Patrick Kicken: Hallo Jumbo Radio, stop hier alsjeblieft mee

[BLOG] Ik las bij onze collega’s van RadioWereld een jubelartikel over Jumbo Radio, het eigen radiostation van (bijna) ’s lands grootste supermarktketen, ná Albert Heijn, Jumbo. Ik had al een tijdje een notitie in mijn telefoon dat ik hier toch eens iets over wilde schrijven dus dat komt goed uit nu. Wat heb je nou weer te zeuren Kicken? Nou laten we Jumbo Radio eens als voorbeeld nemen voor de fout die de meeste radiostations in Nederland maken: ze redeneren van binnen naar buiten, in plaats van andersom.

Wat bedoel ik daar nou precies mee, van binnen naar buiten gericht zijn. Nou heel simpel: niet de luisteraar bij alles als startpunt nemen, maar je station. Bij populaire stations als 538 en 3FM is dit de afgelopen jaren al pijnlijk duidelijk geworden. ‘Wij weten wat goede muziek is’. ‘Bij ons hoor je de hits’. ‘Wij hebben kaarten voor Lowlands’. ‘Je mag ons nu bellen’. Gelukkig hoor je die kreten bij Jumbo Radio niet, maar wat het bij hun zo pijnlijk duidelijk maakt is dat ze op de tekentafel niet begonnen zijn met de meer dan 700 supermarkten als uitgangspunt en vooral: de mensen die daar de boodschappen halen.

Boodschappen doen vindt niemand leuk, op een paar bejaarden na die toch niks beters te doen hebben. Het liefst ben je zo snel mogelijk de winkel uit en heb je al helemaal geen zin om in een lange rij te staan bij de kassa. Hulde aan Jumbo dat ze steeds meer zelfscankassa’s hebben en het aloude principe ‘4 in de rij, kassa erbij’. Tot zover is wel aan de klant gedacht. Ik was laatst eens in een Jumbo waar hun eigen radiozender LOEIHARD aan stond in de winkel. Zelfs mét oordoppen in niet te doen. Twee grote fouten die ze maken bij dat Jumbo Radio: ze zitten, flink gecomprimeerd, UPTEMPO HITS te pompen. Dat is fout nummer een. Mensen zijn al redelijk gejaagd als ze in de supermarkt zijn. Zal allemaal wel weer onderzocht zijn, door welke muziek mensen geneigd zijn méér te kopen, maar in godsnaam, mag het een tandje rustiger??!

En dan heb ik de grootste irritatiefactor van Jumbo Radio nog niet benoemd: al dat audiogeweld wordt door piepkleine autospeakertjes IN HET PLAFOND geduwd! Niet te doen. Het klinkt schel, alsof je een dikke reep chocolade in je oren geduwd krijgt. HIER! PAK AAN! Ik snap het wel, in die winkels werken natuurlijk allemaal jongeren voor een habbekrats en die willen het wél gezellig hebben. Maar waarom moet ik als klant, die het geld komt brengen, het gevoel hebben dat ik in een jeugdsoos rondloop met mijn karretje? Het is al erg genoeg dat er zo met kratten gesmeten wordt, personeel gewoon door jou heen praat als je ergens iets moet pakken en dan krijgen we ook nog HITRADIO JUMBO uit de speakers.

Was toch éérst eens begonnen met in alle Jumbo supermarkten te zorgen voor goed geluid, zeker in een tijd waarin zo’n beetje iedereen SONOS, JBL of een ander fatsoenlijk audiomerk thuis heeft. Dan hoeft het namelijk niet zo HARD om een beetje volume te krijgen. Echt, als ik een supermarkt zou ontdekken die dát op orde heeft, ik was er niet meer weg te slaan en trouwe klant. Wanneer hebben winkels (en restaurans) nou eens door dat akoestiek en geluid een hele grote hinderpaal kan zijn om ergens wel of niet te gaan winkelen, eten of shoppen. Eerst goed geluid, daarna pas nadenken over de audio die we daar uit laten klinken. De juiste, bijpassende processing. De juiste muziek. De juiste vormgeving. De juiste jocks. Sowieso is gecomprimeerd radiogeluid dat HARD aan staat nooit een oplossing voor grotere ruimtes, ga maar eens uit eten ergens waar de radio aan staat. Ik garandeer je dat je het bij alleen een hoofdgerechtje houdt en snel weer weg bent. Is dat soms de bedoeling van Jumbo, dat ze ons zo snél mogelijk weer de supermarkt uit willen hebben? Lijkt me niet.

