Patrick Kicken: Slaat NPO radiobaas Jurre Bosman de plank faliekant mis?

[BLOG] Eindelijk was het zover. Eindelijk ging de opperbaas van alle publieke landelijke radiozenders in Nederland, waar we dus allemaal aan meebetalen, verantwoording afleggen. Over onder andere hoe het leegroven van 3FM ervoor gezorgd heeft dat deze dure radiozender bijna geen enkele jonge Nederlander meer bereikt. Bosman is niet zo van het interviews geven dus dat beloofde wat. Heb je ook met op z’n minst lichte verbazing dit artikel in het A.D. zitten lezen? ‘Jurre Bosman: Radio is meer dan alleen luistercijfers’.

Allereerst props voor de kersverse mediaverslaggever van het Algemeen Dagblad, Dennis Jansen, die Gudo Tienhooven opvolgt wiens hart het snelst gaat kloppen van films en dus AD’s filmverslaggever wordt. Mooi dat Dennis het voorelkaar heeft gekregen Bosman te interviewen en zo bloot te leggen dat de beste man wel gymnasium heeft gedaan, maar qua radioverstand het toch niet heel veel verder geschopt heeft dan de ziekenomroep. Op de eerste plaats laat het interview zien dat Jurre toch vooral radioliefhebber is. En zo dus ook naar het bedrijf dat hij leidt kijkt. Daar maakt hij de eerste fout. Dat is alsof je de grootste Ajax fan de voetbalclub laat leiden: hij of zij zal dan meestal het oor laten hangen naar sentiment en geen keiharde beslissingen durven nemen want het is toch ‘zijn cluppie’.

De mooiste uitspraak uit het interview vond ik nog wel deze: Een radiostation zet je niet met een paar wiskundeformules op de rails. Eh sorry, radio is in de basis wetenschap. Weten hoe te programmeren. Weten wat je doelgroep is, weten wat ze willen, weten hoe je ze dat kunt geven. Daar je muziekrotaties en je marketing op aanpassen. Pas daarna gaan kijken welke poppetjes hierbij passen, niet andersom.

De meest verbazingwekkende uitspraak uit het interview is deze: Het is ouderwets om alleen naar de luistercijfers te kijken. Ja zo lust ik er nog wel een. Dat is hetzelfde als dat de baas van de N.S. zou zeggen ‘Het maakt ons niet zoveel uit hoeveel mensen er met de trein gaan. Het personeel heeft het heel gezellig met elkaar, de sfeer aan boord van de treinen is top. We rijden lekker op-en-neer. En owja, we hebben wel 100.000 volgers op Instagram!’.

Nog een opvallende: ‘Het mooie van radiomaken is dat het niet uitmaakt hoe oud je bent’. Voor jou als radiofan misschien niet Jurre, maar voor de radioluisteraar wel degelijk. Dat is ook het probleem van 3FM, daar zitten 35 plussers te doen alsof ze het allemaal zo goed weten en de taal van de jeugd spreken. Dan kan je wel je ochtendboy Sander prijzen voor het behalen van Het Radiomoment van het Jaar, het draaien van een meer dan 50 jaar oud nummer omdat corona zo erg is, maar poe poe, innoverend hoor. Daar hebben jongeren het nu nog over, wat een stunt was dat!

Meer interactie met het publiek te zoeken. Radio is al lang niet alleen maar zenden. Jeetje. Ja sorry ik weet dat ik heel cynisch overkom zo, maar is dat niet uitgangspunt één waarom je daar überhaupt iets zit uit te zenden als publieke omroep? Het publiek waarvoor je het maakt aan het woord laten? Heb van (ex) NPO Radio 1 medewerkers wel eens begrepen dat het scherm met de reacties van de luisteraars het merendeel van de dag gewoon weggedraaid staat. Jij gaat dus nu door het Radiohuis lopen en deze schermen weer richting de presentator en makers draaien?

