Patrick Kicken: De muziekbazin van 3FM zit thuis, meer veranderingen op komst

[BLOG] Het lijkt erop dat ze in het Radiohuis bij de afdeling NPO 3FM inmiddels door hebben dat een marktaandeel tussen de 1 en 2% voor ooit ’s lands grootste popzender veel te weinig is. De basis voor een station vormt natuurlijk de muziek. 3FM, met voorop muziekchef Roosmarijn Reijmer, programmeert nog gewoon vrolijk de ene na de andere onbekende plaat of flop, het liefst nog met een dikke gitaar erin. Na een jaar zonder positief resultaat ziet 3FM’s zenderchef Menno de Boer eindelijk in dat het anders moet en wordt er dus naarstig gezocht naar een nieuw, publieksvriendelijker hoofd muziek. Roosmarijn, die jarenlang deejay was voor de VPRO op 3FM zit (betaald) thuis. Maar er zijn meer veranderingen op komst bij NPO’s zorgenkindje.

Roosmarijn Reijmer, een aardige vrouw verder hoor. In 1998 toen ik er werkte als deejay en onderdeel uitmaakte van de muziekredactie was ze ‘hoofd internet’ bij 3FM. Dat is 25 jaar geleden! Ben in die tijd ooit eens een pizza gaan eten met haar en zij had hem nog sneller op dan ik, wat op zich knap is. Heeft natuurlijk de succesjaren van het station meegemaakt, het muziekkunstje afgekeken bij Basyl de Groot, thans hoofd muziek bij NPO Radio 2. En daar stuiten we meteen op twee problemen: ze programmeert 3FM nog steeds als in de succesjaren, waarin je met heel veel wegkwam. En ze zit er al veel te lang, totaal vastgeroest aan haar NPO bureautje. Veel te verstrengeld geraakt met de platenmaatschappijen die haar jarenlang verwend hebben met de ene na de andere primeur, concertkaarten om weg te geven etc. Haar muziekprofiel is VPRO, wat dan om de lieve vrede te bewaren dan maar afgewisseld wordt met wat hitjes. Heeft nog nooit gewerkt, op twee gedachtes hinken.

Een andere fout die Roosmarijn en haar muziekploeg maken is dat ze veel platen programmeren met het ‘3FM DNA’. Met andere woorden, de nummers die 3FM ‘groot’ heeft gemaakt of die ze al jarenlang draaien. Maar de mensen die vroeger naar 3 luisterden luisteren tegenwoordig allemaal naar NPO Radio 2. Laat ze daar lekker ‘Only Happy When It Rains’ van Garbage draaien en ‘Teenage Dirtbag’ van Wheatus. Programmeer 3FM gewoon veel toegankelijker, dat hoeft echt niet supercommercieel maar maak het wel beter beluisterbaar door het schrappen van flops uit het verleden en te veel onbekende, nieuwe rommel waar ze bij de VPRO zo enthousiast over zijn. Signaleer de goeie nieuwe tracks die op weg zijn om een hit te worden, niet allemaal tipparade meuk. Laat Roosmarijn lekker de muziek uitzoeken voor Annemieke op 2, die draait het liefst ook alleen maar B kantjes, ondanks de titel van haar programma (A Lunch). Bij 3FM wordt de muzieksoftware trouwens al jaren gewoon gebruikt als kaartenbak, termen als ‘rotaties’, ‘day parting’, ‘core artists’, ‘mood’, ‘super recurrents’: ach, we weten toch zeker zelf wel wat een goeie plaat is! Dus hup, met de hand maken die playlist. Toch tijd zat.

Dat 3FM wél kan scoren bewijst de POWNED middagshow met Barend van Deelen. Hij scoort zo’n 4%, meer dan het dubbele van het stationsgemiddelde. Hij is dan ook een van de namen in het Glazen Huis dit jaar, samen met Mart Meijer en zijn vrouwelijke co-host Sophie Hijlkema, dat is wat ik hoor. Zou eigenlijk de ochtendshow moeten gaan doen daar, die Barend. Verder krijgt 3FM een compleet nieuw jinglepakket, niet van Top Format of VHU maar van Wisebuddah. Hopelijk stappen ze van dat FM geneuzel af en noemen ze het gewoon NPO Radio 3 en maken een verse start, het merk 3FM is compleet kapot. Het zal ook wel moeten in het tweede jaar van Menno de Boer als zenderbaas, anders kan hij zijn naam bijschrijven in het lange rijtje mensen en discjockeys die 3 ook niet aan de praat kregen. Over deejays gesproken: zeg toch eens tegen die jocks dat ze niet allemaal Wikipedia feitjes over artiesten hoeven op te lepelen. Heb het toch eens over iets anders dan de muziek!

