Oud-TROS directeur: ‘Heel verstandig van AVROTROS om zich duidelijk en krachtig te profileren’

Voormalig TROS-omroepbaas Karel van Doodewaerd is blij met de nieuwe merkpositionering en huisstijl van AVROTROS. 

Van Doodewaerd: “Vanavond voor het eerst de nieuwe promofilm van AVROTROS gezien. Heel verstandig van AVROTROS om zich duidelijk en krachtig te profileren. Zeker tegen de achtergrond van het bericht dat NPO het overkoepelende merk NPO  en de zenders NPO 1. 2 en 3 gaat verstevigen.  Zie dat AVROTROS claimt alles te verzorgen voor iedereen. Mooie claim maar als reclameman ben ik nog altijd dol op een onderscheidende claim. “Wij richten ons op wat mensen bindt niet op wat mensen scheidt.” Stond op de TROS muur. Was uniek. Maar gefeliciteerd AVROTROS succes en kijk vooruit.”


16 Comments

  1. AVROTROS kijk inderdaad voorruit! Buiten het publieke bestel ligt er een veel langere toekomst dan binnen het NPO bestel voor AVRO en TROS. Met veel meer mogelijkheden en om weer echt te doen waar de beide merken voor staan.

  2. Hi Michel,
    Dat is natuurlijk grote onzin. Iets wat wellicht nog wel kon in 1995, maar 2020. Er is in mijn optiek geen enkele publieke omroepvereniging dat nu een commercieel avontuur aan kan.

  3. @ Richard Otto het kan natuurlijk niet op eigen kracht. Toen overigens ook niet. Wel als ze zich aansluiten bij een al bestaande commercieel partij. Bijvoorbeeld Talpa, er zitten een hoop haken en ogen aan maar het zeker niet onmogelijk. AVRO en TROS kunnen op heel veel platforms hun activiteiten uitbreiden en Talpa heeft naast Veronica 2 merken waarmee ze kunnen bouwen. Dat is nu niet het geval. De meneer waar het stukje hierboven over gaat vind het een goed plan. Ik at is bedoel is hier natuurlijk niet in een paar zinnen uit te leggen en behoeft een veel langere uitleg en plan. Dat ga ik hier niet helemaal plaatsten. Overigens kan het ook met een andere commerciële partij. Als AVROTROS nog een lange toekomst wil dan is dit de enige weg. De rol van de omroep en waar deze voor staat is steeds meer uitgespeeld binnen de NPO. Dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Totdat alle omroepclubjes opgaan in een grote omroep. De NPO. Het zal nog wel even duren voordat dit gaat gebeuren maar het zal uiteindelijk gaan gebeuren.

  4. Wat maken al die omroepen zich toch druk over de zg naamsbekendheid om het dan nog niet te hebben over al het geld wat daar mee gemoeid is. Dacht er nu werkelijk iemand in “Hilversum” dat het ons kan schelen welke omroep bv “Binnenstebuiten” uitzend? Het gaat om het programma en of dat nou van de KRO, VPRO of RTL4 komt maakt denk ik niemand wat uit. Denken ze nou echt dat het ons interesseert wie de wedstrijd Italië tegen Nederland uit gaat zenden? Zou het wel eens onderzocht willen hebben. Ik denk dan dat veel omroepen zich kapot schrikken.

  5. Ik vind dat inhoudelijk AVRO/TROS zich heeft bewogen naar een soort genuanceerd midden. Dat bevalt mij wel. AVRO = ALGEMENE Verenigde Radio Omroep toch? En TROS = Televisie Radio Omroep Stichting? Uit die namen valt niet op te maken, dat deze mediabedrijven per se een conservatief rechts profiel zouden moeten hebben. Was vroeger wel zo, maar nu niet meer. Ik juich dat toe. Niet iedereen is er blij mee. Met name populistisch rechts en de neo-nationalisten klagen steen & been over die “linkse” NPO. Niks van aantrekken. Hun rechter oog lijkt afgeplakt. Ze zien overal en altijd “linkse” complotten. Een lichte afwijking van hun mening wordt meteen weg gezet als geklets van “linkse gekkies” of preken voor de eigen progressieve parochie. Hoe AVRO/TROS haar organisatie rendabel kan exploiteren blijft in onze globaliserende media-omgeving een voortdurende uitdaging. “WE richten ons op wat mensen bindt en niet op wat hen scheidt” lijkt me een prima motto!