Het is lekker makkelijk leiding geven als je geen winst hoeft te maken en het geld toch wel komt in de vorm van subsidie, dat snap ik, maar kom op hey: wij als publiek geven dat geld in de hoop dat we daarvoor dan ook op ons allerbest bediend worden. Niet als speelgeld om maar lekker te programmeren naar eigen voorkeur, zonder al te veel inzicht en vooral geen inspraak door ons. Die publieke omroepsystemen zijn daarvoor echt niet meer geschikt, want wie is er nou nog lid van en krijgt inspraak? Jij bent de baas, dat zeg je ook in het interview: De omroepen gaan over de inhoud, wij over de schema’s en programmering. Hier zou je je dan ook hard voor kunnen maken, een algemene inspraakraad. Overigens is zoiets er al, dat heet luistercijfermeting. En ook naar de voorkeuren van je publiek kun je verder onderzoek doen. Niet alleen een keer per jaar met de Top 2000.

Nee, na het lezen van dit interview weet ik het zeker. Het komt niet meer goed met 3FM. NPO Radio 1 blijft op dezelfde in zichzelf gekeerde manier uitzenden. NPO Radio 5 komt niet op FM. En NPO Radio 2 blijft de grootste. Jurre, als mens mag ik je graag, ik heb altijd erg genoten van je enthousiasme in mijn Tros jaren. En op TV bij het Weekjournaal voor de jeugd vond ik je ook top. Maar als louter radioliefhebber deze 5 stations besturen, daar heb je toch te weinig vakkennis voor in je mars. Dus óf pas op de plaats maken of als de sodemieter naar een fatsoenlijke radioschool om je bij te spijkeren.

Als ik naar de foto kijk bij het interview zie ik eigenlijk al de onzekerheid in je ogen: het is ook niet makkelijk in zo’n raar systeem zo’n groot log radioschip op koers te krijgen én te houden. Maar leg je oor dan eens te luister bij mensen die in Nederland of wereldwijd vaker met dit bijltje hebben gehakt en je van hele goed adviezen kunnen voorzien? Ze zijn er, maak er gebruik van. Je hebt het goed onder de knie om met allerlei management taal je straatje schoon te vegen, maar nu is het tijd om de zaken rigoreus aan te pakken. De Nederlandse radioluisteraar verdient het, de oudere én de jongere.

Patrick Kicken

36 Comments

  1. Goed gezegd. Ik ben benieuwd naar de reactie van Juul, ook een NPO kenner

    Ik niet. Plemp mijn hersenspinsels op dit forum

    In de grote steden is voor de jongeren Funx het radiostation. Misschien paar uur op 3fm doorsluizen!

    • Ik probeer, lukt niet altijd, om op jou volstrekte vaak vervelende geschrijf niet te reageren. Maar wel als je niet gehinderd door enige kennis zomaar wat neer schrijft.En altijd negatief over het werk van programmamakers. En Patrick die laat bijna geen week voorbij gaan of hij probeert Jurre te bashen. Hij was een uitstekende programmamaker en de programma’s die hij maakte die zag-zie ik Patrick nog niet maken. Ik heb geen idee wat voor vak-werk jij doet, gedaan hebt, maar ik ben trots op datgene wat ik heb mogen en ook kunnen doen in m’n 35 jaar bij de Omroep. Stel je voor dat ik dat geschrijf eens over jou vak doe de hele dag.
      En jij bent alleen maar iemand die waarschijnlijk nog nooit een fatsoenlijk radioprogramma hebt gemaakt. Maar wel de hele dag hier reageren over van alles en nog wat. Kijk je tijdlijn maar eens na. En zit soms een minuut tussen je reacties. Heb je niks anders te doen?

      • Volgens pensionado? mag een allochtone leek niet reageren.
        Sinds de coronatijd ben ik bewuster van de media geworden. Deze website vhelpt daarmee. NPO zie ik hoofdzakelijk als een doorgeefluik van de politiek. Heb je een andere mening word je neergehaald door de marionetten (media/journalistiek/zelfs rechtspraak->bananenmonarchie) van de regering. Waarschijnlijk als insider weet jij er meer van
        Dat ik mijn hersenspinsels op deze site mag plempen is één van de lichtpuntjes in deze coronatijd.
        O ja de app ommetje is ook een lichtpuntje. Wandelen heerlijk voor de geest

  2. De tracks die op FunX gedraaid worden blijken meer effect te hebben in de Shazam-hitlijst dan die van 3FM. Dat moet je toch ook aan het denken zetten betreffende jongerenbereik.🤔

  3. Ach ach,

    Patrick heeft voor de zoveelste keer commentaar op een radiodirecteur terwijl die zelf nog nooit zo een functie heeft gehad. Is weer lekker makkelijk praten maar dat zijn we inmiddels gewend van Patrick.