Patrick Kicken

Een andere lichte ergernis aan veel hedendaagse deejays is dat kale geklets de hele tijd. Gebruik toch gewoon goeie vormgeving en fillers! Maakt je show en dus jou veel sneller en energieker. Als je dan over een ‘bedje’ of intro praat, zorg dan dat je ritmisch meebeweegt, zodat het een geheel wordt. Hier een voorbeeld van een talk die ik afgelopen vrijdag deed die dit onderstreept. Het muziekje komt trouwens van de aftiteling van een Netflix docuserie, altijd een goede bron voor achtergrondmuziek!


116 Comments

      • Oh ja eerst die opmerking maken en nu doen alsof je de seksistische opmerkingen niet uitgelokt hebt daarmee. Het heeft totaal niks te maken met 3FM maar je kon het gewoon weer niet laten om een vrouw af te zeiken he?

      • Een opmerking maken over dat ze een pizza eerder op had dan jij en dan nu iemand aanspreken op dat het niet te veel over haar postuur moet gaan. Misschien moet je dan zelf ook ff nokken met dat soort opmerkingen die. Je kunt het nu mooi proberen recht te lullen maar denk niet dat iemand daar in trapt. Als je dat nodig hebt om iemand te bekritiseren zal er inhoudelijk wel niet zo veel zijn.

        • Waarom mag Patrick geen opmerking maken over iemands postuur? Patrick deed dat met een behoorlijke sloot zelfspot. Daarnaast liet hij in een reactie weten daar niet verder over door te willen gaan. Je benoemt de zelfspot van Patrick helemaal nergens en lijkt met starre blik alleen uit te zijn op het vooringenomen neerhalen van zijn schrijfsel. Wat is dit nou weer voor hoogsensitieve huilreactie.

        • Patrick is in staking omdat Spreekbuis z’n columns voortaan voor een frikanprouce wil laten schrijven door ChatGPT. Tel uit je winst. 😉

  1. Pakt vast een bak popcorn en wacht op de inkomende opmerking van Freek / Henk / Daniel Dekker. Dit is wel de kat op het spek binden om ook nog eens een fragment van WildFM erin plakken na ook nog eens kritiek op een NPO zender. Ik denk zo maar dat de opmerking wel eens over luistercijfers zou kunnen gaan 🙂

  2. Waarom moet het commerciëler Kickie?

    Toegevoegde waarde van 3FM moet juist zijn dat ze muziek draaien die anderen niet draaien.

    Logisch dat je daar geen heel hoog marktaandeel mee haalt. Maar de luisteraars die op deze manier worden bereikt, haken af als er commerciëler wordt geprogrammeerd. Er komt dan weliswaar hoger marktaandeel, maar die ‘nieuwe’ luisteraars luisteren nu naar andere radiozenders.

    Nu bedient 3FM een doelgroep die anders door publieken en commerciëlen niet worden bereikt.

    • Omdat het publiek geld is en niet het persoonlijke hobby project van mevrouw Reimer en haar muziekteam. Ze leven in een ver verleden en technisch zit het echt slecht in elkaar. Dus geen wonder dat ze naar huis moest. Ze kan dit werk gewoon niet, de playlist is vaak een grote bende en het was een kwestie van tijd voordat ze er klaar mee waren. Ik hoop dat ze een betere muziek koers gaan varen want op dit vertrek zaten heel veel mensen te wachten.

    • De ‘doelgroep’ die nu bereikt wordt bestaat uit anderhalve men en een paardekop. En dat kost dan vele miljoenen aan budget en draait op het beste zendernetwerk van het land? Hoe vind je zelf dat het gaat? Dit is des temeer reden die onzin af te schaffen en het FM netwerk te gebruiken voor de zender die wél wat toevoegt en hoog gewaardeerd wordt: Radio 5. Vraag maar aan Freek.