  6. Een commercieel avontuur is wellicht te riskant, maar ik kan me voorstellen dat AVROTROS klaar is om een eigen publieke radio- en televisiezender te hebben. NPO3 en 3FM kunnen daar prima voor gebruikt worden. Schuif de kinderprogramma’s maar naar NPO2.

    • @André Een commercieel avontuur en allerlei andere vormen die mogelijkheden buiten uit bestel op heel veel verschillende platforms hoeft voor AVROTROS helemaal niet riskant te zijn. Ik noem nu als voorbeeld aansluiten bij Talpa. Voor dat bedrijf zou het riskant zijn aan de ene kant, aan de andere kant heeft Talpa hier alleen iets te winnen. Al zal er eerst een flinke investering aan vooraf gaan. Slechter dan dat de met name hoe de merken er nu voorstaan kan het niet worden.

    • @André

      NEE niet weer commercieel ! Ik was er als OR lid steeds er bij betrokken en elke keer liep het op niks uit.
      De leiding wilde op een achternamiddag de radio doodleuk afschaffen stond in de plannen die we ooit hadden met RTL Luxemburg.
      Ook zei een leidinggevende “het gaat alleen maar door als ik een zetel in de board of directors krijg”…………….

      En toen ging het (weer) niet door.

      • De radio moest worden opgeheven omdat er geen radiofrequenties waren bij een commercieel avontuur.
        Iets wat Veronica ook aardig is opgebroken waardoor lange tijd noodgedwongen van AM gebruik gemaakt moest worden zoals voor Veronica hitradio (828 en 1224)

  7. @Juul Dat was toen en nu is nu. Als AVROTROS nog een lange toekomst tegemoet wil gaan dan is dit de enige manier. Anders kan die OR zich daar straks opheffen. Talpa lijkt de beste speler om bij aan te sluiten. AVRO, TROS (en Veronica) 4 tv zenders, 4 radiozenders, vele internetkanalen, Juke, blad, on-demand (moet Talpa wel sterk verbeteren), Nieuws, in het land en vele met vele andere dingen binnen Talpa kunnen de activiteiten van AVRO, TROS en Veronica als merken flink worden uitgebreid. Het staat natuurlijk iedereen vrij bij AVROTROS ik wel of niet mee te gaan. Het is noodzakelijk om als club te blijven bestaan. 3 oer Nederlandse merken samen de grootste familie van Nederland op weg naar de toekomst. Als ze het hele plan goed uitwerken kan deze vernieuwde zendergroep met gemak RTL verslaan en op vele andere vlakken de merken uitbouwen.

  8. @Ruud Poeze Dat zat anders. Joop van der Reijden dacht destijds een FM frequentie te hebben gekocht voor (Hit) Radio Veronica omdat hij Holland FM had gekocht. Hij had zich verkeken op de naam met FM er in en zich geen moment gerealiseerd dat hij 2 AM frequenties had gekocht.

    • Dat lijkt mij een onwaarschijnlijk verhaal. Zo dom kan een club niet zijn. Wel weet ik dat er 17 miljoen gulden voor het netwerk werd betaald, dat overigens uit veel meer frequenties bestond. Stuk of 9. Naast 828 en 1224 zouden ook 103 in Echt en 1332 Utrecht in gebruik worden genomen, maar bleken niet nodig. De overige, vaak kleine frequenties zoals 1485, 1584 en 1602 werden mede op mijn verzoek ingeleverd en herverdeeld. (Ik kreeg toen de 1602)

      Naast Hitradio was ook Veronica Nieuwsradio op 1395 AM in de lucht. Dit vanwege samenwerking met Quote, die de 1395 had gekregen.

      Veronica wilde 5 radio-zenders.
      Naast de 2 x AM kwam Kink, maar zonder ether, alleen kabel.

      Veronica deed niet mee met de FM verdeling in 2003, en dat was zo ongeveer het einde van Veronica Radio.
      De naam is later overgenomen – gehuurd door Talpa.

  9. Het verhaal van die frequentie aankoop klinkt onwaarschijnlijk maar is echt zo gebeurd.

    Veronica deed inderdaad niet mee aan de FM verdeling in 2003. De club viel toen onder MTV en deelde het tv kanaal met Kindernet (Nickelodeon) Om voor de radio mee te doen met de veilig van FM frequenties was geen geld. Later in 2003 is Veronica uit de samenwerking met MTV gestapt en hebben zij de naam in licentie verkocht aan SBS voor tv en SKY voor radio. Later werd Talpa zowel eigenaar van SKY als SBS en vielen tv en radio weer onder één dak.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*