Patrick Kicken: Er wordt nu niet méér naar radio geluisterd, integendeel

[BLOG] Wat waren we opgelucht, toen de eerste onderzoeken uitwezen dat coronatijd een gouden tijd voor de (Nederlandse) radio is. Maar nu gaan toch stemmen op, vooral in Amerika, dat dit wel eens als een mokerslag zijn effect zou kunnen hebben op de luistercijfers. Hoe dat kan en wat radiozenders zouden moeten doen probeer ik onder de foto uit te leggen.

Het Nationale Luisteronderzoek, al dan niet gepusht door het RAB (Radio Advies Buro) is er dol op. Persberichten de deur uit doen dat ‘volgens onderzoek’ er nu véél meer radio geluisterd wordt dan dezelfde maand vorig jaar. Maar wat ze er niet bij zeggen is dat dat luistergedrag enorm veranderd is. Dat mensen hele andere radio luisteren dan normaal. Vooral het nieuws over corona tot zich nemen (want levensbedreigend en gevaarlijk). En popradio er wel degelijk onder te lijden heeft. Wat ook logisch is, ga maar na, de weekenden zijn traditioneel altijd de minst beluisterde radiodagen en de zondag al helemaal. Laat het nu de hele week zondag zijn, waarbij we lekker thuis blijven en bijna alles dicht is.

In Nederland werken we nog met luistercijferdagboekjes, waarin luisteraars zich moeten herinneren wat ze geluisterd hebben en dat invullen. In Amerika wordt er steeds meer gewerkt met een zogenaamde PPM (Portable People Meter), een apparaatje wat de mensen die meewerken aan het onderzoek bij zich dragen en wat feilloos registreert waar naar geluisterd wordt en hoelang. In Nederland verzet de V.C.R. (Vereniging van Commerciële Radiozenders) zich tegen deze vorm van meten, omdat het wel eens voor een aardverschuiving zou kunnen zorgen in de luistercijfermeting en stations niet meer stoer kunnen roepen dat ze zo goed beluisterd zijn. En dus hun advertentietarieven daarop moeten aanpassen. Ook de reden dat er nu geroepen wordt dat ‘er echt niet minder naar de radio geluisterd wordt, hoor!’.

De Amerikaanse radiogoeroe Tracy Johnson vertelt in deze tweet dat het in sommige markten kwaad kersen eten is in Coronatijd. Marktaandeelverliezen die oplopen tot wel 40%, blijkt uit metingen met de P.P.M. Amerikaanse ochtendshows verlengen met een uur, wat QMusic in Nederland ook slim gedaan heeft, omdat ze begrijpen dat het luistergedrag totaal anders is als je ’s ochtends niet zo vroeg op hoeft om naar je werk te gaan. Iets wat het Vlaamse QMusic trouwens altijd al slim deed, door de weekendprogrammering een dag door te trekken tijdens lange Paas- en Pinksterweekends. Ieder kind kan op zijn vingers uitrekenen dat als hele afdelingen van bedrijven, restaurants, wachtkamers, sportscholen en noemmaarop gesloten zijn, er misschien wel meer online geluisterd wordt thuis, maar dat niet opweegt tegen de massa die je niet bereikt hierdoor.

Ik zou nog veel verder gaan met programmeringen van stations nu. Maak ze nonstop na 19u ’s avonds. Stuur de helft van je programmering gewoon naar huis. Je zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan en alleen de ochtendshow door laten gaan en de rest van de dag nonstop. Wat heeft het voor een zin om bijvoorbeeld een middagshow uit te zenden terwijl er niemand in de file staat? Ook geef je hiermee een duidelijk signaal af aan je luisteraar dat het echt wel menens is, deze crisis. Veel te veel stations gaan maar vrolijk door met wat ze altijd al deden, alsof ze vanaf een andere planeet uitzenden.

Als overigens deze grafiek die aanwijst hoe de luistercijfers van podcasts soms bijna gehalveerd zijn dan staat ons nog wat te wachten de komende meting aanstaande dinsdag en zeker de maand erna.

Hé Patrick, je hebt nog geen sneer uitgedeeld aan 3FM of de Talpa radiogroep! Wat is er aan de hand, wordt zelfs jij een zacht ei door deze coronatoestand? Nou ik vind dat 3FM prima iets probeert met hun Serious Request aktie voor de minderbedeelden. Dat het nog steeds oudbollig klinkt en er gesproken wordt over ‘platen aanvragen’ vergeef ik ze. En bij Talpa zal deze crisis er automatisch voor zorgen dat er strakker geprogrammeerd gaat worden, met minder mensen en dus minder ruis en geklets op de zenders. Zo’n John de Mol is natuurlijk niet gek, als er niet genoeg meer binnenkomt gaat hij echt niet zijn eigen spaarrekening leegtrekken om het personeel nog te kunnen betalen. Hij is geen filantroop à la Bill Gates.

Het stemt me vrolijk deze coronacrisis: eindelijk komt de zaak eens in beweging in radioland. Veel te lang zijn we het allemaal op dezelfde manier blijven doen, met weinig tot geen vernieuwing. Alles maar bij het oude houden. Dan moet de verandering maar op deze manier. Zat mensen die er nu achterkomen dat thuiswerken helemaal zo gek nog niet is en hopelijk meer radiozenders waar ze denken ‘dat kan wel een tandje strakker, slimmer, moderner en nog veel meer op de luisteraar gericht’. Hoera!