    • In 2008 trok de Vlaamse publieke omroep, de VRT, de stekker uit Radio Donna vanwege jarenlange tegenvallende luistercijfers.
      Donna overleed. MNM werd geboren. De Belgen bedachten wijs dat ze ook bij aanpassing van Donna nog steeds te maken hadden met een besmet merk. Ik denk dat we in Nederland ook toe zijn aan een dergelijke stap. Elke hoge hoed heeft maar beperkt of geen invloed op de weg naar boven. Het is gewoon niet meer uit te leggen dat je met een budget van 7,8 miljoen – ik herhaal 7.8 miljoen Euro (HF!) – zo’n marginale speler bent. Ajax in de kelderklasse. Tijd voor serieuze maatregelen in plaats van hier een nieuwe DJ en daar een iets andere playlist.

    • Beste Peter, het moet niet zozeer commercieler. Het moet doordacht zijn. Alsof iemand er over heeft nagedacht. Dat is nu niet het geval. Het is een ratjetoe, een puinzooi, een bewust gecreeerde klerebende.

  3. Ze hoeven helemaal niet nog meer geld te verspillen aan 3FM en NPO3. De stekker moet gewoon uit beide. Jongeren zitten op internet en op hun telefoon. Investeer daar in een groot media platform voor jongeren waarin ook radio en tv een plek heeft. Elke Euro die er in 3FM en NPO3 word gestoken is weggegooid geld. Commerciëler hoeft 3FM ook helemaal niet te gaan klinken, daarvoor kunnen mensen gewoon een commerciële zender opzetten.

    • Eens! Hier twee pubers van 17 en 21 en die hebben echt nog nooit radio geluisterd.
      Er stond hier laatst radio aan. “Dat klinkt net zoals de radio vroeger bij oma aanstond”, zeiden ze.
      Maar dat was destijds een heeeeeel ander soort zender.

      De mooie doorstarts die wij vroeger maakten, zegt ze helemaal niets…

      • Veel radio wordt inderdaad gemaakt voor de incrowd, lees: de mensen die bij de radio werken zelf. Doorstarts op instagram zetten en dan likes krijgen van je collega’s, welkom bij radio anno 2023/2024.

  4. Dat muziekje klinkt best aardig in je voicetrack Kicken, maar bij welk radiostation werk je eigenlijk. Ik las in een boek over radio maken dat je dat wel moet doen. 😉😂

  5. Over je voice-track: dit is wel een beetje jaren 80 radio Kickie. Ik geloof niet dat vooral jongeren nog zitten te wachten op dit soort dingen. Vooral leuk voor de maker.
    Bovendien is je oneliner over de kraan helemaal geen oneliner.

  6. Ik zie op X 0 reacties op je Twitter vraag uit je VT. Serieuze vraag: is dit nou radio zoals het moet? We weten allemaal dat er op radio nauwelijks gereageerd wordt en DJs antwoorden verzinnen (faken). Vanmiddag bij 538 kon je een petje of een jas winnen.

    Zo wordt het toch nooit meer wat met radio Kickie?

  7. Weet iemand hier wat zo doorgaans het marktaandeel was van Hilversum 3 / Radio 3 tussen 1975 en 1992? Dus de tijd tussen het wegjagen van de zeezenders en de komst van legale commerciële etherradio? En hoe die marktaandelen per omroep waren? Ik neem aan dat de Veronica vrijdag het best beluisterd werd en de TROS donderdag en de VARA dinsdag zullen het ook wel aardig gedaan hebben, maar de bizarre EO/VPRO combinatie op woensdag met ‘s-ochtends De Muzikale Fruitmand en ‘s-middag Ronflonflon met Jacques Plafond? Of de zouteloze NCRV zaterdag?

    • De Ncrv op zaterdag was Sjors Fröhlich en hij had een vriendje Peter Plaisier. LosVast niet te vergeten en…. De dik voor mmekaaaaarshow.

      Terug naar nu.

      Tja 3fm. Ik denk dat men moet accepteren dat dat hersendood is.
      Toch?

  8. Kicken geef nou gewoon toe dat Bas van Teylingen (één van je) bronnen was bij het Mediahuis. Inmiddels weten heel wat mensen hoe het precies gegaan is. Het zou je betrouwbaarheid (voor zover er al sprake van is) niet ten goede komen als je dit blijft ontkennen. Aan Bas heb je als bron in het vervolg toch niks meer, hij komt echt niet meer aan de bak bij een serieuze zender waar je zo graag over schrijft.

    • He Henk, ze hebben bij Veronica gewoon die column en gelekte e-mail gebruikt om wat overtollige mensen (tijdelijk) weg te bonjouren. Bij een club waar zó veel onrust is lekt en kletst iedereen met de buitenwereld, dan kan je die hut net zo goed nonstop maken als je iedereen wegstuurt die dingen doorspeelt. Bas was dat in ieder geval niet.