    En niet alleen Jurre is de schuldige.

    Als al je dj’s weggaan gaan mensen ff wat anders zoeken dat is logisch en dan is het logisch dat ze niet blijven hangen bij 3FM. En je weet zelf: een luisteraar kwijtraken is makkelijk, ze behouden/terug krijgen is moeilijk. Je ziet het bij meer zenders (wel in mindere erge vorm).

    Rob van Someren die weg moest Veronica, deel van de luisteraars waren klaar met Veronica. Terwijl er nu echt wel leuke radio bij Veronica wordt gemaakt.

    538 met Evers (mss al een klein beetje daarvoor met Mark en Ivo ipv Tim & Jeroen)

    Ps: Uit welk jaar kwam het moppenboek waar Lola (geen idee wie het was, ze zat opeens in je show) raadsels/moppen uit voorlas in je laatste HIPHOPHITS? heb krom gelegen (van de slechtheid).

  4. De 3FM luisteraar van een aantal jaren geleden zit nu bij Radio 2 en die gaat niet meer terugkeren. Een nieuw (jong) publiek gaat 3FM ook niet meer aan zich binden.

    De NPO moet ophouden met 3FM (en NPO3) krampachtig als jongerenzender in de markt te zetten. Dat gaat niet meer werken. Beter bouwen ze 3FM naar een kleine versie zoals Studio Brussel dat in België is. Met pop/rock/nieuwe en alternatieve muziek. Dit op de plek van Radio 5. En heeft de plek van 3FM gewoon gewoon aan Radio 5. Serious Request (Het glazen huis), 3FM Awards (Radio 2 Awards), 80,90,00’s Request (Bonanza) en een deel van de festivals naar Radio 2.

    NPO3 ombouwen tot extra zender in dienst van NPO1, NPO2 en NPO Start (plus)

    Online en op de socials een nieuwe merk/platform voor jongeren maken binnen de NPO met ook radio en tv als onderdeel. Hierbij moet de NPO niet opnieuw (weer) het wiel uit willen vinden maar samenwerking zoeken met reeds bestaande (online/social) diensten waarvan jongeren gebruik maken. Het nieuwe merk moet ook doormidden van evenementen in het hele land zichtbaar worden.

  5. De luisteraar van de NPO is een ouwe zuurpruim. Die wil de hele dag Toto, The Beatles, Fleetwood Mac en andere kapotgedraaide top 2000 rommel. Aan elkaar gepraat op een rustig tempo door ouwe mannen. Zie daar het succes van Radio 2 en Omroep MAX.

    Niks aan te doen. NPO Radio is bejaard. Stop er gewoon mee. Radio 1 is ruim voldoende.

    Geef de ouwe zuurpuimen een playlist op spotify met ouwe top 2000 rommel en klaar ben je.

    De FM frequenties van Radio 2, 3 en 4 kunnen naar de commerciëlen.

    • Ik hoop dat er op DAB+ ruimte gaat komen voor eeen aantal goede internetzenders die het publiek gevarieerde muziek leveren zonder veel gepraat.
      Ik denk dan aan gouwe ouwen zenders en zender met echt Hollandse platen.
      Een programma gepresenteerd door een presentator zonder sidekicks etc.

  6. Schaf die onzinnige horizontale programmering af. Ooit door Rob Out geintroduceerd met als belangrijke reden: “Mocht een dj zijn dag eens niet hebben dan moet hij een week wachten om dat weer goed te maken” en “de luisteraar wil graag op hetzelfde moment van de dag dezelfde dj horen.
    Een gedachtengang die vandaag de dag noch kant, noch wal raakt.
    Maak van 3FM een kunstenaarsplatform waar geluidskunstenaars en programmamakers de oude kunst van het radiomaken etaleren. Hoorspelen, radiotheater, muziek en geluidskunst.

