‘Jongere doelgroep aanboren met lineaire tv bijna onmogelijk’

De aankondiging van de NPO om de tv-serie Andere Tijden op te heffen, heeft deze week voor veel ophef gezorgd. Volgens mediaspecialist Elger van der Wel heef de NPO de ‘gekke drang’ om te willen verjongen op de lineaire tv en dat gaat vooral ten koste van journalistieke/educatieve programma’s. In zijn nieuwsbrief schrijft hij dat jongere doelgroepen bijna niet meer via lineaire kanalen te bereiken zijn.

Elger van der Wel: ‘Neem eerder Brandpunt en nu dus Andere Tijden, waarvan het aantal uitzendingen per jaar eerder al werd gehalveerd en de presentator werd ingewisseld. Nu vind ik persoonlijk dat media niet goed zijn in stoppen met dingen, terwijl je dat wel moet doen om ruimte vrij te maken met nieuwe dingen. Het probleem is echter dat de NPO stopt met dingen waarbij een gat achterblijft dat nog niet is opgevuld. Nieuwe programma’s zoals Propaganda en Pak De Macht, dat dit voorjaar werd gemaakt, zijn mooie initiatieven maar vullen niet het gat op dat de NPO heeft gecreëerd met het schrappen en/of verkleinen van journalistieke programma’s. Dat komt onder meer doordat een nieuw programma tijd nodig heeft om te groeien, maar ook omdat een jongere doelgroep aanboren met lineaire tv bijna onmogelijk is.’

Volgens Van der Wel kiest NPO ervoor om met Andere Tijden te stoppen voordat er iets nieuws is en daar maakt de NPO volgens hem een cruciale fout, waarbij de kans groot is dat er uiteindelijk van Andere Tijden niets overblijft.

Lid worden van de wekelijkse nieuwsbrief van Elger van der Wel kan hier.

7 Comments

  1. De focus moet niet zijn een online geschiedenis platform. (en daarom dus uiteindelijk wel gewoon stoppen met Andere Tijden) De focus van de NPO moet zijn dat de nieuwe generatie wel mee kijkt maar niet aansluit bij het lineaire tv kijken.

    Programma’s gericht op een bepaalde doelgroep op NPO1 is totale onzin en niet van deze tijd. Evenals het in stand houden van de zogenaamde jongerenzender NPO3. Wat eigenlijk nooit echt een jongerenzender geweest is maar dat ter zijde. Op NPO1 moet je programma’s brengen voor een zo breed mogelijke doelgroep. Dat dit anno 2021 nou eenmaal meer ouderen zijn is gewoon een feit en dat kun je en ga je niet meer veranderen.

    Als je jongeren meer naar de NPO wilt trekken moet juist voor hen een groot online platform creëren. (al is dat wel wat laat) een platform met alles wat interessant is voor jongeren op het gebied van televisie, radio, film, games, vloggen, filmpjes, podcasts, series enz. Een platform wat tevens samenwerkt en gebruikt maakt met en van de al reeds bestaande online diensten en social media waar jongeren al jaren gebruik van maken.

    NPO3 ombouwen tot extra zender die NPO1 & NPO2 aanvult en versterkt. Een lineaire zender zoals we die nog niet kennen die een brug slaat tussen lineaire televisie en NPO Start/Plus en andere online diensten van de NPO.

  2. NPO3 ombouwen? Da’s oud denken. Lineaire tv van de publieke omroep heeft voldoende aan 1 zender voor actualiteiten en live events. Verder kan alles online.

    • @M. de Vries Onzin! In andere landen zijn er ook meer dan 1 publieke zender. Dus 3 publieke zenders is hier anno nu nog steeds prima. Alleen is het wel weer tijd voor een andere invulling.

  3. Er wordt inderdaad minder lineaire tv gekeken, net als er minder vlees wordt gegeten, maar als je dan goed kijkt, valt die terugval enorm mee, net zoals de meeste mensen die tegenwoordig af en toe een dagje vlees overslaan, hebben veel mensen, vooral vaders met hun zonen, vanavond – zondagavond – met een bord patat met een kippenpoot en appelmoes op schoot, gewoon lineair naar Studio Sport gekeken. Ik citeer een onderzoeksrapport van Het Commissariaat van de Media uit 2019:

    <>

    Het zijn vooral twintigers die überhaupt weinig tv kijken en zijn met hele andere dingen bezig, deed ik ook in de jaren 80 toen ik zo oud was, maar straks gaan ze trouwen, kopen een huisje, krijgen kinderen en dan gaan ook zij weer gezellig met hun gezin heel lineair op de bank naar The Voice en De Postcodeloterij kijken. Dat straks iedereen massaal van de kabel gaat lijkt mij ook onzin en vooralsnog – en dat zijn de feiten – is daar ook geen enkele sprake van.

  4. Er wordt inderdaad minder lineaire tv gekeken, net als er minder vlees wordt gegeten, maar als je dan goed kijkt, valt die terugval enorm mee, net zoals de meeste mensen die tegenwoordig af en toe een dagje vlees overslaan, hebben veel mensen, vooral vaders met hun zonen, vanavond – zondagavond – met een bord patat met een kippenpoot en appelmoes op schoot, gewoon lineair naar Studio Sport gekeken. Ik citeer een onderzoeksrapport van Het Commissariaat van de Media uit 2019:

    ** Voor een aantal specifieke genres, zoals nieuws, sport en entertainment, blijkt zelfs voor alle leeftijden nog een voorkeur voor lineaire televisie. Meer dan driekwart van de kijkers naar sport en nieuws doet dit het liefst via lineaire televisie. Bij amusement is dit nog steeds meer dan de helft. **

    Het zijn vooral twintigers die überhaupt weinig tv kijken en zijn met hele andere dingen bezig, deed ik ook in de jaren 80 toen ik zo oud was, maar straks gaan ze trouwen, kopen een huisje, krijgen kinderen en dan gaan ook zij weer gezellig met hun gezin heel lineair op de bank naar The Voice en De Postcodeloterij kijken. Dat straks iedereen massaal van de kabel gaat lijkt mij ook onzin en vooralsnog – en dat zijn de feiten – is daar ook geen enkele sprake van.

  5. Ik ben blij dat de lineaire tv ter discussie staat. Lineaire tv is uitstekend geschikt voor live evenementen. En series kunnen online. Voor Nederland maximaal twee zender. En… zet alle zenders uit, en de distributie via internet. (Voor de radio het fm netwerk uitzetten en DAB+, als dat te rigoureus is, gefaseerd de fm zenders uitzetten)

    • Live events worden ook steeds vaker via streamingdiensten als NPO Start en Videoland uitgezonden. Deze diensten zijn inmiddels beiden uitgebreid met gewone live televisie, je kunt dus tegenwoordig zelfs vanuit de tuin de Tour de France bekijken (als voorbeeld) op je tablet of telefoon.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*