      Over jou hoor ik trouwens dat je wellicht openstaat voor een terugkeer bij AvroTros nu je ‘grote vriend’ Eric van Stade daar weg gaat? Zou toch mooi zijn man, gewoon lekker algemeen directeur bij je grootste liefde, laat je De Zwart Max runnen.

    • Triest ook dat je Bas maar onder de bus blijft gooien als je niet weet wat er echt gebeurd is. Lekker mensen kapot maken op Spreekbuis, zonder dat je 100% zeker weet wat er gebeurd is.

      En maar eisen dat Kicken iets zegt wat jij wil.

  9. Dit lange weekend was er de ADE, vorig jaar trok het 450.000 bezoekers. Dance-muziek is springlevend en volop in beweging zoals met new-disco en populair op 538. Ook de Nederlandstalige pop doet het goed, maar verder? Al die zouteloze, kleurloze Engelstalige poprock van nu? De Verrukkelijke 15 staat er steeds vol mee en 1 man 80 redt dat echt niet in z’n eentje. Het lijkt allemaal koek en ei bij Radio 2, maar die moeten het toch vooral hebben van de 80’s en 90’s. Gaap. 3FM ligt op apegapen omdat de poprock is ingestort en zou zich veel meer op dance kunnen richten. Oenf – oenf – oenf.

    • Frits Spits, met dat ADE is het bijna gedaan afgaande op de tyfusmuziek die de huidige generatie laptop-dj’s er laten horen. De elektronische dansmuziek is kermismuziek geworden. Met goed fatsoen is dat geen muziek meer te noemen, eerder ritmisch geluid, herrie zonder inhoud of diepte. ADE zal de bezoekersaantallen de komende jaren zien slinken.

      • Ha die Dave. Vandaag van nu.nl:

        “Het Amsterdam Dance Event (ADE) heeft dit jaar een recordaantal van 500.000 bezoekers getrokken.”

        Zo gaat dat in de echte wereld. En dance is meer dan kermismuziek en ook hiphop is onverminderd populair bij jongeren. 3FM zou veel minder moeten focussen op de alternatieve poprock, dat is aan populariteit aan het voorbijgaan.

        • Beste Frits Spits, Ik doelde eigenlijk meer op de stal van best betaalde of ‘beste’ Nederlandse dj’s; Don Diablo, Nicky Romero, Martin Garrix enzovoorts. Ik weet niet waar die mannen in muzikaal opzicht mee bezig zijn. Een uithangbord voor deze redelijk jonge muzikale stroming zijn zij in elk geval niet.

          • Dat hoor jij als zestiger ook niet te begrijpen. Net als de zestigers in jouw jeugd destijds jouw muziek ook niet begrepen. Nutteloze discussie dus.

  10. Helemaal eens trouwens met Kicken dat het muziekbeleid van Radio 3 veel te veel VPRO is. Het is precies zoals hij schrijft: altijd weer die afgrijselijke gitaarherrie VPRO-style, oftewel: zo snel mogelijk ‘zingen’ en spelen en lekker aggressief klinken maar het is boutherrie eerste klas.

    Daar mag je dan officieel geen kritiek op hebben van de bekende elitaire types met hun zelfgewaande ‘superieure muzieksmaak’ want ‘het is alternatief en niet plat commercieel’ en ‘dat hoor je nergens anders’. Nee, dat moest er nog bijkomen ook, gatverdamme! Doet me altijd denken aan een hele mooie uitspraak van Ferry Maat: “als je een album hebt met 10 goede liedjes en één ruknummer, zal de VPRO altijd precies dat ene ruknummer draaien.”

    Die typische Radio3 doorgesnoven gitaardrek hoor je daar echt al 30 jaar, wordt nooit beter en gaat nooit met de tijd mee. Als ik dan eens langs 3 zap hoor ik veel te vaak ofwel geklets van de nobodys die er achter de microfoon zitten oftewel VPRO-rock. Voor mij altijd meteen reden om meteen naar de volgende zender te zappen.

    De Veronica-vrijdag van vroeger, dát was perfecte popradio. Retecommerciëel, jazeker, maar dan wel op de goede manier: strak gemaakt, met veel liefde voor het vak, door echte vaklui. Helaas, die tijden komen nooit meer terug want jongeren interesseert radio geen biet meer. De doorsnee 16-jarige weet niet eens meer wat FM is en beschouwt radio als iets voor boomers. Voor hen geldt: als het niet op de mobiele telefoon zit bestaat het niet. Die ga je echt nooit meer terugkrijgen als luisteraar, laat staat op Radio 3.

