soort zure stukjes zorgt alleen maar voor meer stress. Is het niet bij de schrijver, dan is het wel bij degenen waar het over gaat.

    Patrick spreekt zichzelf dus heel erg tegen met zijn “leven zonder stress”.

    • Ho wacht even, het doel van deze blogs is dingen aan de kaak stellen. Aangezien de Hilversumse radiobubbel zichzelf alleen maar op de borst klopt dan wel op de schouder is dit broodnodig. Er wordt met publiek geld gesmeten alsof het niks is, een tegengeluid is dus meer dan terecht.

      • Prima Patrick. Ik kan je tegengeluid zeker waarderen. Ben het niet altijd met je eens, maar kritisch naar dingen kijken is altijd waardevol. Je leert het meest als je dingen leest van mensen met een andere mening. Er is tenslotte geen 1 waarheid. Verbazingwekkend dat sommige reageerders het allemaal meteen persoonlijk maken en zo op een ander lopen af te geven. Kritiek hebben op iets is niet perse negatief. Als mensen stoppen met kritisch te zijn en het allemaal wel oké vinden, glijdt het niveau af naar het huidige niveau van de top2000. En dat is jammer.

        • Thanks Pim. Het mooie is dat ik, zelfs van NPO medewerkers, privé veel bijval krijg voor deze column en ze me zelfs andere voorbeelden appen van tenenkrommende momenten tijdens de Top 2000. Het probleem is dat ze het intern nooit zo kunnen of mogen ventileren, want dan pas je meteen niet meer in het team of ben je een zeur. Daarom is er Spreekbuis.

  48. De heer kikken heeft wel vaker kritiek, maar kijk eens hoe het bij zijn eigen baas zit. Vroeger werd VERONICA groot geschreven, waar zijn ze nu. Ik was 35 jaar lid van Veronica. Maar deze zender gaat veel sneller de zee als zij of hij gekomen is. Vraag waar ligt dat aan.

    • Dat ligt niet aan de mensen die voor Veronica werken of hebben gewerkt maar, aan Talpa (en vorige eigenaren) die vanaf het begin al niet veel willen investeren in Veronica. Zowel op radio als tv en het merk zelf niet. Je zou je kunnen afvragen waarom Fons van Westerloo toen persé de naam Veronica wilde hebben binnen de SBS groep. Het geen wat er daarna met de tv zender Veronica is gedaan had prima onder de naam V8 gekund zoals de zender eerst heette. Het zelfde geld voor SKY die toen de naam kocht voor een nieuwe radiozender. Ze hebben er nooit een zender van kunnen maken wat ze voor ogen hadden. Het had toen prima onder een andere naam gekund. Toen Talpa de radiozender in bezit kreeg hebben ze de naam maar gelaten. Zonde hoe men met het merk is omgesprongen. Veronica zou het hoofdmerk binnen de Talpa groep moeten zijn i.p.v. de naam SBS en eigenlijk ook 538z

  49. Bij de titel dacht ik: ‘daar heb je die azijnzeiker weer’. Maar toen ik het las dacht ik: je hebt wel gelijk. Sowieso: waarom dat hele café elk jaar opbouwen in Beeld en Geluid, op een onmogelijke stellage van tot 10 meter hoog? Dat kan eenvoudiger met hetzelfde effect. En dit jaar was dat heel café inderdaad helemaal niet nodig.
    Ps: is het friet of patat? 😉 (die kwam ook heel veel langs in beeld)

  50. De azijn is weer uitverkocht in Vinkeveen en omstreken lees ik ;-). Ben het gedeeltelijk wel met Patrick eens dat het er soms iets te dik bovenop lag. Van mij hoeft er ook niet bij ieder nummer een hele act opgevoerd te worden. Zeker niet als de DJ het nummer in kwestie eigenlijk niet zo leuk vindt of gewoon geen zin heeft in al die tierelantijnen. Hetzelfde geldt voor het thuispubliek, dat door 20-jarige ‘social media managers’ wordt geïnstrueerd om bij ‘Clocks’ van Coldplay toch vooral een klok te laten zien… Oprecht enthousiasme over een plaat vind ik echter wel heel leuk om te zien, zowel bij het publiek als bij de DJ’s. Zoals Wouter van der Goes die ieder jaar weer vol passie ‘Telegraph Road’ van Dire Straits beleeft. Prachtig!
    Verder wederom toch vooral een bijzonder zuur stukje tekst dit. Desondanks toch weer van genoten, alsmede van alle reacties erop. Een beetje de napret van de Top 2000. Op naar volgend jaar!

    • Dat zou je denken he? Zit in Portugal sinds het begin van de lockdown en het is hier een mierzoete omgeving. We maakten gewoon de fout om de Nederlandse tijd aan te houden en eventjes mee te kijken om 23u (het is hier een uur eerder) naar dat bijzonder mooie moment van de jaarwisseling wat weer heerlijk vernaggeld werd door die twee reserve Coen & Sanders.