Patrick Kicken

6 Comments

  1. De popmuziekzenders zullen het nu vast moeilijk krijgen met minder luisteraars (ook doordat bedrijven nu hun reclamebudget hebben stopgezet), maar ik denk dat dit niet opgaat voor NPO Radio 2. Ik denk dat zij er ook in deze coronatijden luisteraars bij hebben gekregen, juist ook als verstrooiende zender die het niet de godganse dag over corona heeft. En grosso modo wordt er wel meer geluisterd, dus echt slecht gaat het niet met de radio.

    Patrick vindt dat de radio zich moet vernieuwen door slim en modern te worden. En het wat hij nu noemt is het verlengen van de ochtendshows en meer uren non-stopmuziek. Een tijdje terug deed hij nog de suggestie om oude fragmenten van Edwin Evers te revitaliseren in een non-stop format. Is dat allemaal de vernieuwing waar iedereen op zit te wachten?

    Ik luister niet naar de commerciëlen en wel onder andere naar NPO Radio 2 en daar hoor ik als vernieuwing al een tijd dat luisteraars meer bij de programma’s worden betrokken met al dan niet ingesproken appjes en vaker telefonisch in de uitzending komen met een reactie. verhaal of verzoekje. NOS-nieuwslezer Matijn Nijhuis participeert actief in de middagshows van de zender, maar Kicken vindt dat een nieuwslezer zijn mond moet houden en alleen nieuws moet lezen. Ja, dan schiet vernieuwing ook niet op, Een online muziekfestival van Radio 2 noemt hij gemakkelijk. Het moet allemaal slimmer en moderner, maar iemand als Rob Stenders maakt met succes heel simpele radio op Radio 2 met verzoekjes. Is plaatjes aanvragen dan ineens niet oubollig, zoals hij schrijft over 3FM en hun huidige Serious Request-actie?. Wat zou Stenders moeten vernieuwen? Zijn personality, muzieksmaak en muziekkennis?

    Want je kan vernieuwen wat je wil, voor een succesvol programma moet je hoe dan ook als deejay een persoonlijkheid zijn, dat ben je of ben je niet. Kicken noemde Ruud de Wild hier onlangs nog een fiasco, wat een mislukking betekent, maar wat je ook van De Wild vindt, een mislukking is hij beslist niet met zijn populaire middagshow.

    We zullen zien wat er allemaal gaat gebeuren, maar ik heb het prima naar mijn zin bij de NPO.

    • Dank voor je mooie, inhoudelijke reactie DirkJan. Ben het zoals je begrijpt niet met alles eens wat je schrijft. Het is gewoon raar dat radio een beroepsgroep is waar iedereen jarenlang alles op dezelfde manier kan en mag doen, de jonge generatie dat weer afkijkt en het weer gaat herkauwen. We zouden radio op diverse manier opnieuw kunnen uitvinden. Afstappen van aparte programma’s bijvoorbeeld. Hoe leuk zou het zijn als je Ruud de Wild ook een keer ’s ochtends hoort, al is het een keer per week.

      Nieuwslezers die zichzelf een ster wanen heb ik inderdaad een broertje dood aan. Dat haalt de geloofwaardigheid compleet naar beneden.

      Met slim en modern bedoel ik ook veel meer inspelen op de luisterbehoefte. Niet maar iedere dag en iedere week de voorspelbare zelfde riedel. Is het mooi weer? Hup, sleutelen aan de programmering. Is het crisis? Idem. Is het vakantietijd, hup, het mes erin.

      Wat betreft de Evers content: er zou gewoon veel slimmer met content omgesprongen kunnen worden. Neem zo’n Juke van Talpa, daar wordt alleen maar gevolgd, niet zelf met iets nieuws komen. Je zou perfect daar aparte radiostationnetjes kunnen maken met de content van Van Someren plus muziek naar eigen keuze.

  2. Het gekke is dat bij ons radiostation de luisteraars juist aan het stijgen zijn .
    En zeker op zondag , wij denken dat de luisteraar juist hiermee afleiding zoek .
    Of wij maken meer radio met passie en uit het hart .

  3. Ik denk dat Patrick wel een punt heeft,zie 538 en vooral Frank Dane hetzelfde als Evers destijds ook nu met Peter Heerschop

  4. Wat betreft vernieuwingen en dat dingen anders kunnen en de luisteraar altijd op no 1 moet staan helemaal mee eens. Niet eens wat je gezegd over non stop radio. Als iemand dat wil dan kan hij toch gewoon Spotify of heel ouderwets een plaat of een cd opzetten?

    Ook niet eens over 3FM. Dit gaat niet om actie voeren om geld in te zamelen voor het Rode Kruis maar dit is de zoveelste wanhopige poging om 3FM uit het slop te halen. Het geen met de huidige manager en mensen die daar zitten nooit gaat lukken. Als het echt om het goede doel ging dan hadden ze niet zo dwars gedaan en met Serious Request de handen ineen geslagen met alle radio en tv zenders. Dat hadden de andere zenders op zeker gedaan maar dit hield 3FM zelf af. En wat zie je nu? Na 4 dagen nog geen 200.000 opgehaald en het leeft totaal niet.

    En wat is er gebeurd met Timur Perlin? Was het een voorwaarde dat als hij terugkwam bij 3FM dat is zich dan hele kinderachtig en jolig moest gaan gedragen? Echt heel vreemd!

    Bij 3FM zijn ze jammer genoeg al een hele tijd compleet de weg kwijt. Dat gaat niet meer goed komen. Doe als NPO niet zo dwars en geeft die frequentie aan Radio 5. Maak een mooi klein Studio Brussel achting pop/rock station online met een kleine club en onder een nieuwe naam.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*