Om het tot slot terug te brengen naar wat andere zenders hiervan kunnen leren: doe onderzoek. Hoe beleeft je luisteraar je station? Wat wil hij/zij wel en niet horen? Nee, wij denken het allemaal beter te weten. De klant past zich maar aan aan ons, niet andersom. Nou heren en dames radiomakers, die tijd is definitief voorbij. Als jij mij als luisteraar (of boodschapper) teleurstelt, ben ik weg. En Jumbo Radio, als je weet dat er in de meeste Jumbo supermarkten een geluidsinstallatie uit het jaar NUL hangt, duw daar dan ook maar gewoon wat voorzichtige achtergrondmuziek doorheen, desnoods het tingel tangel gepriegel van bij de gemiddelde chinees, niet deze RAMMERS. Tot die tijd blijf ik gewoon mijn boodschappen bij de LIDL doen. Lekker goedkoop maar vooral: STIL! Geen geluidsterreur, tenzij er een extra kassa open- of dichtgaat. Maar dat valt nog te verdragen, die bak herrie van de Jumbo uit het plafond duidelijk niet. Of ben ik de enige en moet ik gewoon accepteren dat mijn oren in al die jaren zelf radiomaken en drive-in shows doen overgevoelig zijn geworden voor schel, hard, slecht geluid?

Patrick Kicken

Misschien helpt het als we Jumbo Radio massaal een appje sturen met de tekst ‘MAG HET WAT ZACHTER?!?’

47 Comments

  1. Bij de LIDL zijn dan weer geen snelkassa’s, tenminste niet in mijn dorp. Hoogtijd! Maar dat geheel terzijde.

      • Ik ben een oude rock liefhebber, gepensioneerd, en wordt ook doodziek van de pokkeherrie die uit het plafond op je af komt, met héél veel keer de mededeling ‘Jumbo radio’ nou dat weten we, ik loop ervoor naar de concurrentie!

    • Ik weiger gebruik te maken van zelfscankassa’s. Daar zit namelijk geen caissière achter. Ik gebruik veel liever een normale kassa die banen oplevert dan een zelfscankassa die banen kost.. Simpel zat!

  2. Ik weet dat mensen naar bepaalde supermarkten gaan voor de lage prijzen, speciale aanbiedingen, het assortiment of gewoonweg om de locatie. De klanten die voor de audiokwaliteit een supermarkt bezoeken is mij geheel nieuw 🙂

    • Het ligt eraan waar je principes liggen als bedrijf. Bij de Dirk hoor ik verschillende soorten muziek van de 60’s tot nu als ik er weleens kom maar dan moet je denken aan artiesten als Suzanne en Freek of Fleming van nu maar geen house of keiharde techno. Verder kom ik regelmatig in het Jumbo filiaal in Wassenaar en daar hoor je de muziek niet zo hard zoals @PatrickKicken hier beschrijft.