    Er kan dan ook maar één conclusie zijn: het is over en sluiten voor Radio 3. Stop met dat onnodige geldverslindende circus, nee het hoeft ook niet op DAB+ want daar zit KX Radio al, en hou er gewoon mee op. Geef de FM frequenties aan Radio 5 want daar zit tenminste een publiek dat wél weet wat FM is en hun zender ook hogelijk waardeert. Volgens mij is het een publieke omroep, wees dan ook dienstbaar aan het publiek en hou je niet langer bezig met bezigheidstherapie voor overjarige VPRO-types die nog steeds doen alsof ze de intellectuele voorhoede zijn en anders moeten doen om het anders doen zelf. Er is geen hond meer in geïnteresseerd en dat gaat ook nooit meer komen.

    • Ik vind de reclame van 3fm veel zeggend; DI-rect over muziek met een randje, en vraag dan aan de gemiddelde tiener wie Spike is…

      Is het een idee om radio2 en 3 samen te smelten in “npo radio pop”
      Goeie bezuiniging en dan de fm voor radio5.

    • Ik heb de playlist er even bij gezocht, en specifiek die van tussen grofweg 6 en 18 uur. Voor zover er op 3FM alternatief gedraaid wordt, zijn het juist vaak de relatief makkelijk klinkende varianten, die best op de achtergrond aan kunnen tijdens het werk. Meezingbaar, niet teveel dissonante geluiden en zo. Redelijk wat nummers zitten niet zo gek ver van Radio 2-muziek af.

      ‘Afgrijselijke gitaarherrie VPRO-style’? Misschien heb je de zender laat op de avond op gehad, en zelfs dan valt dat nog mee.

      • Precies. Mensen roepen maar wat hier he. Vreselijk. Het is de laatste jaren qua muziek te dicht tegen radio 2 aan gaan schuren maar dan net even wat minder goed qua dj’s. Het is geen pop en geen rock meer. Draaiden ze nog maar goeie rock dan kwamen er zeker weer luisteraars terug maar als je na een goede rockplaat gewoon Goldband, Maan of George Ezra in start (dit doen ze serieus) dan zapt iedereen weer weg. Kies dan gewoon voor de rockkant zodat je je eigen identiteit hebt. Dan heb je zeker geen marktaandeel van 15% maar zeker wel een stuk meer dan nu en dan ben je zeker voor een bepaalde groep mensen weer relevant. Die markt is er wel degelijk. Laat de dance dan maar bij 538, de golden oldies bij 10 en de mix bij 2. Kies een kant en laat de rest maar kletsen. Vind je het niet leuk dan luister je toch niet.

      • Ah kijk, daar is de meelezende Radio 3 medewerkster die zich persoonlijk aangevallen voelt in plaats van kritiek ter harte te nemen.

        Ik heb vanochtend toen ik jouw reactie las eens naar 3 geschakeld om te horen wat daar op dat moment gedraaid werd. Nou, dat was Eddie Vedder. Eddie Vedder! Hoe oud is die gast inmiddels, 100?

        Hieraan hoor je meteen al wat er mis is met de ‘jongeren’zender: het feit dat de muziekredactie 30 jaar geleden graag naar Pearl Jam luisterde betekent nog niet dat jongeren vandaag de dag daar ook nog op zitten te wachten.

        Het is toch godsgeklaagd dat nota bene de bijna 80-jarig (!) Frits Spits hier jullie erop moet wijzen dat er afgelopen weekend een half miljoen bezoekers op de Amsterdam Dance Event afkwamen. Een half miljoen! Het was al een wonder dat 3 er überhaupt present was, want doorgaans telt alleen de muziek die je op Pinkpop en Lowlands hoort. Wat heeft dit nu voor gevolgen voor de programmering van 3? Gaat er nu eens bij iemand een lampje branden of is het weer over tot de orde van de dag?

        Direct na Vedder kwam er een one-hit wonder van Alex Gaudino. Paste totaal niet na elkaar. Dat schijnt dan goed te zijn, die diversiteit – maar werkt natuurlijk voor geen meter. Want mensen die van muziek á la Vedder houden hebben niets met dat liedje van Gaudino en andersom is dat precies zo. Dit doet 3 al tientallen jaren: geen duidelijke keuzes maken en dan daarin de hoogste kwaliteit leveren. Altijd tweeslachtig, met op de koop toe een hoop DJ geklets en een veel te lang blok reclame-nieuws-reclame op het hele uur.

