Patrick Kicken: Het magische toverwoord sinds de nieuwe radiometing is.. luistertijdverlenger

[BLOG] Het valt niet mee he met die wekelijkse luistercijfers. Het is Jantje lacht, Jantje huilt bij de diverse radiozenders. De ene week stijg je, de andere week zak je. Vroeger kon je als programmaleider nog opgelucht een maand lang normaal doorslapen tot de nacht voor de luistercijfers, nu is het iedere week raak! Toch zijn er ook een aantal slimmeriken die hun voordeel doen met de wekelijkse meting en publicatie. En er wordt natuurlijk massaal gekeken naar de invloed van acties, themaweken en de magische.. hitlijsten! Dat alles om maar meer luisteraars te trekken en ze vooral langer vast te houden. De ene na de andere hitlijst en themaweek vliegt je om de horen bij de Nederlandse radiostations. Is er nog iets anders te verzinnen om nieuwe luisteraars te krijgen en belangrijker: ze vast te houden?

In een ideale wereld is je radiostation natuurlijk zó spannend dat je luisteraar gewoon wíl blijven luisteren, zo lang en zo vaak mogelijk. Maar aangezien we in een uber woke tijd leven waarin iedereen wel aanstoot neemt aan wat-dan-ook wat iemand op de radio zegt of doet en erger nog daar ook nog naar geluisterd wordt door radiobazen durven radiomakers niet zo heel gek veel meer. Beetje Wikipedia feitjes oplepelen, een weerberichtje, een prijsje en een belletje. Het spannendste in de meeste radioshows is tegenwoordig de verkeersinformatie, waar je jocks zelf ook nog even hoort opleven. Dus grijpen de programmaleiders naar dat andere doodgetrapte paard, de 60’s 70’s 80’s 90’s 00’s 10’s hitlijst of themaweek. 70’s bij Veronica afgelopen week vanaf die roestige oude boot, 00’s week bij 3FM, de 90’s Top 538 en bij de NPO komen ze ook niet verder dan.. de 80’s Top 80 vandaag (woehoe).

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat radiostations hun luisteraar trakteren op één geheel waar een spanningsboog in zit en waar ze zich op kunnen verheugen. Bij Veronica deden we in de hoogtijdagen om de zes weken een hitlijst en dat was ook meteen terug te zien in de (online) luistercijfers. Maar eigenlijk is het ook wel een beetje een noodgreep dan wel zwaktebod: als je dagprogrammering klinkt als één geheel in plaats van een lappenmand en als je ochtendshow de urgentie heeft dat je er als luisteraar iedere dag bij wil horen dan is dat natuurlijk vele malen sterker. Luisteraars rennen namelijk net zo hard weer weg als ze een week later ná de hitlijst of themaweek maar weer moeten afwachten wat ze voorgeschoteld krijgen. Zie hier ook het gezwalk in cijfers, dat heeft niks met betrouwbaarheid te maken: de nieuwe meetmethode legt feilloos bloot hoe veel stations niet consistent en sterk genoeg zijn week-in-week-uit, zonder ‘evenement’.

Een van de dingen die regelmatig gebruikt worden om de luistertijd te verlengen, kortom mensen vaker te laten intunen en vooral langer te laten luisteren is behalve je jocks iedere dag op hun hart te drukken dat het niet om hun maar om het station gaat op zoek te gaan naar een mooie zenderbrede winactie. Het Geluid van Qmusic is natuurlijk het mooiste voorbeeld. De Lach van 10 is een mooie tweede. Leef een jaar lang gratis bij Sky. Bij 10 speelden ze vroeger Kraak de Kluis, waarbij een simpele cijfercode onthouden je later op de dag met gratis geld kon belonen. Win met de Zin van 538 is nog zoiets. De Stemband werkte ook bij Veronica goed, een of twee weken lang raden wie de stem op de band is waarbij het bedrag steeds oploopt. Moet je natuurlijk niet een of andere jock hebben die zegt ‘nou nu wordt het tijd dat de hoofdprijs er een keertje in MIJN programma uit gaat’ en je na 8.000 euro weer opnieuw kunt beginnen. Hoe hoger het bedrag, hoe meer impact, word of mouth en hoe meer mensen het willen winnen.

Wat ik onbegrijpelijk vind is dat bij de grootste landelijke radiostations niet zoiets als een ’teasesheet’ in de studio hangt. Waarop staat wat andere jocks die week zitten te doen, wat je waar kunt winnen, wat er in het weekend te doen is, noem maar op. Het is zó belangrijk om constant naar elkaar te verwijzen, trots te zijn op je zender en je luisteraar te vertellen wat er nog meer te beleven valt. De meeste jocks denken dat teasen vooral is: zeggen welke nummers er nog aan komen. In ieder geval al beter dan drie platen afkondigen, maar kom op hey: dat kan (veel) beter. De beste luistertijdverlenger is nog steeds: je luisteraar het gevoel geven dat hij iets mist als hij of zij niet blijft luisteren. En dat doe je door volop vooruit te verwijzen en goede, spannende radio te maken waar vantevoren over nagedacht is. Niet maar gewoon wat de microfoon open te gooien en te zeggen ‘Leuk dat je luistert! Dit vind ik toch zo’n goeie plaat, niet normaal. Vind je ook niet -naam sidekick- ?’. Zaaddodend lucht verplaatsen heeft nog nooit één luisteraar vastgehouden.

Patrick Kicken

Hier trouwens nog een mooi seminar uit Amerika genaamd ‘How To Make People Listen Longer’

11 Comments

  1. Doet mij denken aan Villavdb

    Eerst was er een letterspel. Want sidekick Sophie Verhoeven wil ook wat te doen hebben. Nu moet je smrogens maar net iets gehoord hebben. Want we luisteren toch wel? En dat razendsnel ivm Google. Levert dan weer leuke bloopers op. “,Hallo zegt u het maar? “,piep…kraak… ”
    Want…De verbindingen zijn nog steeds knudde bij radio1

    Nu afwachten wanneer Jurgen “50pop of een envelop” gaat herintroduceren…

  2. Verkeersinformatie is helemaal niet interessant. Ik zit haast nooit in de auto en dan meestal niet op de autowegen, maar moet wel elk uur minutenlange opsommingen aanhoren. Als ik dat wil luister ik wel naar de regionale omroep waar ik rij, want dan hoor je ze echt allemaal en niet die van 200km verderop. Voor niet-autorijders is verkeersinformatie een wegjager!
    En ja, ik hou niet van dat zinloze geklets. Ik hoef niet te weten wat iedereen vind van alles wat de DJ op dat moment belangrijk vindt.

  3. Wat al die grotere radiostations al jaren doen dat doet Radio M Utrecht ook.
    Vanaf morgen is daar de week van de jaren 80 te horen. Het gouden weekend Zaterdag en Zondag vanaf 20:00 wordt ook heel goed beluisterd.

  4. De gedachte dat je luisteraars vasthoudt door ‘vooruit te verwijzen’ is wijsheid uit de jaren ’00. Ook lineaire media moet met de tijd mee.

  5. Denk dat ze van gekkigheid niet meer weten wat ze moeten doen bij de radiostations nu blijkt dat de cijfers hoger worden als je lijstjes uitzend. Dat was in het de vorige meting natuurlijk ook al maar omdat er anders gemeten wordt, wordt dit nog eens extra onderstreept en zie je het duidelijker terug dan ooit. Het wordt er in ieder geval niet creatiever op allemaal. Veronica komt in april al weer met het basispakket op de proppen. Pas geweest!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*