    • Wel ja joh,
      Dan komt HadieDave maandag van 14 tot 16, dinsdag van 6 tot 9, woensdag van 23 tot 2, donderdag van 4 tot 6 (kun je even een dutje doen van 2 uur, je was er toch al en dan om 4 uur dezelfde plaatjes draaien), vrijdag van 21 tot 23 en in het weekend mag je vrij.
      Vervolgens krijg je in die week maar 12 uur loon, want je zendt maar 12 uur uit, toch?
      De volgende week uiteraard een heel ander idioot schema met weekenddienst, dat hoort toch vandaag de dag. Je raakt er kant èn wal mee.
      En de luisteraar? Die weet het helemaal niet meer.
      Behalve die enkeling die dit schema wel kan onthouden…….

      Maar als jij met jouw hoorspelen, radiotheater en geluidskunsten op de zender komt, ben ik weg.

        • Het ene moment hoor je een gast die alle bedrading van een Moog synthesizer andersom heeft gesoldeerd want dan klinkt ie heel gek en vervolgens geeft ie een demonstratie van 10 minuten. Het volgende moment hoor je 20 minuten lang een muziekprogramma met een dj dat wordt afgekapt door een man en een vrouw die staan te schreeuwen tegen elkaar en ineens hoor je gesis want er gaat een laadklep omlaag waarop de Sex Pistols één nummer gaan spelen. Na het optreden van de Sex Pistols rent een oude man het podium op en gaat ons proberen te hypnotiseren. Hij krijgt hiervoor 8 minuten de kans, daarna wordt hij van podium (laadklep) gelazerd. Een heftig gesis volgt, de laadklep klapt in. Dan komen er 3 pratende varkens aanlopen, maar omdat de laadklep al omhoog is kunnen die er niet in. Je hoort de varkens ook vloeken, dat ze weer té laat zijn. Een dj zet vervolgens een dikke mix in die na 8 minuten plots wordt onderbroken door een accordeon dat uit zichzelf begint te spelen. Een luisteraar weet nog net de juiste sms code naar het programma te sturen om de accordeon te doen stoppen. Dan zegt een presentator dat het programma nog lang niet afgelopen is en dat iedereen rustig moet blijven. De dj die zojuist nog een vette housetrack draaide probeert het nóg eens maar dan wordt ingegrepen door een eikel die zich de programmaleider noemt. Hij grijpt de microfoon en roept dat het afgelopen moet zijn want het is nu tijd voor Corry en de Rekels met Huilen is voor jou te laat ik kom niet meer. Zoiets dus.

          • @Rink, radio moet gewoon wat meer fictie zijn. Niemand speelt meer met de kracht van fictie, terwijl die door álle bekende en ooit geinterviewde Nederlandse dj’s wordt omschreven. “De kracht van radio zit hem in de fantasie”. Niemand die dit nog hanteert.

          • Als je nog minder luisteraars over wil houden, moet je er inderdaad dorsvloer psychopatisch bende van maken.
            Alsof radio de hele dag door alleen maar fantasieverhalen creëeren moet zijn, omdat Dave 1975-radio Donkervoort dat mooi vindt. 😂

          • Ik had het over jouw reactie van 00:28.
            Jouw radiostation van 00:50 zou ik na 2 minuten uitschakelen en nooit meer terugkomen. Ik krijg visioenen van oude VPRO programma’s. Die luister ik ook al jaren niet meer.

  7. Hahaha, wat een bagger stort je weer uit. Alsof jouw radioboekjes van 25 jaar geleden nog steeds werken.

    Maar ja, jij moet natuurlijk wel onder de aandacht blijven. Dus hierbij wat ideetjes voor je zure verhaaltjes:
    – roep dat Marieke naar 538 gaat. Is absoluut niet waar, maar als iedereen het er dan over heeft, kan jij als eerste roepen dat het niet waar is.
    – roep dat Radio 5 op de FM frequentie van Radio 4 komt. Want Dab is kwalitatief beter. Ook hiervan kan je dan een paar weken later als eerste roepen dat het onzin is.
    – roep dat RadioNL op de plek van 100%nl komt.

