Blog: ‘3FM moet met Serious Request over haar eigen schaduw heenstappen’

In 2004 werd de eerste Serious Request, inclusief Glazen Huis, door 3FM en Het Rode Kruis georganiseerd. Het waren hoogtijdagen voor de radio én het goede doel. Anno 2018 is het media- en charitatieve landschap flink veranderd. 3FM heeft nog maar een fractie van haar marktaandeel en ook de goede doelen hebben al jaren te maken met een tanende donatiebereidheid bij het Nederlandse publiek. Daarnaast verminderde de bereidheid van steden om Het Glazen Huis te mogen organiseren door de steeds hogere organisatiekosten.

Ook Serious Request heeft al langer te maken met een neergang. In 2016 wist Tijn met zijn fantastische nagellakactie de neergang nog voor 3FM te maskeren. In feite gaf het publiek het geld aan moedige Tijn en minder aan het daadwerkelijke doel. De actie van Tijn voelde echt en oprecht. De laatste jaren voelde de Serious Request-actie steeds meer als een marketingverhikel van 3FM. Zonder Tijn was de 2016-editie al op een fiasco uitgelopen. Het is daarom een moedig besluit van de NPO om de editie van 2018 totaal anders te doen.

In de media werd al geroepen dat het wel heel kort dag is om grote acties op te zetten. Bij voorgaande edities was de actie en de stad immers al een jaar van te voren bekend. Het inzetten van drie totaal verschillende ‘levensreddende’ acties maakt het ook een stuk lastiger om de actie stevig in cement te zetten. Gaat het straks een wedloop worden welk doel het meeste geld weet op te halen? Wellicht had 3FM dan beter een Goede Doelen Top 40 kunnen starten, waarbij elke dag de stijgers, dalers en de nummer 1 goede doel communiceren. Acties van het goede doel om geld op te halen zijn er immers het hele jaar en vooral in decembermaand.

Daarnaast had de NPO er goed aan gedaan om de Lifeline-actie omroepbreed te trekken. Met een marktaandeel van 2.6 % staat 3FM op een treurige tiende plaats in het luisteronderzoek en weet op dit moment weinig luisteraars te binden. En er is ook nog geen teken van herstel.

NPO-radiodirecteur Jurre Bosman heeft tijdens het STER-event van vorige week aangeven om komende tijd van 3FM weer een echte alternatieve popzender te maken. Het is een goed idee om de radiozender weer een duidelijk profiel te geven. Dit is echter geen profiel waar je heel Nederland mee gaat bereiken. Daarnaast krijgt de alternative popzender binnenkort ook concurrentie van Kink FM (hoogstwaarschijnlijk financieel ondersteund door Mojo/ Live Nation).

NPO zou daarom er goed aan doen om Serious Request-actie ook op Radio 1, 2, 4 en 5, maar ook op alle tv-zenders uit te rollen. Wellicht kan het zelfs aansluiting zoeken bij de commerciëlen (RTL, Talpa, dagbladen etc). De publieke omroep stapt dan over haar eigen schaduw heen. Dit brengt de grootste kans op charitatief succes. En daar doen we het tenslotte voor. Toch?

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*