SBS 6 bestaat 25 jaar

Op vrijdag 28 augustus bestaat SBS precies een kwart eeuw.

De zender werd in 1995 opgericht als SBS 6 (Scandinavian Broadcasting System 6 )en richtte zich in de beginjaren voornamelijk op een mannelijk en jong publiek, met veel series, films, reality-televisie en erotiek. Daarnaast stond de zender in het begin bekend als een “volkszender”. Later ging de zender veel meer hetzelfde profiel krijgen als RTL 4.

In juli 2017 werd SBS6 volledig overgenomen door Talpa Network van John de Mol. Sinds het 100% onderdeel is van Talpa Network wil het uitgroeien tot een brede familiezender. Hedendaags profileert SBS6 zich dan ook als een gezinszender met informatieve (nieuws)programma’s, amusementsprogramma’s, series en films. Toekomst Sinds de overname door Talpa Network in 2017 werkt de zender aan een nieuw profiel. Zo werd het logo en de huisstijl van de zender veranderd.

Daarnaast werden bekende Talpa-formats overgeheveld van concurrent RTL 4 naar SBS6, waaronder It Takes 2, Dance Dance Dance en Miljoenenjacht. Tevens werden diverse potentiële publiekstrekkers in de periode na de overname naar de zender gehaald waaronder: Jandino Asporaat, Patty Brard, Wendy van Dijk, Winston Gerschtanowitz, Gordon, Olcay Gulsen, Johnny de Mol, Linda de Mol en Jan Versteegh.

NOS Journaal over de start van SBS 6 (1995)

12 Comments

  1. En wat een feest is het op de zender he!
    De baasjes bij Talpa zouden eens beter moeten kijken naar het dna van de zender zoals deze begon. Dat vertalen naar nu met een nieuwe naam of met de naam Veronica. Daar 538 aan koppelen en daar een meer brede zender van maken. Tevens onder die nieuwe naam of met de naam Veronica.

    • Ik denk juist dat het beter zou zijn helemaal te stoppen met lineaire TV en deze namen als SBS (heeft nou eenmaal de naam een campingzender te zijn), en Veronica (wat totaal niets met het oude Veronica en het succes van toen te maken heeft). 538 hetzelfde verhaal.

      Ik kopieer het stukje wat ik al had geschreven onder een andere stuk even hierheen:

      Zo ook de TV tak. Waarom denk je dat de Mol zich uiteindelijk mengde in die VI ruzie tussen Wilfred, Johan en René? Want dat zijn de enigen die de TV tak nog een beetje gaande houden i.c.m. de bijhorende voetbalwedstrijden. Als hij niet ingreep waren adverteerders weggelopen en tevens het einde van de gehele TV tak. Weg SBS, Veronica, etc. (mag van mij, zal het niet missen). Aan radio & TV had de Mol nooit moeten beginnen. Daar is hij nou eenmaal niet de beste in. De zender Talpa en 10 waren een complete mislukking. De geschiedenis blijft zich maar herhalen. Met geld kun je niet alles kopen, zeker het publiek niet. Wanneer wordt de Mol nou eens wakker? Dat wat hij wil is met succes enkel voorbehouden aan mensen als Silvio Berlusconi of Rupert Murdoch. De mensen slikken die shit in Nederland niet.

      John had jaren terug al moeten investeren in nieuwe media zoals RTL de boot ook heeft gemist met Videoland destijds. Het had de eerste Nederlandse Netflix kunnen zijn. Daar ligt de toekomst, multimediale platformen. Niet lineaire TV en FM radio. Zonde van zijn investeringen. En dit zeg ik niet omdat ik iets tegen hem heb, integendeel. Aansluiting zoeken met Google, Microsoft en Facebook zal meer brengen dan deze ellende, of een eigen “Talpa” platform en App dat wil concurreren met Netflix, Videoland en zelfs Fox sports. SBS, Veronica en Net 5 opheffen (integreren in de App). Radiotak verkopen, investeren in een Nederlandse YouTube en Podcast waar nieuwe aanwas DJ’s en talenten opkomen. Doet ff pijn, maar dit zijn nieuwe tijden John.

    • Hi Michel,

      Is iets wat je wat langer roept, maar ik denk dat iets wat een kwart eeuw geleden nog wel een goed idee was maar nu echt te laat. Veronica is niet meer jong, snel en wild. De doelgroep die het daarvan nog kennen ook niet. Voor radio is 538 nog steeds een sterker merk (ondanks dat de zender onder druk staat)

  2. @Alexander Het gaat mij eigenlijk meer om het niet langer voeren van de namen SBS6 (SBS9) en NET5 en hier voor het publiek 3 hele nieuwe zenders te lanceren. Aan de huidige zender kleeft te veel het oude imago en als je iets nieuws wilt doen dan moet je dat van start doen. Dat begint bij de naam en profiel van de zender. Namen zijn zwak en profielen niet duidelijk.

