‘Politiek moet NPO corrigeren’

ND-hoofdredacteur Sjirk Kuijper stelt in zijn vandaag verschenen column dat met het kortwieken van juist journalistieke programma’s de NPO de kijker zo veel mogelijk pijn wil laten voelen, in een kennelijke poging om via politieke beïnvloeding de bezuinigingen te bestrijden.

Sjirk Kuijper: “Dat de klappen juist vallen bij informatieve televisie, is onverteerbaar en onverkoopbaar. Maar dat is dan ook precies het probleem: de NPO hoeft niks te verkopen. Een normaal bedrijf voert besparingen zó door, dat de klant zo min mogelijk kwaliteitsverlies merkt. Maar de NPO gaat voor kwantiteit: voor kijkcijfers, economisch vertaald als ‘marktaandeel’. Terwijl de omroepen er juist zijn om veelvormige programma’s te maken, die niet alleen verstrooiing bieden aan de massa, maar ook waardevolle informatie voor specifieke doelgroepen.”

Kuijper is van mening dat politici zich niet met de inhoud van programma’s moeten bemoeien, maar wel over de besteding van publiek geld aan een publieke taak. Volgens hem vraagt de huidige NPO-strategie om een stevige correctie vanuit de politiek..

Lees zijn gehele column in het Nederlands Dagblad of op Blendle (€).

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*