      Een klok laten zien bij Clocks van Coldplay zou een reden voor ontslag moeten zijn. ‘Ja maar we hebben content nodig!’. Daar zijn 101 andere dingen voor te verzinnen dan dit veel te voordehand liggende, infantiele gedoe.

  51. Het is toch apart hoe DJ’s tijdens de Top 2000 telkens benadrukken dat ze intro’s en einden van platen helemaal laten horen (omdat ze daar klachten over hadden gehad), om dan vervolgens door een plaat als I wish it would rain down van Phil Collins en Eric Clapton, toch een plaat met een vrij duidelijk begin, dwars door de gitaarsolo te praten.
    Alleen Jasper Leijdens op KINK maakte het ooit bonter, kapte Comfortably numb van Pink Floyd halverwege af.

  52. Maar hoe moet het dan weer je? Je kunt wel de hele tijd zeggen dat het allemaal een theater was maar wat moeten ze dan. Ik snap natuurlijk met corona enzo kunnen ze geen mensen in het café hebben maar ze doen toch iets weet je, ze hadden ook helemaal niks kunnen doen maar dan was het ook weer niet goed.

    • Het was beter geweest om bijvoorbeeld iedere dag vanuit een andere zorginstelling te presenteren, was technisch best realiseerbaar geweest. De Wild zond zijn eerste show na die darmperikelen ook uit vanuit een ziekenhuis. Actueel, betrokken en minder popi jopi dan deze kermis.

  53. Begrijp überhaupt niet waarom mensen naar die egotrippers kijken. Op Spotify het hele jaar top 2000 nummers daar heb ik geen lolbroek voor nodig om mij te vertellen wat voor een artiest dat is. Tegenwoordig zitten ze met z’n vijfen een programma te presenteren en de een nog lollige dan de ander, alsof je bij ze thuis op bezoek komt. Ik wil muziek horen geen geouwehoer, punt.

    • Als je alleen maar muziek wilt horen dan is er Spotify en dan moet je geen radio luisteren. Je reactie is dan ook totaal overbodig.

  54. Zonder publiek moet je er toch wat van maken. Als je andere dingen te doen hebt hoor je het ook zonder dat je alles ziet

  55. Wat een reacties zeg… Dit maakt wel iets los! Ik ben het met je eens Patrick. Tenenkrommend. Op de Top2000 huiskamerstreams waren ook bijna alleen maar kinderen te zien… Er was ook een station dat de week ervoor wel alles deed wat de NPO had moeten doen: 538 met Missie 538. Ben geen vaste luisteraar van ze maar dit zat wel weg erg goed in elkaar. Goede stream op 538 TV in HD, waar de NPO op kanaal 42 bij KPN het met een SD stream deed tijdens de Top2000! Echt Back to the 90s voor de NPO. Je zag ook af en toe een videoclip bij 538, spontane dj’s, fris geluid etc. Zij hebben het wel begrepen, hoewel dit idee natuurlijk bij 3FM met het Glazen Huis al lang geleden is bedacht. Datzelfde Glazen Huis dit jaar was ook in een niet HD stream te zien bij KPN… Gelukkig maar want de DJs zaten in korte broek, Frank van der Lende zat zelfs een keer met ontbloot bovenlijf. Over tenenkrommend gesproken. Een wereld van verschil met 538. De NPO moet maar eens goed gaan nadenken wat ze kunnen leren van deze editie. Veronica is inderdaad nog het meest verfrissend momenteel. Blijf dat tegengeluid geven Patrick!

    • Hoi Jeroen, thanks voor je inhoudelijke reactie. Missie 538 was inderdaad beter en zoiets hoort ook in die vorm thuis bij de commerciëlen. Het zou de NPO sieren om eens iets minder hoog van de toren te blazen. Mensen als Leo Blokhuis, Stefan Stasse en Bart Arens prominenter te programmeren tijdens zo’n lijst, als je het al doet. Laat de NPO nou eens radio maken voor de mens die wat diepgang zoekt en niet de hele tijd toegeschreeuwd wil worden.

