‘Serious Reset’

Haarlemse ondernemers waren afgelopen week teleurgesteld over Serious Request omdat de omzet tegenviel. Die van de ondernemers dus, niet die van het goede doel waar het eigenlijk om draaide. Met als dieptepunt de dame die 2000 pizzapunten had besteld en er maar 500 verkocht: “Ik denk erover om vanavond een cheque met min 100.000 euro in de brievenbus van het Glazen Huis te gooien. Namens alle Haarlemse ondernemers.” In het kerstspel speelde deze mevrouw voor Scrooge.

Daarna die ingezonden brief in de Volkskrant over het feit dat er geen enkele vrouwelijke DJ in het Glazen Huis zat. Een schande, uiteraard. Meer vrouwelijke DJ’s in het glazen huis, misschien is het iets om tot thema te maken van de volgende Serious Request?

En toen schreden de DJ’s het glazen huis uit met een onder-de-indruk-zijnde blik door een haag van toegestroomde mensen, tussen verlichte ballonnen door, terwijl het themanummer van Serious Request live werd gespeeld, waarna ze op het podium onder luid gejuich een hap uit een appel namen. En ik kon de gedachte maar niet onderdrukken dat hier iets heel erg mis ging. Ik keek naar een hoogmis waarin drie DJ’s werden vereerd omdat ze zes dagen radio hadden gemaakt levend op een sapkuur waar de gemiddelde fashionista haar hand niet voor omdraait. Het was potsierlijk. Als je niet beter wist zou je denken het drie artsen waren die net zes dagen Ebolapatiënten hadden behandeld.

Meer nog dan een goed doel is Serious Request een event. Een event dat steden graag binnenhalen. Lees de haalbaarheidsstudies van gemeenteraden die door 3FM zijn gevraagd om zich te kandideren en je struikelt over termen als ‘sterk merk’, ‘imago-effecten’, ‘stimulans’ en ‘randprogrammering’. Die economische blik is niet zo raar want 3FM vraagt een gaststad om een financiële bijdrage van 175.000 euro en daarbij nog een flinke investering in veiligheid, schoonmaak, etc. En dat is weer niet zo raar van 3FM, want de betreffende stad krijgt dagenlang positieve media-aandacht en extra horeca-omzet. Economisch bekeken is het allemaal verklaarbaar, maar de vraag is of het klopt. In die haalbaarheidsstudies staat nergens dat Serious Request een kans is om iets goeds te doen.

De eerste editie van Serious Request werd inderhaast bij elkaar geregeld. De DJ’s aten niet, uit solidariteit met de hongersnood die er op dat moment gaande was in Darfur. Ze haalden in drie dagen 900.000 euro op. Het bleef entertainment, maar ergens klopte het. Meer dan nu.

Dit jaar bracht Serious Request ruim twaalf miljoen op. Maar het gaat steeds minder over mensen zonder drinkwater, over slachtoffers van een burgeroorlog of over seksuele intimidatie van meisjes. Jawel, er wordt over het goede doel gepraat en er wordt geld voor opgehaald. Maar als je kijkt wat Serious Request echt ís, zie je iets dat niet gaat over hun, maar over ons. Tijd voor een reset. Niet dat je 6 dagen loodzware radio moet maken, maar ik heb de hoop dat je ook 12 miljoen op kunt halen als Serious Request weer het middel en het goede doel weer het doel wordt. En als dat dan niet lukt weten we waar we staan en maken we er het jaar daarna weer gewoon een kerstcircus van.

Cabaretier Jasper van Kuijk schrijft elke zondag een column op zijn website naar aanleiding van een nieuwsfeit uit de voorgaande week.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*