  3. Dat geluid ja daar ben ik het mee eens het klinkt als een koe met hooikoorts.
    Maar het format is helemaal niet te pruimen, ik had liever een format voor dit soort streaming diensten als het “ibiza” format lekkere rustige chill muziek die je doet onthaasten en waar bij je na het boodschappen doen met een happy chill gevoel het weekend in gaat, denkend hier bij aan de hed kandi cd serie beach house dit soort muziek zou de basis moeten zijn voor een zender in de supermarkt tijdens het boodschappen doen dan zal ik stukken relaxter mijn boodschappen doen wat jij @ Patrick Kicken

  4. Muziek in de supermarkt vind ik over het algemeen maar irritant. Toch heeft mijn lokale AH een optimale mix van skyradio en radio2 muziek gevonden. Ik ga er niet meer of minder van kopen, maar ergerlijk is het niet.

    Jumbo Radio is een tof initiatief, maar ik vraag mij wel af of de klant weet dat er speciaal voor de winkel een radiostation is.

  5. Jumbo Radio is geboren voor het personeel, omdat ze vroeger de hele dag het zelfde bandje moesten luisteren. (Bron: presentatie over Jumbo radio, tijdens online radio awards) Er worden recepten voorgelezen, personeel van de week en meer van die zaken die voor het personeel van de Jumbo “leuk” zouden moeten zijn. De klanten zitten daar echt niet op te wachten, en als ik radio wil luisteren dan doe ik mijn oortjes in om naar mijn muziek te luisten. Bijvoorbeeld Spotify, of een PodcastGemist.
    Voor het personeel van de Jumbo is de radio een gemiste kans. Mijn vraag was op de bijeenkomst. “Natuurlijk is de muziek in het oosten van het land anders dan in de Amsterdamse Jumbo?” Antwoord kan je raden, overal de zelfde muziek…
    OPLOSSING ( en niet zo duur, zelfs goedkoop en kan geld opleveren). Een playlist per winkel die het personeel mag samen stellen. En als je slim bent laat je klanten ook een top tien in vullen. (Elke maand) Dat kan volledig geautomatiseerd per filiaal.
    Dan kan die overbodige Jumbo radio weg, het zal wel weer zo een marketing speeltje zijn.
    TIP : De gegevens van de muziekkeuze kan je misschien aan SKY radio verkopen of andere radio zenders. Dan levert Jumbo radio geld op, en daar draait het toch om in een supermarkt, niets voor niets, we blijven op de kleintjes letten.

    • Wauw, als dit echt het geval is dan is het nog erger dan ik dacht. Radio voor het personeel, de klant doet het er maar mee. Bizar dat er anno 2022 nog zo over klantbeleving gedacht wordt bij zo’n groot bedrijf.

      • Hi,

        Bij DDJ Media hebben wij al eens geprobeerd Jumbo te overtuigen van de kracht muziek door een passende programmering toe te passen. Helaas hebben zij dit destijds zelf opgepakt.

        Bij alle Albert Heijn vestigingen gebeurt dit wel, hier is de muziek in Laren anders dan in de Biblebelt en zorgen we in de steden voor passende muziek voor formule/doelgroep. Op zondagochtend een klassiek uurtje voor de ouderen, na sluitingstijd muziek voor de vakkenvullers. Perfecte oplossing!

  6. Ik heb al diverse keren doorgegeven wat betreft de geluidsoverlast welke ik ervaar en ik ben niet de enigste merk ik als ik boodschappen doe, maar er wordt niks aan gedaan, het hoort of je in een discotheek staat en achtergrondmuziek hebben ze nog nooit van gehoord.
    Ze weten bij de Jumbo ook wel dat er publiek komt die niet van luide muziek houden dus doe er dan ook wat aan en ga mij niet negeren want dan wordt ik pissed.
    Gek wordt ik ervan en ik overweeg dan ook om de Jumbo voorbij te lopen en er niet meer te komen.

      • Nou nou, als dat het argument gaat worden wat je ‘dan maar moet doen’ kun je beter je toko sluiten, of maar besluiten radiostation of club te worden in plaats van supermarkt keten…

    • Dat jij mij niet begrijpt is jouw probleem Remco. Aan de retweets en reacties te zien is het voor meer mensen een probleem, het opgefokte sfeertje in supermarkten door verkeerd, slecht en/of hard geluid uit het plafond.