    Want je moet natuurlijk iets Patrick. Met alleen maar dit zinloze negatieve geleuter ben je binnenkort helemaal niet meer relevant.

    • Als ik zo de reacties lees, is de radio nog niet dood bij generatie die er mee is opgegroeid. Maar ik zie geen enkele reactie van jongeren, “de doelgroep” van 3FM.
      A) luisteren jongeren naar radio op fm /dab+ ?
      B) luisteren jongeren naar internetradio? Zo ja? Welke stations? Welke soort muziek?
      C) luisteren jongeren naar spotify en andere streaming diensten? Waarom? Welke soorten muziek?

      Met deze gegevens kan je 3FM optuigen.
      A) je kan er een algemene jongeren zender van maken waar niet veel naar geluisterd wordt
      B) je kan er een speciale muziek zender van maken waar ook niet veel geluisterd naar wordt

      TIP:
      Geef de zender 3FM weg aan de jongerenorganisaties van de politieke partijen kunnen ze daar heerlijk op discussiëren, met muziek die zijzelf wel leuk vinden?

      Is dit een te rigoureus plan?
      Maak van 3FM een festival zender met alleen life muziek, zonder dj.

      John, je mag deze ideeën gewoon overnemen en zeggen dat je het zelf hebt verzonden voor jou radiostations

  8. Patrick,
    Lees jij de stukjes waar je op reageert wel?
    Ik heb het AD interview gelezen en zou makkelijk op 10 dingen kunnen reageren.
    Bijvoorbeeld dat hij het heeft over meeuwen en golven. Geboren in 1977 en belangstelling gekregen voor radio toen hij 10 jaar was (1987 dus), heeft hij zeer waarschijnlijk nooit een zeezender gehoord. Er was toen nog maar 1 bootje buitengaats, met Radio Caroline en overdag een Nederlands station met wisselende namen (Monique, Radio 558, Radio 819) en de zendapparatuur op die boot is in 1989 gesloopt door de Nederlandse overheid.

    Maar daar ga jij: “nooit verder geschopt dan de ziekenomroep”.
    Ik lees in het AD: “Ik kwam bij de ziekenomroep, belandde bij de lokale en vervolgens regionale omroep RTV Oost, waar ik ook tv-reportages maakte.”
    Iets verderop: “Paul Römer, die toen bij de Tros werkte, belde mij op. Of ik langs wilde komen.”
    Hij heeft dus een hele carrière gehad bij alle lagen van de publieke omroep!
    Jij ook?

    Dan jouw bewering over “radioliefhebber” en “Ajax-fan”. Waarbij jij dus suggereert dat een Ajax-fan per definitie geen kwaliteiten heeft om een voetbalclub te kunnen leiden. Vertaal dit zelf maar even naar de NPO.

    Dan: “Eh sorry, radio is in de basis wetenschap.”
    Dat hele wetenschap denken heeft tot gevolg gehad, dat radio niet meer verrassend is en niet meer trendsettend, zoals de zeezenders Veronica en Noordzee wel waren (o, ben jij daar ook te jong voor?). De muziekzenders zijn tegenwoordig volgend, risicomijdend, voorzichtig, behangmuziek draaiend, voorspelbaar en niet meer verrassend geworden, vooral niet afwijken!
    Waar bij de eerder genoemde zeezenders alle DJ’s met ieder hun eigen gevoel voor muziek, hun eigen muziek uitkozen, mogen de meest DJ’s tegenwoordig nog 1 plaatje kiezen, dat toch vooral wel in het format moet passen. Alleen bij NPO Radio 2 mogen ze iets meer en kijk naar de luistercijfers!
    Ik blijf het zeggen: het succes van de Top 2000 zijn al die plaatjes die je de rest van het jaar niet hoort. Radio 2 ging vroeger al op 2 januari weer over op de beperkte playlist (goh, 1200 plaatjes, big deal, ik heb thuis een veelvoud daarvan staan en die draai ik ook). Tegenwoordig schijnen ze door te hebben, dat alleen een playlist draaien, leidt tot herhaal-radio.

