NPO-programma’s voor jongere doelgroepen trekken weinig kijkers

De NPO wil jongere doelgroepen bereiken. De programma’s, die groots zijn aangekondigd, scoren over het algemeen slecht.

Powned-quiz De Bluffer scoorde eergisteren zeer lage kijkcijfers (253.000 kijkers). Tik M Aan werd na één week van de buis gehaald, Jandino’s Bezorgservice werd na twee weken stopgezet vanwege lage kijkcijfers en Showcolade gaat na één seizoen van de buis. 

Mislukte formats gericht op jongere doelgroepen, terwijl langlopende programma’s sneuvelen brengt veel kritiek vanuit het publiek, maar ook mediaprofessionals met zicht mee. De rel rondom het sneuvelen van tv-programma Andere Tijden kan hierdoor nog een staartje krijgen. De discussie over een te machtig NPO ten opzichte van de omroepverenigingen laait weer op. 

Uit een recente poll door medianieuws- en entertainmentsite Mediacourant.nl blijkt dat 97% van de 1.846 respondenten vindt dat de de macht van NPO-directeur Frans Klein moet worden verkleind. Al eerder werd door diverse mediaprofessionals aangegeven dat de invloed binnen de NPO op de programmering en programma’s te groot is. 

Feit blijft dat de NPO op het gebied van programmering in een complexe situatie zit, waarbij zij alle doelgroepen moeten bedienen om voor alle generaties relevant te blijven, terwijl aanpassingen op iconische programma’s (met een soms een beperkt aantal kijkers), zoals Andere Tijden, Sesamstraat en VPRO, grote publieke verontwaardiging veroorzaakt. 

Lees ook:
De macht van de netmanager reikt tot aan de presentator (NRC)
Omroepen onder toenemende druk (NRC)-•
De netmanagers van de NPO hebben te veel macht (NRC)

3 Comments

  1. onbegrijpelijk dat zo’n goed programma zou gaan verdwijnen, een programma dat vele mensen alsnog begrip over ons verleden geeft en plaats zou moeten maken voor misschien wel voetbal o.i.d.
    Heel jammer.

  2. Programma’s met meer dan 500.000 kijkers op NPO 1
    Van 500.000 tot 250.000 op NPO 2. Tenslotte minder dan 250.000 online. Een soort EreDivisie en EersteDivisie en amateurs. Scheelt een zender, als een programma het goed doet promoveert het. En het online platform kunnen programma’s ontwikkelen en beter worden en promoveren …

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*