Herman Dummer: ‘We merken dat Dutch Media Week in de markt een steeds grotere naam krijgt’

De coronacrisis ten spijt gaat de vijfde editie van Dutch Media Week in oktober gewoon door. Nou ja ‘gewoon’… het programma wordt een combinatie van fysieke en virtuele activiteiten, met meer partners dan voorgaande jaren. ‘We merken dat Dutch Media Week in de markt een steeds grotere naam krijgt’, zegt Herman Dummer, grondlegger van het evenement.

De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan hebben ertoe geleid dat tal van festivals, beurzen, congressen en andere evenementen niet doorgaan. Dutch Media Week, dit jaar van 3 tot en met 11 oktober, is daarop een uitzondering. De coronacrisis heeft uiteraard wel vergaande invloed op het programma, vooral als het gaat om de activiteiten voor het grote publiek. De jaarlijkse Open Studio Dagen bijvoorbeeld zijn afgelast: drommen bezoekers die omroepgebouwen in- en uitgaan zijn voorlopig ondenkbaar. Honderden mensen op het marktplein in Hilversum? Onmogelijk. Wat voor deze publieksonderdelen in de plaats komt, is nog niet bekend. Dummer: ‘We zijn daarover nog in gesprek met de omroepen, maar er komt nog deze maand helderheid over. We zoeken een manier om het grote publiek online de beleving van de media-industrie mee te geven.’

Over de programmering die meer gericht is op mediaprofessionals valt meer te vertellen. Gekozen is voor een aantal thema’s, waaronder ‘International’, ‘Talent’, ‘Society’ en ‘Family’. Volgens Dummer is binnen dit ‘business to business’-gedeelte van Dutch Media Week vooral de ‘Society’-track nieuw. ‘Het is goed om samen over de impact van media op de samenleving te praten. Zeker in deze tijd is dat interessant, media zijn meer dan ooit alomtegenwoordig nu. Het motto van deze editie is dan ook: Anytime Anyplace. Ik vind het belangrijk om ook ethische kwesties te bespreken. Denk aan nep-nieuws, je ziet dat mensen sociale media nu minder vertrouwen. Maar we kunnen het ook hebben over de invloed van de manier waarop je iets in beeld brengt: het is een groot verschil of je bijvoorbeeld een groothoeklens of een telelens gebruikt.’

‘We merken dat Dutch Media Week in de markt een steeds grotere naam krijgt’, zegt Dummer. ‘Vorig jaar werd ik meteen na afloop veel benaderd door mensen die ook een bijdrage willen leveren en organisaties die partner wilden worden.’ Bestaande partners, zoals Beeld en Geluid, het Filmtheater, De Vorstin, Media Perspectives, Spreekbuis.nl en Broadcast Magazine doen ook dit jaar weer mee. Beeld en Geluid komt onder meer met activiteiten voor het onderwijs over mediawijsheid. Ook zal in het gebouw op het Media Park een werkplaats worden ingericht, waarin drie mensen, onder de naam ‘Makers over de vloer’, creatief aan de slag gaan met archiefmateriaal. Spreekbuis.nl organiseert samen met de verenigde online radiostations (v-OR) weer de Online Radio Day.

Drive-in show
Een bijzonder nieuw onderdeel van Dutch Media Week wordt een dagelijkse drive-in bioscoop, op parkeerdek A op het Media Park. In samenwerking met het Filmtheater zal daar in elk geval een dagelijks filmprogramma te zien zijn. Maar Dummer ontwikkelt nog plannen om de locatie ook voor andere activiteiten te gebruiken. ‘Ik denk dat we het evenement meer als een soort televisieprogramma moeten gaan zien. In het gebouw van Beeld en Geluid hebben we tijdens Dutch Media Week een tv-regie staan. Die kunnen we benutten om de activiteiten ook in de drive-in locatie in beeld te brengen.’ Tijdens het evenement is er ook een dagelijkse talkshow en er zal dagelijks radio worden gemaakt in samenwerking met NH Gooi.

Al met al zal de vijfde editie van Dutch Media Week afwijken van voorgaande jaren, alleen al door de combinatie van fysieke en virtuele onderdelen. Dummer: ‘De coronaregels bepalen de verhouding tussen de fysieke en online activiteiten. We zullen zien hoe dat in oktober uitpakt. Het wordt zeker niet alleen een online evenement. We merken dat mensen toch graag elkaar opzoeken, het interviewt ook makkelijker. Hoe Dutch Media Week zich in de toekomst zal ontwikkelen, vind ik moeilijk te voorspellen. Maar de online-onderdelen zullen belangrijker worden. We hebben nu allemaal ondervonden dat je je werk heel goed op afstand kunt doen. Buitenlandse gasten en sprekers hoef je niet per se hierheen te halen met het vliegtuig, met videoverbindingen kan het ook. Het verschuift.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*