    Van alle namen die de zendergroep nu hanteert wel het makkelijkst aan de slag met de naam Veronica. Het gaat niet zo zeer om 538 maar meer om de tv zenders. 538 vermeldt ik er bij omdat het goed is om de radio en tv zenders te koppelen en deze dan ook allemaal te koppelen aan online, on-demand en evenementen in het land. En Veronica blad. Van 538 een brede zender maken is een idee van Erik de Zwart. Daarnaast van het huidige Radio Veronica een nieuw merk voor jongeren lanceren.

    In België gaat men alle zenders van VTM (CAZ, Vitaya en Q2) vanaf heden hernoemen in VTM1, VTM2,VTM3 en VTM4. Ik denk dat dit hele goed is. Evenals de nieuwe eigenaar van de SBS zenders in België meteen afscheid heeft genomen van deze letters. Ze staan immers voor het nieuwe bedrijf (in ons geval Talpa) nergens voor. Voor het publiek eigenlijk ook niet. Vraag 100 mensen waar SBS voor staat en ik denk dat 2 mensen het weten. In het buitenland kun je er niets mee. De Nederlandse SBS zenders hebben niets meer te maken het origineel moederbedrijf.

    De zenders hernoemen of meer met het merk Veronica aan slag hoeft niet persé. Het kan ook met een andere hele nieuwe naam. Alleen het zou zo zonde zijn omdat het een echt oer Nederland merk is met een lange en beruchte geschiedenis. Het merk Veronica verdiend het gewoon om opnieuw of op een nieuwe manier te toekomst in te gaan. Het zou zonde zijn als het verloren zou gaan.

    Met een keiharde campagne en herbenoeming van alle Talpa tv zenders en duidelijke profielen per zender kun je het merk echt weer opbouwen. Daar ben ik van overtuigd. Ook al heeft het dan helemaal niets meer te maken met het Veronica van weleer. Dat heeft eigenlijk als een jaar of 10 niet meer. Het gaat met de naam SBS nooit lukken. In geen 1000 jaar.

    Veronica 1 (breed/jong snel wild maar voor de hele familie)
    Veronica 2 (zender als Vitaya in België)
    Veronica 3 (zender als Q2 in België met sport)
    Veronica 4 (classic met films/series/programma’s uit de jaren 70/80/90)

    • “In België gaat men alle zenders van VTM (CAZ, Vitaya en Q2) vanaf heden hernoemen in VTM1, VTM2,VTM3 en VTM4. Ik denk dat dit hele goed is. Evenals de nieuwe eigenaar van de SBS zenders in België meteen afscheid heeft genomen van deze letters”

      VTM is een heel sterk merk, CAZ, Vitaya en Q2 minder. Slimme zet dus om de zenders onder de vlag van VTM verder te laten gaan.

      De nieuwe eigenaar van de SBS-zenders in België heeft helemaal geen afscheid genomen van de letters, de zendergroep heet zelfs nog SBS Belgium. De zenders waren toen VT4 en Kanaal 5, tegenwoordig Vier en Vijf. En straks Play Vier en Play Vijf (en Play Zes en later komt er ook een Play Zeven). Dus niets met SBS in de zendernamen.

      En in Nederland alle zenders onder een ander merk gooien, heeft alleen zin als je nu al een heel sterk merk hebt waaronder dit kan. SBS zou daarbij de sterkste zendernaam zijn die Talpa in huis heeft. Een geheel nieuw merk lanceren kost te veel geld en is ook risicovol. Je moet vanaf 0 een naamsbekendheid opbouwen. Ook al weet bijna niemand waar SBS voor staat (wat ook niet eens relevant is voor een kijker), de naamsbekendheid is heel hoog.

  3. @Juul Niemand had dat gedacht. En gezien de hele grote geschiedenis en zien wat er op dit moment van het merk over is dan is dat heel triest. Ook praten we niet meer over het zelfde als toen het moet toch behouden blijven alleen al omdat het oer Nederlands is en vanwege die hele geschiedenis. Er zouden ook een documentaire en Podcast moeten komen over Veronica. Over het begin tot nu en de toekomst hoe het merk behouden kan blijven. Daarin zal het ook even moeten gaan over SBS/Talpa die het merk eigenlijk verkwanseld hebben. Je kunt je afvragen waarom SBS (toen onder Pro Sieben viel) de naam eigenlijk gekocht heeft toen. Verder hebben ze er niets mee gedaan. Talpa ook niet. Dat terwijl V8 (zoals de zender eerst heette toen hem overnamen van FOX) eigenlijk veel beter bij de huidige zender past.