        Het was op 3 al een bende toen iedere omroep zijn eigen uitzenddag had en blijkbaar niemand op het idee kwam eens horizontaal te programmeren en toen ze door de commerciële nieuwkomers alsnog toe gedwongen werden konden ze nog steeds geen duidelijke muziekkeuzes maken. En daar is 30 jaar later nog geen bal aan veranderd.

        En dan voor lui zoals Ronald hieronder die dan roepen: “vind je het niet leuk dan luister je toch niet” – nou dat is dus precies wat radioluisteraars in overgrote meerderheid doen, Ronald: *niet* luisteren. Ze hebben jouw advies allang opgevolgd. Maar ondertussen kost deze overbodige zender wél bijna 8 miljoen per jaar, houdt een fantastisch zendernetwerk bezet terwijl een andere zender die zijn bestaansrecht ruimschoots bewezen heeft – Radio 5 dus – daarvan verschoond moet blijven.

        Zeg nou eens eerlijk: vind je dit echt een logisch beleid van de NPO? Voor welk publiek zitten zij er eigenlijk? Want het komt toch echt over dat ze er alleen voor zichzelf zitten. Daar zullen jouw drogredeneringen niets aan veranderen.

    • stop met het een jongerenzender te noemen. hitradio is voor iedereen die nieuwe muziek wil horen, niet alleen voor kids. niet elke 40 plusser is geïnteresseerd in de zoveelste top x000

      • Het is ook het imago en de imagoschade die 3FM door de jaren heen heeft opgelopen door zwalkend (muziek)beleid. Daarom: weg met die naam 3FM, gewoon fris starten met NPO Radio 3, muziek op de schop en de discjockeys minimaal de helft van hun spreektijd afpakken. Zo moeilijk is het allemaal niet, behalve dan gemaakte fouten met belastinggeld toegeven: dat zou je positie wel eens aan het wankelen kunnen brengen dus vóóral voor kleine, onopvallende aanpassingen gaan.

        • niet beperken van spreeks. ik zou eerder zeggen stop met de saaie music driven shows (jorien, ivo), draai breder, ook nederlands draaien als er een hit in dat genre is. geef de dj’s meer vrijheid, zie barend, benner en jelmer. top show.

      • Nou ik spreek veel mensen , maar de meeste zijn die popgeluiden van vandaag de dag echt zat, zelf krijg ik veel hitboxen aangeboden maar veel of bijna alles kan de container in ,wat een shit POP muziek wordt er heden ten dage gemaakt Niet verwonderlijk dat men terug grijpt naar de nostalgie zenders die steeds populairder worden

    • Ik herinner me een filmpje van FunX waarin 2 meiden op straat werden aangesproken met de vraag of ze wel eens naar de radio luisterden.

      Dat deden ze niet, maar op de vraag wat ze wel luisterden, liet de ene de FunX app. op haar telefoon zien.

      Zeg jij het maar, luisteren die meiden dan nog radio?

  11. Radio is ingehaald door slimme jongens en meisjes op het internet. De jeugd heeft de toekomst met een eigen playlist. En de oudere jongeren blijven maar hopen dat er net als vroeger meer mensen naar radio gaan luisteren.
    Op boekenkast staat een modelboot van Veronica, gekregen van mijn opa, de nostalgie is leuk, maar de wereld vaart verder. Ik luister naar mijn playlist en podcasts. En als er iets nieuws komt wat beter is dan ruil ik dat met het grootste gemak de playlist in.

    • Daar noem je iets Jac, op podcastgebied doet 3FM het super. Regelmatig komen hun series in de Top 50 bij Spotify en Apple. Dat zouden ze veel meer moeten uitbouwen: hun belang rondom maatschappelijke thema’s. Het is een begin dat Serious Request niet meer voor een of ander elitair ver-van-mijn-bed goed doel inzamelt maar gewoon voor iets in Nederland.

  12. Hallo Patrick, interessant dat de middagshow stukken hoger scoort. Ik ben al tijden op zoek naar waar ik de luistercijfers per programma kan vinden. Weet jij dit?