      • Kijk daar vind ik nou wel dat je een punt hebt, Patrick. De huidige generatie djs op Radio 2 haalt het qua presentatie niet bij de oude garde. Stefan Stasse is een groot gemis want kan zelfs Snollebollekes met gevoel aankondigen. Die zou wat mij betreft elk jaar de laatste twee uren moeten aankondigen. Leo Blokhuis en Bart Ahrens kunnen ook goede oprechte verhalen vertellen bij de platen. Giel, Emmely en Jan Willem kunnen het ook wel. Maar Ruud en Gijs zouden deze week eigenlijk verplicht een weekje vakantie op moeten nemen. En natuurlijk heb je gelijk dat het aloude concept van Veronica’s Top 100 allertijden uit de jaren 70 al jaren wordt gekopieerd met de Top 2000. Maar dan wel zeer goed door geweldig in te spelen op het wij gevoel en een perfect aansluitende televisieprogrammering op npo 3 met Blokhuis en Van Nieuwkerk en elk jaar een aantal goede nieuwe muziekdocus. Voor mij blijft het elk jaar een feest. En nee dat zal De Mol met Stenders top 1000 en Ekdoms top 4000 nooit op eenzelfde manier kunnen invullen net zoals Evers op 538 nooit meer de Evers van 3fm is geweest en Veronica nooit meer het Veronica uit het publieke bestel is geworden. Publieke radio, hoe retecommercieel volgens jou dan ook, zal voor mij altijd toch net wat lekkerder klinken dan alle rotzooi van De Mol en QMusic. Maakt niet uit wat jij en Erik de Zwart ook mogen betogen…

    • Heb 538 gebeld om voor 50 euro Normaal op De radio te krijgen kreeg als antwoord dat 50 dan toch echt te weinig was weg geld mislukte missie wel voor 5 euro DuaLipa. En de top 4000 dan ook een aanfluiting samengesteld door de mensen uit de randstad. Dialect mag er niet in blijkbaar!!! Nee dan toch maar een echte lijst uit het hele land. Limburg rules !!!!

  56. Zijn er dan ook radio DJ’s die niet alleen met zichzelf bezig zijn, maar met de muziek? Die niet elke uitzending beginnen met te vertellen wat ze gisteren in de supermarkt gebeurde en dan oproepen om jouw belevenis in de supermarkt in de gratis (!) app te sturen? Die alleen wat internetroddels bij elk nummer kunnen vertellen en dan maar 100 jingles en 1000 station calls er overheen en klaar? Bij welke zender werken die dan, want die zoek ik!

  57. Och, Patrick. Je hebt het begrip afgunst weer een nieuwe dimensie gegeven.

    De top 2000 heeft in 1 week meer luisteraars dan het totaal van jouw carriere opgeteld. En maar roepen dat het een slecht concept is…

    In de weken voor de de Top 2000 doen andere zenders hun grote actie (Qmusic met de escape room, 538 met missie 538 etc) omdat ze simpelweg de concurrentie met de top 2000 niet aan kunnen of durven.

  58. De spijker op z’n kop Kicken. Tsjonge jonge het leek wel of die DJ’s allemaal geboren en getogen waren onder de rivieren. Waren het nou kerstdagen of carnaval vroeg ik mij af. Heb er ongeveer een kwartiertje van gezien en ben toen afgehaakt. Top 2000 A go go de mini documentaires en op het einde de verhalen achter een nummer van bands of artiesten van Leo Blokhuis is het programma onderdeel dat het aanzien wel waard is. Maar het is wel zo als ze tegenover Top 2000 A go go een week lang Monty Python Flying circus zouden uit zenden dan keek ik daar naar natuurlijk. Er gaat niks boven een portie hilarische Engelse humor, dit terzijde. De Top 2000 lijst wordt met het jaar voorspelbaarder. De top 100 is min of meer hetzelfde, positief is wel het feit dat er steeds meer Rock en Metal de lijst binnen komt. De aanvangstijd van de top 2000 is begonnen op kerstnacht 00:00 uur t/m 31 december totaal 84 uur. De reden van de ruimere aanvangstijd is om dat er steeds meer langere nummers in de top 2000 komen. Nou de rock klassieker In-A-Gadda-Da-Vida van Iron Butterfly staat al in de top 2000 zolang de top 2000 bestaat. En ondanks de ruimere aanvangstijd is de album uitvoering van deze meedogenloze en meeslepende klassieker nog nooit gedraaid. Geldt overigens ook voor I want it all van Queen. Negen van de tien keer is de album uitvoering beter. De nummer 1 Bohemian Rhapsody van Queen, ja het is nou eenmaal het meest gekozen nummer het is niet anders. Het is overigens niet mijn favoriete Queen nummer. Mijn favoriete Queen nummer is Love of my live de live uitvoering van de Live killers album. Deze uitvoering is ook nog nooit gedraaid helaas waarbij het publiek de bandleden in extase bracht met hun vocale bijdrage WAANZINNIG!!!!! die had op 1 gemoeten maar zal helaas nooit gebeuren. De top 2000 after party was naar mijn mening een stuk beter. Zeker met Eddy Keur, maar Eddy Keur stelt nooit teleur.

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Patrick Kicken doet bepaald onvriendelijk over de TOP 2000 (NPO) | ThePostOnline
  2. Top 10 meest gelezen blogs Patrick Kicken - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*