  4. @gerrit U hoeft het mij niet uit te leggen. Ik weet waar ik over praat.

    De boel helemaal omgooien en veranderen kost geld. Precies het hele probleem bij Talpa. Ze willen van alles en overal de beste in zijn maar het mag niets kosten. Terwijl het geld er wel is bij de grote baas. Soms moet je meer investeren en komt er minder binnen. Dat is een risico als je groter wilt groeien met je bedrijf.

    SBS is net als Veronica en NET helemaal geen sterk merk. (meer) Die laatste is het nooit geweest. De middelste is nauwelijks een vent in geïnteresseerd en SBS, tja het mag wel dan anno 2020 wel het meest bekend zijn maar dat betekend nog niet dat het ook een sterk merk is. Aan SBS kleeft een goedkoop en negatief imago. Er zijn mensen die programma’s op SBS6 best leuk zouden vinden maar het niet kijken omdat het op die zender komt. Het eerste wat ze moeten doen is af van de namen SBS6 en NET5. Dat had al jaren geleden moeten gebeuren.

    SBS Belgium heet het in België inderdaad. Voor de kijker de naam op de achtergrond. Niets mis mee. In België doen ze het zowel publiek al commercieel veel beter de afgelopen jaren. Ook qua nieuwe formats ontwikkelen.

  5. Dat logo en die leaders waren toen een heel stuk mooier als dat ze vandaag de dag hebben.
    Wat is TV vormgeving toch saai en lelijk tegenwoordig. RTL4 had destijds ook een prachtig logo. Veel herkenbaarder ook allemaal. Hoe ht er tegenwoordig uitziet lijkt nergens meer op. Het springt er ook niet meer uit boven de grijze massa.

  6. Veronica heeft vele verschillende periodes gehad. Het ligt eraan hoe oud de persoon is met wie je praat. Globaal gezien heb je de zeezenderperiode, de publieke omroep periode, de commerciële omroep bij HMG/RTL en de commerciele omroep bij SBS. Ben ik er nog 1 vergeten?
    Iedere periode kun je weer onderverdelen in 1, 2 of 3 kleinere periodes, bijvoorbeeld zeezender 1960-1964 (het begin, kwartiertjes, sponsors), 1965-1969 (top40, meer popmuziek, richting twee-uur shows) en 1970-1974 (horizontaal, concurrentie, het einde van de zeezender)
    En zo heb je eigenlijk wel een stuk of 12 Veronicaatjes. Iedereen verstaat er iets anders onder. Teruggrijpen naar periode 6 heeft dus geen zin. 11 groepen zijn dan toch ontevreden. Wat bijna iedereen met de anderen eens is, is dat Veronica nu Veronica niet meer is. Maar je kunt geen 12 Veronicaatjes terughalen. Dus gooi de naam Veronica maar weg en geef deze aan 192Radio, 192TV of de stichting Norderney.
    En noem de TV-zenders maar gewoon Talpa 1, Talpa 2, Talpa 3 en Talpa 4.
    Heeft John ook weer een glimlach.

  7. @Rink Je bent de periode MTV vergeten. Het gaat er ook niet om dat een van die 12 kleine Veronica’s terug moet komen. Het gaat er ik sta je met Veronica 1,2,3 en 4 en de 4 radiozenders iets nieuws kan bouwen. Hiermee sla je het negatieve imago wat SBS altijd zal houden van je af. De zenders hernoemen naar Talpa is ook geen goed idee want daar kleeft het negatieve imago van Talpa/Tien en John de Mol aan. Het is voor de tv zenders en de kijkers helemaal niet belangrijk wie er de baas is van de zenders. Dat moet er in het geval van de Mol helemaal niet zo dik boven op liggen. Linda moet ook ophouden met steeds in interviews te vertellen dat als je broer je nodig heeft dat je dan gaat of dat ze gezellig met de hele familie vakantie in Portugal hebben gevierd. Het is en niet relevant en Nederlanders associëren dat met dat je heel veel geld hebt. Daar houd men niet van. Dat is een van de redenen waarom Talpa/Tien is mislukt. De mensen konden de zender heus wel vinden hoor maar keken bewust niet.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*