  13. Vpro weg van 3 is prima. Meer hits. En bij Serious Request gewoon dezelfde drie als vorig jaar doen. Barend Rob en Sophie. Mart is nog saaier dan Derksen op Veronica

  14. Maar Hitradio is toch niet meer popair ? Classics zijn de norm anno 2023, hoe anders dat 20 jaar geleden was.

    Waarom niet van 3FM een Nederlandse Studio Brussel of belaalde facetten van BBC 1 maken ?

    Maar kom toch, laat de NPO nou toch eens iets doen wat ze bij DPG, Mediahuis en Talpa (en hun eigen NPO Radio 2) niet doen, de luisteraar verwennen met innovatieve, vernieuwende en inspireerende radio, wat mijn part aangevuld met inhoudelijke podcasts (waar ze al in investeren) en dat moet je inderdaad niet alleen van de muziek hebben.

    En inderdaad een hernoeming naar NPO Radio 3 zou een prima stap zijn naar meer.

    • Q en 538 draaien veel hits en hebben aardig wat luisteraars. Iets verder van het VPRO geluid en wat meer naar de toegankelijke muziek lijkt mij prima. Alto rommel kan op KX of het commerciële Kink.

  15. Het is nu wel eens klaar met 3FM. Het voegt niets meer toe. Nu weer dat format veranderen gaat echt geen zode aan de dijk zetten. Ze zijn verder gezakt dan ooit, die brei je niet meer recht. Tijden zijn veranderd en je gaat echt geen luisteraars meer trekken op de oude lineaire manier van radio maken op FM. Dus zet het op DAB+ en internet only en maak daar een community. Geef de FM frequenties aan Radio 5. Zo moeilijk is het niet, maar heilige huisje behouden is nog makkelijker blijkbaar, hè meneer Bosman…

    • Frankie ‘gouden tand’ van der Lende scoort het slechtst van allemaal met zijn ochtendshow, 1% marktaandeel! Benieuwd of Skateboard Sander of Marisa dat nog recht weten te trekken vanaf 1 januari

      Rick van V scoort dan weer dik boven stationsgemiddelde in het weekend, het hoogste marktaandeel van het hele weekend daar. Mooie move weer van Veronicaaaa, Rick uit de ochtend halen. Ahum

      • Wie zegt dat het Sander of Marisa word voor de ochtendshow? Ik verwacht dat Mediahuis achter de schermen wel bezig is met andere opties.
        Misschien zijn ze wel bezig met Lex Gaarthuis of Barry Pfaff voor de ochtend (Barry omdat ze net Martijn la Grouw hebben doorgeschoven naar 100% NL)
        En voor de middag kunnen ze ook nog Wietze de Jager, Tom en Bram of Daniel, Julia en Erik Jan in gedachten hebben ( de laatste omdat ze die nu de middagshow op slam laten doen)

      • Rick is een weekje bezig in het weekend, kenne nog niks over zeggen. Rick scoorde dramatisch in de ochtend bij Veronica. Rick heeft die hele ochtend om zeep geholpen.

        • En laat het maar aan Frank vd Lende over om de laatste delen van de ruïne te slopen. Heeft ie bij 3FM ook uitstekend gedaan.

  16. Ik snap dat je vindt dat de topscoorder altijd de ochtendshow moet doen, maar het is wel precies de fout die ze bij Veronica gemaakt hebben: als de middagshow scoort moet je niet hopen dat het ’s ochtends ook lukt en een ander zomaar de luisteraars ’s middags over kan nemen. Gewoon blij zijn dat iets echt werkt, en daar omheen bouwen.

      • Tuurlijk, maar je kan beter één drivetime show uitproberen dan twee. Want in het tweede geval kan je ook zomaar achterblijven met geen.
        Best scorende shows in absolute aantallen zijn toch ook vaak middagshows, en 3FM kan wel wat goede cijfers gebruiken.

  17. Als ik mij er even tegenaan mag bemoeien, waarom scoort Joe zo goed? En brand, merk wat uit de lucht komt vallen. Iedereen zegt over radioluisteraars: “Ze komen te voet, ze gaan te paard.”

    In het geval van Joe dus niet, geen suffe spelletjes, overdreven lange commercial blokken. Gewoon goede muziek.

    Ik luister al jaren NRJ, versta er geen klap van en 50% franse muziek, maar het geluid komt, de mix. Ken je Radio 10 Gold AM 675 nog? Dat station stond als een huis. Op de radio klonk het gewoon goed.

