Henkjan Smits (De Holland Pop Festival Podcast) ‘Ik wilde eerst de sfeer neerzetten’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Henkjan Smits van De Holland Pop Festival Podcast (Omroep MAX/ NPO Radio 5).

Hoe kwam je op het idee om een podcastserie te maken over dit evenement uit de flower power tijd?
Ik ben, zo lang ik me kan herinneren, een beetje gefascineerd door het Holland Pop Festival. Vorig jaar realiseerde ik me dat het dit jaar 50 jaar geleden is dat Kralingenpop, oftewel Het Holland Pop Festival, plaatsvond. Ik stelde Jan Slagter voor om er een tv-serie over te maken. Hij was enthousiast en samen met Nicolette de Wolf, Hoofd Televisie bij Omroep MAX, hebben we besloten er een 50 minuten durende tv-documentaire van te maken voor NPO2. Maar ik realiseerde me dat ik veel meer info wilde geven dan in 50 minuten past. Bij NPO Radio 5, waar ik dagelijks met Manuëla Kemp het programma ‘De MAX!’ presenteer, wordt veel gesproken over podcasts. Voor mij was het toen heel logisch om, naast de documentaire ook een podcastserie over dit festival te maken.

Je was zelf nog een kind toen het Holland Pop Festival in het Kralingse Bos georganiseerd werd. In hoeverre heb je kunnen voelen hoe legendarisch dit festival echt is?
Ik was acht jaar en op bezoek bij mijn opa en oma in Rotterdam het weekend van dit festival. Juist omdat het mij werd verboden er naartoe te gaan, was ik gebiologeerd door dit festival, de hippiecultuur en livemuziek in het algemeen. Door alles wat ik gelezen heb, alle gesprekken die ik heb gevoerd, de foto’s en filmpjes die ik heb gezien en de interviews die ik heb gedaan, kreeg ik langzaam maar zeker het gevoel er een beetje bij te zijn geweest. Het leuke is dat het geheugen bij sommigen een beetje minder is geworden, waardoor ik sommige mensen kon corrigeren als ze me iets vertelden. Dat was heel vreemd, want dan werd er wel eens gevraagd: “was jij er of was ik erbij?” Als je tien keer hetzelfde hoort en leest en de elfde keer krijg je een afwijkend verhaal dan ga je ervan uit dat het geheugen iemand in de steek laat. Maar het was legendarisch omdat het eerste meerdaagse popfestival op het Europese vasteland was, er een gigantische line-up was van de happening bands van toen, zoals Jefferson Airplane, Pink Floyd, Santana, Canned Heat, T-Rex, Soft Machine, Country Joe, et cetera, er werd voor het eerst, onder toeziend oog van de politie, drugs gebruikt, sommige mensen zwommen naakt in de Kralingse plas, er waren, naar schatting, bijna 100.000 mensen, waarvan maar een klein gedeelte heeft betaald en het is allemaal zonder echte rellen verlopen. Dit vredelievende aspect vind ik heel bijzonder. Zoveel verschillende mensen bij elkaar, allen tolerant naar elkaars leefgewoonte. Dit alles in combinatie met het wisselende weer en het feit dat het slechts eenmalig was, geeft dit festival met recht de bijnaam het Woodstock-festival van Nederland.

Hoe verloopt zo’n podcastproductie van idee tot eindresultaat?
Ik heb eerst een schema gemaakt van wat ik allemaal wilde “vertellen”. Daardoor kwam ik op acht afleveringen. Zo heb ik het gepitcht bij Omroep MAX. Die heeft het vervolgens bij NPO Audio aangeboden en toen ik daar een ‘go’ van kreeg ben ik begonnen met heel veel mensen te benaderen, die betrokken waren bij dit festival. Van organisatoren tot muzikanten, van bezoekers tot politie-surveillantes, van roadies tot filmmakers en fotografen. Via MAX Vandaag heb ik een oproep geplaatst met de vraag wie bij dit festival betrokken was als bezoeker of op welke manier dan ook.  Toen ik een flink aantal betrokkenen had, ben ik ze gaan onderverdelen in groepen: bezoekers, organisatoren, musici, werkers, fotografen, filmers, politie, stewards etc. Vervolgens heb ik ze allemaal geïnterviewd. Daarna heb ik de interviews gespot, zoals dat bij tv gebeurt en opgeknipt. Naar aanleiding van al deze antwoorden heb ik het verhaal gemaakt en mezelf als een soort voice-over, die de antwoorden inleidt en de sprekers introduceert, opgenomen. De eindmontage en processing heb ik vervolgens bij Martijn Heijmans (MJP Sound) gedaan, die samen met Tico Pierhagen (TicoMúsica) ook de tune heeft geschreven voor de tv-documentaire en podcast. 