    Daarna heb je diverse punten die wel hout snijden. Maar bovenstaande wilde ik toch even noemen.

    Dan het interview in AD.
    Wat ik bijvoorbeeld niet begrijp: “Directeur AUDIO”. Bij mij is audio iets heel anders dan radio. Audio zit bijvoorbeeld ook bij TV en internet. Heeft deze directeur dan ook iets te zeggen over de TV-programma’s. Audio is ook: welke apparatuur heb je staan, met welke bitstreams ga je op DAB+ en op internet?
    En dan: er is toch een vrouw aan de leiding bij 3 FM, waarom noemt hij dan allerlei veranderingen bij 3FM alsof het zijn station is?

    “100.000 volgers, dan ben je geen kleine jongen”. Als landelijke omroep zou ik me dood schamen als ik maar 100.000 volgers op Instagram kon melden.
    BBC Radio 1 heeft 1.400.000 volgers op Instagram. Niet dat de UK 14 x zoveel inwoners heeft dan Nederland. Volgens mij maar 3,5 x zoveel.
    Zelfs VRT Studio Brussel heeft 232.500 volgers op Instagram. Er wonen ca. 6 miljoen Nederlandstaligen in Belgie. Als je dat vertaalt naar NL, zou 3FM bijna 700.000 volgers moeten hebben. Dus wel een kleine jongen….
    Verder begrijp ik echt niet waarom radioluisteraars met Zoom moeten kunnen inbellen. Ga dan TV maken!

    “Op sommige momenten stonden er 30.000 luisteraars in de wacht onder wie ook kinderen en nachtverpleging.”
    A. zo groot is de wachtrij niet. En: heb je ‘s-nachts wel zoveel luisteraars?
    B. kinderen en nachtverpleging, tegelijk? Dus kinderen ‘s-nachts?
    C. Hoe weet je wie de mensen zijn in de wachtrij? Die heb je immers nog niet gesproken. Merkwaardig allemaal.

    “Het mooie van radiomaken is dat het niet uitmaakt hoe oud je bent.”
    Maar als je 55 bent moet je wel ophoepelen, ga maar naar MAX (die wel graag ervaren mensen in dienst neemt).
    “De sportzomer op NPO Radio 1.”
    Gevalletje glazen bol? Corona is dan echt nog niet voorbij hoor. We zijn dan nog lang niet allemaal ingeënt en we weten ook nog niet of de vaccins echt werken tegen de nieuwe versies van Corona. Mag hopen dat de winkels dan al weer open zijn.
    “Onze apps zijn de touchpoints met het publiek.”
    NPO Start doet het niet meer op mijn 3 jaar oude TV. YouTube, Netflix en een zooi andere apps wel.
    TikTok?
    Weet je niet wat dat is? Spionage door China. Straks mag je dat land niet meer in. omdat je iets op TikTok hebt gezet, wat de keizer niet bevalt. Of AlieExpress mag niets meer leveren aan jou. Ver weg van blijven!

    Zo, ik ben mijn ei weer kwijt.

    Rink
    (nooit verder gekomen dan de ziekenomroep en de lokale omroep)

  9. Dus 3FM heeft 100.000 volgers op Instagram? Ik heb het even nagekeken, en dat zijn net zoveel volgers als dat ex-voetballer Johnny Heitinga heeft. En hij staat op nummer 443 in de volgerslijst van bekende Nederlanders met een instagram-account.
    https://www.grootstenederlanders.nl/instagram/5

    En dat vindt Bosman dan een prestatie? Ik ben dan bang dat het dan inderdaad met 3FM niet meer goed komt.

  10. Jurre Bosman: Het Instagramaccount van 3FM is gegroeid naar 100.000 volgers, dan ben je geen kleine jongen.
    Instagram: 3FM heeft 99,9k volgers
    Instagram: Radio 538 heeft 219k volgers

    Als “gewone” luisteraar denk ik: Nou Jurre, niet zo hoog van de toren blazen. 3FM heeft hetzelfde probleem als het huidige Talpa Radio Veronica. Denken dat je het heel goed doet, maar de luistercijfers blijven achter door slecht management.