    Mijn voorstel voor 3FM een ijzer sterke ochtend en een ijzer sterke middag. Doe cross talks. Praat in de ochtend over de middagshow, praat in de middagshow over wat je mogelijk hebt gemist uit de ochtend show. En wat je er tussen doet, 9 – 16 is muziek muziek muziek. Ja met DJ’s maar dan roeleren. Radio mensen denken nog steeds veel te veel in hun straatje, hun eigen vak zoals in een supermarkt. Denk nou eens vanuit het merk, het brand.

    3FM heeft, naar mijn mening, het vetste logo wat ze ooit hebben gehad. Goede jocks. Maar ik heb het idee dat men nog teveel denkt in radio ivm een merk.

    Zet het merk 3FM weer op de kaart.

  18. Ik zou eens kijken of je met mensen die op de radio scholen zitten de zender zou kunnen vullen en daarnaast ze iedere week langs laten gaan bij een jocks van NPO RADIO 5 of vraag de pensionado’s die 1x per week te horen zijn of die zin hebben om een pupil onder hun hoede te nemen zoals Frits Spits, Tineke de Nooij of Ferry Maat!

    • Als je niks anders te doen hebt doe het dan niet………ook niet anoniem. Flink hoor.

      Loser !
      Het wordt tijd dat de website baas jouw ip nummer blokkeert.

    • Zeg radio5 is geen bejaardensoos.

      Sterker, bij radio Veronica zijn de 5*jocks heel gewild. Net als Mick Jagger. Oud maar het rockt….of euh… Roggelt… nog steeds.

    • Wel jammer dat Tineke al een tijdje weg bij Max 😉 Bak met ervaring weg inderdaad.
      Ik kan niet anders dan Roos sterkte wensen. 3FM is sinds ze de ster DJ’s naar NPO Radio 2 verhuisden slagzij gaan maken. Menno doet zijn stinkende best er wat van te maken en heeft aardig in de transferpool zitten vissen.
      In 1998 zei een kennis al dat je op communities moet inzetten. Dat gebeurt nu volop en daar valt wat te winnen voor 3FM. Podcasts en sociale media. Of misschien een populaire influencer binnen halen die de jeugd nog bereikt.
      En sja ze hebben een publieke functie dus draaien ze wel eens dingen die je elders minder hoort.
      Ik zet het in de nacht wel eens aan bij gebrek aan Rick van V in de nacht. Klinkt wel jong en fris.
      Het is een kwestie van een lange adem en ik denk dat Menno de Boer de tijd krijgt om te hozen. Wie weet komt het nog goed met het radioschip 3FM. Aan de DJ’s die hij geprogrammeerd heeft zal het niet liggen.

  19. Vind dat fragmentje dat je deelt nou niet om over naar huis te schrijven. Dat achtergrondmuziekje is pure herrie in combinatie met de stem van iemand die klinkt alsof hij volgevreten is. Je klinkt gek genoeg veel dikker dan je bent Patrick, bij je stem beeld ik mijzelf iemand als Julius Jaspers of Han Peekel in.

    • Maar even over 3FM. Ik zie in de playlist een hoop leuke nieuwe bandmuziek die eigenlijk zo al op Veronica uit kan worden gezonden.

      En dan heb je daar tussendoor dance van Hardwell en Tiësto? Wat doet die SLAM/538 muziek in combinatie met de Veronica achtige platen? Snap er geen zak van die playlist. Het is vlees noch vis.

      Iedereen kan Rob Stenders belachelijk maken maar Veronica had hij muzikaal op orde. De instorting is volgens mij echt volledig te wijten aan de gedwongen verkoop waardoor Talpa alle best beluisterde programma’s op Stenders na in eigen stal hield.

      Er zat een flinke stijgende lijn in Veronica met Tim in de ochtend, en dan had je ook al die muziek die zogenaamd niemand leuk vind maar waar wel iedereen veel waardering voor uitspreekt. Het zijn de grote variatie aan dj’s en de rommelige eilandjes. Het Basispakket was ook een prachtig initiatief.

    • En met de reactie van Frank Zweers steeg het niveau naar 12 meter boven het NAP.

      (en het moet zijn ´beginnen´)

      Heppie de peppie en kokkie.

    • Dag Frank, Dat je dt nu pas opvalt. Zo langzamerhand wordt het hier een soort van afvalput van meningen al of niet anoniem die vaak nergens op slaan.

  20. Over “over intros en bedjes heen praten” gesproken. Misschien moeten de dj’s eens wat mee Broadway Bill (WCBS FM) luisteren en kijken. Die is daar meester in.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*