Ik wilde eerst de sfeer neerzetten, dus aflevering 1 gaat over de hippiecultuur in Nederland. In aflevering 2 horen we de twee organisatoren die zonder enige ervaring met een hoop bluf dit festival in een paar maanden georganiseerd hebben. In aflevering 3 praat ik met optredende artiesten. Ik had een interviewaanvraag lopen met Carlos Santana, die op 30 maart in Ziggo Dome zou spelen, maar helaas was hij de eerste die cancelde vanwege Corona. Gelukkig kreeg ik genoeg info van Robert Jan Stips, die met Supersister op het hoofdpodium stond, Michel van Dijk, die met Ekseption op het hoofdpodium stond, Ernst Jansz en Joost Belinfante, die met CCC INC. op het hoofdpodium stonden, Lex Harding, die met zijn drive-in-show een eigen tent had en Floris Kolvenbach, die met de Dream op het Nederpoppodium in een tent stond. In aflevering 4 belicht ik de Woodstock-ervaring van onder andere Mieke van der Weij, die er als 16-jarig meisje was. In aflevering 5 spreek ik met de mensen die gewerkt hebben op het festival. Zo spreek ik gitarist Ferdinand Bakker die daar werkzaam was als stage-hand of roadie en tijdens de optredens van Soft Machine en Pink Floyd, die hij vanaf het podium zag, de openbaring kreeg dat de muziek die hij in zijn hoofd had, wel degelijk live gemaakt kan worden. Zo heeft dit festival invloed gehad op de muzikale koers van een van de betere Nederlandse bands van de jaren zeventig, Alquin. In aflevering 6 wordt het festival echt in de tijd geplaatst en horen we dat het sowieso in de lucht hing. Als het dit festival niet was geweest, was er wellicht een ander, soortgelijk, festival georganiseerd. In aflevering 7 praat ik met mensen die betrokken waren bij de bioscoopfilm ‘Stamping Ground’ die ervan uit is gekomen en de bootleg of witte 3LP, ‘Kralingen’. In de laatste aflevering ga ik met de organisatoren in op hoe dit legendarische festival failliet is gegaan.

Je geeft managementcursussen,  bedrijfslezingen, (tv)presentaties en je bent te horen op de radio. En nu ook nog een podcast. Is podcast volgens jou een totaal ander medium?
Ik hou ervan om mensen te entertainen, te informeren en te activeren. Podcast is wat dat betreft een ideale aanvulling op radio. Ik ben blij dat NPO Radio haar naam en functies heeft veranderd naar NPO Audio waar podcast net zo belangrijk wordt als radio.

Op een muziekzender als NPO Radio 5 is het fijn om kort en bondig info te geven over de muziek die we draaien, maar het hoofdbestandsdeel is toch muziek. Bij de podcast neemt de info de overhand. Dat vind ik erg prettig. De missionaris in mij wil altijd kennis delen, maar realiseert zich dat op de radio niet altijd plek is om lang te praten. Zoals vroeger met mijn band er door het publiek vaak werd geroepen “niet lullen, maar spelen!” voel ik de luisteraar van Radio 5 stiekem ook af en toe naar de radio roepen hahaha.

Uit onderzoek blijkt dat podcastconsument veelal tussen de 28 en 44 jaar oud is, terwijl de gemiddelde leeftijd van een radioluisteraars rond de 50 ligt. Veel mensen die dit festival bewust hebben meegemaakt zijn boven de 70. Hoe weten jullie deze doelgroep aan deze podcast te krijgen?
Het scheelt natuurlijk dat deze podcastserie hangt aan NPO Radio 5. Hierdoor bereiken we sowieso onze luisteraar die 55+ is over het algemeen. Ik merk dat er erg veel jonge festivalbezoekers het ook interessant vinden om uit te vinden waar de bakermat van onze rijke festivalcultuur ligt. Verder had ik het geluk dat er veel media is geweest rond het 50-jarig jubileum van Kralingenpop en in de TV-doc ‘50 Jaar liefde, vrijheid en muziek’ heb ik verwezen naar de podcast. Zo bereik je dus veel geïnteresseerden, ook die van 70+, die erbij waren of hadden willen zijn.

 Wat zijn je volgende plannen op podcastgebied? 
Door deze achtdelige serie ben ik enorm geïnspireerd om door te gaan. Er spelen zo’n tien ideeën door mijn hoofd, waarvan er een paar al echt concreet zijn. Ik wil sowieso een podcast maken over bootlegs, oftewel de witte LP’s. Piraterij avant la lettre. Dat ga ik volgende maand al opnemen met Charles Beteram, die ook in de Holland Pop Festival Podcast aflevering 7 te horen is. Verder loop ik met nog een tweetal ideeën die ik pas deel als ik ermee bezig ben.

Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*