      Overigens is de professionele franchisenemer juist blij met deze (gratis!) analyse en feedback.

  7. Dat een bedrijf een eigen radiostation heeft, spreekt wel tot de verbeelding, als hip, dynamisch. Maar dan zou ik het met een supervrolijke en interactieve ochtendshow en lekker hard voor al het inruimende personeel doen, als oppeppende start van de dag; en om 09.00 weer naar achtergrondniveau. Een vroege boodschapper kan daar aan wennen en met een glimlach al die jonge honden lekker aan het werk zien. Onderzoek wijst wel uit dat juist een voorzichtige, relaxte, niet opgejaagde sfeer mensen langer binnen houdt, langer ook dan een koude stilte. Die sfeer bereik je inderdaad met naast een overdachte muzieksfeer, aangenaam geluid; en dus geen platte schelle FM-achtige processing. Dat hoeft buiten FM ook helemaal niet, luister maar eens naar onze Sun FM Beachradio in de avond, oorspronkelijk sinds 2007 met het ‘Sun FM Lite Hits’-format (hee, hallo Herbert, wat leuk) afgestemd op een ontspannen sfeer voor de restaurants en terrassen in Spanje. Het stond overal aan, zelfs in een exclusieve Thai in Puerto Banus. Met open geluid, en heel belangrijk, een langzame moodflow gedurende elk uur en over de hele avond (van gezellig naar romantisch in dit geval). Best een leuke uitdaging hoor! Het concept gewoon nog even finetunen.

    • Eric, leuk om van jou als processing pro hier te horen. Er is nog veel verbetering aan te brengen op veel plekken qua audiobeleving, niet alleen in supermarkten. En de muziek die jij voorstelt zou veel beter passen bij een winkelomgeving, het is echt huilen met de pet op nu. Het enige wat helpt is een Sony koptelefoon met noise cancelling en inderdaad een fijne stream. Zal Sun FM eens checken.

  8. Uhm… ik doe wel graag boodschappen. En nee ik ben niet gek, alleen op eten. Waar vind je veel eten? In een supermarkt… dusja.

  9. Als een voormalig Jumbo-medewerker vind ik dat u deels gelijk hebt; als er muziek gedraaid wordt, moet het ‘normale’ muziek zijn en niet gehoorbeschadigend. Maar ik vind niet dat de klanten veel aan de muziek hebben. De meeste klanten besteden 10 minuten in een kleine buurtsuper, maximaal een uur in een groter filiaal. Dus waarom zou de muziek op de klant aangepast worden en niet op de medewerkers zelf, die zoals u zelf zegt, best wel onderbetaald worden? Er moet gewoon een top 100 hitlijst aangezet worden met een tiental unieke nummers, zodat het niet repetitief wordt. Het moet nog steeds klantvriendelijk zijn maar als je meer dan 8 uur per dag in die winkel staat heb jij het recht van zeggen en niet iemand die maximaal 2 uur per week in de winkel is. Fijne dag nog 🙂

  10. Enige wat ik niet snap dat is hoe nu 2 landelijke dj’s zich uitlenen voor een supermarkketenradio zonder interactiviteit? Kun je net zo goed voiceover doen?

  11. Zou fijn zijn als er ducktape op Patrick kicken werd geplakt, de man die alles denkt te weten.
    Sorry ben een Erik de zwart fan sta achter zijn uitspraak, kicken mekkert maakt niks waar

  12. Ik geef toe, ik ben het meestal niet eens met Patrick maar in dit geval heeft ie een PUNT.
    Het is vaak teringherrie.
    Maar muziek in winkels is al zo’n 48 jaar oud in Nederland. Maar ja, de meeste reaguurders hier zijn “jonge gastjes”.
    In september 1974 begon “Music service” Naarden van het Strengholt concern. Strengholt was de uitbater van RNI – Radio Noordzee de zeezender tot aan 1 september 1974.
    Zij begonnen met “music service” Naarden.
    Lees maar, stukje geschiedenis vrienden.