  11. We wachten nog steeds dat Rob stenders naar Veronica gaat
    Jurre bosman, die vond Jan steenman te oud en moest Jan stoppen met zijn programma. Waar was toen de AVRO, de omroep waar Jan altijd loyaal aan is geweest? De AVRO liet Jan zakken als een baksteen.

  12. Jongeren hebben gewoon helemaal niks met het medium radio. Dat prikkelt ze totaal niet. Om de simpele reden dat er tegenwoordig zoveel andere manieren van media consumeren mogelijk zijn. Radio is enkel onderdeel van een veel grotere media massa, en voor jongeren nu eenmaal de minst interessante van allemaal. Jurre Bosman doet weinig verkeerd. Integendeel. Hij heeft op tijd ingezien dat hij de grote groep 3FM luisteraars snel naar Radio 2 moest loodsen. Omdat ze nu eenmaal ouder worden, en er weinig nieuwe aanwas is voor 3FM. Had hij dat niet gedaan, hadden èn Radio 2, èn 3FM niet meer bij de beste luister cijfers gezeten. Nu is alleen 3 afgezakt. En is 2 de best beluisterde zender van Nederland.

  13. De wat behouden ex luisteraar van 3FM zit nu bij Radio 2, de wat meer alternatieve ex-luisteraar bij KINK en de wat meer hit-gerichte ex 3FM luisteraar zit nu bij Q.
    De 3FM van nu is te vergelijken met de PvdA . Die krijgen hun oude stemmers ook niet meer makkelijk terug .

  14. @Ice Totale onzin wat je zegt. Er zijn nu meer manieren dan vroeger om te kijken en te luisteren. Radio is daar nog steeds een onderdeel van. Ook onder jongeren alleen is die markt qua radio al verzadigd bij de commerciëlen. Dan moet je niet met 3FM opnieuw het wiel uit willen gaan vinden. Of de dj’s dingen laten doen die niet bij ze passen omdat die events (zoals o.a. Serieus Request) nou eenmaal aan de zender verbonden zijn. 3FM houd naar buiten krampachtig vast aan het voor jongeren radio te maken maar doen dit juist op heel veel vlakken niet.

    Jurre heeft er voor gekozen om de oude 3FM luisteraar naar Radio 2 te loodsen. Of het slim is? Ik ben een van die oude luisteraars van 3FM die nu heel blij is met Radio 2. Wat Jurre ook had kunnen doen is de radiozenders met de luisteraars mee laten groeien. Dus tussentijds het leeftijdsprofiel langzaam aanpassen. Dan had de NPO nog steeds 2 goed (best) beluisterde zenders gehad.

  15. @Pieter Decker, 3fm gaat vanzelf richting de 1% marktaandeel. Kwestie van tijd. Ik vermoed dat elke structurele verandering winst gaat opleveren voor 3fm. Om het even welke verandering dat mag zijn. Maar Pieter1955Decker denkt misschien dat met het oplappen van 3fm (wat heen en weer schuiven met poppetjes) het tij daar wel te keren is. Gaan we weer.

  16. Is het een heel gek om de waterstanden en de land en tuinbouwberichten weer op radio2 te zetten, afgewisseld met wat cultureel nieuws en gedoe voor de elite.
    Dan komt het wel weer goed met 3FM.

  17. @André, als deze cijfers kloppen: Instagram: 3FM heeft 99,9k volgers
    Instagram: Radio 538 heeft 219k volgers, dan is het misschien interessant te onderzoeken hoeveel mensen online naar 3fm luisteren en hoeveel via de radio. Het zou best nog wel eens kunnen dat luisteren naar 3fm vooral gebeurt op de traditionele (radio) manier. 3fm zit op de bodem, zijn hun luisteraars voornamelijk traditionele radioluisteraars. Het is natuurlijk ook wachten op het eerste station dat niet streamt op internet en alléén in de ether is te horen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*