    https://pixeldrain.com/u/UGEc8f3D

  13. Het probleem speelt ook bij de Vomar. Daar komt ook een schreeuwende stem tussendoor die producten gaat aanprijzen. Na drie kwartier begint het bandje weer van voren af aan. En het staat zo hard dat het zeer aan mijn oren doet.
    Maar ook Jumbo doet hier een duit in het zakje. Te hard, te stompzinnig en mij als klant zo snel mogelijk weg jagend. In het Duits noemen ze dit “ein laut tönendes nichts”.

    • Verschilt dan blijkbaar per vestiging. Bij de Vomar waar ik kom hoor ik niet eens muziek, laat staat getetter van een ‘omroeper’.

  14. Gewoon net als ik; oortjes in en je hoort de irritante muziek niet, de door-je-heen-pratende medewerkers niet, maar vooral de plaatselijke roddel aders en -moeders niet!!

  15. @Juul De meesten hier zijn jonge reageerders omdat jouw tijd allang voorbij is Juul. Waar maak je je dagelijks druk om man. Ga lekker tuinieren of wandelen

  16. Heerlijk negatief weer!
    Jumbo doet dus dus in eerste instantie voor de medewerkers. Want Jumbo weet dat – als de muziek een beetje algemeen is – het niet zoveel invloed op het koopgedrag heeft.

    Jumbo weet ook dat tevreden medewerkers een enorm verschil maken. Elk half uur hetzelfde bandje wekt bij medewerkers irritatie op. Nu wordt er juist iets voor ze gedaan.

    Echt niet zo verkeerd. Als ik jou zo lees zijn ze bij TALPA een stuk slechter voor hun medewerkers.

    • Prima dat ze het voor hun medewerkers doen Peter, maar ik neem aan dat die ook niet zitten te wachten op (te) hard, vervormd geluid uit speakers die hooguit geschikt zijn als omroepsysteem?

  17. umbo doet dus dus in eerste instantie voor de medewerkers. Want Jumbo weet dat – als de muziek een beetje algemeen is – het niet zoveel invloed op het koopgedrag heeft.

    Als ze ECHT zo begaan zijn met het welzijn van hun medewerkers, dan zou ’n looonsverhoging meer op zijn plaats zijn. Non-argument, echt!

    • Je bedoelt misselijk worden 😉 Ik trek dat platgeslagen geluid echt niet, sorry. Zelfs niet op een laptop. Al helemáál niet uit de omroepinstallatie in het plafond bij de Jumbo.

  18. Beste Patrick,

    Dat muziek (te) hard staat is inderdaad irritant, maar dat heeft niet direct iets te maken met de, zoals noemt, piepkleine autoluidsprekers. Ik denk dat je wel verstand hebt van muziek, maar in ieder geval niet van de toepassing in winkels. En een Sonos luidspreker heeft juist een veel lager rendement dan de luidsprekers welke worden toegepast in winkels. Daarnaast moeten deze luidsprekers ook dienen voor oproepen en mededelingen, terwijl een Sonos luidspreker is ontwikkelt voor muziekweergave.

    Dat de muziek te hard / luid staat is kennelijk een keuze en die zal niet iedereen hetzelfde waarderen, maar dat heeft niets te maken met de toegepaste materialen, maar misschien meer met de manier (kwaliteit) waarop de muziek wordt weergegeven.

    Kortom, je mag er alles van vinden, maar duidelijk geen verstand van hoe en met welke materialen zo’n geluidsinstallatie is ontwikkeld, binnen het budget wat de klant er beschikbaar voor heeft.

    Als het gaat over de muziekkeuze in een bepaalde winkel, dan kunnen we wellicht nog iets van jou leren.

    Wel positief dat het wordt besproken.

    Zo zie je maar . Ieder zijn mening en ieder zijn vak….

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*